2-5 Plas Warrington, T+ 353 (0)1 644 1200
Baile Atha Cliath 2, Eire F:+ 353 (0)1 644 1299

2-5 Warrington Place, | E:info@baiie
Dublin 2, Ireland W: www.bai.ie
UDARAS BROADCASTING
CRAOLACHAIN | AUTHORITY
NA hEIREANN | OF IRELAND
05 October 2012
Mr. Tom Cooper,
23 Delaford Lawn,
Knocklyon, o
Dublin 16.
f Re: Complaint No. 70/12

ey
o

Dear Mr. Cooper,

| write with reference to your complaint against a broadcast of the programme An Tost Fada
on 16 April 2012 on RTE under the category of Fairness, objectivity & impartiality.

Your complaint was considered at the Compliance Committee’s recent meeting and | now
enclose a copy of the decision reached. You will note that the Committee has not upheld

your complaint.

| trust you find this in order.

Yours sincerely,

h Crwton,
erjcal icer.



Complaint made by: Mr. Tom Cooger Ref. No. 70/12

Station: Programme: Date:
RTE One An Tost Fada (The Long Silence) 16 April 2012

Complaint Summary: .

Mr. Cooper's complaint is submitted under the Broadcasting Act 2009, section 48(1)(a)(faimess,
objectivity and impartiality in current affairs) and 48(1)(b)(Code of Programme Standards: sections 3.5
(factual programming). The complaint relates to an Irish language programme narrated by Eoghan
Harris which told the story of Reverend George Salter's father, William, being forced to abandors his
West Cork farm in 192%3 The complainant states that the story was personally moving but the temrég of
it was historically misleading and demonstrated a lack of objectivity and impartiality.

The complainant states that the subject matter of the programme is news and current affairs since it
congerns matters of public controversy, namely:

a) the specific killing of 13 Protestant civilians in Ballygroman, Dunmanway, in and around
Ballineen-Enniskeane and Clonakilty, between 26-29" April 1922;

b) the treatment of the Protestant minority in Southern Ireland. B
The complainant states that the programme makers did not avail of the services of a historical adviser,
which he contends is an RTE requirement when making controversial programmes of a historical
nature. He argues that, had they done so, obvious errors might have prevented. The complainant
states that the programme makers broadcast incorrect information, so as to maintain a seemingly pre-
selected narrative drive that the 13 Protestant civilians were killing for sectarian reasons.

The complainant provides a number of examples to support his views.

1. The complainant states that the photograph of the family that appeared in the programme is
misdated as having been taken in 1915 (rather than 1905), giving the impression that family
members were forced to leave afterward 1915. Instead, he notes that not all of the family left, and
some of those that did leave departed before 1915 as well as after the violence that followed the
1919-21 War of Independence, the 1921-22 Truce and Treaty split period and the 1922-23 Civil
War. The programme put forward the contention that ‘fear’ and ‘threats’ forced the rest of the
Salter family to emigrate, never to return. The complainant states that this was incorrect and the
incorrect dating of the photograph could therefore not be considered evidence of this thesis.

m
Compliance Committee Meeting September 2012 1/5




53

2. Two men, Mathew Connell and William Sweetman, reported in the programme as ‘close friends of
the Salter family’ were presented as shot during April 1922 (after the War of Independence, prior
to the Civil War). The complainant states that this is false. The complainant states that Connell
and Sweetman were shot dead during the War of Independence on 19 February 1921, over a year
earlier. He further.states that they had testified in court against named members of the IRA and
therefore, religion seemingly was not a factor in their deaths. These facts are verifiable and have
been published previously. The complainant cites a camera shot in the film that showed the
headstone of William Sweetman. Though the headstone contains the date of Sweetman's death,
that information w?§ omitted from the image broadcast. The difference in death dates is cntﬁcal

> as the Sweetman’ and Connell deaths occurred more than a year prior to the departure of%the
Salter family. a

3. The complainant states that there were a number of errors and omissions in respect of reference
to compensation received from the British Government by Reverend George Salter's father,
“William. The complainant states that these errors contributed to the impression that William Salter
had left Ireland in a hurry in response to sectarian violence. More generally, the Complainant cites
Jasper Wolfe, the former Crown Solicitor and often subject to IRA attack, later TD for West Cork
(1927-33), and his statement that there was little or no nationalist, or anti-Protestant, sectarianism
in that part of Southern Ireland. The complainant states that programme had argued that [RA
sectarian sentiments were responsible for generalised anti-Protestantism and the complainant
states that this is not borne up by the facts.

More generally, the complainant states that William Salter has refused to pay an IRA arms levy
during the War of Independence, a tax enforced on substantial property holders during the
conflict. This began a cycle of fines and confiscation of animals. This authoritative observation
was omitted from the programme, which implied that the IRA actions were due to the Salter's
Protestant religion.

-
L

The Complainant states that the 1922 April killings are a matter of debate. However, he states that this
debate was not reflected in any way on the programme which instead focused on a one-sided view of
history, namely that the killings were sectarian in nature. He states that the portrayal of events was
demonstrative of bias and a lack of impartiality on the part of the programme makers. He states that it
may be that the short programme format did not allow for alternative viewpoints differing from those of
programme makers. However, if this is the case, the complainant requests that the broadcaster air a
balancing programme. More generally, the complainant is concerned that RTE would broadcast a
programme that appeared to have been produced in a manner that favoured one argument and which
accordingly lacked objectivity or impartiality.

Compliance Committee Meeting September 2012 2/5



Broadcaster’s Response:

Initial response to complainant:

RTE states the programme was clearly presented to viewers as the personal testimony of Canon
George Salter, an's87-year old Church of Ireland clergyman and not as a wider historical
examination of the Irish revolution in West Cork. Following the 2009 programme — Cork’s Bloody
Secret — Canon Salter approached the programme-makers, through his daughter, expressing a
wish to put on the record the story of the exodus of his father's family from their farm in Dunmanway
in1922. He emphgsized in the programme his belief in healing those past divisions. o
The broadcaster bfalieves that this account from a member of a minority community brought a
significant perspective to our understanding of a complex period of our history. The broadcaster
states that it has covered many perspectives of the revolutionary period in a wide range of
programming, and will ‘continue to do so. Following the broadcast, Canon Salter stated that the
programme makers ‘truthfully and fairly reflected my viewpoint and recollections in the programme
as broadcast".

i

In regard to the broadcast of inaccuracies, RTE states that:
e Canon Salter maintains that the photo, referenced in the complaint, was taken in 191 5, as
stated in the programme.

* The sum of compensation referenced in the programme (£1 ,700) was not correct. The
broadcaster regrets that this error was broadcast and states that it will be removed from any
future broadcast of the programme. However, the broadcaster states that that this does not
undermine the material point that the Saiters were compensated by the British Government.

¢ In his interview, Canon Salter made a mistake of mem&;y by conflating the killings, in 1921, of
two Protestant farmers near Skibbereen, Thomas Connell and Matthew Sweetman, with the
later killings of other Protestants in Dunmanway in 1922. This mistake should have been
identified and corrected during the production process and the broadcaster will ensure that it is
corrected in any future broadcast of the programme. However, the broadcaster contends that
the conflation of the killings does not affect the central point that Canon Salter was making;
that his father and his family left the area because they were in fear of their lives.

In conclusion, RTE regrets that two factual errors were broadcast. They do not believe that they

had any material impact on the viewers’ understanding of the testimony being presented in the
programme.

Compliance Committee Meeting September 2012 3/5




Response to BAI:

RTE fully accepts that the subject matter of the killing of Irish Protestants during the War of
Independence is a matter of public controversy and, therefore, it is appropriate that Mr. Cooper's
complaint is adjudicated further to section 39(1)(b) of the Broadcasting Act 2009. The broadcaster
states that:

o The programme was clearly presented to viewers as the personal testimony of Canon
George Salter, an 87-year-old Church of Ireland clergyman, and not as a wider historical
examination of the Irish revolution in West Cork.

o This accoui{t from a member of a minority community brought a significant new perspective
to our understanding of a complex period of our history. It is in this context that Mr,
Cooper's complaint needs to be considered.

e In correspondence with Mr. Cooper, RTE has acknowledged that there were two
unintentional inaccuracies in the account given by Canon Salter. These will be corrected in
future broadcasts but RTE rejects Mr. Cooper's assertion that the inaccuracies were as a
result of deliberate bias on the part of the programme makers..

* Regarding the two sets of killings; given that the two farmers killed near Skibbereen in 1921
were known to the Salter family, it is understandable that the later killings in Dunmaﬁway
would have seemed to them to be part of the same pattern of events. With the lapse of
ninety years, it is not surprising that the family memory of the killings could place them
closer together. However, RTE states that this did not undermine the central story being
told. An extended series of attacks on a tight-knit community is as likely to induce fear in
the Salter family, as testified to by Canon Salter, as a short and exceptional spasm of
violence.

* Regarding the compensation; the fact that the corhpensation figure was less than Canon
Salter recalled does not alter the basis of hi§ testimony. The Salter family was
compensated by the British Government for their enforced exile from their farm. The family
left their farm because they were in fear of their lives from IRA actions.,

RTE has made a commitment that if An Tost Fada is re-broadcast the above two errors will be
corrected. Regarding the family photo, Mr. Cooper’s contention is that the photograph depicting the
Salter family was taken in 1905. The Canon believes it was taken in 1915. RTE has no reason to
believe Canon Salter is incorrect in this, and the earlier date does not affect his testimony.

0 PN A S S EoRY)
Compliance Committee Meeting September 2012 4/5



Decision of the Compliance Committee:
Mr. Cooper's complaint is submitted under the Broadcasting Act 2009, section 48(1)(a)(faimess,
objectivity and impartiality in current affairs) and 48(1)(b)(Code of Programme Standards: sections
3.5.1 (factual programming). The complaint relates to an Irish language programme which told the
story of Reverend George Salter's father, William, being forced to abandon his West Cork farm in
1922. The complainant states that the story was personally moving but factually incorrect and
historically misleading. He states that the errors evident in the programme demonstrated bias and
resulted in a failure on the part of the programme makers to treat the subject matter in a fair, objective
and impartial manner as required by the Broadcasting Act 2009.

‘
The Committee considf?red the programme and the responses of the broadcaster and the complafr%ant.
Following a discussion, the Committee has decided to reject the complaint. In doing so, the Committee
took into account the following:-

¢ The programme was a personal view on history, principally that of Canon Salter's family
relation. While the subject matter related to historical incidents, it was clear from the outset
that the programme was concentrated on one individual's subjective experience of those
incidents. A focus on personal recollections and views was therefore both appropriate
and suitable for a programme of this nature.

* While the programme focused on a matter of debate and controversy amongst historians, it
was the Committee’s view that the item did not, contrary to the views of the complainant
and the broadcaster, constitute news and current affairs as it was not a matter of current
public debate or controversy. For this reason, it did not have to comply with the statutory
requirements for fairness, objectivity and impartiality in news and current affairs.

» The Committee noted that the broadcaster has acknowledged that the programme
contained some factual inaccuracies and the Committee welcomes the decision of the
broadcaster to ensure that these inaccuracies will ‘e corrected prior to the item being re-
broadcast at some future point in time.

e Upon a review of the programme, it was the Committee’s view that it did not contain any

content that could be considered contrary to section 3.5. (Factual Programming) of the BA/
Code of Programme Standards.

Signed: ““  Date: <(& %

T s s
Professor\Ghtis Morash, Chairperson

Compliance Committee Meeting September 2012 5/5



