
 

 

���������	�
�������
������������ �
��

�

���������	
���
����� � �������������������
���������������
 

 

INTRODUCTION 

 

The Network of Concerned Historians (NCH) forwards to its participants news about the domain 

where history and human rights intersect, as reported by the American Association for the 

Advancement of Science [AAAS, Washington]; Amnesty International [AI, London]; Article 19 

[A19, London]; Human Rights Watch [HRW, Washington/New York]; Index on Censorship [IOC, 

London]; International PEN Writers in Prison Committee [PEN, London]; Scholars at Risk [SAR, 

New York]; World University Service [WUS, Amsterdam]; and other sources. The fact that NCH 

presents this news does not imply that it shares the views and beliefs of the historians and others 

mentioned in it. 

 

 

ALBANIA 

 

In September 1995 Elvira Shapllo, a historian, Vladimir Qiriaqi, an archeologist, and two others were 

briefly detained on charges of ‘distributing anti-constitutional writings’, an offence punishable by up to 

three years’ imprisonment.  They were the authors of a guide book to Gjirokastër which apparently con-

tained a photograph of former Communist ruler Enver Hoxha, a native of the town.  In February 1996 

they went on trial in Gjirokastër, but the trial was adjourned.  The court was due to reconvene in March 

1996.  It appeared that the four defendants were not in detention. 

[AI Report 1996: 70; AI, Further Information on Urgent Action 50/96, 11 March 1996; IOC 3/96: 98; 

see also NCH #3.] 

 

In November 1995 police in Vlora and Durrës arrested and briefly detained some fifty people who tried 

to lay wreaths on the graves of partisans who died in the Second World War. 

[AI Report 1996: 70.] 

 

On 30 November 1995 parliament passed a law allowing selective access to the files of the Sigurimi, the 

secret police under the Communist regime.  Under the so-called Verification Law a committee will 

examine the files of all those seeking public office, as well as those working in the state media and 

newspapers with a wide circulation.  Those found to have collaborated with the Sigurimi will be barred 



 

 

2 

from office until 2002.  The files of all other citizens will be closed for thirty years.  In January 1996 

appeals against the Law were rejected as ‘groundless’ by the Constitutional Court. 

[Source: IOC 1/96: 169, 2/96: 80.] 

 

On 9 June 1996 historians Jorgo Balo, Pullemb Xhufi and Fatos Baxhaku were among a group of 27 

Albanian writers, scientists, artists, journalists and editors who wrote an open letter about free speech 

and democracy in Albania after the elections of 26 May 1996. 

[Source: IOC 4/96: 91.] 

 

 

ALGERIA 

 

On 13 January 1996 Khaled Aboulkacem, archivist at L’Indépendant newspaper, was killed, and a 

colleague of his was wounded, in a gun attack as they left their offices. 

[Source: IOC 2/96: 80.] 

 

 

BELARUS 

 

On 26 April 1996 a 50,000-strong memorial rally commemorating the tenth anniversary of the 

Chernobyl disaster was attacked by the police, who arrested over 200 people. 

[Source: IOC 4/96: 93.] 

 

 

BULGARIA 

 

At least since 1990 organizations of ethnic Macedonians, such as Obedinena Makedonska Organizatsiya 

‘Ilinden’ (OMO Ilinden; United Macedonian Organization ‘Ilinden’), named after the Ilinden Uprising 

of 12 August 1903, were denied registration by the government because they were considered separatist 

organizations that threaten the security of Bulgaria.  In April 1993, 1994 and 1995 police used force to 

prevent assemblies of OMO Ilinden at Rozhen Monastery.  The annual gathering commemorating the 

death of Yane Sandanski, a prominent figure in the struggle against Ottoman rule, was deemed anti-

Bulgarian.  In July 1995 the members of OMO Ilinden were forbidden to meet at Samuil Castle to 

commemorate the foundation of the Republic of Macedonia.  It was widely reported that a Bulgarian 

court upheld the ban stating that ‘the territory of Bulgaria cannot be used as a place to celebrate events 

that have no relation to Bulgarian history’. 



 

 

3 

[Sources: HRW World Report 1990: 352, 1992: 499, 1993: 211, 1994: 208, 1995: 199, 1996: 208-209; 

IOC 3/94: 166-167; AI Report 1994: 82-83, 1995: 82, 1996: 102.] 

 

 

CHINA 

 

On 30 October 1996 Wang Dan (b. [1969]), a former history student from Beijing University and cited 

as number one on the list of the most wanted student leaders issued by the government on 13 June 1989, 

 was sentenced to eleven years’ imprisonment.  On 6 July he 1989 was arrested when he made 

preparations to leave the country.  He was charged with ‘counter-revolutionary propaganda and 

incitement’ and held in solitary confinement for four months.  Then he was sent to Beijing Prison No. 2, 

a ‘reform through labour camp’ and reportedly held in a cell with five common criminals.  He was tried 

on 23 January 1991.  On 26 January 1991 he was sentenced to four years’ imprisonment and one year’s 

deprivation of political rights.  According to official sources, ‘he had shown repentance such as 

confessing his own crimes and exposing others’.  On 17 February 1993 he was released on parole for 

good behaviour.  He stated that he had no regrets.  He peacefully resumed his activities to promote 

human rights, contributed articles on democracy and human rights to domestic and overseas Chinese 

media, as well as to international media, and raised funds to help people suffering repression.  On 16 

February 1994 his civil and political rights were officialy restored, but he has been harrassed and 

arrested for short terms by the police ever since his release.  He was denied permission to reregister at 

Beijing University and in January 1994 he began taking a correspondence course from the University of 

California.  In March 1994 he was sent on ‘vacation’ outside Beijing to prevent ‘disruption’ during the 

visit of US Secretary of State Warren Christopher.  After he received death threats from the police in 

December 1994, he filed a lawsuit against the Public Security Bureau to protest police harassment.  In 

May 1995 he was detained again as a leading signatory of pro-democracy petitions.  Crew members 

from the US television network National Broadcasting Company were questioned for several hours after 

interviewing him.  After holding him in incommunicado detention for 17 months, the authorities 

indicted Wang Dan on 11 October 1996 for ‘conspiring to subvert the government’.  The three charges 

against him were ‘accepting a scholarship from the University of California’, ‘publishing 

anti-government articles abroad’, and ‘joining other dissidents to set up a mutual aid plan.’  Wang Dan’s 

parents were given only one day to choose a lawyer.  On 30 October 1996 he was sentenced to eleven 

years’ imprisonment.  In 1988-1989 Wang Dan had taken the lead in organizing seventeen unofficial 

open-air ‘democracy salons’ at Beijing University, at which participants were urged to discuss 

controversial political issues.  In April 1989 the government attempted to close down the salons, and 

officials later cited them as evidence that Wang Dan had incited the student unrest.  During the student 

uprising in the spring of 1989, he had been one of the top student leaders and chairman of the 



 

 

4 

Autonomous Federation of Beijing University Students. 

[Sources: IOC 1/91: 17, 2/91: 36, 3/91: 37, 4/93: 35, 5-6/93: 43, 1-2/94: 235, 3/94: 169, 6/95: 172, 4/96: 

97; AAAS, Directory of Persecuted Scientists, Engineers, and Health Professionals1992: 13, 1994: 36-

37; AI Report 1991: 65, 1994: 99, 1996: 118; HRW World Report 1995: 143, 144; AAAS Human 

Rights Network, Case 9621.dan, 28 October 1996; see also NCH #4]. 

 

In early December 1995 historian Chen Xiaoya (b. [1955]) was dismissed from the Chinese Academy of 

Social Sciences (CASS) in connection with the publication of her manuscript, ‘The History of the 1989 

Democracy Movement’ (in Chinese).  The expulsion of Chen Xiaoya and some of her colleagues came 

after a secret conference in Xibobo, attended by CASS commissars, held to discuss the growth of 

rightism.  Scholars who attempted to revive traditional Chinese culture, such as Cheng Ming, publisher 

of the neo-Confucianist journal The Original Way, have also been subject to official criticism. 

[Source: IOC 2/96: 84.] 

 

 

CROATIA 

 

On 3 May 1996 Victor Ivancic, chief editor of the satirical weekly Feral Tribune, and reporter Marinko 

Culic were charged with ‘rudely and falsely slandering’ President (and historian) Franjo Tudjman, 

because they published an article criticising the plans to rebury the remains of Croatian fascists at the 

Jasenovac concentration camp where between 100,000 and 150,000 Serbs, Gypsies, Jews and Croat 

partisans were killed during World War II.  Their trial began on 14 June 1996 but was adjourned until 

25 September.  If convicted they could face up to three years’ imprisonment. 

[Source: IOC 4/96: 22-24, 97.] 

 

 

EGYPT 

 

In early June 1996 police raided an Alexandria bookshop and confiscated copies of ‘The Truth of the 

Veil’, a book by Said al-Ashmawi, author, retired judge and former head of the State Security and 

Higher Criminal Courts.  In March 1992, he was reported to be severely criticised for distorting Islamic 

history by the Committee of the Koran and its Sciences, an organ of the Islamic Research Academy of 

Al-Azhar, Egypt’s Islamic university.  There was considerable concern for his safety.  He wrote widely 

and critically on the rise of militant political Islam.  On 7 January 1992 the Committee confiscated five 

of his books at the Cairo Book Fair. 

[Sources: IOC 1-2/94: 119-121, 124, 129, 237, 255, 5/96: 88; WUS & Human Rights, June 1992: 5.] 



 

 

5 

 

 

FRANCE 

 

Among the books that the far-right mayor of Orange, Jacques Bompard, had refused to purchase for the 

new municipal library in July 1996 because they ‘offended good morals’, was a history of World War II. 

[Source: IOC 5/96: 89.] 

 

 

GUATEMALA 

 

On 12 and 19 June and on 2 August 1996 Carlos Federico Reyes Lopez (b. [1970]), the coordinator of 

the Equipo de Antropología Forense de Guatemala (Guatemalan Forensic Anthropology Team, 

established 1992), and his family received death threats.  In March 1996 Carlos Federico Reyes Lopez 

participated in the exhumation of one of the clandestine cemeteries in the country.  Thousands of 

noncombatant civilians are believed to be buried in these cemeteries after they were massacred during 

counterinsurgency operations conducted by the armed forces in the late 1970s and early 1980s.  The 

team of anthropologists, established in 1992, collected important and substantial evidence for use in 

future investigations into the massacres. 

[Sources: AI, Urgent Action 173/96, 8 July 1996; AAAS Human Rights Network, Case GU9615.LOP, 

10 July 1996 and 11 October 1996.] 

 

 

HONG KONG 

 

In mid-November 1995 a delegation of educationalists visited Beijing and learned of forthcoming 

revisions of history and geography textbooks.  On 11 June 1996 the Hong Kong Educational Publication 

Association announced that school textbooks would be revised after 1997 to reflect the official Chinese 

view of history.  More emphasis would be placed on Hong Kong’s past within China.  References to the 

Opium War (1840-1842) were to be purged of ‘western bias’, Taiwan would no longer be a ‘country’ 

and there would be a ban on the expression ‘mainland China’, with its implication that there is more 

than one China.  Details of the 1989 Tiananmen Square massacre would be left to the discretion of 

individual editors, but fears were expressed by the Teachers’ Union Resource Centre that schools were 

already dropping the use of teaching materials on the massacre in anticipation of a possible ban. 

[Source: IOC 1/96: 178, 4/96: 103.] 

 



 

 

6 

 

INDIA 

 

In 1996 it was reported that the following books were banned: ‘Nine Hours to Rama,’ by Stanley 

Wolpert, a reconstruction of the plot to kill Gandhi in which the killer is reportedly sympathetically 

portrayed; ‘The History of Sexuality’, by historian Michel Foucault (1926-1984); ‘Reclaiming the Past? 

The Search for Political and Cultural Unity in Contemporary Jammu and Kashmir’, by Vernon Hewitt, a 

book on Kashmir critical of Pakistan and India.  The second and the third book were held up at customs; 

Michel Foucault’s book had previously been freely available. 

[Source: IOC 2/96: 90, 166, 168.] 

 

 

INDONESIA 

 

In May 1996 it was reported that the government had banned the book ‘Bayang Bayang PKI’ (In the 

Shadows of the PKI), published by the Institute for Studies on the Free Flow of Information (ISAI).  The 

book focuses on the 1965-1966 events leading to the assumption of power by President Soeharto. 

[Source: IOC 4/96: 103.] 

 

 

IRAN 

 

In 1995 at least ten followers of the sociologist and historian ‘Alî Sharî’atî (1933-1977), once called ‘the 

Ideologue of the Iranian Revolution’, were still serving long prison terms after unfair trials. 

[Sources: AI Report 1996: 179, IOC 4/96: 152.] 

 

The threat of extrajudicial execution extended to many Iranian nationals abroad, as well as to non-

Iranians such as Salman Ahmed Rushdie (b. 1947), a British writer who studied history at Cambridge 

University (1965-1968) and showed special interest in the history of early Islam and the history of inde-

pendent India, and whose killing has been called for in a fatwa (religious edict) in 1989 for writing and 

publishing an allegedly blasphemic novel, ‘The Satanic Verses’ (1988). 

[Sources: AI Report 1996: 180; IOC 4/96: 8.] 

 

 

ISRAEL 

 



 

 

7 

In 1995 Prime Minister Yitzhak Rabin rejected calls for an investigation into allegations that Israeli 

soldiers killed Egyptian prisoners during the 1956 and 1967 wars with its neighbours.  Egypt demanded 

a full enquiry. 

[Source: IOC 6/95: 177.] 

 

 

JAPAN 

 

In June 1995 the Diet (parliament) adopted a resolution in which ‘deep remorse’ was expressed to the 

victims of Japanese aggression during the Second World War.  In August 1995 the Prime Minister made 

a public apology.  The victims included up to 200,000 women, known as ‘comfort women’, mostly from 

Korea and several other countries in East and Southeast Asia, who had been forced into prostitution by 

the Japanese armed forces.  The government was criticised for its decision to set up a private fund for 

the ‘comfort women’ instead of paying individual compensation to the victims. 

[Source: AI Report 1996: 191.] 

 

In mid-February 1996 New Zealand author James Mackay received a death threat from an anonymous 

man, in an apparent attempt to prevent publication of his forthcoming book on Japanese war crimes.  In 

late 1995 the author reportedly refused bribes to scrap the book. 

[Source: IOC 3/96: 111.] 

 

In March 1996 curators of an exhibition at the Atomic Bomb Museum, Nagasaki, removed controversial 

photographs and texts from display.  Items depicting the 1937 Rape of Nanking and the Bataan Death 

March were replaced by pictures of victorious Japanese soldiers and the 1941 attack on Pearl Harbor.  

The items, introduced at a late stage to give a balanced overview of the war, were removed after a 

formal protest from conservative members of the city council.  In late June 1996 the Museum replaced a 

picture of the Nanking massacre by order of the mayor.  The Prime Minister instructed the Foreign and 

Education Ministries to investigate whether photos of Japanese military aggression in museums around 

Japan were real or fabricated. 

[Source: IOC 3/96: 111, 5/96: 94.] 

 

 

MALAYSIA 

 

On 19 October 1995 the Prime Minister ordered a review of the 20-year-old ban on television 

programmes featuring people in Chinese historical costumes after two such programmes had to be 



 

 

8 

withdrawn that month. 

[Source: IOC 6/95: 179.] 

 

In early August 1996 the Terenggau Umno Youth Movement called upon the religious authorities to ban 

a book on Islamic history which, it claimed, promoted Shi’ism.  The first edition of the book, ‘Fitnah 

Terbesar Dalam Sejarah Islam’, by the Egyptian poet and historian Taha Hussain (1889-1973), was 

published by a state-owned press in 1992 but sold out.  Malay authorities are campaigning to curb the 

influence of Shi’ism. 

[Source: IOC 5/96: 96-97.] 

 

 

PALESTINE (AREAS UNDER THE JURISDICTION OF THE PALESTINIAN AUTHORITY) 

 

On 24 or 25 December 1995 Maher al-Alami, a senior editor at the Arabic-language daily al-Quds was 

summoned for questioning in Jericho and detained for six days, apparently because he put a story on 

page eight and not on the front page.  The story was about the Greek Orthodox Patriarch granting 

President Yasser Arafat, Chairman of the Palestine Liberation Organization and head of the Palestinian 

Authority, symbolic custody of Christian holy sites in Jerusalem by likening him to the seventh-century 

Arab caliph Umar, who delivered Jerusalem to Islam.  After a personal reprimand from President Arafat, 

he was released. 

[Sources: IOC 2/96: 73, 98; AI Report 1996: 187.] 

 

 

POLAND 

 

On 15 October 1995 President Lech Walesa accused historian Adam Michnik, editor-in-chief of the 

daily ‘Gazeta Wyborcza’, of ‘highly unethical manipulation’ in publishing the ‘unauthorised text’ of an 

interview with him, which, President Walesa said, was ‘too frank’. 

[Source: IOC 1/96: 183.] 

 

On 6 February 1996 Jerzy Urban (b. 1933), editor-in-chief of the satirical weekly ‘Nie’ (‘No’), former 

government spokesman (1981-1989), former Minister of Information (1989), was fined and barred from 

managing a publication or working as a journalist for one year, after he was found guilty of publishing 

classified documents.  He was also given a one-year suspended sentence.  The charge arose from a 1992 

article which contained extracts from the former Communist political police archives, revealing, among 

other things, an undertaking to co-operate with the secret police, signed in 1958 by Zdzislaw Najder, 



 

 

9 

who later became director of the Polish section of Radio Free Europe and an adviser to premier Jan 

Olszewski (1991-1992). 

[Source: IOC 2/96: 99-100, 152.] 

 

 

ROMANIA 

 

During 1995 local authorities in Transylvania attempted to remove all traces of Hungarian history and 

culture from several towns.  The mayor of Cluj had sought to remove the statue of King Mathias in 

1994, and in mid-April 1995, announced that he would place a Romanian and English-language 

inscription at King Mathias’ birthplace, explaining that the greatest Hungarian king was a Romanian. 

[Source: HRW World Report 1996: 226.] 

 

 

RUSSIA 

 

On 15 December 1995 Sergei Grigoryants, a historian and literary specialist, chairman of the organizing 

committee of the International Public Tribunal on Chechnya, was detained with two colleagues at 

Moscow airport as they were about to leave for the tribunal’s hearings in Stockholm.  Books, computer 

disks, videotapes and documents were confiscated.  From 1975 to 1980 Sergei Grigoryants had been 

imprisoned.  On 25 February 1983 he and Viktor Beskrovnykh were arrested in the Kaluga region, 

apparently in connection with the publication of a samizdat human rights bulletin, probably ‘Bulletin 

V’.  In early February 1987 he was released.  Shortly afterwards, a group of former prisoners, led by 

Sergei Grigoryants, asked permission to publish an unofficial current affairs journal, ‘Glasnost’.  On 9 

May 1988 he was detained at the headquarters of ‘Glasnost’, where the third session of the founding 

conference of a new political party, the Democratic Union, was due to take place.  He was put under 

administrative arrest for seven days for allegedly ‘resisting the police’.  As the chief informant for the 

western press on the situation in Armenia and Karabakh, he came under attack in the official press 

because of his regular contact with Western correspondents.  While he was in prison, the magazine’s 

equipment was confiscated and its archives destroyed.  On 28 November 1988 he and Andrei Shilkov, 

another editor of ‘Glasnost’, were detained in Yerevan, Armenia’s capital, charged with taking 

photographs in contravention of emergency regulations, and sentenced to thirty days’ imprisonment.  On 

26 February 1990 Sergei Grigoryants was refused permission to travel to Paris for a UNESCO 

conference on the press in Eastern Europe. 

[Source: IOC 4/83: 43, 3/87: 40, 5/87: 41, 7/87: 40, 1/88: 6, 6/88: 41, 7/88: 40, 2/89: 41, 6/90: 43, 2/96: 

99.] 



 

 

10 

 

 

SAUDI ARABIA 

 

In 1995 it was reported that the authorities prohibited, among other subjects, the study of evolution. 

[Source: IOC 4/96: 79.] 

 

 

SOUTH AFRICA 

 

In 1995 it was reported that possibly ‘tens of thousands’ of classified documents had been destroyed 

since the unbanning of the African National Congress in 1990. 

[Source: IOC 6/95: 184.] 

 

On 3 May 1996 Maggie Friedman testified to the Truth and Reconciliation Commission in 

Johannesburg on the murder of her companion, David Webster.  She denounced the many investigations 

and inquiries into his death that had remained without results, and the destruction of some of the 

documentation.  On 1 May 1989 David Joseph Webster (1945-1989), lecturer of social anthropology at 

the University of the Witwatersrand, editor of ‘Essays in South African Labour History’ (1978) and a 

member of the History Workshop, was shot dead in Johannesburg by three unidentified gunmen 

believed to belong to a hit squad of the Civil Co-operation Bureau, a secret wing of the South African 

Defence Force.  As an anthropologist, he conducted research into the culture of the Thembe-Tonga 

people of the Kosi Bay region.  As a human rights activist, he was possibly involved in the opposition 

against removals due to take place as a result of conservation policies in the region; he was also 

interested in the secret South African aid to Renamo rebels in Mozambique passing through the region.  

As a member of the Detainees’ Parents Support Committee (an organization publicising the situation of 

thousands of detainees held without charge or trial, itself banned in 1988), he was engaged in research 

into the death squads. 

[Sources: AI Report 1990: 215; Africa Watch, Academic Freedom and Human Rights Abuses in Africa 

1991: 81-82; IOC 6/92: 31, 5-6/93: 22, 5/96: 58-60.] 

 

 

TURKEY 

 

In January 1995 the Turkish author and journalist Günay Aslan (see NCH #2) was released. 

[Source: AI Report 1996: 20.] 



 

 

11 

 

In the spring of 1995 the book ‘Genocide as a Question of National and International Law: The 1915 

Armenian Event and its Consequences’, written by US historian Vahakn Dadrian, was banned.  The 

publisher of the Turkish translation of this book, Ayse Zarakolu, already serving a two-year prison 

sentence for publishing ‘The Armenian Taboo’, another book on the Armenian genocide by French 

historian Yves Ternon, faced prosecution for separatist propaganda.  On 29 December 1995 she was 

acquitted for this book (but charges for other books were upheld). 

[Source: IOC 4/95: 188; 6/95: 186, 2/96: 104.] 

 

In early June 1996 the Islamist-run town council of Kayseri in central Turkey banned ‘Istanbul Beneath 

My Wings’, a popular Turkish film which portrays seventeenth-century Sultan Murat IV (1623-1640) as 

bisexual.  The mayor declared that the film ‘approaches our history from a distorted viewpoint’. 

[Source: IOC 4/96: 113.] 

 

 

UKRAINE 

 

In August 1996 the Hungarian community was refused permission to erect a monument and hold a 

religious service in the Verecke pass.  The monument and service were intended to mark the 1,100th 

anniversary of the crossing of Hungarian tribes through the Verecke pass into the Carpathian basin in 

the year 896. 

[Source: IOC 5/96: 105.] 

 

 

UNITED KINGDOM 

 

In 1995, among the subjects surrounded by secrecy, according to historian and Conservative Member of 

Parliament Alan Clark, were the following: the cabinet discussion of peace terms with Adolf Hitler; the 

contents of Rudolf Hess’ brief which he brought on his mission in 1941; the wartime antics and 

financial speculations of the Duke of Windsor; the full degree of pressure applied by the Americans 

over Suez; the text of the consultations during the Cuban missile crisis. 

[Source: IOC 2/95: 32.] 

 

In February 1995 the Imperial War Museum withdrew permission to use its film archive of war crimes, 

given previously to the company Still Movements. The company wanted to produce a commercial video, 

‘Executions’, a history of capital punishment in the twentieth century, but the Museum expressed 



 

 

12 

concern over the possibility of the subject being sensationalised.  Earlier Amnesty International, who 

campaigns for the complete abolition of capital punishment, had withdrawn from the project.  The 

disputed footage was eventually acquired from US archives and from private collections in the UK, and 

the video was released in June 1995. 

[Source: IOC 4/95: 21-23.] 

 

 

UNITED STATES 

 

In a 1995 interview the Ethiopian film-maker and professor of cinematography at Howard University, 

Washington, Haile Gerima claimed that he could not get funding for his film ‘Sankofa’, about slavery, 

and that, after its release in 1993, it was ignored by the big distributors, because the topic was still too 

sensitive. 

[Source: IOC 6/95: 137, 191.] 

 

On 6 December 1995 an exhibition of the Library of Congress, ‘Sigmund Freud: Conflict and Culture’, 

was postponed after protests from academics who said that Sigmund Freud’s theories were now widely 

discredited.  On 19 December 1995 the Library of Congress scrapped ‘Back of the Big House: the 

Cultural Landscape of the Plantation’, after complaints from black staff members and officials that the 

display lacked a proper historical context. 

[Source: IOC 2/96: 105.] 

 

In 1996 the US publisher of revisionist historian David Irving suddenly canceled publication plans for 

his biography of Goebbels. 

[Source: IOC 3/96: 7.] 

 

 

VATICAN/GERMANY 

 

Pope John Paul II was censored by his own bishops on a visit to Germany in June 1996.  They excised 

from his homily, which was delivered at the stadium built by Adolf Hitler for the 1936 Olympics, a 

passage praising the Catholic hierarchy’s ‘glorious’ record of resisting Nazism. 

[Source: IOC 4/96: 6.] 

 

 

VIETNAM 



 

 

13 

 

On 8 November 1995 it was reported that two veterans of the Vietnamese revolution, Hoang Minh 

Chinh and Do Trung Hiew, were sentenced to twelve and fifteen months respectively, for ‘anti-socialist 

propaganda’.  They had written articles calling for the rehabilitation of about thirty senior party officials 

purged during the 1960s for revisionism and opposing the party line. 

[Source: IOC 1/96: 192.] 


