
FOURTH SECTION 

CASE OF PETRENCO v. MOLDOVA 

(Application no. 20928/05) 

JUDGMENT 

STRASBOURG 

30 March 2010 

FINAL 

04/10/2010 

This judgment has become final under Article 44 § 2 of the Convention. It may be 
subject to editorial revision. 

 



 

In the case of Petrenco v. Moldova, 

The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as a Chamber composed 
of: 

Nicolas Bratza, President,  
 Lech Garlicki,  
 Ljiljana Mijović,  
 David Thór Björgvinsson,  
 Ján Šikuta,  
 Päivi Hirvelä,  
 Mihai Poalelungi, judges,  
and Lawrence Early, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 9 March 2010, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 20928/05) against the Republic of 
Moldova lodged with the Court under Article 34 of the Convention for the Protection of 
Human Rights and Fundamental Freedoms (“the Convention”) by a Moldovan national, 
Mr Anatol Petrenco (“the applicant”), on 25 May 2005. 

2.  The applicant was represented by Mr Vlad Moga, a lawyer practising in Chişinău. 
The Moldovan Government (“the Government”) were represented by their Agent, Mr 
Vladimir Grosu. 

3.  The applicant alleged that his rights had been breached by the publication of 
defamatory statements in a Government-owned newspaper and by the failure of the 
Moldovan courts to protect his reputation. 

4.  On 28 August 2007 the Court decided to give notice of the application to the 
Government. It also decided to examine the merits of the application at the same time as 
its admissibility (Article 29 § 3). 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

5.  The applicant was born in 1954 and lives in Chişinău. He was, at the time of the 
events to which the present application pertains, the Chairman of the Association of 
Historians of the Republic of Moldova and a university professor and is the author of 
the 1996 school curriculum on “Universal History”. 



6.  On 4 April 2002 the official newspaper of the Moldovan Government, 
Moldova Suverană (“Sovereign Moldova”), published an article written by a historian 
and former deputy minister for education, S.N., headed “Commentary on Mr Petrenco's 
reply on the Internet” (Comentariul la răspunsul de pe Internet al domnului Petrenco). 
The article made negative remarks about the applicant's competence as a historian. It 
went on to suggest that the applicant's university place as a postgraduate student and his 
subsequent career as a historian were the result of his cooperation with the Soviet secret 
services. In particular, the article contained the following statements: 

“That is, Mr Petrenco, it is not a political question but has to do with your 'feeble' 
memory or the lack of professional dignity.” 

“But, you see, they did not properly understand this exorcising priest ...” 

“... for his special merit (confirming the confidence of the AUCP (b)1 – KGB2), [the 
applicant] was sent for postgraduate studies ...” 

“... as a student, he excelled ... due to his 'special accomplishments' (he was a well-
educated person who knew how to knock politely and respectfully at his superiors' 
doors: knock-knock-knock?!? [stuk-stuk-stuk]3), and he became a member of CPSU4 – 
AUCP (b) during his student years ...” 

“...the Party once sent a 'Volga' especially for [the applicant] (how much faith did those 
from the CC – KGB have in comrade Petrenco Anatolii Mihailovici!!) to take him to 
Chişinău ...” 

7.  On 18 April 2002, the applicant brought defamation proceedings against S.N. and the 
newspaper, seeking the publication of a retraction and compensation for non-pecuniary 
damage. 

8.  During the proceedings before the Centru District Court, the court heard evidence 
from a witness who was questioned about the allegation that, as a student, the applicant 
had collaborated with the Soviet secret services. The witness was unable to confirm 
whether the applicant had been involved with the secret services and merely stated that 
the KGB had been operating undercover. 

9.  In its judgment of 30 April 2003 the Centru District Court granted the applicant's 
claims in part. The court found that it had been confirmed that the applicant had been a 
member of the Communist Party. However, it held that the reference to the applicant's 
links with the secret services (“confirming the confidence of the AUCP (b) – KGB”) 
was defamatory as it had not been proved that he was an agent of the KGB. The court's 
judgment stated, inter alia: 

“... S.N.'s assertion that A. Petrenco 'was sent for postgraduate studies' ... only for his 
'special accomplishments' for the KGB and 'confirming the confidence of the AUCP (b) 
– KGB', cannot, in the court's opinion, be interpreted other than as meaning that the 
applicant had collaborated with the KGB, which is recognised as having been a 
repressive organisation during the Soviet period. Any such collaboration is seen as 



highly reprehensible by civil society. Taking into consideration that this fact has not 
been confirmed, the statements seriously affect the applicant's honour and dignity and 
cause him non-pecuniary damage and, therefore, should be retracted ...” 

10.  The court ordered the newspaper to publish a retraction, within 15 days, of some of 
the statements in the article of 4 April 2002, including the statement “confirming the 
confidence of the AUCP (b) – KGB”. It further ordered S.N. and the newspaper to pay 
the applicant 900 Moldovan lei (MDL) (the equivalent of 57 euros (EUR) at the time) 
and MDL 1,800 (EUR 114) respectively. 

11.  The court also found in favour of S.N. in a counter-claim in respect of an article 
allegedly published by the applicant. The applicant appealed the judgment. 

12.  On 23 December 2003 the Chişinău Court of Appeal quashed the judgment of the 
Centru District Court on grounds of procedural error and remitted the case for a fresh 
judgment by the Centru District Court. 

13.  Pending the re-hearing of the case, on 1 April 2004, Moldova Suverană published 
an article headed “Moldova Suverană does not tolerate accusations and primitivisms”, 
which stated, inter alia, that: 

“... S.N.'s article of 4 April 2002 ... and the inappropriate language used do not represent 
the editorial policy of this newspaper. Epithets like 'feeble memory' or 'lack of personal 
dignity' [sic], 'exorcising priest' used by the scientist [S.]N. towards the scientist 
Petrenco are alien to us. 

Moreover, we recall that the article was published two years ago and since then, the 
editorial board has changed, starting with its editor at the time, I.G., and continuing with 
the political department of the newspaper. 

Therefore, we regret the disparaging remarks and immoderate language directed at the 
historian Mr Petrenco, even if we assume our right not to share his political opinions 
and ideas.” 

14.  In the subsequent proceedings before the Centru District Court, S.N. stated that 
during the Soviet era nobody would have been sent to Moscow for postgraduate studies 
without the support of the Communist Party and the KGB. However, he accepted that 
not all those sent for postgraduate studies had been KGB agents. 

15.  On 12 May 2004 the Centru District Court dismissed the applicant's action, finding, 
inter alia: 

“... According to the author of the article, he published it in good faith and had no 
intention to humiliate or defame his former colleague [Mr Petrenco]. On the contrary, 
he said in evidence that, in his personal opinion, Mr Petrenco had been a brilliant 
student and a committed activist, who was well-mannered and respected his elders. The 
fact that he had become a member of the CPSU was not a secret and did not disclose 



any intention to defame, because everyone has the right to become a member of a 
political party ... 

... the court finds that both [the author and the applicant] were former colleagues at the 
history faculty and had published articles in the press without any intention to defame 
the other.” 

16.  The applicant appealed. 

17.  On 28 September 2004 the Chişinău Court of Appeal dismissed the appeal, finding 
that S.N. could not be held responsible for expressing his opinions. It considered the 
distinction between statements of fact and value judgments and stated: 

“... [the Court of Appeal] considers that the phrases written in the article represent the 
author's own subjective opinion of Mr Petrenco ... 

In a democratic society a person cannot be held responsible for expressing his own 
views ... 

The notion of a 'value judgment' has also to be taken into consideration, which means 
that a person cannot be held responsible for his opinions or his views on certain events 
or circumstances ..., the veracity of which cannot be proved.” 

18.  The applicant lodged an appeal on points of law. He mainly contended that: 

“... the said article was published by the newspaper in bad faith and the first-instance 
court wrongly found that S.N. publishes articles in the press without any intention to 
defame the applicant. The defendants knowingly published the article with the aim of 
damaging the applicant's honour, dignity and professional reputation. 

... the applicant does not object to the author's right freely to express his views, but he 
objects to the derogatory remarks in the article, which are not true and, in substance, 
damage the applicant's honour, dignity and professional reputation. 

The courts disregarded the fact that the defendants had disseminated information which 
was damaging to [the applicant's] honour and did not apply the provisions of sections 7 
and 7/1 of the Civil Code...” 

19.  The applicant attached to his appeal a linguistic report on the author's statements 
prepared by the National Centre of Terminology of the Department of Interethnic 
Relationships. The report concluded that S.N. had directly insulted the applicant and 
that the article had damaged his honour, dignity and professional reputation. 

20.  On 1 December 2004 the Supreme Court of Justice held that the applicant's appeal 
was inadmissible as it reiterated the arguments advanced at first instance and before the 
Court of Appeal. The court nonetheless briefly considered the issues arising in the case 
and found, inter alia, that: 



“... Article 10 of the European Convention on Human Rights and Article 32 of the 
Moldovan Constitution guarantee the right to freedom of expression, including the right 
to communicate information and ideas. 

Under these circumstances, by dismissing the applicant's action, the courts have 
correctly found that a distinction must be drawn between facts and 'value judgments'. 

As the lower courts found in their judgments in the present case, the author's statements 
must be treated as 'value judgments', a circumstance which excludes liability on the part 
of the newspaper Moldova Suverană for the opinion it has expressed on certain events 
and circumstances, the veracity of which is impossible to prove. 

In the light of the above and taking into consideration that the impugned statements are, 
in substance, 'value judgments' ... the appeal on points of law must be dismissed.” 

21.  The Court made no comment on the report attached to the appeal. 

22.  According to the applicant, he was not summoned to attend the hearing before the 
Supreme Court of Justice. 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW 

A.  Freedom of expression and the right to reputation 

23.  Article 32 of the Constitution guarantees freedom of expression and provides, in so 
far as relevant, as follows: 

“(1)  The freedom of expression of all citizens ... is guaranteed. 

(2)  Freedom of expression must not damage the honour, dignity or rights of others ... 

(3)  Defamation ... is prohibited by law and incurs sanctions.” 

24.  The relevant provisions of the Civil Code in force at the material time read: 

Article 7 Protection of honour and dignity 

“(1)  Any natural or legal person shall be entitled to apply to the courts to seek [an order 
for] the retraction of statements which are damaging to his or her honour and dignity 
and do not correspond to reality, as well as statements which are not damaging to 
honour and dignity, but do not correspond to reality. 

(2)  When the media organisation which disseminated such statements is not capable of 
proving that they correspond to reality, the court shall compel the publishing office of 
the media organisation concerned to publish, not later then 15 days after the judicial 
decision becomes effective, a retraction of the statements in the same column, on the 
same page or in the same programme or series of broadcasts.” 



Article 7/1 Compensation for non-pecuniary damage 

“The non-pecuniary damage caused to a person as a result of the dissemination through 
the mass media or by organisations or natural persons of statements which do not 
correspond to reality, or statements concerning his or her private or family life without 
his or her consent, shall give rise to an award of financial compensation in an amount to 
be determined by the court. 

The amount of the award determined by the court in each case shall be equal to between 
75 and 200 times the minimum wage if the information has been disseminated by a 
legal entity and between 10 and 100 times the monthly wage if it has been disseminated 
by a natural person. 

The immediate publication of an apology or retraction ... before a judgment is handed 
down in the matter constitutes a reason to reduce the value of any compensation or to 
exempt the party from the requirement to make a payment.” 

25.  On 12 June 2003 a new Civil Code entered into force, Article 16 of which reads as 
follows: 

“(1)  Everyone shall have the right to respect for his or her honour, dignity and 
professional reputation. 

(2)  Everyone shall have the right to seek [an order for] the retraction of statements 
which are damaging to his or her honour, dignity and professional reputation, if the 
person who disseminated them is unable to prove their truthfulness. 

... 

(8)  Anyone whose honour, dignity or professional reputation has been damaged as a 
result of disseminated information shall have the right to claim compensation for 
pecuniary and non-pecuniary damage ...” 

B.  Provisions concerning the Moldova Suverană 

26.  The relevant provisions of Government decision no. 305 of 17 May 2004 on the 
launch of the Government newspaper, Moldova Suverană, read as follows: 

“(1)  The Government newspaper Moldova Suverană shall be launched with effect from 
1 July 1994. 

The editor of the Government newspaper shall be appointed by a decision of the 
Government ...” 

27.  The relevant provisions of Government decision no. 587 of 20 June 2005 on the 
winding up of Moldova Suverană read as follows: 



“With the purpose of fulfilling the State's obligation to prevent and to limit a State 
monopoly in media ... 

(1)  The State newspaper Moldova Suverană ... shall be wound up with effect from 
1 July 2005 ...” 

C.  Provisions relating to the procedure before the Supreme Court 

28.  The Code of Civil Procedure of 12 June 2003 set out the procedure before the 
Supreme Court. Article 440 provides, in so far as relevant, as follows: 

“Procedure for the examination of the admissibility of an appeal 

(1)  Once the court has established the existence of one of the reasons cited in 
Article 433, a chamber of three judges shall decide, in a non-reasoned and non-
appealable judgment, on the admissibility of the appeal. In such cases, a report on the 
inadmissibility shall be prepared which, together with a copy of the appeal and the 
judgment, shall be held by the court in the relevant case file. 

(2)  The admissibility of an appeal is decided without summoning the parties.” 

29.  Article 442(1) provides that: 

“In examining the appeal introduced ... the court shall verify, on the basis of the 
material in the case, the legality of the decision against which the appeal has been 
lodged, without taking any new evidence.” 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 6 § 1 OF THE CONVENTION 

30.  The applicant complained under Article 6 § 1 of the Convention of procedural 
unfairness, arguing that the domestic courts had applied the law incorrectly and had 
failed to comment on the report he had submitted in evidence. He also alleged that he 
had not been properly summoned by the Supreme Court of Justice to attend the hearing 
on 1 December 2004. 

31.  Article 6 § 1 of the Convention, in so far as relevant, provides: 

“1. In the determination of his civil rights and obligations ... everyone is entitled to a fair 
hearing ... within a reasonable time...” 

32.  The Government disputed that there had been any violation of Article 6 § 1 in the 
domestic proceedings. 

A.  The parties' submissions 



33.  The applicant argued that the judicial authorities had misinterpreted and misapplied 
the law and had taken illegal decisions. He further argued that all instances of 
jurisdiction had demonstrated partiality towards the defendants in the proceedings 
before them. As regards the report of the National Centre of Terminology, the applicant 
claimed that this had also been submitted to the first-instance court and had wrongly not 
been taken into account by the courts. Finally, he insisted that he had not been 
summoned to attend the Supreme Court hearing. 

34.  The Government pointed to the fact that the applicant's claim had been examined 
by several national tribunals, which had applied the law in force at the time, interpreted 
in a reasonable manner justified by the particular circumstances of the case. They took 
into consideration the relevant principles outlined by this Court. The applicant's general 
allegation that the law had been incorrectly applied was, in the Government's view, 
insufficient to find a violation of Article 6 § 1 in the absence of any explanation of the 
specific complaint. The decisions of the domestic courts were well-reasoned, with 
reference to relevant legislation. 

35.  As to the applicant's complaint about the failure of the Supreme Court to comment 
on the linguistic report, the Government insisted that the report had not been submitted 
at first instance or before the Court of Appeal. Under domestic legislation, the Supreme 
Court was required to consider the matter without the submission of new evidence (see 
paragraph 29 above). The fact that the court did not reach the conclusion sought by the 
applicant did not mean that it had wrongly assessed the evidence in the case. Further, 
according to the applicable regulations, the National Centre of Terminology was not 
granted competence to prepare expert reports to be produced in court proceedings. In 
any event, from a procedural perspective, the report did not comply with the relevant 
requirements, including requirements regarding its signature. 

36.  In respect of the applicant's complaint that he was not summoned to the hearing 
before the Supreme Court, the Government highlighted that under the legislation 
governing civil procedure, the admissibility of an appeal to the Supreme Court was to 
be assessed without the presence of the parties (see paragraph 28 above). 

37.  In conclusion, the Government considered that there was no violation of Article 6 § 
1 in the present case. 

B.  Admissibility 

1.  General principles 

38.  The Court reiterates that, in accordance with Article 19 of the Convention, its only 
task is to ensure the observance of the obligations undertaken by the Parties in the 
Convention. In particular, it is not competent to deal with a complaint alleging that 
errors of law or fact have been committed by domestic courts, except where it considers 
that such errors might have involved a possible violation of any of the rights and 
freedoms set out in the Convention (see, for example, Schenk v. Switzerland, 12 July 
1988, § 45, Series A no. 140; and Laaksonen v. Finland, no. 70216/01, § 20, 12 April 
2007). In particular, while Article 6 guarantees the right to a fair hearing, it does not lay 



down any rules on the admissibility of evidence as such, which is primarily a matter for 
regulation under national law (see Schenk, cited above, § 46; Jalloh v. Germany [GC], 
no. 54810/00, §§ 94-96, ECHR 2006-IX; and Bykov v. Russia [GC], no. 4378/02, § 88, 
ECHR 2009-...). 

39.  The Court recalls that an oral, and public, hearing constitutes a fundamental 
principle enshrined in Article 6 § 1. However, the obligation to hold a hearing is not 
absolute. According to the Court's established case-law, in proceedings before a court of 
first and only instance the right to a “public hearing” in the sense of Article 6 § 1 entails 
an entitlement to an “oral hearing” unless there are exceptional circumstances that 
justify dispensing with such a hearing (see, for example, Håkansson and Sturesson 
v. Sweden, 21 February 1990, § 64, Series A no. 171-A; and Fredin v. Sweden (no. 2), 
23 February 1994, §§ 21 to 22, Series A no. 283-A). However, the manner of 
application of Article 6 § 1 to proceedings before courts of appeal depends on the 
special features of the proceedings involved. In this respect, account must be taken of 
the entirety of the proceedings in the domestic legal order and of the role of the 
appellate court therein (see Helmers v. Sweden, 29 October 1991, § 31, Series A 
no. 212-A). Provided that a public hearing has been held at first instance, the absence of 
such a hearing before second or third instance courts may be justified by the special 
features of the proceedings at issue. Thus, leave-to-appeal proceedings and proceedings 
involving only questions of law, as opposed to questions of fact, may comply with the 
requirements of Article 6, although the appellant was not given the opportunity to be 
heard in person by the appeal or cassation court (Helmers, cited above, § 36). The 
overarching principle of fairness embodied in Article 6 is, as always, the key 
consideration (see, mutatis mutandis, Pélissier and Sassi v. France [GC], no. 25444/94, 
§ 52, ECHR 1999-II; and Sejdovic v. Italy [GC], no. 56581/00, § 90, ECHR 2006-...). 

2.  Application of the general principles to the present case 

40.  The Court notes that the applicant complained that the law had been wrongly 
applied in his case. However, he did not provide any further details of the alleged 
misapplication of the law and in particular did not explain how any alleged error might 
have resulted in a possible violation of the rights and freedoms set out in the 
Convention. Accordingly, the Court considers that this part of the complaint is 
unsubstantiated. 

41.  As regards the applicant's complaint that the courts failed to have regard to the 
report of the National Centre of Terminology, the Court observes at the outset that the 
fact that the courts did not directly refer to the report in their judgments cannot of itself 
support the allegation that it refused to take the report into account at all. It is not clear 
in the present case whether the report was expressly excluded from evidence by the 
domestic courts. However, even if the courts did refuse to consider the report, the Court 
recalls that questions related to the admissibility of evidence are primarily a matter for 
regulation under national law. The question for the Court is whether the proceedings as 
a whole, including the way in which the evidence was obtained, were fair (see Bykov, 
cited above, § 89). In the present case, there is no evidence that the failure of the courts 
to have regard to the report of the National Centre of Terminology led to unfairness in 
the proceedings as a whole. 



42.  Finally, in so far as the applicant complained about the failure to summon him to 
attend the hearing before the Supreme Court, the Court notes that the applicant's appeal 
to the Supreme Court was on points of law only and that the hearing in question was an 
admissibility hearing. In respect of such hearings, Moldovan Law stipulated that the 
decision whether an appeal to the Supreme Court was admissible was taken on the basis 
of the written submissions in the case without the parties being summoned (see 
paragraph 29 above). In the circumstances, the Court concludes that, having regard to 
the fact that the applicant had enjoyed an oral hearing at first instance (see paragraphs 8 
to 10 and 14 to 15 above) and the fact that the impugned hearing was a leave-to-appeal 
hearing concerning an appeal on points of law only, the failure to summon the applicant 
to the hearing did not give rise to any violation of Article 6 § 1. 

43.  In conclusion, the Court considers that, having regard to the above, the court 
proceedings in the applicant's case, taken as a whole, were fair. It therefore finds the 
applicant's complaints under Article 6 § 1 to be manifestly ill-founded within the 
meaning of Article 35 § 3 of the Convention. They must therefore be declared 
inadmissible in accordance with Article 35 § 4 of the Convention. 

II.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 8 OF THE CONVENTION 

44.  Although originally invoking Article 10, the applicant complained, in substance, of 
a breach of his right to protection of his reputation as a result of the article published in 
the Moldova Suverană. The Court recalls that it is the master of the characterisation to 
be given in law to the facts of the case submitted for its examination (see inter alia, 
Scoppola v. Italy (no. 2) [GC], no. 10249/03, § 54, ECHR 2009-....). It has, moreover, 
previously found that the right to protection of one's reputation, as an element of 
“private life”, is a right which falls under Article 8 of the Convention (see Petrina v. 
Romania, no. 78060/01, § 19, 14 October 2008), which reads as follows: 

“1.  Everyone has the right to respect for his private and family life, his home and his 
correspondence. 

2.  There shall be no interference by a public authority with the exercise of this right 
except such as is in accordance with the law and is necessary in a democratic society in 
the interests of national security, public safety or the economic well-being of the 
country, for the prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals, 
or for the protection of the rights and freedoms of others.” 

45.  The Government refuted the applicant's allegations that his right to protection of his 
reputation had been violated. 

A.  The parties' submissions 

46.  The applicant asserted that the article of 4 April 2002 had damaged his honour and 
dignity and his professional reputation as a historian. He emphasised that, at the time the 
article was published, he was the Chairman of the Association of Historians of Moldova 
(see paragraph 5 above) and that the allegations that his career as a historian was the 
result of his collaboration with the former Soviet secret services had been made with the 



purpose of undermining his professional reputation. He refuted the suggestion that he 
was, at the time of the publication of the article or during the relevant domestic 
proceedings, a member of any political party or the president of any political body, 
although subsequently, in October 2006, he was elected president of the “European 
Action” movement, a minor political party in Moldova. 

47.  The applicant further contended that the domestic courts had wrongly characterised 
the impugned statements as value judgments. In his view, the truthfulness of the 
statements in the article had not been established and the domestic courts had omitted to 
comment on his argument that, by publishing the retraction on 1 April 2004 (see 
paragraph 13 above), the newspaper Moldova Suverană had acknowledged that it had 
exceeded the boundaries of freedom of expression. 

48.  Referring to the Court's case-law in Pfeifer v. Austria (no. 12556/03, ECHR 2007-
...), the Government accepted that a person's reputation was protected under Article 8, 
even if that person was criticised in the context of a public debate. 

49.  As to whether there had been a violation of Article 8, the Government explained at 
the outset that the Moldova Suverană had an independent editorial policy at the time the 
article was published. Accordingly, they submitted, since the author of the article was a 
private individual, the State was not directly responsible for the impugned statements. 
Further, they highlighted that the State was not a defendant in the domestic proceedings 
and that the applicant had not insisted on his argument of direct State responsibility for 
the publication of the article before the national courts. 

50.  As to the alleged failure of the courts to protect the applicant's reputation, the 
Government considered the key question to be whether the courts had struck a fair 
balance between the applicant's right to respect for his reputation and the freedom of 
expression of S.N. and the Moldova Suverană. Emphasising the State's margin of 
appreciation in such matters, the Government argued that the domestic courts' finding 
that the impugned statements were value judgments which had a sufficient factual basis 
was reasonable. Further, the Government submitted that the case had to be considered 
within the wider context in which the statements were made and the longstanding 
dispute between S.N. and the applicant, which had arisen as a result of a professional 
disagreement but which had become a more personal disagreement with the passage of 
time. Finally, the Government emphasised that the article in question had been 
published as part of a topical political debate on questions of general interest concerning 
the history of Moldova, in particular regarding the content and quality of history 
textbooks and the assessment to be made of various historical events. The contributions 
made by S.N. and the applicant to the debate had provoked further contributions from 
others in the field. The Government contended that the applicant was a political figure 
well-known in the field: he had unsuccessfully stood for election to parliament in 1998 
and 2001 and was from 2000 the president of the “Mouvement de Sauvegarde 
Nationale” (“National Safeguard Movement”). Accordingly, the opinions expressed in 
the context of the debate were of particular public interest. Referring to the importance 
of ensuring freedom of expression in the context of political debate on questions of 
general interest, the Government invited the Court to conclude that the applicant's 



complaint was inadmissible as manifestly ill-founded or, alternatively, that there had 
been no violation of Article 8. 

B.  Admissibility 

51.  It is clear from the Court's case-law, and the respondent Government accepts, that 
Article 8 is applicable in the circumstances arising in the present case (see Chauvy and 
Others v. France, no. 64915/01, § 70, ECHR 2004-VI; Pfeifer v. Austria, cited above, 
§§ 53 to 55; and Petrina v. Romania, cited above, § 28). The applicant's allegation that 
his right to protection of his reputation was infringed as a result of the publication of the 
article of 4 April 2002 raises serious issues of law and fact which require examination 
on the merits. The Court accordingly concludes that the complaint is not manifestly ill-
founded within the meaning of Article 35 § 3 of the Convention. It further notes that it 
is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be declared admissible. 

C.  Merits 

1.  General principles 

52.  The Court recalls that, although the object of Article 8 is to protect the individual 
against arbitrary interference by the public authorities, it does not merely compel the 
State to abstain from such interference. In addition to this primarily negative 
undertaking, there may be positive obligations inherent in an effective respect for 
private and family life. These obligations may involve the adoption of measures 
designed to secure respect for private and family life even in the sphere of the relations 
of individuals between themselves (see Odièvre v. France [GC], no. 42326/98, § 40, 
ECHR 2003-III; and Dickson v. the United Kingdom [GC], no. 44362/04, § 70, 
ECHR 2007-XIII). The Court considers that the present case engages the State's positive 
obligations arising under Article 8 to ensure effective respect for the applicant's private 
life, in particular his right to respect for his reputation (see Petrina, cited above, §§ 34 
to 35). The applicable principles are similar to those arising in cases involving the 
State's negative obligations: regard must be had to the fair balance to be struck between 
the competing interests, in this case, the applicant's right to protection of his reputation 
and the right of the newspaper and S.N. to freedom of expression. 

53.  The Court reiterates that freedom of expression constitutes one of the essential 
foundations of a democratic society and that the safeguards afforded to the press are of 
particular importance. Although it must not overstep certain boundaries, in particular in 
respect of the reputation and rights of others, its duty is nevertheless to impart – in a 
manner consistent with its obligations and responsibilities – information and ideas on all 
matters of public interest. Not only does the press have the task of imparting 
information and ideas, the public also has a right to receive them. Were it otherwise, the 
press would be unable to play its vital role of “public watchdog” (see, inter alia, 
Observer and Guardian v. the United Kingdom, 26 November 1991, § 59, Series A no. 
216; Bladet Tromsø and Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, § 59, ECHR 1999-II; 
and Flux v. Moldova (no. 6), no. 22824/04, § 24, 29 July 2008). Accordingly, 
journalistic freedom covers possible recourse to a degree of exaggeration, or even 
provocation (see Von Hannover v. Germany, no. 59320/00, § 58, ECHR 2004-VI). In 



this respect, it is clear from the Court's case-law that the right to freedom of expression 
is applicable not only to information or ideas that are favourably received or regarded as 
inoffensive or as a matter of indifference, but also to those that offend, shock or disturb 
the State or any sector of the population. Such are the demands of that pluralism, 
tolerance and broadmindedness without which there is no “democratic society” (see, 
inter alia, Handyside v. the United Kingdom, 7 December 1976, § 49, Series A no. 24; 
and Nilsen and Johnsen v. Norway [GC], no. 23118/93, § 43, ECHR 1999-VIII). This 
freedom is subject to the exceptions set out in Article 10 § 2, which must, however, be 
construed strictly. The need for any restrictions must be established convincingly (see, 
for example, Lingens v. Austria, 8 July 1986, § 41, Series A no. 103; Nilsen and 
Johnsen, cited above, § 43; and Tammer v. Estonia, no. 41205/98, § 59, ECHR 2001-I). 

54.  The Court recalls that the choice of the means calculated to secure compliance with 
Article 8 in the sphere of the relations of individuals between themselves is, in principle, 
a matter that falls within the Contracting States' margin of appreciation. In this 
connection, there are different ways of ensuring “respect for private life”, and the nature 
of the State's obligation will depend on the particular aspect of private life that is at 
issue (see Odièvre, cited above, § 46). Further, the Court's task in exercising its 
supervision is not to take the place of the national authorities but rather to review, in the 
light of the case as a whole, the decisions that they have taken pursuant to their margin 
of appreciation (see, mutatis mutandis, Tammer, cited above, § 63). 

55.  In the cases in which the Court has had to balance the protection of private life 
against freedom of expression, it has always stressed the contribution made by articles 
in the press to a debate of general interest (see, for example, Tammer, cited above, §§ 66 
and 68; Von Hannover, cited above, § 60; and Standard Verlags GmbH v. Austria (no. 
2), no. 21277/05 § 46, 4 June 2009). In cases concerning debates or questions of general 
public interest, the extent of acceptable criticism is greater in respect of politicians or 
other public figures than in respect of private individuals: the former, unlike the latter, 
have voluntarily exposed themselves to a close scrutiny of their actions by both 
journalists and the general public and must therefore show a greater degree of tolerance 
(see Petrina, cited above, § 40). 

56.  Finally, the Court has distinguished between statements of fact and value 
judgments. While the existence of facts can be demonstrated, the truth of value 
judgments is not susceptible of proof. The requirement to prove the truth of a value 
judgment is impossible to fulfil and infringes freedom of opinion itself, which is a 
fundamental part of the right secured by Article 10. The classification of a statement as 
a fact or as a value judgment is a matter which in the first place falls within the margin 
of appreciation of the national authorities, in particular the domestic courts. However, 
even where a statement amounts to a value judgment, there must exist a sufficient 
factual basis to support it, failing which it will be excessive (see, for example, Pedersen 
and Baadsgaard v. Denmark [GC], no. 49017/99, § 76, ECHR 2004-XI; Timpul Info-
Magazin and Anghel v. Moldova, no. 42864/05, § 37, 27 November 2007; and Petrina, 
cited above, §§ 40 to 41). 

2.  Application of the general principles to the present case 



57.  The Court observes that the applicant criticised the article published in the Moldova 
Suverană on 4 April 2002 on the ground that it damaged his reputation as it contained 
humiliating insults and untrue allegations that he was a member of the Soviet secret 
services. The Court notes the general tone of the article and the nature of the statements 
it contained. It further observes that the article contained several references to the 
applicant's alleged connections with the Soviet secret services (see paragraphs 6 and 13 
above). 

58.  The Court refers to the finding of the Centru District Court, in its first judgment of 
30 April 2003, that the references in the article could not be interpreted other than as 
meaning that the applicant had collaborated with the KGB. The court further noted that 
the KGB was recognised as having been a repressive organisation during the Soviet 
period and that collaboration was seen as highly reprehensible by civil society. It 
concluded that there was no proof that any such collaboration had occurred and that, as 
a consequence, the article was defamatory (see paragraph 9 above). The court ordered 
that a retraction of certain phrases, including the phrase which indicated that the 
applicant had been sent for postgraduate studies for his special merit “confirming the 
confidence of the AUCP (b) – KGB”, be published. Although the case was subsequently 
re-examined by the Centru District Court and appealed to the Court of Appeal and the 
Supreme Court, none of the subsequent court judgments made any findings as to 
whether the article should be read as implying that the applicant had collaborated with 
the KGB. The Court considers that the national tribunals are, in principle, better placed 
than an international court to assess the intention behind the impugned phrases in the 
article and, in particular, to judge how the general public of Moldova would interpret, 
and react to, such phrases. It is therefore regrettable that the later court judgments failed 
to address this issue. Having regard to the terms of the article and to the findings of the 
only domestic court which examined the matter, the Court is persuaded that the author 
of the article intended to imply that the applicant had collaborated with the KGB. The 
question, therefore, is whether these allegations fell within the realm of acceptable 
criticism or fair comment. 

59.  In examining whether the comments made in the article were acceptable, the Court 
refers, first, to the Government's submissions concerning the nature of the debate within 
the context of which the impugned article was published, namely a discussion of the 
content and quality of school history textbooks and the assessment to be made of 
various historical events (see paragraph 50 above). This was not contested by the 
applicant. The Court therefore concludes that the impugned article was written as part of 
a debate which was likely to have been of significant interest to the general public. 
Further, the Court emphasises that the issue of the collaboration with the Soviet secret 
services of Moldovan citizens, particularly those holding positions of power or held in 
high esteem, was a particularly sensitive social and moral question in the specific 
context of Moldova (see, mutatis mutandis, Petrina, cited above, § 43). 

60.  The Court observes, second, that the applicant, as Chairman of the Association of 
Historians of the Republic of Moldova at the relevant time, was a public figure. As the 
author of the 1996 school curriculum on “Universal History” (see paragraph 5 above), 
his views and opinions were likely to have been considered particularly significant in 
the context of the debate taking place in 2002 on the content of history textbooks. 



Accordingly, the Court is of the view that the level of acceptable criticism of the 
applicant within the context of that debate was relatively high. 

61.  Third, the Court notes that the author of the impugned article was also a historian 
and former deputy minister for education (see paragraph 6 above). A lively debate 
between the applicant and S.N., which exposed and explained their opposing views on 
the subject, was likely to contribute to the effectiveness of the general debate and to 
inform the general public as to the relevant issues. Indeed, the Government in their 
submissions explained that the contributions by the applicant and S.N. provoked further 
contributions from others in the field (see paragraph 50 above). 

62.  Fourth, the Court also considers it significant that on 1 April 2004, the Moldova 
Suverană published a retraction in which it distanced itself from S.N.'s article of 4 April 
2002, explaining that the inappropriate language used did not represent the editorial 
policy of the newspaper and that it did not approve of the use of terms such as “feeble 
memory”, “lack of personal dignity” and “exorcising priest” used by S.N. The Moldova 
Suverană concluded by expressing regret for the “disparaging remarks and immoderate 
language” directed towards the applicant. 

63.  In the circumstances, the Court considers that the general tone of the article and the 
insulting language used by S.N., in the context of a lively debate on the content of 
historical textbooks and viewed in light of the subsequent statement published by the 
Moldova Suverană, did not in itself give rise to a breach of the applicant's rights to 
respect for his reputation. 

64.  However, different considerations apply to the specific allegations intended to 
imply that the applicant had collaborated with the Soviet secret services. The Court 
observes that the domestic courts classified the relevant statements as value judgments 
and concluded that, as S.N. had published the article in good faith and with no intention 
to humiliate or defame the applicant, the applicant's claim in defamation should be 
dismissed (see paragraphs 15, 17 and 20 above). The Court of Appeal emphasised that, 
in its view, the phrases written in the article represented S.N.'s “own subjective opinion” 
of the applicant and that a person could not be held responsible for expressing his 
opinions or views on certain events the veracity of which could not be proved (see 
paragraph 17 above). This approach was subsequently endorsed by the Supreme Court 
in its subsequent decision on admissibility (see paragraph 20 above). 

65.  Unlike the domestic courts, the Court is not persuaded that the statements in 
question can be considered mere value judgments. As the Court has already found (see 
paragraph 58 above), the article intended to imply that the applicant had collaborated 
with the KGB. In the Court's view, whether an individual has collaborated with the 
Soviet secret services is not merely a matter for speculation but a historical fact, capable 
of being substantiated by relevant evidence (see, mutatis mutandis, Pfeifer v. Austria, 
cited above, § 47; and Petrina, cited above, § 44). The domestic courts have provided 
no convincing reasons as to their conclusions on the nature of the statements at issue. In 
the circumstances, notwithstanding the margin of appreciation afforded to domestic 
courts as regards the classification of a statement as a fact or as a value judgment, the 
Court concludes that the allegations of collaboration with the KGB constituted clear 



statements of fact (compare and contrast Scharsach and News Verlagsgesellschaft 
v. Austria, no. 39394/98, § 41, ECHR 2003-XI). 

66.  The Court emphasises the damaging nature of the allegation in the present case, 
which was likely seriously to discredit the applicant and his views on the question under 
discussion. As such, rather than contributing to the debate, the allegation risked 
undermining its integrity and usefulness. The Court recalls that a person's status as a 
politician or other public figure does not remove the need for a sufficient factual basis 
for statements which damage his reputation, even where such statements are considered 
to be value judgments, and not statements of fact as in the present case (see Petrina, 
cited above, §§ 45 and 50). In this respect, the Court further recalls that, giving 
judgment on 30 April 2003, the Centru District Court emphasised that there was no 
proof that the applicant was an agent of the KGB (see paragraph 9 above). The 
subsequent judgments of the domestic courts did not find otherwise. The Court notes 
that there is no indication in the materials submitted by the parties that the applicant 
collaborated with the Soviet secret services. In the context of the proceedings before the 
Centru District Court, the defendants did not produce any material judged sufficient by 
that court to support the allegation and no witnesses testified that the applicant was 
involved in such activities. It is, in such a case, not appropriate to make reference to the 
margin for provocation or exaggeration permitted to newspapers generally where 
articles concern public figures. The present case concerned a distorted presentation of 
reality, for which no factual basis whatsoever had been shown by the author (see 
Petrina, cited above, §§ 48 and 50). By implying that the applicant had collaborated 
with the KGB as though it were an established fact when it was mere speculation on the 
part of the author, the article overstepped the limits of acceptable comments. 

67.  Finally, the Court recalls that a subsequent retraction was printed by the Moldova 
Suverană. However, while the retraction regretted the insulting tone of the article and 
the offensive language used, it is important to note that it made no mention of the 
allegation that the applicant had collaborated with the Soviet secret services and, in 
particular, did not clarify that there was no basis for any such allegation. 

68.  In conclusion, the Court considers that the article of 4 April 2002, in implying 
without any factual basis that the applicant had collaborated with the Soviet secret 
services, exceeded the acceptable limits of comment in the context of a debate of 
general interest. Taking into account the particular gravity of the allegation in the 
present case, the Court finds that the reasons advanced by the domestic tribunals to 
protect the newspaper and S.N.'s right to freedom of expression were insufficient to 
outweigh the applicant's right to respect for his reputation. There has accordingly been a 
violation of Article 8 of the Convention. 

III.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

69.  Article 41 of the Convention provides: 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 
thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 



partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to the 
injured party.” 

A.  Damage 

70.  The applicant claimed the sum of EUR 7,000 for psychological suffering as a result 
of the humiliation and indignity incurred following the publication of the impugned 
article. 

71.  The Government considered that no award for non-pecuniary damage was merited 
in the present case. They argued that the applicant's claim was without foundation and 
exaggerated. It was for him to prove that he had suffered as a result of the alleged 
violation but he had failed to provide any evidence of the alleged harm caused. The 
Government invited the Court to take into consideration the conduct of the applicant 
and the consequences and duration of the violation, and to conclude that the finding of a 
violation constituted adequate just satisfaction in the present case. 

72.   The Court is of the view that the applicant must have experienced feelings of 
frustration and anguish as a result of the defamatory article and the failure of the courts 
to uphold his claim. Accordingly, the Court grants an award of EUR 1,200 in respect of 
non-pecuniary damage. 

B.  Costs and expenses 

73.  The applicant presented a detailed claim in the sum of MDL 5,936 (the equivalent 
of approximately EUR 370 at the time of submission of the claim) in respect of legal 
fees before the domestic courts and this Court, and other related costs. 

74.  The Government emphasised that only those sums actually and necessarily incurred 
and reasonable as to quantum could be claimed by the applicant. They argued that the 
applicant had incurred expenses which were not necessary and that insufficient receipts 
had been provided in respect of other costs and expenses allegedly incurred. In any case, 
the Government alleged that the applicant's claims were entirely speculative and invited 
the Court to reject them. 

75.  The Court considers that, having regard to the receipts provided by the applicant, it 
is reasonable to award the sum of EUR 300 in respect of costs and expenses. 

C.  Default interest 

76.  The Court considers it appropriate that the default interest should be based on the 
marginal lending rate of the European Central Bank, to which should be added three 
percentage points. 

FOR THESE REASONS, THE COURT 

1.  Declares unanimously the applicant's complaint under Article 8 of the Convention 
admissible and the remainder of the application inadmissible; 



2.  Holds by six votes to one that there has been a violation of Article 8 of the 
Convention; 

3.  Holds by six votes to one 

(a)  that the respondent State is to pay the applicant, within three months from the date 
on which the judgment becomes final according to Article 44 § 2 of the Convention, the 
following amounts, to be converted into the national currency of the respondent State at 
the rate applicable at the date of settlement: 

(i)  EUR 1,200 (one thousand two hundred euros), plus any tax that may be chargeable, 
in respect of non-pecuniary damage; 

(iii)  EUR 300 (three hundred euros), plus any tax that may be chargeable, in respect of 
costs and expenses; 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until settlement simple 
interest shall be payable on the above amounts at a rate equal to the marginal lending 
rate of the European Central Bank during the default period plus three percentage 
points; 

4.  Dismisses unanimously the remainder of the applicant's claim for just satisfaction. 

Done in English, and notified in writing on 30 March 2010, pursuant to Rule 77 §§ 2 
and 3 of the Rules of Court. 

Lawrence Early Nicolas Bratza  
 Registrar President 

In accordance with Article 45 § 2 of the Convention and Rule 74 § 2 of the Rules of 
Court, the following separate opinions are annexed to this judgment: 

(a)  joint concurring opinion of Judges Garlicki, Šikuta and Poalelungi; 

(b)  dissenting opinion of Judge David Thór Björgvinsson. 

N.B.  
T.L.E. 



 

JOINT CONCURRING OPINION OF JUDGES GARLICKI, ŠIKUTA AND 
POALELUNGI 

We fully agree with the finding that there has been a violation of Article 8 of the 
Convention and that, in the circumstances of the case, protection of reputation had to 
take priority over freedom of expression. What prompts us to express a concurring 
opinion is that the Petrenco case can be regarded as an illustration of two problems of a 
more general nature. 

1.  This is a case of so-called “wild lustration”: a situation in which allegations 
concerning former collaboration with the communist political police are raised, in the 
heat of a political debate, by the press and/or by a private person of some political 
standing. Whilst in the process of “regular lustration” the facts of such collaboration are 
assessed and established by a public authority that has access to the necessary 
documents and is able to provide procedural guarantees for all those involved (see, for 
the requisite standards, the judgment in Ādamsons v. Latvia, no. 3669/03, § 116, 
24 June 2008), the “wild lustration” takes place outside any organised procedural 
framework. With its potential for discrediting the person concerned, it usually targets 
politicians or other public figures. 

To avoid such cases of lustration resulting from personal or political revenge, the 
Council of Europe Parliamentary Assembly adopted the Council of Europe Guidelines 
on Lustration Laws5. According to the guidelines, lustration “can be compatible with a 
democratic state under the rule of law, if several criteria are met”. Among these criteria 
are: 

(a)  guilt must be proven in each individual case6; 

(b)  the right of defence, the presumption of innocence and the right to appeal to a court 
must be guaranteed7; 

Further, lustration may not be used for punishment, retribution or revenge8. These 
principles apply a fortiori when no formal lustration procedure has been engaged 
against an applicant. 

Political debate has its own rules and sometimes those rules can be very harsh for those 
who decide to actively participate in it. But neither the press nor political opponents can 
be granted a licence to kill. That is why the very fact that “wild lustration” takes place 
within a political context is not sufficient to absolve them from the obligation to protect 
the reputation and good name of others. 

Since allegations concerning collaboration with the communist political police must, by 
their nature, be regarded as statements of fact, the Court has rightly applied the 
“sufficient factual basis” test. Those who publicly raise such allegations must be able to 
demonstrate the existence of that basis. This is less than a duty to deliver absolute proof 
of collaboration. But what may – and should – be required is, on the one hand, to show 



facts and information that, taken together, could indicate such collaboration, and, on the 
other, to display sufficient diligence in addressing the problem and comparing different 
sources of information. Mutatis mutandis, this is the approach to be taken in respect of 
allegations of corruption (see – in a context of political debate – Rumyana Ivanova v. 
Bulgaria, no. 36207/03, 14 February 2008; Flux v. Moldova (no. 6), no. 22824/04, 29 
July 2008; and Mahmudov and Agazade v. Azerbaijan, no. 35877/04, 18 December 
2008). 

2.  The pre-democratic life of public figures today may be of legitimate interest to 
public opinion and may constitute a matter of political debate. The press must play a 
prominent role in such debate. 

But the only way to put that debate into a civilised framework is to open the state 
archives in which information about past events can be researched. For as long as access 
to the archives remains reserved only for the privileged few it will be very difficult to 
erase “wild lustration” from the political debate. 

In its judgment in Turek v. Slovakia (no. 57986/00, ECHR-II), the Court clearly stated 
(with reference to lustration proceedings) that, unless the contrary is shown on the facts 
of a specific case, “it cannot be assumed that there remains a continuing and actual 
public interest in imposing limitations on access to materials classified as confidential 
under former regimes. This is because lustration proceedings are, by their very nature, 
oriented towards the establishment of facts dating back to the communist era and are not 
directly linked to the current functions and operations of the security services. 
Lustration proceedings inevitably depend on the examination of documents relating to 
the operations of the former communist security agencies. If the party to whom the 
classified materials relate is denied access to all or most of the materials in question, his 
or her possibilities of contradicting the security agency's version of the facts will be 
severely curtailed (§ 115)." 

We would, therefore, not exclude the possibility that there may be some positive 
obligations of the State in that field. Full disclosure of archive material may not always 
be possible (particularly when, as in the case of Moldova, a significant portion of the 
material is controlled by another country). However – as the Court has already indicated 
in the Rotaru case – an arbitrary bar on any reasonable access may constitute a violation 
of both Article 8 and Article 10 of the Convention. 

 



 

DISSENTING OPINION OF JUDGE DAVID THÓR BJÖRGVINSSON 

1.  I disagree with the majority in finding a violation of Article 8 of the Convention. 

2.  The majority has come to the conclusion, contrary to the domestic courts, that the 
statements made in the article asserting the applicant's affiliation with the KGB were 
without any factual basis and that by associating him with a “repressive organisation” 
were damaging to his reputation. As he had not been successful with his claim before 
the domestic courts the majority held that the Moldovan authorities failed in their 
positive obligations to afford the applicant the protection of his honour and reputation to 
which, under Article 8, he is entitled. 

3.  In the domestic court's balancing of Article 8 and Article 10 the balance rightly tilted 
in favour of Article 10. There are, in my opinion, no sufficient grounds for overturning 
the domestic court's assessment. 

4.  The applicant, Mr Anatol Petrenco, is Chairman of the Association of Historians of 
the Republic of Moldova, a university professor and an author of a school curriculum 
“Universal History”. He has, furthermore, as submitted in paragraph 87 of the 
Government's written observations of 10 January 2008, before and after the publication 
of the contested article, been actively involved in politics. He was a member of the 
Communist Party of the former Soviet Union and a member of the Democratic Front on 
behalf of which he ran for Parliament in 1998. He was also a member of the National 
Liberal Party and a candidate for that party in the general elections in 2001. From 2000 
he was the leader of the National Movement. Since 2006 he has been the President of 
the European Action (Acţiunea Europeană), a political party in Moldova, albeit a minor 
one. 

5.  Thus the applicant is not only a well-known scholar in Moldova. He is also an active 
contributor to the general political debate. He is a public figure who, as such, has 
therefore voluntarily exposed himself to close scrutiny of his actions, past and present, 
by journalists, politicians and other contributors to public debate. The Court has 
frequently stated that the extent of acceptable criticism and commentary is greater in 
respect of politicians or other public figures than in respect of private individuals (see 
Petrina v. Romania, no. 78060/01, § 19, 14 October 2008, § 40). The applicant, as a 
participant in a public debate, should therefore be prepared for harsh, exaggerated and 
even unfair commentary on his past and present actions, not only in the form of so-
called value judgments, but also as concerns presentation of facts. Furthermore, as an 
active participant in a public debate the applicant has had every opportunity to answer 
any insinuations which allegedly were directed at him. This is how a media-driven 
public debate in a democratic society works and should work. 

6.  In assessing whether the publication of the article overstepped the limits of 
acceptable criticism in a democratic society where the freedom of expression ranks 
highly, the following points are relevant: 



i.  The article was published in the context of a debate on issues related to Moldovan 
history and politics. It was therefore of general interest, though admittedly it took the 
form of a debate between the applicant and S.N. that became somewhat personal. The 
present case is therefore manifestly distinguishable from a case such as Biriuk v 
Lithuania (no. 23373/03, 25 November 2008) which concerned a blatant intrusion into 
the applicant's private life. In many cases in which the Court has had to balance the 
protection of private life against freedom of expression, it has always stressed the 
importance of the contribution made by articles in the press to a debate of general 
interest (see, among others, Tammer v. Estonia, no. 41205/98, § 59, ECHR 2001-I).§§ 
66 and 68; Von Hannover v. Germany, no. 59320/00, § 60, ECHR 2004-VI); and 
Standard Verlags GmbH v. Austria (no. 2), no. 21277/05 § 46, 4 June 2009). 

ii.  As to the content of the contested article (see § 6 of the judgment), I agree with the 
majority that the only real issue concerns the statements about the applicant's alleged 
association with the KGB. However I disagree that they should be viewed as direct 
allegations of collaboration with the KGB. The KGB is mentioned twice in the article. 
However, nowhere is it directly alleged that the applicant collaborated with the KGB. 
The first statement simply implies the confidence that the AUCP (All union Communist 
party of Bolsheviks) and the KGB must have had in him and the second that they must 
have placed their faith in him. These statements do not by their wording assert that the 
applicant was, as a matter of fact, a KGB collaborator. At best they contain an innuendo 
that the applicant was well regarded by the KGB. 

iii.  It is also relevant that pending the rehearing of the case on 1 April 2004 the 
newspaper Moldova Suverană published an article which can be seen as a retraction of 
the earlier article and an attempt to distance the newspaper from its content. It stated 
i.a.; “... we regret the disparaging remarks and immoderate language ...”. The majority 
has interpreted these words narrowly (see §§ 62 and 67) as not referring to the contested 
statements, or at least not clearly enough. I disagree. Although the article does not 
retract specifically the remarks concerning the applicant's alleged associations with the 
KGB, the words “disparaging remarks” are most naturally understood as including all 
disparaging remarks in the article, including those referring to the KGB. 

iv.  The applicant does not deny that he was a member of the Communist Party of the 
former Soviet Union. Admittedly, membership of the Communist Party is one thing; 
association with the KGB is quite another. However, what is not in dispute is the fact of 
his association with a former repressive regime albeit in one of its less oppressive 
guises. In such circumstances and particularly in the context of a political debate on 
matters of public interest, I do not accept that the mere suggestion that the applicant was 
well regarded by the KGB so increases the level of stigmatisation that it warrants 
sacrificing the fundamental right to press freedom for the sake of protecting his rights 
under Article 8. 

v.  The relevance and seriousness of the statements for the applicant's reputation must 
also be assessed in light of the whole social and political context in which they were 
made. In many of the former communist countries, including Moldova, insinuations 
similar to those in the present case are not uncommon in everyday political and social 
debate. True or false, they should be viewed as an unavoidable part of the public debate 



when a new political system is being established on the ruins of an oppressive regime, 
with which many of the present players in the public debate were associated in one way 
or another. 

7.  With the above considerations in mind, the publication of a newspaper article 
querying the KGB's good opinion of the applicant does not overstep the limits of what is 
acceptable in the context of a general political and historical debate in Moldova. This 
was no more than the applicant could be expected to tolerate and respond to within the 
framework of a public debate. In these circumstances, refuting the impugned 
publication through the instrument of public debate is the most appropriate form of 
reply in a democratic society. 

8.  Accordingly, in my view, there has been no violation of Article 8 of the Convention. 

1.  AUCP (b) – The acronym of the “All-Union Communist Party (of Bolsheviks)”, the 
official name of the Communist Party of the Soviet Union between 1925 and 1952, 
under Stalin. 

2.  KGB – The acronym in Russian of the former Soviet Union Intelligence Service. 

3.  “stuk-stuk-stuk” – Russian language onomatopoeia used to suggest that a person is 
an informant, usually of the former political police. 

4.  CPSU – The acronym of the “Communist Party of the Soviet Union”, the official 
name of the Soviet Communist Party after 1952. 

1.  Resolution 1096 (1996) “on Measures to dismantle the Heritage of former 
Communist Totalitarian Systems”.  

2.  Ibid, para 12 

3.  Ibid. 

4.  See Report on measures to dismantle the heritage of former communist totalitarian 
systems, Doc. 7568, 3 June 1996, para 3. 


