
���������	�
�������
������������ �
��

�

���������	
���
���� � � �������������������
���������������
 

 

INTRODUCTION 

 

The Network of Concerned Historians (NCH) forwards to its participants news about the domain where 

history and human rights intersect, as reported by the American Association for the Advancement of 

Science [AAAS, Washington]; Amnesty International [AI, London]; Article 19 [A19, London]; Human 

Rights Watch [HRW, Washington/New York]; Index on Censorship [IOC, London]; the Network of 

Education and Academic Rights [NEAR, London]; International PEN Writers in Prison Committee 

[PEN, London]; Scholars at Risk [SAR, New York]; and other sources. The fact that NCH presents this 

news does not imply that it shares the views and beliefs of the historians and others mentioned in it. 

 

 

AFGHANISTAN 

 

In 2004, little progress was made in bringing to justice those responsible for war crimes, including mass 

killings and rape, committed during the armed conflicts since 1978. (See NCH #37.)  

[Source: AI, Report 2005 (2005) 36.] 

 

See also United States. 

 

 

ALBANIA 

 

Last Annual Report entry: see NCH #5 (1996). 

 

 

ALGERIA 

 

In 2004, no concrete steps were taken to establish the fate of thousands of “disappearances” in the 

conflict started in 1992. In August and September, many families of the “disappeared” were summoned 

by a special commission set up in September 2003 to serve as an intermediary between the families and 

the authorities. The commission’s mandate did not empower it to view information held in the archives 



 2 

of the security forces. Complaints filed in Algerian courts for abduction and illegal detention were not 

followed up. The remains of victims of killings discovered in mass graves were generally not identified, 

and the available evidence was not used to establish responsibility for the killings. The authorities 

continued to deny that state agents had been responsible for a pattern of “disappearances”. The United 

Nations Working Group on Enforced or Involuntary Disappearances expressed its “deep concern that 

there have been no clarifications of the more than 1,100 outstanding cases” which it had transmitted to 

the government. In November 2004, President Abdelaziz Bouteflika announced plans for a general 

amnesty for all perpetrators of human rights abuses. In the same month, the Permanent People’s 

Tribunal - an international panel of experts set up to examine human rights issues in the absence of 

formal commissions of inquiry - met in Paris to examine evidence of human rights abuses committed in 

Algeria since 1992. (See NCH #37.)  

[Source: AI, Report 2005 (2005) 39-40.] 

 

On 26 May 2004, Hafnaoui Ghoul, a local correspondent for the weekly El Youm in Djelfa, south of 

Algiers, a historian who runs the regional office of the Ligue algérienne des droits de l’homme 

(Algerian League of Human Rights), and a spokesperson for the unofficial political group Movement of 

Citizens of the South, was placed in preventive detention and sentenced to a total of eight months’ 

imprisonment in a series of court cases, mostly defamation cases filed by local officials after he reported 

allegations of torture, public mismanagement and corruption. Ghoul had been under house arrest since 

15 February 2003 and had received death threats because of his investigations. On 25 November 2004, 

he was provisionally released. 

[Sources: IOC 3/04: 98; IOC 1/05: 92; AI, Report 2005 (2005) 40; Reporters sans frontières, “Journalist 

Hafnaoui Ghoul receives six-month prison sentence for defamation” (WWW-text; 31 May 2004); PEN, 

Half-Yearly Caselist to 31 December 2004 (2005) 4; PEN, “Reporters without Borders Urges French 

Foreign Minister To Raise Press Freedom Issues with Algerian Authorities” (WWW-text; 12 July 

2004)]. 

 

See also Morocco/Western Sahara. 

 

 

ANGOLA 

 

Last Annual Report entry: see NCH #32 (2003). 

 

 

ARGENTINA 



 3 

 

Following the congressional annulment in August 2003 of the “full stop” and “due obedience” laws - 

which had obstructed prosecutions of those responsible for human rights abuses committed during 

military rule (1976-83) - the Néstor Kirchner government continued to press for accountability. Several 

key trials were underway, including the one of ex-junta leader General Jorge Videla, for his involvement 

in Operation Condor (a secret criminal plan devised by six Southern Cone military governments in the 

1970s and 1980s to kidnap, exchange, or “disappear” political refugees from neighboring states). A final 

judicial decision on the constitutionality of the annulment of the “full stop” and “due obedience” laws 

was still pending: in October 2003, the Supreme Court had referred the case to the Criminal Cassation 

Panel. In August 2004, the Supreme Court rejected an appeal by a former Chilean agent who had argued 

that the life sentence he received for the 1974 assassination of Chilean army commander General Carlos 

Prats had to be annulled because the statute of limitations had elapsed. In a landmark decision, the court 

ruled that, as a crime against humanity, the murder was not subject to a statute of limitations. (See NCH 

#37.) 

[Sources: HRW, World Report 2005 (2005) 186, 188-90; AI, Report 2005 (2005) 44.] 

 

On 24 March 2004, the 28th anniversary of the military coup that initiated the dictatorship (1976-83) 

during which thousands of Argentineans disappeared, President Néstor Kirchner led a commemorative 

event at the Military College. During the event, army chief General Roberto Bendini removed from the 

walls portraits of two of the institution’s former directors in the 1970s, Jorge Videla and Reynaldo 

Bignone, both junta leaders during the dictatorship. Four generals and one colonel refused to be present 

at this event. The same day, Kirchner signed an agreement to convert the Navy Mechanics School 

(ESMA), a torture center were thousands of disappeared had been held, into a Museum of Memory. 

[Sources: HRW, “Argentina Confronts Past on Coup Anniversary” (WWW-text; Washington 24 March 

2004); HRW, World Report 2005 (2005): 189-90; IOC 1/05: 66.] 

 

See also Chile, Paraguay, United States, Uruguay. 

 

 

ARMENIA 

 

On 20 April 2004, police officers arrested Colonel Gegam Arutyunyan, member of the opposition 

Republican Party’s political council, former deputy defense minister and historian, and held him at an 

Interior Ministry office. He was charged with the “use of bad language”. His detention reportedly served 

to prevent his participation in an opposition rally on 21 April. 

[Sources: IOC 3/04: 99; C. Maral, “Armenian opposition member re-detained over foul language use” 



 4 

(WWW-text; 21 April 2004).] 

 

See also Turkey. 

 

 

AUSTRALIA 

 

Last Annual Report entry: see NCH #32 (2003). 

 

 

AUSTRIA 

 

On 8 January 1997, the Neue Kronen Zeitung published an article, written under the pseudonym “Cato”, 

about the controversial exhibition “War of Annihilation: Crimes of the Wehrmacht, 1941–1944”, 

planned to be staged in Salzburg. The article, entitled “Infected with Lies”, was a reaction to a favorable 

commentary (published on 23 December 1996) by Gerhard Botz, professor at the Institute of History, 

University of Salzburg, in the newspaper Salzburger Nachrichten. According to Salzburger 

Nachrichten, Cato had written that (1) it approved the 1940 Katy� massacre committed by the Soviets; 

(2) it called those fallen in World War II murderers; (3) it tarnished the soldiers of World War II; (4) it 

collaborated with liars (by which allegedly historians such as Botz were meant); (5) its quality as a 

newspaper had declined; and (6) its circulation had fallen. Salzburger Nachrichten filed a defamation 

complaint with the Vienna Regional Criminal Court, which was rejected in June 1997 because Cato’s 

identity could not be established and because the Neue Kronen Zeitung article was part of a public 

debate. In a separate case revolving around unfair competition, the Salzburg Regional Court issued an 

injunction against Neue Kronen Zeitung preventing it from repeating the statements. It called (1), (2) 

and (5) untrue statements of fact and (3) and (4) value statements containing an unnecessary 

disparagement of Salzburger Nachrichten. This was confirmed on appeal in December 1997. On 20 

March 2003, the European Court of Human Rights unanimously ruled that the statements with a 

competitive aim (5 and 6) prevailed over those made with an intention to contribute to a public debate (1 

to 4) and that the injunction was not disproportionate. 

[Source: European Court of Human Rights, Decision as to the Admissibility of Application no. 42429/98 

by Krone Verlag and Mediaprint against Austria (WWW-text; Strasbourg, 20 March 2003).] 

 

 

AZERBAIJAN 

 



 5 

Last Annual Report entry: see NCH #10 (1998). 

 

 

BAHRAIN 

 

Last Annual Report entry: see NCH #37 (2004). 

 

 

BANGLADESH 

 

On 12 January 2004, a bomb blast killed three people and injured about thirty, while thousands of 

devotees were chanting Koran verses and singing Islamic songs during a festival at the 700-year-old 

shrine of Muslim saint Hazrat Shah Jalal (died 1346) in Sylhet. According to legend, the saint, who 

came from Yemen to preach Islam, transformed the evil followers of the local king into fish. In an 

incident at the shrine in December 2003, 500 fish were poisoned in a pond. In May 2004, a new bomb 

blast killed two persons and injured dozens. 

[Sources: “Bangladesh Shrine Bomb Kills Two”, BBC News (12 January 2004); AI, Report 2005 (2005) 

51.] 

 

In May 2004, Humayun Azad (?1947-2004), leading writer and professor of German literature at Dhaka 

University (see NCH #35, #37) returned home. In July, he received a series of death threats. On 25 July, 

an Islamic leader and member of parliament reportedly told a public meeting that Azad faced “dire 

consequences” for his writings. On 10 August, Azad died, possibly from a heart attack. 

[Sources: AI, Report 2005 (2005) 51; PEN, Half-Yearly Caselist to 31 December 2004 (2005) 32.] 

 

On 20 October 2004, a court in Dhaka gave its verdict in the trial of eleven men accused of killing four 

Awami League leaders in Dhaka Central Jail in November 1975. Three were sentenced to death in 

absentia; another three - already sentenced to death for the killing of President Sheikh Mujibur Rahman 

in August 1975 - were given life imprisonment; five were acquitted. The Awami League claimed that 

the acquittals were politically motivated. (See NCH #23.)  

[Source: AI, Report 2005 (2005) 52.] 

 

 

BELARUS 

 

On 7 April 2004, the Belarussian cinema and video licensing board banned Mysterium Occupation, a 



 6 

film directed by Andrei Kudinenko (?1972-) and made in the independent studio Navigator. A film 

about Belarussian partisans in World War II showing life under the Nazi occupation and subsequent 

Soviet liberation, it was censored because “[t]he treatment of the partisan movement in this film 

contradicts the essential truth, can insult the feelings of war veterans and have a negative influence on 

the upbringing of the rising generation and youth.” The board had already banned an American series 

about Adolf Hitler’s life. 

[Source: A. Malpas, “Partisan War”, The Moscow Times, 18 June 2004: 107.] 

 

 

BELGIUM 

 

Last Annual Report entry: see NCH #37 (2004). 

 

See also Congo (Democratic Republic). 

 

 

BOSNIA AND HERZEGOVINA 

 

Impunity for war crimes and crimes against humanity committed during the 1992-95 war continued to 

be widespread. Thousands of “disappearances” were still unresolved. While perpetrators of wartime 

violations continued to enjoy impunity, victims and their families were denied access to justice and 

redress. Lack of cooperation with the International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia (ICTY), 

particularly by the Republika Srpska (RS), was a major obstacle to justice. According to data from the 

Red Cross, almost 17,000 persons who went missing during the conflict are still unaccounted for. Many 

of them “disappeared” after being taken into custody by the military and security forces; those 

responsible have continued to enjoy impunity. (See NCH #37.)  

[Source: AI, Report 2005 (2005) 58, 59.] 

 

On 21 March 2004, a bomb was thrown at a mosque in Orahova, near Gradiska, in the Bosnian-Serb 

ruled part of the country. It was the anniversary of the day in 1993 when the original mosque was 

destroyed. The mosque was rebuilt and reopened in 2003 as Bosnian Muslims expelled during the 

Balkan wars returned to their own homes. 

[Source: IOC 4/04: 130.] 

 

On 19 April 2004, the ICTY Appeals Chamber confirmed that in July 1995 Serb forces had committed 

genocide in Srebrenica. The Appeals Chamber sentenced Bosnian Serb Army General Radislav Krstic 



 7 

to 35 years’ imprisonment for aiding and abetting genocide. An ICTY trial chamber in the case of 

Bosnian Serb Radoslav Brdjanin, however, found that no genocide had occurred in 1992 in the Krajina 

area, where Serb forces killed hundreds of Muslim and Croat civilians and expelled hundreds of 

thousands. On 15 October 2004, the Republika Srpska (RS) Commission on Srebrenica submitted to the 

RS government a report concerning Srebrenica and acknowledged for the first time that the Bosnian 

Serb Army had been responsible for the killing of 7,800 Bosnian Muslim men and boys after the fall of 

Srebrenica in July 1995. The Commission identified the location of mass graves, some of which were 

previously unknown. By the end of 2004, the bodies of approximately 1,300 people killed after the fall 

of Srebrenica had been exhumed and identified. RS authorities had previously claimed that only one 

hundred Bosnian Muslim had been executed and that another 1,900 had died in combat or from 

exhaustion. In November the RS government apologized for the first time for the human rights 

violations in and around Srebrenica. (See NCH #37.) 

[Sources: HRW, World Report 2005 (2005) 359-62; AI, Report 2005 (2005) 58-59.] 

 

See also Serbia and Montenegro. 

 

 

BRAZIL 

 

In response to a photograph published in a national newspaper in October 2004, the army released a 

statement defending the repressive actions of the 1964-85 military regime, stating that it had laid the 

foundations for a democratic Brazil. Although the statement was later withdrawn, the subsequent uproar 

led to the resignation of the Minister of Defense. No military officers resigned. 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 63.] 

 

In December 2004, the Supreme Court ordered the federal government to open files on the military 

operations against armed opposition groups in the region of Araguaia, state of Pará, in the early 1970s 

(during the military dictatorship). These may enable relatives finally to locate the bodies of victims of 

military actions. 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 20, 60, 63.] 

 

See also Paraguay. 

 

 

BULGARIA 

 



 8 

Last Annual Report entry: see NCH #27 (2002). 

 

 

BURKINA FASO 

 

No progress was reported in the investigation into the alleged extrajudicial executions of 106 people 

between October 2001 and January 2002. (See NCH #37.)  

[Source: AI, Report 2005 (2005) 66.] 

 

 

BURUNDI 

 

In 2004, trials continued of people accused of participating in the violence which followed the 1993 

assassination of former President Melchior Ndadaye. 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 68.] 

 

At the request of the United Nations Security Council, an assessment was made of the feasibility of 

establishing an International Judicial Commission of Inquiry in Burundi, as outlined in the 2000 Arusha 

peace agreement. Such an inquiry would investigate and determine responsibility for crimes under 

international law committed between 1962 and 2000. At the same time, legislation establishing a 

National Truth and Reconciliation Commission (NTRC) was adopted by the National Assembly and 

Senate. Concern was expressed that the law did not provide mechanisms to protect the independence of 

commission members, and that lack of clarity over the roles of the NTRC and the international 

commission could jeopardize the work of both. 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 16, 68.] 

 

 

CAMBODIA 

 

In 2004, after seven years of negotiations, Cambodia approved an agreement with the United Nations to 

establish an internationally-assisted tribunal under Cambodian law to try senior leaders of the Khmer 

Rouge and those who were most responsible for genocide, war crimes, and crimes against humanity 

committed while the Khmer Rouge was in power (1975-79). Based in Cambodia, this “mixed tribunal” 

will be comprised of a majority of Cambodian judges working alongside international judges, with 

Cambodian and international co-prosecutors. (See NCH #37.) 

[Sources: HRW, World Report 2005 (2005) 255, 257-58; AI, Report 2005 (2005) 70.] 



 9 

 

 

CANADA 

 

In February 2003, Canadian Holocaust denier Ernst Zündel (?1940-) was deported from the United 

States to Canada in the wake of charges of anti-Semitism and demands for the censorship of his website. 

On 21 January 2004, he was imprisoned after Canadian security services considered him as a threat to 

national security. On 22 September 2004, he was sentenced to a further six months’ imprisonment. 

[Source: IOC 1/05: 94.] 

 

In November 2004, Iranian-born Seyed Mahmoud Namini was reportedly detained in Toronto after 

being found in possession of several copies of a book about a Kurdish revolt against the Iranian Islamic 

regime during the 1980s. He was questioned about his alleged links to Kurdish separatist organizations 

in the Middle East. 

[Source: IOC 1/05: 94.] 

 

 

CHAD 

 

No formal charges had yet been brought in Chad against people suspected of committing human rights 

violations and other crimes during the presidency of Hissene Habré (1982-1990) despite judicial 

investigations. It was unclear whether there was any progress in the investigations. (See NCH #37.)  

[Source: AI, Report 2005 (2005) 74, 75.] 

 

 

CHILE 

 

In January 2004, the Santiago Appeals Court upheld the conviction of General Manuel Contreras, 

former head of the Directorate of National Intelligence (DINA), the secret police during the dictatorship 

of General Augusto Pinochet (1973-90), for the 1975 “disappearance” of a detainee. In November, the 

Supreme Court dismissed a final appeal against the conviction, ruling that the crime of kidnapping was 

not covered by an amnesty law enacted by the military government in 1978. In recent years, the courts 

have deemed the 1978 amnesty to be inapplicable in “disappearance” cases since a “disappearance” 

must be considered a kidnapping - an ongoing crime - unless the victim’s remains have been found and 

the courts have thereby established his or her death. The lawyer representing the State Defense Council 

had argued that cases of “disappearance” should be treated as murder rather than “permanent 



 10 

kidnapping”. Treating “disappearance” as murder would have allowed the Amnesty Law to be applied. 

(See NCH #37.) 

[Sources: HRW, World Report 2005 (2005) 197-98; AI, Report 2005 (2005) 76.] 

 

In May 2004, the Santiago Appeals Court stripped Pinochet of his immunity as a former head of state, 

allowing him to face trial for the “disappearance” of twenty people in the 1970s. The Supreme Court 

narrowly affirmed the decision in August. The crimes formed part of “Operation Condor” (see 

Argentina). As of December 2004, the investigating judge in the case was assessing reports on 

Pinochet’s medical condition before deciding whether to indict him. On 13 December, a judge ordered 

the indictment and house arrest of Pinochet on nine counts of kidnapping and one of murder. On 20 

December, the Santiago Appeals Court upheld the order. The lawyers representing Pinochet appealed to 

the Supreme Court, which had not ruled by the end of 2004. It is the third time that the Chilean courts 

have cleared the way for Pinochet to be prosecuted for human rights violations. Pinochet also faces a 

criminal investigation and a tax office probe after a United States Senate investigation revealed in July 

2004 that a bank in Washington D.C. held millions of dollars in secret deposits for Pinochet while he 

was in detention on human rights charges in London. (See NCH #32.)  

[Sources: HRW, World Report 2005 (2005) 198; AI, Report 2005 (2005) 20, 76.] 

 

On 28 November 2004, President Ricardo Lagos presented on television the report of the National 

Commission on Political Imprisonment and Torture (Comisión Nacional sobre Prisión Política y 

Tortura), established in 2003. The report was based on testimonies from 35,000 people, many of whom 

had never testified before about the abuses they had suffered. It concluded that torture had been a 

systematic state practice and recommended various reparation measures. Human Rights Watch criticized 

the government’s decision to keep the testimonies secret for fifty years, and urged that it send 

information about alleged perpetrators to the courts for investigation. The report prompted a national 

debate in the news media. Prior to the report’s release, the army’s chief commander acknowledged for 

the first time the army’s institutional responsibility for human rights violations during military rule. 

Until his statement, the army’s position had always been that human rights violations were solely the 

responsibility of individual officers. The other branches of the armed forces accepted the findings of the 

report, but insisted that responsibility for the abuses was individual rather than institutional. (See NCH 

#37.) 

[Source: HRW, World Report 2005 (2005) 198-99.] 

 

See also Argentina. 

 

 



 11 

CHINA 

 

On 2 May 2004, freelance journalist Liu Shui was sentenced without trial to two years’ re-education 

camp. Charged with soliciting the services of prostitutes, he had posted numerous articles on the Internet 

concerning the 1989 Tiananmen Square massacre. 

[Source: IOC 3/04: 102.] 

 

On 1 June 2004, when Jiang Yanyong (see NCH #37) traveled to the United States embassy to apply for 

a visa to visit his daughter in California, he was arrested by military and security officials, officially 

because he had violated regulations regarding military discipline. On 19 July 2004, he was released but 

remained under house arrest. During his six-week detention, he underwent “thought reform”. On 23 

March 2005, the house arrest was lifted. 

[Sources: AAAS Human Rights Action Network, CH0407.Jia, 14 July 2004; HRW, “China: 

Whistleblowing Doctor Home but Not Free” (WWW-text, Washington 21 July 2004); HRW, World 

Report 2005 (2005) 264.] 

 

Fifteen years after the 4 June 1989 Tiananmen massacre, the government still banned any public 

commemoration of the event. Police harassed and detained those dedicated to securing rehabilitation of 

victims, payment of compensation, or reconsideration of the official verdict. Chinese authorities placed 

several human rights activists, including Ding Zilin (see NCH #37), leader of the Tiananmen Mothers, 

under house arrest and harassed them in order to prevent them from commemorating the anniversary and 

from filing a legal complaint on behalf of 126 others who also lost relatives in 1989. 

[Sources: HRW, World Report 2005 (2005) 263-64; IOC 3/04: 102, 104; AI, Report 2005 (2005) 77.] 

 

The book Days of Old Do Not Disappear Like Smoke, a memoir about intellectuals purged during the 

Anti-Rightist Campaign (June 1957 until 1958), written by Zhang Yihe, the daughter of one of them, 

was banned. It continued to be circulated in pirate copy. The unabridged version, titled The Last 

Aristocrats, was later published in Hong Kong. 

[Sources: Independent Chinese PEN Center, “Zhang Yihe Receives the ICPC Second Freedom to Write 

Award” (WWW-text; Beijing 31 October 2004); IOC 1/05: 95.] 

 

In October 2004, it was reported that the book Xizang Biji (Tibet Journal) (2003), a collection of essays 

on Tibetan history and culture written in Chinese by the Tibetan (female) writer Wei Se, was banned for 

its positive references to the exiled Tibetan leader the Dalai Lama. Wei Se was reportedly dismissed, 

evicted from her home, and barred from leaving the country. 

[Source: PEN, Half-Yearly Caselist to 31 December 2004 (2005) 39.] 



 12 

 

On 24 November 2004, journalist and poet Shi Tao (?1986-) was arrested in Taiyuan, Shanxi, 

northeastern China, and on 28 January 2005 charged with “illegally exposing state secrets abroad” for 

posting an official document and articles relating to the June 1989 Tiananmen Square massacre on 

foreign websites and discussion forums. He faced a sentence of between three years’ and life 

imprisonment if convicted. In April 2004, Shi had pseudonymously sent the dissident online newspaper 

Min Zhu Ton Xun an internal official note warning journalists of the dangers of social destabilisation on 

the occasion of the 15th anniversary of the massacre. State Security Ministry agents identified him with 

the help of filters installed on the Chinese Internet. The ministry told the prosecutor that the document 

was “jue mi” (top secret). Shi acknowledged that he had sent the document, but disputed its confidential 

nature. 

[Source: Ifex Alert (7 and 16 December 2004, 4 February 2005).] 

 

On 4 December 2004, Ouyang Yi (see NCH #37) was released after he had served his sentence. In 2003, 

the United Nations Working Group on Arbitrary Detention had called Ouyang’s detention arbitrary. 

[Sources: PEN, Half-Yearly Caselist to 31 December 2004 (2005) 38; United Nations Working Group 

on Arbitrary Detention, Report (E/CN.4/2004/3; Geneva 15 December 2003) 7.] 

 

The death and funeral of former Prime Minister (1980-87) and Secretary-General of the Chinese 

Communist Party (1987-89) Zhao Ziyang (1919-2005), deposed in 1989 for opposing force to crush the 

Tiananmen student demonstrations and under house arrest until his death, were censored in various 

ways: for some days, the main news bulletins did not mention his death on 17 January, reflecting 

government concern that his death spark unrest and dissent (as Hu Yaobang’s death in April 1989 had 

done); on 23 January, former student leader Zhao Xin was arrested when he asked permission for a 

public commemoration march. Access to Zhao’s funeral and cremation at the Babaoshan Cemetery for 

Revolutionaries on 29 January was very restricted; his former chief of staff Bao Tong and groups of 

peasants were refused entry. Wreath texts were controlled and, against Chinese tradition, the family was 

forbidden to hold a funeral oration. Some twenty demonstrators were prevented from unfurling banners 

and dissident Ding Zilin (see item above) was placed under house arrest. 

[Sources: Keesing’s Record of World Events, January 2005; Keesings historisch archief, 2001: 116-17, 

2004: 498; 2005: 107-8.] 

 

 

COLOMBIA 

 

Last Annual Report entry: see NCH #37 (2004). 



 13 

 

 

CONGO (Democratic Republic) 

 

In October 2004, the International Criminal Court (ICC) and the government signed a cooperation 

agreement allowing the ICC to begin investigations into war crimes and crimes against humanity 

committed within the country. ICC investigators visited Ituri, where initial ICC inquiries were 

concentrated. 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 15, 85.] 

 

On 3 February 2005, a six-metre (19.5-foot) statue of the Belgian King Leopold II (1835-1909) was re-

erected after it had been removed on the orders of President Joseph Mobutu in 1967. It was taken down 

just hours later, reportedly because several ministers opposed having a memorial to a man who had 

exploited Congo’s resources and contributed to millions of deaths, when he was the sovereign of the 

Congo Free State (1885-1908). 

[Source: BBC News Online, 4 February 2005.] 

 

See also Congo (Republic). 

 

 

CONGO (Republic) 

 

In a case lodged in a French court in 2001, senior Congolese officials were accused of responsibility for 

the May 1999 “disappearance” of at least 353 refugees returning from the neighboring Democratic 

Republic of the Congo. (See NCH #37.)  

[Source: AI, Report 2005 (2005) 86.] 

 

 

CROATIA 

 

It was reported that Orthodox churches were frequently desecrated with fascist Ustasha symbols [As 

allies of Nazi Germany, the Ustashas established the Ustasha Independent State of Croatia in 1941–45]. 

[Source: IOC 4/04: 134.] 

 

According to official data, approximately 1,200 people who went missing during the 1991-95 conflict 

remained unaccounted for. This figure did not include the hundreds of people - mostly Croatian Serbs - 



 14 

missing since “Operation Storm” and “Operation Flash” in 1995. Efforts by the Croatian authorities to 

clarify the fate and whereabouts of missing Croatian Serbs were generally insufficient, leading to 

considerable delays in the identification process. Many of those missing were believed to be victims of 

“disappearances”; most of those responsible continued to enjoy impunity. (See NCH #37.)  

[Source: AI, Report 2005 (2005) 90.] 

 

 

CUBA 

 

Last Annual Report entry: see NCH #27 (2002). 

 

 

CYPRUS 

 

In August 2004, the Committee for Missing Persons reconvened after five years in an attempt to 

discover the fate of about 2,000 people missing during ethnic strife in Cyprus since 1963. 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 92.] 

A Greek Cypriot history textbook which contained an illustration showing Greek Cypriots sitting before 

their huts in Ottoman times and wearing fezzes was deemed “ too Turkish” by the authorities; after the 

illustration was retouched, the fezzes had disappeared. 

[Source: Informationen Georg-Eckert Institut, no. 48, December 2004: 18.] 

 

See also Greece. 

 

 

CZECH REPUBLIC 

 

Last Annual Report entry: see NCH #17 (2000). 

 

 

EAST TIMOR 

 

See Timor-Leste. 

 

 

ECUADOR 



 15 

 

On 5 March 2005, historian Enrique Ayala Mora (1950-), rector of the Ecuadorian branch of the 

Universidad Andina Simón Bolívar (1997-) and socialist member of parliament (2003-), was shot at 

while driving his car home after a political meeting in Quito. He was injured. Although his party 

belonged to the majority, his recent criticism of government policy was believed to have been the reason 

for the assault. According to a government source, Ayala had staged the assault himself. 

[Source: “Atentan contra Enrique Ayala Mora,” La Hora (Ecuador), 8 March 2005.] 

 

 

EGYPT 

 

Last Annual Report entry: see NCH #32 (2003). 

 

 

EL SALVADOR 

 

The government persisted in its stance not to prosecute perpetrators of human rights violations during 

the 1980-1991 armed conflict, as it would reopen the wounds of the past. This was despite 

recommendations by the United Nations Truth Commission and the Inter-American Commission on 

Human Rights that the violations should be investigated. (See NCH #37.)  

[Source: AI, Report 2005 (2005) 99.] 

 

In September 2004, a judge in California, USA, held Alvaro Saravia, a former captain in the 

Salvadorean army now resident in California, responsible for the assassination of Archbishop Oscar 

Romero in March 1980 in San Salvador. The judge said that it was a “crime against humanity”. Alvaro 

Saravia was ordered, in absentia, to pay US $10 million in compensatory damages to a relative of the 

archbishop. (See NCH #32.)  

[Source: AI, Report 2005 (2005) 99.] 

 

 

ETHIOPIA 

 

Thirteen years after the overthrow of the former military government (the Dergue, 1974-90), over 2,000 

of its former officials remain imprisoned without trial on charges including genocide. Of those tried, 

many had been acquitted, some after more than a decade of imprisonment. The loss of evidence over the 

years resulted in some acquittals, but also made it more difficult to present an effective defense. Former 



 16 

dictator Mengistu Haile Mariam, on trial in absentia, remains a guest of the Robert Mugabe government 

in Zimbabwe, with little chance of being held accountable for his abuses so long as he remains there. 

(See NCH #37.) 

[Sources: HRW, World Report 2005 (2005) 129-30; AI, Report 2005 (2005) 106.] 

 

 

EUROPEAN UNION 

 

On 27 January 2005, the European Parliament adopted a resolution on remembrance of the Holocaust, 

anti-Semitism and racism, in which it stated: “The European Parliament, … [p]ays homage to all the 

victims of the Nazis and is convinced that lasting peace in Europe must be based on remembrance of its 

history; rejects and condemns revisionist views and denial of the Holocaust as shameful and contrary to 

historical truth…”. 

[Source: European Parliament, http://www.europarl.eu.int/] 

 

 

FIJI 

 

Last Annual Report entry: see NCH #37 (2004). 

 

 

FRANCE 

 

On 31 January and 1 February 1997, France Info (a station controlled by the national radio 

broadcasting company Radio France) broadcast 63 news flashes and bulletins on an article published 

in the weekly magazine Le Point which claimed that Michel Junot—a deputy to Jacques Chirac at the 

Paris town hall (1977–95) who had been Deputy Prefect at Pithiviers in 1942 and 1943—had 

supervised the deportation of a thousand Jews from two internment camps under his responsibility. In 

a defamation case, Michel Boyon (1946–), Radio France’s editorial director, and Bertrand Gallicher 

(1957–), a journalist with France Info, were convicted of publicly defaming a civil servant (Junot) 

and ordered to pay a fine and damages. Radio France was ordered to broadcast an announcement of 

the judgment. In June 1998, the Paris Court of Appeal upheld the judgment. It considered that by 

alleging that Junot had supervised the deportation and transfer to Drancy, by comparing his situation 

with that of Maurice Papon (who had been committed for trial before the Bordeaux Assize Court), 

and by suggesting that he had not been a member of the Resistance, the disputed broadcasts had 

damaged his honor and dignity. On 30 March 2004, the European Court of Human Rights ruled that 



 17 

Radio France’s right to freedom of expression was not infringed by the penalties and orders imposed 

on them by the French courts to protect Junot’s reputation. The Court noted that, although the 

broadcast concerned an issue of general interest, namely the attitude of senior civil servants during 

the Occupation (such as Junot and Maurice Papon), and although they had quoted explicitly from the 

well-documented Le Point article, they had alleged that Junot had admitted “having organized the 

departure of a convoy of deportees to Drancy”, an allegation not published in Le Point. The original 

bulletin was broadcast several times, although subsequent broadcasts pointed out that Junot denied 

the allegations. The court found that Gallicher had not shown the utmost caution and special 

moderation needed in this case. 

[Source: European Court of Human Rights, Affaire Radio France et autres c. France: Arrêt (WWW-

text; Strasbourg 30 March 2004).] 

 

 

On 2 April 1998 a Paris judge ruled that journalist and historian Gérard Chauvy (1952–) and his 

publisher Albin Michel were guilty of “public defamation” because in his book Aubrac, Lyon 1943 

(Paris 1997) Chauvy had reproduced as an appendix a document called “Klaus Barbie’s Testament”, in 

which Barbie, wartime Gestapo chief at Lyon, suggested that resistance army fighters Raymond and 

Lucie Aubrac had betrayed resistance leader Jean Moulin in June 1943, leading to Moulin’s arrest and 

death after torture. Although Chauvy had written in his conclusion that no archival document proved the 

alleged betrayal and declared that he had acted in good faith, the judge said that Chauvy, by publishing 

the document and citing it at least 44 times, had given it excessive weight and that he had not been 

prudent enough in applying the historical method. The court ordered Chauvy to pay damages, to publish 

a statement in five daily newspapers and to insert a warning in each copy of the book. The jugment was 

confirmed on appeal in 1999 and in cassation in 2000. On 29 June 2004, the European Court of Human 

Rights unanimously ruled that the French courts had intervened correctly and not violated Chauvy’s 

freedom of expression. 

[Sources: J.-N. Jeanneney, Le Passé dans le prétoire: l’historien, le juge et le journaliste (Paris 1998) 

114–18; J.-P. Azéma & G. Kiejman, “L’ Histoire au Tribunal”, Le Débat, November-December 1998: 

45–51; “L’Affaire Aubrac: vérité et mensonges,” L’Histoire, June 1997, 78–85; F. Hartog, ‘L’Historien 

et la conjoncture historiographique,’ Le Débat, November–December 1998, 6–7; Le Monde, 15 October 

1991, 11; R. Evans, “History, Memory, and the Law: The Historian as Expert Witness”, History and 

Theory, October 2002, 338–40; European Court of Human Rights, Case of Chauvy and others vs. 

France: Judgment (WWW-text; Strasbourg 29 June 2004). 

 

A 9 April 2004 amendment to a January bill on the digital economy removed a statute of limitations that 

allow plaintiffs to sue websites for defamation years after first publication. According to some 



 18 

parliamentarians, the change was designed to prevent archives holding such material from 

circumventing the defamation laws. 

[Source: IOC 2/04: 128; IOC 3/04: 108.] 

 

In December 2004, the Court of Cassation rejected the appeal lodged by General Paul Aussaresses 

following his conviction on a charge of “justifying torture”. His memoirs, published in 2001, described 

acts of torture and summary executions by French army officers in Algeria in the 1950s, and maintained 

that they had been necessary. In April 2003 the Court of Appeal of Paris had fined him 7,500 Euros and 

his editors, Plon, 15,000 Euros. The Court of Cassation upheld the prosecution view that freedom of 

expression should not be confused with the right to say “anything anyhow”. (See NCH #32.)  

[Source: AI, Report 2005 (2005) 110.] 

 

See also Algeria, Congo (Republic). 

 

 

GEORGIA 

 

Last Annual Report entry: see NCH #32 (2003). 

 

 

GERMANY 

 

Last Annual Report entry: see NCH #32 (2003). 

 

See also Argentina, Turkey. 

 

 

GHANA 

 

The National Reconciliation Commission (NRC) ended its hearings in July 2004. Established by the 

government in 2002, its task was to compile a record of human rights violations committed during 

Ghana’s periods of unconstitutional rule since independence in 1957. Most of the witnesses were 

victims of human rights violations under the military governments headed by former President Jerry 

Rawlings (1979, 1981-2001). Many of the more than 2,000 testimonies spoke of summary executions, 

“disappearances”, torture and ill-treatment. The NRC’s report and recommendations were submitted to 

President Kufuor on 12 October but had not been made public by the end of 2004. The 



 19 

recommendations reportedly included reparations for about 3,000 victims and reforms of institutions 

including the security agencies. (See NCH #37.)  

[Source: AI, Report 2005 (2005) 114-15.] 

 

 

GREECE 

 

On 3 May 2004, Greek state television ET-3 canceled the scheduled showing of the award-winning 

documentary “The Other Side” (produced by journalist Fani Toupalgiki for ET-3), which presented the 

events of 1963-74 and the build-up to the 1974 partition of Cyprus from a Turkish-Cypriot perspective. 

The documentary was reportedly seen as “anti-national” and “dangerous”. Its cancellation was allegedly 

the result of an intervention from the prime minister’s office, possibly in connection with the 

forthcoming visit of Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdogan to Greece. In January 2004, ET-3 

had withdrawn its participation as co-producer of a documentary on a convicted war criminal. 

[Sources: Greek Helsinki Monitor, Ifex Alert (4 and 7 May 2004); IOC 3/04: 108-9.] 

 

 

GUATEMALA 

 

In 2003 and 2004, staff of the nongovernmental human rights organization Dónde están los niños y las 

niñas? (Where are the children?) were repeatedly threatened and assaulted. In March 2003 and March 

2004, director María Isabel Escobar Donis was assaulted. The organization investigated cases of 

children who “disappeared” or were “adopted” after being forcibly separated from their families during 

the civil war (1960-96). In April 2004, case files about the involvement of military officials in this 

operation were stolen from the organization’s offices in the capital. 

[Source: AI, Guatemala: Dónde están los niños y las niñas? (WWW-text; 2004).] 

 

Of the 626 massacres documented by the 1999 truth commission, only one case had been successfully 

prosecuted in the Guatemalan courts (the 1995 Xamán massacre). The Inter-American Court of Human 

Rights ordered the Guatemalan state to pay compensation to victims’ relatives in a number of prominent 

cases of past human rights violations for which the state had recognized its responsibility. In a landmark 

ruling in April 2004, the Court found the Guatemalan state responsible for the massacre of 268 people in 

Plan de Sánchez, Rabinal, Baja Verapaz, in 1982. (See NCH #14, #37.) 

[Sources: HRW, World Report 2005 (2005) 213-14, 217; AI, Report 2005 (2005) 118.] 

 

Throughout 2004, former members of the Civil Defense Patrols pressured Congress, including by the 



 20 

use of threats, to pay them compensation for services rendered during the civil war (1960-96). Congress 

agreed in August, despite a June ruling by the Constitutional Court that such payments would be 

unconstitutional. During the conflict, which ended in 1996, members of the Civil Defense Patrols were 

implicated in hundreds of cases of human rights violations. Very few have ever been brought to justice. 

In August 2004, the Constitutional Court delivered its opinion on the creation of a United Nations-

backed Commission for the Investigation of Illegal Bodies and Clandestine Security Apparatus, which 

had been approved by the previous government. It stated that significant parts of such a commission 

would be unconstitutional. The government announced it would present alternatives to carry the process 

forward. By the end of 2004 discussions were still ongoing. 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 117.] 

 

Human rights activists, witnesses and members of the judiciary involved in investigations of past human 

rights violations were subjected to persistent intimidation, death threats and attacks. 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 118.] 

 

 

GUINEA-BISSAU 

 

Last Annual Report entry: see NCH #14 (1999). 

 

 

GUYANA 

 

Last Annual Report entry: see NCH #6 (1997). 

 

 

HAITI 

 

Last Annual Report entry: see NCH #32 (2003). 

 

 

HONDURAS 

 

Last Annual Report entry: see NCH #27 (2002). 

 

 



 21 

HUNGARY 

 

Last Annual Report entry: see NCH #37 (2004). 

 

 

INDIA 

 

 In April 2004, women members of the Association of the Parents of Disappeared Persons were beaten 

by police when they demonstrated in Srinagar against continuing impunity for those responsible for 

“disappearances” in the state of Jammu and Kashmir. While the state admitted in 2003 that 3,744 

persons had “disappeared” since insurgency began in 1989, human rights activists believed the true 

figure to be over 8,000. No one had been convicted by the end of 2004. 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 127.] 

 

In 2004, large-scale episodes of communal violence remained unpunished. This continued to foster 

communal resentments throughout India. In August 2004, the Supreme Court issued a key decision in 

connection with communal violence in Gujarat state in 2002. The violence followed a fire on a train in 

which 59 Hindus died in February 2002; right-wing Hindu groups blamed the fire on local Muslims. In 

the ensuing violence more than 2,000 people, mostly Muslims, were killed. The Court directed that 

more than 2,000 complaints closed by the police and some 200 cases which had ended in acquittals be 

reviewed. (See NCH #32.)  

[Sources: HRW, World Report 2005 (2005) 283-84; AI, Report 2005 (2005) 127.] 

 

In Punjab the vast majority of police officers responsible for serious human rights violations during the 

period of militancy in the mid-1990s continued to evade justice. In response to 2,097 reported cases of 

human rights violations, the National Human Rights Commission had ordered the state of Punjab to 

provide compensation in 109 cases concerning people who had been in police custody prior to their 

death. 2004 marked the twentieth anniversary of Operation Blue Star - a focal point in the conflict 

between Sikh nationalists and state security apparatus in the Punjab in the 1980s - and of the anti-Sikh 

riots in New Delhi, which resulted in more than 3,000 Sikh deaths. In July 2004, the Nanavati 

Commission of inquiry served former Prime Minister Narasimha Rao, who was home minister in the 

Congress Party government in 1984, a notice for his failure to act to prevent the attacks on Sikhs. (See 

NCH #37.)  

[Sources: HRW, World Report 2005 (2005) 284; AI, Report 2005 (2005) 127.] 

 

See also Iran. 



 22 

 

 

INDONESIA 

 

A law passed in September 2004 provided for the establishment of a Truth and Reconciliation 

Commission to resolve, outside the court system, cases involving grave human rights violations 

committed prior to the enactment of the Law on Human Rights Courts (2000). The Commission can 

conduct investigations, grant reparations to victims and recommend presidential amnesties. 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 131.] 

 

Trials for the 1984 killing of Muslim protesters by Indonesian security forces at Tanjung Priok in 

Jakarta finished with lenient verdicts amid ongoing reports of political interference and witness 

intimidation. (See NCH #37.) 

[Sources: HRW, World Report 2005 (2005) 290-91; AI, Report 2005 (2005) 130.] 

 

By the end of 2004, only one person remained convicted for crimes against humanity committed in 

Timor-Leste in 1999. Indonesia also continued to refuse to transfer to Timor-Leste 303 people indicted 

by the Timor-Leste Prosecutor General. They included former General Wiranto who headed the 

Indonesian armed forces in 1999. Wiranto had also not faced trial in Indonesia for his role in the 

violence of 1999. Although named as a suspect by Komnas HAM (the National Human Rights 

Commission), he was never indicted by the Attorney General’s Office and ran as a candidate in the 

presidential elections of May 2004, finishing third. 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 130.] 

 

See also Timor-Leste. 

 

 

IRAN 

 

All cemeteries, holy places and community properties of the Bahai Faith, Iran’s largest religious 

minority, were seized soon after the 1979 revolution. Many were destroyed, including the house of the 

prophet Bab, in Shiraz, the house of Bahaullah, the nineteenth-century founder of Bahai Faith, in Takur, 

and the Bahai cemetery in Shiraz. In 1993 more than 15,000 graves of the Bahai cemetery in Tehran 

were bulldozed. In Babol, between February and April 2004, the gravesite of Bab’s foremost disciple, 

Muhammad-Ali Barfurushi, known as Quddus, was demolished. In June 2004 the house of Bahaullah’s 

father was destroyed in Tehran. 



 23 

[Sources: IOC 4/04: 138; Baha’is Decry Cultural Cleansing in Iran (WWW-text; New York 12 

September 2004).] 

 

In May 2004, many Zoroastrians made their annual pilgrimage to the temple of Chak-Chak near Yazd. 

Although Zoroastrianism, a monotheistic religion founded in the seventh century BCE by the prophet 

Zarathustra, is a permitted faith, many of its rituals are banned and many believers have emigrated to 

join coreligionists among India’s Parsi community. Since 1979, their numbers have halved. 

[Source: IOC 4/04: 138.] 

 

 On 20 July 2004, a Tehran court sentenced historian Hashem Aghajari (see NCH #37) to three years’ 

imprisonment and a further two years suspended, this time for insulting sacred Islamic tenets. On 31 

July, after almost two years’ imprisonment, he was released on bail. On 10 March 2005, an appeals 

court ruled that the twenty-three months he had already served in prison were adequate punishment for 

the speech and removed an order that he be deprived of civil rights for five years, including a ban on his 

teaching and writing. 

[Sources: AAAS Human Rights Action Network, IR0219-agh, 30 June, 22 July 2004; AI, Report 2005 

(2005) 133; PEN, Half-Yearly Caselist to 31 December 2004 (2005) 72; IOC 2/04: 131; IOC 3/04: 112; 

IOC 4/04: 66; “Iran Appeals Court Further Eases Aghajari’s Sentence” (WWW-text; Al Jazeerah 

2005).] 

 

 On 6 February 2005, Hojatoleslam Hassan Youssefi Eshkevari (see NCH #32) was released. 

[Source: PEN, Half-Yearly Caselist to 31 December 2004 (2005) 70.] 

 

See also Canada. 

 

 

IRAQ 

 

In the weeks before the overthrow of the Iraqi government by the U.S.-led coalition forces in March-

April 2003, former Iraqi government officials shredded, burned, or otherwise destroyed many 

documents. They also removed many sensitive documents for safekeeping which they had to abandon as 

military defeat became imminent. Countless other records were destroyed as a result of the wartime 

aerial bombing campaign. Widespread looting and destruction of government property in the weeks 

after the war led to further destruction of documents. US-led coalition forces, Iraqi opposition groups, 

and individuals seized hundreds of thousands of Iraqi state documents from government ministries, 

archives of the Baath Party and organizations affiliated to it, archives of the intelligence and security 



 24 

agencies, and archives of the armed forces and paramilitary groups in cities across Iraq. An unknown 

number of documents was offered for sale. Millions of documents nevertheless remained intact as 

sources of information about the practices of the Saddam Hussein government. Together with the 

forensic evidence from 259 mass graves and witness testimonies, the documentary evidence would serve 

as the basis for prosecuting former Baathist officials. The Saddam Hussein government had recorded the 

repression of the Iraqi population by its security and intelligence services in great detail over the years. 

(See NCH #37.)  

[Source: HRW, Iraq: State of the Evidence (Vol. 6, no. 7; Washington November 2004) 4-14.] 

 

Iraq continued to face the legacy of more than two decades of authoritarian rule by former President 

Saddam Hussein and his Baathist government (1979-2003). The legacy included crimes against 

humanity, war crimes, and genocide that have long gone unpunished. Many of the victims had been 

Kurds (an ethnic minority) and Shia (the religion of the Iraqi majority). Government policies and 

comprehensive economic sanctions imposed by the United Nations Security Council left Iraq’s 

infrastructure and economy devastated. The Statute of the Iraq Special Tribunal (IST), promulgated 

under the Coalition Provisional Authority by the Iraqi Governing Council in December 2003, contained 

substantive and procedural shortcomings that could undermine IST’s legitimacy and the fairness of 

future trials. On 1 July 2004, Saddam Hussein and eleven senior members of his government appeared 

before the Iraqi Central Criminal Court (and not the IST) and they were charged with crimes punishable 

under Iraqi legislation. However, defense counsel was not made available to the accused. At the end of 

2004, Iraqi judicial authorities were still finalizing the rules of procedures and evidence for the IST. 

Twenty-one judges and prosecutors were reportedly selected as IST members. In December, Ali Hassan 

al-Majid, a former General and loyal relative of Saddam Hussein, and Sultan Hashem Ahmad, the 

former Defense Minister, appeared before an investigative judge for a pre-trial hearing. Charges against 

them reportedly included involvement in the 1988 gassing of Kurds in Halabja and the crushing of the 

Kurdish and Shia uprising in March 1991. (See NCH #37.) 

[Sources: HRW, World Report 2005 (2005) 467, 471; AI, Report 2005 (2005) 137.] 

 

See also Kuwait, Syria, United States. 

 

 

IRELAND 

 

Last Annual Report entry: see NCH #37 (2004). 

 

 



 25 

ISRAEL 

 

Last Annual Report entry: see NCH #32 (2003). 

 

 

ITALY 

 

Last Annual Report entry: see NCH #32 (2003). 

 

 

IVORY COAST 

 

Last Annual Report entry: see NCH #37 (2004). 

 

 

JAPAN 

 

The issue of reparations for former “comfort women” -- some 200,000 women forced into sexual 

slavery during World War II -- remained unresolved. In February 2004, Tokyo’s High Court rejected 

compensation claims by seven Taiwanese former “comfort women”. The women claimed that they had 

been victims of systematic sexual abuse by the Japanese Imperial Army and suffered discrimination 

after the war. They had demanded compensation and an official apology from the Japanese government. 

There were originally nine plaintiffs, but two died during the case. (See NCH #37; see also item below.) 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 147.] 

 

In January 2001, Abe Shinzo and Nakagawa Shoichi, two Liberal Democratic Party politicians who 

were close to Prime Minister Koizumi Junichiro and who were members of the parliamentary group 

“Diet Members Association to Think about the Future of Japan and History Education”, had reportedly 

pressured the public television network NHK to censor a 40-minute documentary about “comfort 

women” (part two of a series entitled “How To Judge Wars”), broadcast on 30 January 2001. Footage of 

an elderly female survivor and a former Japanese soldier giving testimony at a “civil tribunal” over 

Japan’s wartime sexual slavery (the Women’s International War Crimes Tribunal, held in Tokyo in 

December 2000, at which sixty-four surviving elderly victims of the slavery system testified before an 

international team of prosecutors and judges) were cut, as was the tribunal’s “verdict” in which the late 

Emperor Hirohito was found guilty of permitting the sexual slavery. Air time was given to historian 

Hata Ikuhiko, an associate of the Tsukurukai (Association for New History Textbooks, established in 



 26 

1997) who claimed that most “comfort women” had been willing prostitutes. The censorship process 

was completed hours before the broadcast. After the broadcast, the Japan-based Violence Against 

Women in War Network filed a defamation lawsuit, a case under appeal in 2005. In January 2005, the 

NHK president resigned following a series of scandals, including censorship of the program. Perhaps as 

many as 400,000 viewers withheld their subscription fees in protest. (See NCH #37.)  

[Sources: Washington Post, 26 January 2005 (NHK); G. McCormack, “How the History Wars in Japan 

Left a Black Marck on NHK TV (Their BBC)”, Japan Focus, (WWW-text; 7 February 2005).] 

 

In a case of self-censorship, in September 2004, the comic Shueisha (Young Jump) censored its long 

running story by Manga artist Hiroshi Motomiya called Kuni Ga Moeru (The Country is Burning), 

following protests at episodes depicting the 1937 Nanking Massacre in which some 300,000 Chinese 

citizens were killed by Japanese invading forces. Many in Japan deny the massacres. Shueisha would 

republish the article in book form with ten pages deleted and eleven amended. A formal apology was 

published in the November issue. 

[Source: IOC 1/05: 103.] 

 

On 9 and 10 April 2005, a protest march with thousands of participants was organized in Beijing against 

the publication and use of a new history textbook which reportedly downplayed Japan’s atrocities in 

China during the Pacific War (1931-45), including the 1937 Nanking Massacre and the question of 

“comfort women”. The Japanese embassy was attacked, rallies were also held outside Beijing, and 

Japanese flags were burned. The unofficial history textbook was approved by a local education authority 

and was reportedly taken up by a small proportion of schools in Japan. (See also NCH #27.)  

[Source: BBC News Online, 9-11 April 2005.] 

 

 

JORDAN 

 

Last Annual Report entry: see NCH #37 (2004). 

 

 

KAZAKHSTAN 

 

Last Annual Report entry: see NCH #23 (2001). 

 

 

KENYA 



 27 

 

In September 2004, police used tear gas to disperse members of the Masaai community who were 

demonstrating over land they had lost in colonial times. Several protestors were arrested and one shot 

dead by police. 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 150.] 

 

 

KOREA, NORTH 

 

Last Annual Report entry: see NCH #23 (2001). 

 

 

KOREA, SOUTH 

 

Last Annual Report entry: see NCH #32 (2003). 

 

 

KUWAIT 

 

Diplomatic relations with Iraq were resumed in August. Kuwaiti forensic teams continued to inspect 

mass graves in Iraq. By the end of 2004, the total number of Kuwaiti prisoners of war whose remains 

had been identified had reached 190. (See NCH #37.) 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 154.] 

 

In August 2004, the Ministry of Information announced that Fahrenheit 9/11, a film about the 11 

September 2001 terrorist attack on the World Trade Center, New York, by American filmmaker 

Michael Moore, was banned. It was deemed defamatory mainly because it suggested secret economic 

ties between Saudi Arabia’s royal family and the family of American President George W. Bush. 

[Source: Keesings Historisch Archief, 2004: 752.] 

 

 

LATVIA 

 

Last Annual Report entry: see NCH #10 (1998). 

 

 



 28 

LEBANON 

 

Last Annual Report entry: see NCH #32 (2003). 

 

See also Libya. 

 

 

LIBERIA 

 

Civil society expressed interest in prosecuting those responsible for atrocities during Liberia’s fourteen 

year internal conflict (1990-2003). However, they maintained that the disarmament process had to be 

completed first and more security established before any such process could be initiated. The chairman 

of the National Transitional Government of Liberia (NTGL), Charles Gyude Bryant, and several 

ministers and high-level functionaries, themselves former commanders within a warring faction, 

opposed the trying of war criminals. The peace agreement made provision for the government to 

consider a general amnesty for those involved in military activities during the conflict. Although the 

government did not overtly pursue this option, its position remained ambiguous. A truth and 

reconciliation commission was mandated by the 2003 peace agreement and in January 2004, eight 

Liberians were appointed as commissioners by Bryant. Legislation to establish the commission was 

drafted but had yet to be passed. (See NCH #37.) 

[Sources: HRW, World Report 2005 (2005) 141; AI, Report 2005 (2005) 162.] 

 

See also Sierra Leone. 

 

 

LIBYA 

 

In August 2004, an investigation was opened in Lebanon into the “disappearance” of Imam Musa Sadr - 

a prominent Shia cleric who “disappeared” with two others in 1978 in Libya - after his family filed a 

lawsuit before the Lebanese courts. Lawyers working on behalf of Imam Musa Sadr’s family called for 

the indictment of 18 senior Libyan officials. The Lebanese Public Prosecutor summoned the officials for 

questioning in March 2005. 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 166.] 

 

The fate of many prisoners who were killed or “disappeared” in Abu Salim Prison in Tripoli in 1996 

remained unknown. In February 2004, Colonel and head of state Mu’ammar al-Gaddafi told Amnesty 



 29 

International that there had been armed clashes between prisoners and guards. In April, Gaddafi 

affirmed the right of families to know what happened to their relatives during the incidents. However, 

by the end of 2004 no thorough, independent and impartial investigations were known to have been 

opened into deaths in custody in the past, including those that allegedly took place in Abu Salim Prison 

in 1996. 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 166.] 

 

 

LITHUANIA 

 

In 2004, Lithuania’s Jewish community argued that while most school textbooks accurately and fairly 

presented the Holocaust, some perpetuated unfavorable stereotypes of the Jewish community before 

World War II. 

[Source: IOC 4/04: 142.] 

 

 

MACEDONIA 

 

Last Annual Report entry: see NCH #14 (1999). 

 

 

MALAYSIA 

 

Last Annual Report entry: see NCH #27 (2002). 

 

 

MALDIVES 

 

Last Annual Report entry: see NCH #37 (2004). 

 

 

MAURITANIA 

 

Last Annual Report entry: see NCH #27 (2002). 

 

 



 30 

MEXICO 

 

 In 2001, President Fox had established a special prosecutor’s office to investigate and prosecute past 

acts of political violence, including massacres of student protesters in 1968 and 1971, and the forced 

disappearance of hundreds of government opponents during the country’s “dirty war” in the 1970s. For 

two years the office’s progress was limited by insufficient cooperation from the military and inadequate 

access to government documents. But in November 2003, the special prosecutor won a landmark 

decision from the Mexican Supreme Court holding that statutes of limitations did not apply to old 

“disappearance” cases as long as the victims’ bodies had not been found. He then obtained arrest 

warrants for several high-level officials and secured the arrests of two of them accused of participating 

in a forced disappearance in the 1970s. All the other suspects, however, managed to escape arrest. There 

were no exhumations, nor any indication that the special prosecutor had made progress uncovering the 

fate of hundreds of “disappeared” people or in providing Mexico with a comprehensive account of the 

crimes that took place. The indictment of former President Luis Echeverría was thrown out by a trial 

judge; the case is now before the Supreme Court. The Minister of Defense and other senior military 

figures publicly called for amnesty legislation to protect those accused of abuses. (See NCH #37.) 

[Sources: HRW, World Report 2005 (2005) 225-26; AI, Report 2005 (2005) 177.] 

 

 

MOLDOVA 

 

Last Annual Report entry: see NCH #32 (2003). 

 

 

MOROCCO/WESTERN SAHARA 

 

On 7 January 2004, an Equity and Reconciliation Commission was inaugurated by King Mohamed VI to 

“close the file on past human rights violations.” One of its tasks was to complete payment of 

compensation to victims of “disappearances” and arbitrary detention that occurred between the 1950s 

and 1990s. By December the Commission had received requests for reparations concerning more than 

16,000 victims. Another of its main tasks was to establish the fate of hundreds of people who 

“disappeared” in previous decades and, in the case of those who had died in detention, to locate their 

remains. During 2004, the Commission collected testimonies from relatives of the “disappeared” and 

began preparing a report, due in 2005, that would set out the reasons and institutional responsibilities for 

grave violations up to 1999. In December it began organizing public hearings, broadcast on radio and 

television, in which dozens of witnesses and victims would present their testimonies. However, the 



 31 

Commission’s statutes excluded the identification of individual perpetrators and rejected criminal 

prosecutions, prompting the United Nations Human Rights Committee in November to express concern 

that no steps were planned to bring to justice those responsible for “disappearances”. Some perpetrators 

were alleged to remain members or even high-ranking officials of the security forces. 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 32, 180-81.] 

 

The Polisario Front freed 200 Moroccan prisoners of war whom it had captured between 1975 and 1991 

and detained ever since in its camps near Tindouf, south-western Algeria. They were then repatriated 

under the auspices of the Red Cross. However, 412 remained in detention at the end of 2004. The 

Polisario Front was obliged to release the prisoners without delay after the end of armed hostilities in 

1991 following a ceasefire brokered by the United Nations. 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 182.] 

 

 

MYANMAR (BURMA) 

 

On 18 November 2004, almost 4,000 prisoners were released; according to an unconfirmed report U 

Myo Htun (see NCH #9, 10) was among them.  

[Sources: PEN, Half-Yearly Caselist to 31 December 2004 (2005) 42; IOC 1/05: 94] 

 

 

NAMIBIA 

 

Last Annual Report entry: see NCH #2 (1995). 

 

 

NETHERLANDS 

 

In March 2005, historian Jan Herman [=Hans] Brinks (1957-) complained to the European Court of 

Human Rights that his right to privacy was violated because, despite changed circumstances after the 

end of the Cold War, he was only granted limited access to outdated information about him held by the 

Netherlands National Security Service (Binnenlandse Veiligheidsdienst; “BVD”; renamed General 

Intelligence and Security Service in 2002) that had been gathered at least since 1977. He also 

complained that his freedom of expression was violated as he found it impossible to secure suitable 

employment in the Netherlands despite his holding a magna cum laude doctorate degree from the 

University of Groningen obtained in 1991. He claimed that this was the result of BVD activities and of 



 32 

angry reactions to the often critical positions he had adopted in his academic and journalistic work. He 

subsequently worked as a researcher and journalist in Germany, the United States of America and the 

United Kingdom, but returned to the Netherlands in 1998. The information gathered probably referred 

to his political activity as a student, when he  sympathized with the Rote Armee Fraction (Red 

Army Faction or Baader-Meinhof Gang) in 1977 and his stay in the German Democratic Republic 

(GDR) (1986–89) where he did free-lance journalistic work and research for a dissertation on East 

German historical writing. After his Freedom of Information request to the Minister of the Interior in 

January 2000, parts of six outdated BVD documents—material from a “foreign sister organization” (the 

West German security service)—were disclosed to him in a paraphrased form and concerned events of 

1977–78. Between 2001 and 2004, all his subsequent objections and appeals to obtain more BVD 

information were refused. On 5 April 2005, the Court unanimously rejected his complaints. It noted that 

the information withheld from Brinks by the Minister was made available, with Brinks’s permission, to 

the Groningen Regional Court as well as to the Administrative Jurisdiction Division of the Council of 

State without that information being passed on to Brinks, in order to allow these tribunals to assess 

whether any information had been unjustly withheld by the Minister under the Freedom of Information 

Act (Wet Openbaarheid Bestuur). Both concluded that, apart from one document which was 

subsequently disclosed to Brinks, the Minister had taken a correct decision. The Court considered that 

the supervision of the regional court and of the jurisdiction division constituted an effective judicial 

control. It acknowledged as well that the Dutch State enjoyed a “margin of appreciation” when 

considering that the interests of national security (in withholding from Brinks information that might 

give an insight into BVD sources, working methods and current level of knowledge) prevailed over 

Brinks’s interests in being granted full access to any undisclosed information possibly held on him by 

the BVD. The Court also held that there was no indication that Brinks’s freedom of expression had not 

been respected. 

[Sources: J.H. Brinks, Paradigms of Political Change: Luther, Frederick II, and Bismarck: The GDR on 

Its Way to German Unity (originally Dutch, 1991; Milwaukee, WI, 2001); European Court of Human 

Rights, “Decision as to the Admissibility of Application no. 9940/04 by Jan Herman Brinks against the 

Netherlands” (WWW-text; Strasbourg, 5 April 2005); Raad van State (Council of State) (Afdeling 

Bestuursrechtspraak), “Uitspraak op het hoger beroep van X [Jan Herman Brinks], wonend te Y 

[Groningen], zaaknummer 200301254/1” (14 January 2004).] 

 

 

NEW ZEALAND 

 

On 10 December 2004, Minister of Internal Affairs George Hawkins launched The New Zealand 

Censorship Database, giving online access to details of censorship decisions made since 1916. It 



 33 

provided information about every publication classified between 1963 and 1994 and included records of 

the Video Recordings Authority (1987-93) and records of the Chief Censor of Films dating back to 

1916. Some of these older records are now held in handwritten form in a variety of books, binders, cards 

and cupboards. 

[Source: IOC 1/05: 105-6.] 

 

 

NICARAGUA 

 

Last Annual Report entry: see NCH #10 (1998). 

 

See also United States. 

 

 

NIGERIA 

 

 In 2004, no-one was brought to justice for the massacre of hundreds of people by the military in Odi, 

Bayelsa state, in 1999, and in Benue state, in 2001. (See NCH #37.) 

[Sources: HRW, World Report 2005 (2005) 144; AI, Report 2005 (2005) 192.] 

 

In May 2004, some newspaper vendors in the city of Aba were arrested for selling newspapers carrying 

stories on the secessionist state of Biafra (1967-70). 

[Source: IOC 3/04: 116.] 

 

The findings of the Human Rights Violations Investigation Commission, known as the Oputa Panel, had 

still not been made public and the government had made no public statement about plans for 

implementing the recommendations by the end of 2004. Established in 1999 to investigate human rights 

violations committed between 1966 and the return to civilian rule in 1999, the Oputa Panel had reported 

the findings of its public hearings and investigations to President Olusegun Obasanjo in May 2002. (See 

NCH #37.) 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 192.] 

 

Christian fundamentalists were urged to stop destroying relics from Nigeria’s traditional tribal faiths. 

Some of the destroyed artifacts had been the focus of tribal devotions for four centuries. 

[Source: IOC 4/04: 145.] 

 



 34 

See also Liberia, Sierra Leone. 

 

 

PAKISTAN 

 

Last Annual Report entry: see NCH #37 (2004). 

 

 

PALESTINIAN AUTHORITY 

 

Last Annual Report entry: see NCH #27 (2002). 

 

 

PANAMA 

 

Last Annual Report entry: see NCH #32 (2003). 

 

 

PARAGUAY 

 

In July 2004, an Argentinean court issued an international warrant for the arrest of former President 

Alfredo Stroessner for his alleged involvement in human rights violations committed under “Operation 

Condor” (see Argentina). Stroessner, living in exile in Brazil, was also wanted by the Paraguayan courts 

in connection with “disappearances” and other human rights violations committed under his rule (1954-

89). (See NCH #37.) 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 20, 199.] 

 

The Truth and Justice Commission, created in 2003 to examine human rights violations committed 

between 1954 and 2004, was established in August 2004. (See NCH #37.)  

[Source: AI, Report 2005 (2005) 199.] 

 

 

PERU 

 

The government established a system of prosecutors’ offices and courts to investigate and try past 

human rights abuses. It also announced several initiatives to offer reparation to the victims of human 



 35 

rights abuses and their families and to assist development in areas affected by violence. However, by the 

end of 2004, very few people had received compensation. (See NCH #37.) 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 200.] 

 

In August 2004, the Constitutional Court ruled that Peru’s Constitution did not permit human rights 

violations committed by military personnel to be judged in military courts. The special prosecutor’s 

office mandated to investigate 159 cases of “disappearance” under a friendly settlement with the Inter-

American Commission on Human Rights, as well as 43 cases referred to it by Peru’s truth commission, 

had filed charges in only five cases. Another prosecutor charged with investigating human rights 

violations committed during the government of President Alberto Fujimori (1990-2000) made greater 

progress. More than forty former agents of the Colina group - a death squad responsible for 

“disappearances” and extrajudicial executions in the early 1990s - were detained awaiting trial. (See 

NCH #37.) 

[Sources: HRW, World Report 2005 (2005) 228-29; AI, Report 2005 (2005) 200, 201.] 

 

In August 2004, the Supreme Council of Military Justice confirmed the dismissal of the charges by a 

military court in 1994 of the former presidential adviser on intelligence, Vladimiro Montesinos; the 

former Commander in Chief of the Armed Forces, Nicolás Hermoza Ríos; and of the retired General 

Luis Pérez Documet for their alleged involvement in the killing and “disappearance” of nine students 

and a teacher in 1992. (See NCH #27.)  

[Source: AI, Report 2005 (2005) 201.] 

 

Retrials began in the cases of scores of political prisoners after the Constitutional Court ruled in 2003 

that life imprisonment and the use of military courts to try civilians were unconstitutional. Cases being 

retried included that of Abimael Guzmán, the former leader of the armed opposition group Shining Path. 

Hundreds of people were awaiting retrial. (See NCH #37.) 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 201.] 

 

 

POLAND 

 

On 10 September 1996, historian Irena Pieniazek (1957-), curator in the Gdynia City Museum, brought 

defamation charges against the museum director. In 1999 Pieniazek complained to the European Court 

of Human Rights in Strasbourg that the length of the proceedings (which would last until March 2000) 

was unreasonable. On 28 September 2004, the Court held that this had indeed been the case. 

[Source: European Court of Human Rights, Case of Pieniazek versus Poland: Judgment (WWW-text; 



 36 

Strasbourg, 28 September 2004).] 

 

On 28 January 2005, unknown persons leaked an alphabetical list of 240,000 people kept on file by 

Poland’s communist-era secret service Urzad Bezpieczenstwa from the state-run Institute of National 

Remembrance, Warsaw, onto the Internet. The list included former secret agents, informers, secret-

service employees and victims of persecution. Journalist Bronislaw Wildstein reportedly gained access 

to the names legally - available to historians, journalists, and others cleared for access - and admitted 

copying the list from the institute’s archives to distribute it to his colleagues. He was dismissed from his 

paper Rzeczpospolita. He denied having posted the list on the Internet. 

[Source: “Poland in Uproar over Leak of Spy Files”, Guardian, 5 February 2005 (WWW-text).] 

 

 

ROMANIA 

 

In [October] 2004, poet and former dissident Mircea Dinescu and art historian and former government 

minister Andrei Plesu (1948-) resigned from the National Council for the Study of Securitate Archives 

(CNSAS) because they could not consult all the files of the Securitate (the Romanian security police in 

1948–90) on Corneliu Vadim Tudor, former chief propagandist of Ceausescu, leader of the far-right 

political party PRM, and presidential candidate. CNSAS chairman and historian Gheorghe Onisoru 

declared that in the files there was no clear proof of Tudor’s former collaboration with the Securitate. 

Tudor declared that he would sue Dinescu and Plesu for defamation. (See NCH #32.) 

[Source: NRC Handelsblad, 9-10 October 2004: 4.] 

 

 

RUSSIA 

 

On 17 July 2004, journalist Pajl Pelojan [Payl Peloyan], from Armenian descent, was stabbed to death 

in Moscow, possibly for reasons connected to his work. He was the chief editor of Armyanskii Pereulok 

(Armenian Lane), a Russian-language arts and literature magazine that focused on Armenian history and 

culture. The magazine’s last issue appeared on newsstands in early 2003. 

[Sources: Ifex Communiqué, 20 July 2004; PEN, Half-Yearly Caselist to 31 December 2004 (2005) 55.] 

 

In 2004, Memorial, a historical society founded in 1987 to do research into the history of Stalinist 

repression and later also to investigate war crimes in Chechnya, was awarded the Right Livelihood 

Award, an alternative Nobel Peace Prize. 

[Source: Memorial, Perpetuating the Memory of the Victims of Repression (WWW-text; Moscow 



 37 

[2004]). 

 

 

RWANDA 

 

On 7 April 2004, Rwanda commemorated the tenth anniversary of the 1994 genocide. Within Rwanda, 

80,000 detainees awaited trial for their alleged participation in the genocide. Rwandese courts 

concluded fewer than 200 trials of genocide suspects in 2004. No executions were carried out. The 

nationwide establishment of the 8,140 gacaca jurisdictions - a community-based system of justice 

intended to try most genocide suspects - was delayed until 2005. The trial phase of the 746 gacaca 

jurisdictions in a pilot project which began in 2002 was similarly delayed. Gacaca was supposed to 

reduce the prison population, but persons confessing guilty had named tens of thousands of new 

suspects. Authorities estimate that another 500,000 to 600,000 persons may yet be accused, a number 

that raises questions about why so many persons waited until ten years after the 1994 crime to accuse 

suspected perpetrators. Authorities reformed the system in mid-2004, simplifying the procedure and 

reducing the number of judges for each jurisdiction. Gacaca jurisdictions were authorized to reopen 

cases of persons previously acquitted by the standard courts, thus violating the usual protection against 

double jeopardy. The gacaca system had no authority to consider war crimes committed by the ruling 

Rwandan Patriotic Front (RFP). Until late 2004, the government also opposed investigations of RFP 

crimes by the International Criminal Tribunal for Rwanda (ICTR) in Arusha, Tanzania. Trials of leading 

genocide suspects continued at the ICTR which held 63 detainees at the end of 2004. The ICTR was 

working to a United Nations Security Council deadline to finish trials by the end of 2008 and appeals by 

2010. (See NCH #37.) 

[Sources: HRW, World Report 2005 (2005) 152-54; AI, Report 2005 (2005) 212, 213.] 

 

 

SAUDI ARABIA 

 

Last Annual Report entry: see NCH #23 (2001). 

 

See also Kuwait. 

 

 

SENEGAL 

 

Last Annual Report entry: see NCH #37 (2004). 



 38 

 

 

SERBIA AND MONTENEGRO 

 

In 2004 in southern Serbia (a predominantly ethnic Albanian area bordering eastern Kosovo), the school 

curriculum reportedly continued to ignore Albanian culture and history. 

[Source: HRW, World Report 2005 (2005) 415.] 

 

The government of Serbia and Montenegro was unwilling to cooperate fully with the International 

Criminal Tribunal for the former Yugoslavia (ICTY) and efforts to prosecute war criminals before 

domestic courts were inadequate. Serbia and Montenegro’s cooperation with the ICTY deteriorated after 

the December 2003 parliamentary elections and the establishment of a new Serbian government 

dominated by the nationalistic Democratic Party of Serbia. Serbian Prime Minster Vojislav Kostunica 

openly opposed the arrests of suspects indicted by the ICTY, arguing that they should surrender 

voluntarily. In November 2004, ICTY President Theodor Meron reported to the United Nations General 

Assembly that apart from one case, Serbia and Montenegro had hardly at all cooperated with the ICTY. 

Similarly, ICTY Prosecutor Carla Del Ponte reported to the United Nations Security Council that Serbia 

was not willing to arrest those indicted, that networks supporting people accused were so powerful that 

they could interfere with judicial proceedings, and that both in Serbia and in Kosovo aggressive 

nationalistic rhetoric was being used against the ICTY and herself. (See NCH #37.) 

[Sources: HRW, World Report 2005 (2005) 412; AI, Report 2005 (2005) 218.] 

 

In February 2004, the ICTY prosecution concluded its case against former President Slobodan 

Milosevic, who faced charges of war crimes, crimes against humanity, and genocide. The beginning of 

Milosevic’s defense was frustrated by his refusal to cooperate with the lawyers assigned to him in 

September. In June 2004, ICTY rejected defense calls for the charge of genocide to be dropped. It ruled 

that there had been “a joint criminal enterprise” which had committed genocide in Brcko, Prijedor, 

Sanski Most, Srebrenica, Bijeljina, Kljuc and Bosanski Novi and that evidence implicated Milosevic in 

that joint criminal enterprise. (See NCH #37.) 

[Sources: HRW, World Report 2005 (2005) 416; AI, Report 2005 (2005) 58, 218.] 

 

In February 2004, the trial began of Radomir Markovic, former head of Serbian state security, and other 

security officials accused of involvement in the murder of former Serbian President Ivan Stambolic in 

August 2000. The trial of those accused of involvement in the murder in March 2003 of Prime Minister 

Zoran Dindic continued. In May 2004, the prime suspect surrendered in Belgrade. In April the Serbian 

Minister of Internal Affairs called for a new inquiry into the assassination of Dindic. 



 39 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 219.] 

 

 

SIERRA LEONE 

 

 The United Nations-mandated Special Court for Sierra Leone (SCSL), established to bring to justice 

persons who bear the greatest responsibility for atrocities during part of the war (1996-2001), indicted 

thirteen individuals, including former Liberian president Charles Taylor and former Sierra Leonean 

government minister Hinga Norman. In March 2004, the Appeals Chamber ruled that the general 

amnesty provided by the 1999 Lomé peace agreement and subsequently enacted in Sierra Leonean law 

did not apply to the SCSL and therefore did not prevent prosecution by it. The general amnesty, 

however, continued to prevent prosecutions for such crimes in Sierra Leonean courts. The first trials 

commenced in June 2004. In August 2003, Taylor had been offered a safe haven by the Nigerian 

government when rebels threatened to take the Liberian capital Monrovia. Nigeria refused to surrender 

Taylor to the SCSL. In May 2004, the Appeals Chamber ruled that Taylor, indicted for having actively 

supported the armed opposition, had no immunity from prosecution for crimes against humanity and war 

crimes by virtue of his status as a (former) head of state. Nigerian President Olusegun Obasanjo argued 

that he was acting in the interests of peace in Liberia. (See NCH #37.) 

[Sources: HRW, World Report 2005 (2005) 156-57; AI, Report 2005 (2005) 193, 221.] 

 

In October 2004, the Truth and Reconciliation Commission (TRC) released its final report. It had been 

established in 2000 to create an impartial historical record of human rights abuses committed during the 

conflict (1991-2001), provide a forum for victims and perpetrators to recount their experiences, and 

facilitate reconciliation. Among issues covered in the report were the years of bad governance, the 

endemic corruption, the brutal nature of the conflict, the role of external actors, and factors such as 

mineral resources which had fuelled the conflict. (See NCH #37.) 

[Sources: HRW, World Report 2005 (2005) 156-57; AI, Report 2005 (2005) 222.] 

 

In October 2004, Paul Kamara, editor of the newspaper For di People, was convicted of seditious libel 

and sentenced to two concurrent two-year prison terms. In October 2003 the paper had claimed that a 

commission of inquiry in 1967 had “convicted” President Ahmad Tejan Kabbah, then a ministerial 

official, of fraud. 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 222.] 

 

See also Liberia. 

 



 40 

 

SINGAPORE 

 

Last Annual Report entry: see NCH #10 (1998). 

 

 

SLOVAKIA 

 

Last Annual Report entry: see NCH #27 (2002). 

 

 

SOMALIA 

 

Last Annual Report entry: see NCH #32 (2003). 

 

 

SOUTH AFRICA 

 

Last Annual Report entry: see NCH #37 (2004). 

 

 

SPAIN 

 

In his annual report in June 2004, the Spanish Ombudsman criticized the authorities’ lack of response to 

individuals and associations attempting to exhume and identify remains from burial pits containing the 

bodies of some of the thousands killed during or after the Civil War (1936-39). In September the 

Spanish Council of Ministers approved a royal decree setting up an interministerial committee to 

investigate the “moral and legal rehabilitation” of thousands who had been victims of the Civil War and 

Franco dictatorship (1939-75). The committee began work in November. (See NCH #37.) 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 233.] 

 

In the night of 16 to 17 March 2005, a statue of Franco was removed in Madrid after an official decree 

had stipulated that the symbols of the former dictatorship (1939-75) had to be removed. The only 

remaining statue of Franco, in Santander, was also scheduled for removal. 

[Source: Keesings Historisch Archief, 2005: 210]. 

 



 41 

 

SRI LANKA 

 

Last Annual Report entry: see NCH #37 (2004). 

 

 

SUDAN 

 

Last Annual Report entry: see NCH #32 (2003). 

 

 

SURINAME 

 

Last Annual Report entry: see NCH #37 (2004). 

 

 

SWEDEN 

 

Last Annual Report entry: see NCH #10 (1998). 

 

 

SWITZERLAND 

 

Last Annual Report entry: see NCH #37 (2004). 

 

 

SYRIA 

 

In [March] 2004, at least 300 Kurds were reportedly arrested following unrest in the northeastern 

province where members of the Kurdish community were demonstrating to mark the anniversary of the 

March 1988 gas attack on the Iraqi town of Halabja (the Anfal campaign). 

[Source: IOC 3/04: 122.] 

 

On 15 April 2004, Aktham Naisse, member of the Committee for the Defense of Democratic Liberties 

and Human Rights in Syria, was arrested in Latakia after organizing a sit-in outside parliament in March 

to mark the 41st anniversary of the Baathist seizure of power (1963) and imposition of the state of 



 42 

emergency. At least thirty people were arrested at the time of the demonstration. 

[Source: IOC 3/04: 121-22.] 

 

See also Iraq. 

 

 

TAIWAN 

 

Last Annual Report entry: see NCH #23 (2001). 

 

 

THAILAND 

 

On 28 April 2004, Pattani insurgents took shelter inside the historic Krue Se Mosque, a symbol of 

Pattani’s Islamic heritage. Security forces captured the mosque after killing 32 insurgents. A 

government-appointed commission investigated the incident, reportedly finding that the security forces 

had used force disproportionate to the threat, although their report was not made public. 

[Sources: IOC 3/04: 11-13; Asian Centre for Human Rights, “Killings at Pattani’s Krue Se Mosque and 

a Cover Up Enquiry,” (WWW-text; New Delhi, 6 May 2004); AI, Report 2005 (2005) 250.] 

 

 

TIMOR-LESTE 

 

Efforts to bring Indonesian military and militia leaders to justice for the killing of an estimated 1,400 

East Timorese after the 1999 referendum were frustrated in 2004 by lack of resources, poor cooperation 

on the part of Indonesia, and problems in East Timor’s criminal justice system. East Timorese leaders, 

most notably President Xanana Gusmao, publicly stated their unwillingness to pursue justice through 

the courts, preferring instead a reconciliation-based approach. However, Foreign Affairs Minister and 

Nobel Prize Laureate José Ramos Horta publicly supported the idea of a United Nations (UN) 

commission to explore future options for justice. It was expected that by December 2004 or early 2005, 

UN Secretary-General Kofi Annan would announce the establishment of a commission of experts to be 

charged with assessing the successes and failings of both the Jakarta ad hoc trials on East Timor and the 

parallel process at Dili’s Special Panels for Serious Crimes. The Commission for Reception, Truth and 

Reconciliation in East Timor (Comissao de Acolhimento, Verdade e Reconciliao de Timor Leste) was 

reportedly largely successful in its initial efforts to promote national reconciliation. The governments of 

Indonesia and Timor-Leste announced the establishment of a bilateral Truth and Friendship 



 43 

Commission. Although the terms of reference had not been finalized, there were concerns that it might 

provide impunity for perpetrators of serious crimes committed in Timor-Leste in 1999. (See NCH #37.) 

[Sources: HRW, World Report 2005 (2005) 275-78, 291, 295-96; AI, Report 2005 (2005) 251.] 

 

See also Indonesia. 

 

 

TOGO 

 

Last Annual Report entry: see NCH #27 (2002). 

 

 

TUNISIA 

 

Last Annual Report entry: see NCH #23 (2001). 

 

 

TURKEY 

 

In November 1998, an attempt by the Islamist group Hilafet Devleti (Caliphate State), led since 1995 by 

Turkish preacher Metin Kaplan (1953-) (living in exile in Germany since 1980), to bomb Atatürk’s 

mausoleum in Ankara on the 75th anniversary of the Turkish Republic failed. Atatürk abolished the 

kalifate in 1924 and transformed Turkey into a secular republic. In October 2004, Kaplan was extradited 

to Turkey, where he was to be tried for treason, although in May 2003 a German court had rejected 

diplomatic assurances offered by the Turkish government as insufficient. His trial started in December 

2004. 

[Source: HRW, World Report 2005 (2005) 380] 

 

 On 13 November 2004, Hakan Albayrak (see NCH #36, #37) was released. 

[Sources: AI, Report 2005 (2005) 258; PEN, Half-Yearly Caselist to 31 December 2004 (2005) 64; 

HRW, World Report 2005 (2005) 430.] 

 

In February 2005, when a 1980 court ban on the publication of the letters and diaries of Atatürk’s wife 

Latife Usakligil (Latife Hanim; married 1923-25; died in the 1970s) was lifted, Turkish officials decided 

against making them public. Many feared that disclosure of private details might tarnish Atatürk’s 

image. The head of the Turkish History Foundation Yusuf Halacoglu said that Latife Usakligil’s family 



 44 

had demanded that the documents continued to be kept secret. 

[Source: BBC News Online, 4 February 2005.] 

 

In February 2005, charges were filed against Turkish novelist Orhan Pamuk for “anti-Turkish” 

statements about the 1915 Armenian genocide in an interview with the Swiss daily newspaper 

Tagesanzeiger on 6 February 2005. Pamuk reportedly declared that 30,000 Kurds and one million 

Armenians had died in the genocide. He had to interrupt his tour of lectures in Germany. In April 2005 

he was threatened by extremists calling for the removal of his books from public libraries. During a 

“Respect the Flag” rally in Bilecek, his books were burnt in protest at the burning a few days earlier of 

the Turkish flag during Kurdish new year festivities. In a demonstration in Isparta, trade unionists tore 

his photograph to pieces. 

[Source: PEN, Rapid Action Network, 11/05 (5 April 2005).] 

 

On 2 March 2005, Ragip Zarakolu (1948-), co-founder and owner of Belge publishers and one of the 

founders of the History Foundation, was taken to court on various charges formulated in December 

2004, including publication of a translated version of The Truth Will Set Us Free: Armenians and Turks 

Reconciled, a book by Armenian writer George Jerjian about the 1915 Armenian genocide. The book 

was considered insulting to the State and to the memory of the founder of the Republic Atatürk, as it 

reportedly claimed that leading government figures close to Atatürk had been responsible for the mass 

deportation of Armenians in 1915. The trial was postponed until May 2005. 

[Sources: PEN, PEN/IPA Observe Trials of Fikret Baskaya and Ragip Zarakolu (28 February 2005); 

PEN, Half-Yearly Caselist to 31 December 2004 (2005) 63.] 

 

 A conference about the 1915 Armenian genocide, due to start on 25 May 2005 at Bosphorus University, 

Istanbul, was postponed after Minister of Justice Cemil Cicek had said in parliament on 24 May that the 

conference was a “stab in the back of the Turkish people” and that “We must end this treason, the 

spreading of propaganda against Turkey by the people who belong to it.” 

[Source: A.J. Yackley, “Turkey Postpones Conference on Armenian Killings” (WWW-text; Reuters 25 

May 2005).] 

 

On 6 June 2005, the European edition of Time Magazine carried a dvd, sponsored by the Chamber of 

Commerce of Ankara, with a 70-minutes documentary entitled Sari Gelin (The True Story) in which the 

1915 genocide was denied and Armenian atrocities against Turks emphasized. 

[Source: Time Magazine, 6 June 2005.] 

 

See also Greece. 



 45 

 

 

TURKMENISTAN 

 

Last Annual Report entry: see NCH #37 (2004). 

 

 

UGANDA 

 

In January 2004, the Prosecutor of the International Criminal Court (ICC) announced that he would take 

steps to investigate and prosecute war crimes and crimes against humanity committed in the conflict in 

northern Uganda. This followed a request from the Ugandan government at the end of 2003 for the ICC 

to investigate crimes committed by the armed opposition Lord’s Resistance Army (LRA). In July the 

ICC Prosecutor indicated that he would investigate crimes by both the LRA and government forces. The 

government pledged its support for the ICC investigations and published the ICC Bill to implement the 

ICC Statute in domestic law. The Bill had not been enacted by the end of 2004. In November, during 

government efforts to resolve the conflict, officials announced that if LRA leaders were to stop fighting 

and engage in internal reconciliation mechanisms, the state could withdraw its case from the ICC. 

However, it is unclear whether a state party which has referred a case to the ICC can withdraw the 

referral. 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 15-16, 261-62.] 

 

 

UKRAINE 

 

Last Annual Report entry: see NCH #5 (1996). 

 

 

UNITED KINGDOM 

 

Last Annual Report entry: see NCH #37 (2004). 

 

 

UNITED STATES 

 

In 1996 human remains were unearthed near Kennewick, Washington. Initial radiocarbon dating 



 46 

indicated that the skeleton, nicknamed the Kennewick Man, was 9,200 years old and not American 

Indian but Caucasoid. The Army Corps of Engineers took custody of the skeleton and determined that, 

in accordance with the 1990 Native American Graves Protection and Repatriation Act (NAGPRA), the 

remains should be returned to the Umatilla tribe - which claimed to be culturally affiliated with the 

remains - for burial according to traditional beliefs without further scientific study. In 1997, a group of 

eight scientists, led by archeologist Robson Bonnichsen at Oregon State University, filed suit 

(Bonnichsen v. U.S. Department of the Army) to halt the repatriation. They claimed that NAGPRA was 

unconstitutional and violated their right to scientific inquiry. In 2004, a federal judge ruled that the 

Umatilla tribe could not show “cultural affiliation” to the Kennewick Man and therefore could not claim 

the remains. 

[Sources: R., Dalton, “Law Change Imperils Studies of Ancient Human Remains”, Nature, 14 April 

2005: 810; D. Nelkin & L. Andrews, “Do the Dead Have Interests? Policy Issues for Research after 

Life,” American Journal of Law and Medicine, 24, nos. 2-3 (summer-fall 1998), 272-73. 

 

In 2004, declassified government documents revealed the strong support given by former Secretary of 

State Henry Kissinger to the Argentinean military junta in 1976, at a time when the junta was 

responsible for massive human rights abuses. 

[Source: HRW, World Report 2005 (2005) 190.] 

 

On 4 October 2004, Ralph Begleiter, CNN’s world affairs correspondent until 1999 and professor of 

journalism and political science at the University of Delaware, filed suit under the Freedom of 

Information Act (FOIA) to make public photographs and videos of the honor guard arrival and transfer 

ceremonies at Dover Air Force Base for servicemen and women killed in the Afghanistan and Iraq wars 

since October 2001. The lawsuit challenged the censorship policy initiated by the Defense Department 

(Pentagon) in 1991, which reversed the traditional American practice of honoring the fallen in solemn 

public ceremonies centered on flag-draped caskets. Begleiter declared that he wanted the American 

people to be allowed to accurately and completely assess the price of war. He challenged the Pentagon’s 

claim that personal privacy was the reason to censor because the pictures did not identify individual 

soldiers and the Pentagon had selectively allowed or released pictures when it suited its political goals. 

In response to the FOIA request and the lawsuit, the Pentagon released more than 700 of these images in 

April 2005. Many of the images showed evidence of censorship, which the Pentagon said was intended 

to conceal identifiable personal information of military personnel involved in the ceremonies. 

[Source: National Security Archive, Update (4 October 2004, 28 April 2005).] 

 

On 22 December 2004, historian Larry Berman, professor at the University of California, Davis, and 

author of three books on the Vietnam war, filed suit against the Central Intelligence Agency (CIA) under 



 47 

the Freedom of Information Act (FOIA), seeking release of ten President’s Daily Briefs (PDBs) given to 

President Lyndon Johnson during the war in Vietnam. Berman challenged the CIA’s “blanket policy” of 

refusing to release any PDBs, even historical ones that risk no damage to national security. The CIA’s 

denial of Berman’s FOIA request claimed that the PDBs were predecisional documents protected by 

deliberative process privilege; but Berman’s counsels pointed out that the CIA was precluded by law 

from giving the President policy advice and declared that “[T]he CIA policy distorts history and 

undermines the credibility of the secrets that should be kept.” During the suit, CIA information review 

officer Terry Buroker did not explain why thirty PDB’s or excerpts of PDB’s already had been publicly 

released without any harm. 

[Source: National Security Archive, Professor Sues CIA for President’s Daily Briefs (update; 

Washington 17 December 2004, 6 May 2005).] 

 

In January 2005, the National Security Archive commented on the Central Intelligence Agency (CIA)’s 

decennial review of CIA record categories that, since 1984, have been exempt from search and review 

under the 1966 Freedom of Information Act (FOIA). It urged that the CIA open a number of histories 

about publicly acknowledged CIA activities and operations that concern CIA components that no longer 

exist, that it declassify records concerning eleven acknowledged covert operations, and that it adopt its 

own history staff’s recommendation of 1994 that all operational files older than forty years be subject to 

FOIA search and review. 

[Source: National Security Archive, Public Interest in Hidden CIA Operational Records Is High 

(update; Washington 21 January 2005).] 

 

When in the spring of 2005 Nicaraguan historian Dora María Tellez wanted to take up her post as the 

Robert F. Kennedy visiting professor in Latin American Studies, Divinity Department, Harvard 

University, she was denied a visa on the grounds that she had been involved in “terrorism”. As a young 

medical student in Nicaragua, she became a comandante of the leftwing Frente Sandinista de Liberación 

Nacional in its campaign to topple dictator Anastasio Somoza Debayle (reigned 1956-79). She became 

minister of health in the first elected Sandinista administration. 

[Source: NEAR, “US Denies Visa to ‘Terrorist’ Nicaraguan Professor” (WWW-text 4 April 2005).] 

 

See also Argentina, Belarus, Canada, Chile, Kuwait. 

 

 

URUGUAY 

 

In 2004, limited action was taken to bring to justice those responsible for past human rights violations. 



 48 

President-elect Tabaré Vázquez Rosas promised to implement Article 4 of the 1986 Expiry Law. The 

article, which obliged the executive to order immediate investigations into any cases of “disappearance” 

referred to it by the courts, had never been enforced. However, taken as a whole, the Expiry Law 

sanctioned impunity by exempting from punishment police and military personnel responsible for 

human rights violations committed before March 1985, in blatant violation of Uruguay’s international 

obligations. (See NCH #37.) 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 272.] 

 

Legal proceedings continued against former Minister of Foreign Affairs Juan Carlos Blanco for the 

unlawful imprisonment of Elena Quinteros Almeida who “disappeared” in 1976. Juan Carlos Blanco 

was also summoned to testify, together with former President Juan María Bordaberry, at the 

investigation into the murders of senator Zelmar Michelini and deputy Héctor Gutiérrez Ruiz in 

Argentina in 1976. 

[Source: AI, Report 2005 (2005) 272.] 

 

 

UZBEKISTAN 

 

The 2004 list of topics to be banned reportedly included making “any critical comments about folk 

traditions, or express opinions about the history of Uzbekistan that in any way deviate from official 

ideology.” 

[Source: IOC 1/05: 170-73.] 

 

 

VATICAN 

 

Last Annual Report entry: see NCH #37 (2004). 

 

 

VENEZUELA 

 

Last Annual Report entry: see NCH #37 (2004). 

 

 

VIETNAM 

 



 49 

In July 2004, military historian Pham Que Duong (see NCH #37) was convicted in a closed trial to 

nineteen months’ imprisonment on charges of “abusing democratic rights to jeopardize the interests of 

the State, and the legitimate rights and interests of social organizations and citizens.” Since he had 

already spent that time in pre-trial detention, he was released on 29 July 2004. 

[Sources: Ifex Communiqué, 3 August 2004; Committee To Protect Journalists, “Writer Pham Que 

Duong Sentenced to 19 Months in Prison” (WWW-text; 14 July 2004); AI, Report 2005 (2005) 277.] 

 

In November 2004, tensions escalated when authorities prevented Buddhist scholar Thich Quang Do 

(see NCH #37) from visiting Thich Huyen Quang (Supreme Patriarch of the Unified Buddhist Church of 

Vietnam) who was severely ill in hospital, and summoned him for questioning on allegations of 

“appropriating state secrets”. 

[Source: HRW, World Report 2005 (2005) 336.] 

 

In January 2005, Nguyen Dinh Huy, a high school teacher of history and English, journalist, and editor 

(see NCH #23) was released as part of a general amnesty to mark Tet, the Lunar New Year. 

[Source: PEN, Half-Yearly Caselist to 31 December 2004 (2005) 47-48.] 

 

 

YEMEN 

 

Last Annual Report entry: see NCH #32 (2003). 

 

 

ZIMBABWE 

 

Last Annual Report entry: see NCH #37 (2004). 

 

See also Ethiopia. 


