
AS TO THE ADMISSIBILITY OF
 

Application No. 28202/95
by Bart A. MIDDELBURG, Sytze VAN DER ZEE
and HET PAROOL B.V.
against the Netherlands

The European Commission of Human Rights (Second Chamber) sitting in private 
on 21 October 1998, the following members being present:

MM J.-C. GEUS, President
M.A. NOWICKI
G. JÖRUNDSSON
A. GÖZÜBÜYÜK
J.-C. SOYER
H. DANELIUS

Mrs G.H. THUNE
MM F. MARTINEZ

I. CABRAL BARRETO
D. ŠVÁBY
P. LORENZEN
E. BIELIŪNAS
E.A. ALKEMA
A. ARABADJIEV

Ms M.-T. SCHOEPFER, Secretary to the Chamber

Having regard to Article 25 of the Convention for the Protection of Human Rights 
and Fundamental Freedoms;

Having regard to the application introduced on 5 July 1995 by Bart A. 
MIDDELBURG, Sytze VAN DER ZEE and HET PAROOL B.V. against the 
Netherlands and registered on 10 August 1995 under file No. 28202/95;

Having regard to :

- the reports provided for in Rule 47 of the Rules of Procedure of the Commission;

-  the observations submitted by the respondent Government on 25 November 1997 
and the observations in reply submitted by the applicants on 13 February 1998; 

Having deliberated;

Decides as follows: 



 THE FACTS

The first and second applicants are Dutch nationals, born in 1956 and 1939 
respectively, and reside in the Netherlands. They are both journalists. The third applicant 
is a Dutch legal person and publisher of "Het Parool", a Dutch national daily newspaper 
founded in the Second World War as an illegal newspaper, at that time printed and 
distributed by members of the Resistance movement. The second applicant is the editor-
in-chief of this newspaper.

The facts of the case, as submitted by the parties, may be summarised as follows.

a. Particular circumstances of the present case

On 15 June 1944, the Regional Court (Arrondissementsrechtbank) of Amsterdam 
convicted Mr X., the son of a well-known actor, of having killed in May 1943 Mr Y., a 
Jewish "onderduiker" (specific term in Dutch for a person who has gone into hiding, in 
particular during the Second World War in order to escape Nazi persecution on grounds 
of ethnicity, resistance activities or evasion from forced labour in Germany), hiding in 
X.'s apartment at B. street in Amsterdam with the latter's consent, and of having 
concealed the body. X. was sentenced to four years' imprisonment. The Regional Court 
rejected X.'s plea that he had acted in legitimate self-defence and used excessive force 
(noodweerexces), although in its determination of the sentence it did consider that the 
victim's anxiety could have irritated X. who, according to psychiatrists' findings, was 
inclined to resort to violence sooner than the average person. It acquitted X. of the 
remaining charges which had been brought against him in connection with the events at 
issue in these proceedings, i.e. murder and theft.

On 14 January 1946, the Dutch Minister of Justice (Minister van Justitie) 
addressed a request for a pardon for X. to the Queen. In this request it was stated, inter 
alia, that X. had been active in the Resistance and had saved several Jewish lives and that 
it was plausible, albeit not proven, that Y.'s killing had been caused by the latter's 
provocative attitude and, to a certain extent, blackmail. By Royal Decree of 17 January 
1946, nr. 17, X. was pardoned. This pardon was reported in an article published on 26 
January 1946 in the newspaper "Het Algemene Dagblad". In this article X.'s name was 
mentioned in full.

In the 1960's, X. became a well-known film maker. His conviction in 1944 and 
pardon in 1946 were no subjects he himself ever mentioned in public nor were they 
referred to in the media in such a way that X. could be identified by the general public. It 
was not before an interview, published in the Dutch national daily newspaper "NRC 
Handelsblad" on 1 December 1989, that X. mentioned Y.'s death and the subsequent 
events. In that article it was stated, inter alia,:

<Translation>
"X. has never spoken before about his detention for the liquidation of a 'life-

threatening' onderduiker. ... "It took six months before I could share in the joy of the 



liberation. My problem was not foreseen by the Dutch legislator. In this country there 
have been two persons, who as a result of resistance activities came into contact with the 
Dutch justice system at that time. One of them is me. I refused to be judged by the 
Supreme Court as I remembered the moment on which the Jews were expelled from the 
Supreme Court ... I did not want to be judged by this not-corrected institution. Finally, at 
the instigation of the Great Advisory Board of the Resistance, I was released after I had 
been granted a pardon." X. has plans to use this episode of his life in a movie to be called 
There is no plane for Zagreb. "I have already filmed and reconstructed things, collected 
material from the war, even about the liquidation of that onderduiker who was simply 
life-threatening - not only for me, but also for others - and who had, after joint 
consultations, to be liquidated. It is also linked to Osewout and Dorbeck, the heroes from 
the novel The dark room of Damocles in whom I recognise myself of course ..." ... The 
part of the International Documentary Festival Amsterdam devoted to the <post war> 
period of reconstruction includes a large number of documentaries of national and foreign 
reputedly rebellious movie makers, who often wished to contribute to the post war 
reconstruction in a highly idealistic tone. ... In the beginning of the sixties X. was part of 
the rising youth culture ... "The rise of the scene and Provo (term indicating Dutch anti-
authoritarian, progressive and rebellious youth movement in the sixties) saved my life. 
Meeting people who also rebelled because they did not accept society, ironically enough 
to a large extent NSB-children (children whose parents were members of the Dutch Nazi 
Party in the Second World War) - always that war - helped me to survive." ... "One is 
quickly regarded as a querulous person. I think this applies to my case. I resist until at 
present, because I consider myself competent to judge about certain matters, in my 
position as an outsider more than others. I witness horrible things, amongst others 
falsification of history. And then, as a documentary maker, I come into the picture."

On 27 January 1990, "Het Parool" published an article written by the first 
applicant and headlined "A murder in the B. street". The subheading read:

<Translation>
"In the bathroom of an apartment at the Amsterdam B. street, the German-Jewish 

onderduiker Y. was murdered on 24 May 1943 - that much has been established. Also the 
perpetrator is known: the then electrician and later movie maker X. Last month he even 
announced his plans to make a movie about the liquidation, to be called 'There is no plane 
for Zagreb'. Almost fifty years later it has still never become clear whether the liquidation 
was an act of resistance or a common robbery with murder. Osewoudt and Dorbeck in the 
B. street."

The article contained an account of the events surrounding Y.'s death. In his 
article, the first applicant sought an answer to the question whether Y.'s killing had been 
an act of resistance aimed at preventing the rounding up of a Resistance group or just a 
robbery with murder. He relied on statements of various persons either made in 
connection with the proceedings before the Regional Court in 1944 or to him directly, the 
latter including a leader of a resistance group. 
 It appears from this article that the first applicant had contacted X. by telephone, 
that X., however, had refused to answer certain questions like why the matter had never 



been publicly clarified or to which Resistance group X. had belonged in the war, and had 
added that he did not wish to be interviewed by the first applicant. In the article doubt 
was expressed as to whether Y.'s killing had in fact been related to the Resistance and it 
explained that although X. had been granted a pardon after the war, he had not been 
rehabilitated. The conclusion of the article was:

<Translation>
"The dividing line between good and bad becomes blurred in times of war. In the 

novel "The Dark Room of Damocles" by W.F. Hermans the cigar trader Henri Osewoudt 
carries out a number of killings during the occupation at the orders of a certain Dorbeck, 
whom he takes to be a Resistance leader. However, after the war Osewoudt is arrested 
because he has made victims on both sides, good and bad, and he is accused of extensive 
collaboration. Dorbeck, the only person able to clear him <from this accusation>, has 
disappeared without a trace, without the slightest indication of his ever having existed. 
Osewoudt's only chance is a war time picture he has made via a mirror of himself and 
Dorbeck. When Osewoudt has this picture developed, there is nothing on it.

In NRC Handelsblad, X. compares the case of Y. with the story of 
Osewoudt and Dorbeck - the umpteenth mystification, just like "The Dark Room of 
Damocles" may be interpreted in many ways. Did X. mean that the liquidation was 
considered an act of resistance in a time of war, and that only after the war it appeared to 
have been a wrongdoing? Did he mean to say that he carried out the liquidation upon 
instructions without knowing precisely whether he acted good or bad? It is to questions 
such as these that X. also refuses to give any kind of answer.

Or did he only wish to keep open the possibility that once he has 
completed "There is no plane for Zagreb", there will be nothing on the film?"

On 5 February and 24 February 1990, the first applicant published two further 
articles in "Het Parool" about the case of X. The article published on 5 February 1990 
constituted a reply to reactions published in "Het Parool" from Mr J., a columnist, and Mr 
V., a former member of the Great Advisory Board of the Resistance (Groote 
Adviescommissie der Illegaliteit), who were both of the opinion that the first applicant's 
article was uncalled for and who had submitted their views on the matter. 

The article published on 24 February 1990 was intended to close the polemic on 
X.'s case. It included a copy of the first formal record (proces-verbaal) dated 29 May 
1943 of the police of Amsterdam on the finding of Y.'s body, which was part of the file 
on Y.'s killing provided to the first applicant by a former police inspector, and two 
reactions from readers, one in support of the first applicant's initiative and one opposing 
it. The article further contained a reconstruction of the events leading to Y.'s death based 
on various statements. The article concluded that:

<Translation>
"On grounds of the above, a number of conclusions can be drawn. In the first 

place that the murder of Y. was no liquidation in order to prevent 'the rounding up of 



resistance lines' ... In fact it was premeditated murder; his sister stood on guard and X. 
himself admits that Y. 'after joint consultations had to be liquidated'."

On 23 February 1990, X. filed a complaint against the first and second applicants 
with the Netherlands Press Council (Raad voor de Journalistiek), which is a self-
regulating institution founded by newspaper editors and journalists. It consists of eight 
journalists and eight non-journalists. The President of the Press Council and his or her 
substitute are members of the judiciary. The Press Council cannot impose sanctions, but 
following adversarial proceedings it may state an opinion about an alleged violation of 
good journalistic practice. Such an opinion will be published in the professional 
magazine for journalists. It is further transmitted to the General Dutch Press Agency 
(Algemeen Nederlands Persbureau) and to the media. The newspaper or magazine 
concerned is further requested to publish the opinion.

Following both written and oral proceedings, in which X.'s request to deal with 
his complaint in proceedings in camera was rejected, the Board of Journalism issued its 
opinion on 1 October 1990. After having acknowledged that X., as a known film maker 
and as such a public figure, by his own public statements in an interview had given cause 
to new publicity about the matter, it found that:

<Translation>
"... those involved exceeded the bounds of what, given their journalistic 

responsibilities, is acceptable in society by putting forward as an unavoidable conclusion, 
in an article about a criminal case against the complainant which has been closed 45 
years ago concerning a homicide committed by him during the <Second World> War, the 
suggestion that the killing was not connected to resistance activities but was in fact 
robbery with murder (roofmoord), without backing this suggestion up with concrete facts 
that are also susceptible of proof." 

On 25 January 1991, X. started civil proceedings against the applicants before the 
Regional Court of Amsterdam, seeking a declaratory judgment that the articles published 
in "Het Parool" on 27 January, 5 February and 24 February 1990 were defamatory and 
thus constituted a tort (onrechtmatige daad) and requesting the Regional Court to order 
the applicants to pay damages and costs.

Following both written and oral proceedings, the Regional Court rejected X.'s 
claims in its judgment of 10 July 1991. It accepted that the articles as such had affected 
X.'s honour and good reputation. It did, however, agree with the first applicant that after 
the war X. had been granted a pardon and that he had not been rehabilitated. It further 
agreed with the applicants that the general interest justified the challenged publications in 
that the murder of a Jewish person in the Second World War still constituted an 
emotionally charged event, in particular to a town like Amsterdam and the B. street 
neighbourhood where many civilian victims of the war had lived and where a large 
number of people who had been directly affected by the war were still living. The Court 
held that in general, and in particular in that area, the war and the persecution of the 



Jewish population were still vivid and still constituted an issue of important general 
interest.

The Regional Court further noted that X. himself had brought the matter into the 
public domain by mentioning it in the "NRC Handelsblad" interview and announcing his 
intention of using his experiences for a movie. The Regional Court found that the 
publications at issue were in principle in the general interest and that they were not 
needlessly damaging in nature. It concluded that the applicants had apparently acted in 
the general interest, so that, pursuant to Article 1412 of the Civil Code (Burgerlijk 
Wetboek), there had been no intent on their part to insult X. Consequently, it rejected X.'s 
claims based on Articles 1408 and the following of the Civil Code.

Insofar as the applicants had submitted counterclaims, seeking a declaratory 
judgment that the articles at issue were not unlawful, and an award for costs, the Regional 
Court concluded that the applicants, in view of the Court's findings on X.'s claims, had 
insufficient interest in such a ruling and, consequently, rejected it.

On 17 September 1991, X. filed an appeal with the Court of Appeal (Gerechtshof) 
of Amsterdam. The applicants did not file an appeal against the rejection of their 
counterclaims.

In its judgment of 26 August 1993, following both written and oral proceedings, 
the Court of Appeal quashed the Regional Court's judgment of 10 July 1991, insofar as 
this judgment had found against X. in respect of his claims against the first and the third 
applicants, and upheld this judgment for the remainder. It concluded that the articles 
published on 27 January, 5 February and 24 February 1990 were defamatory towards X. 
The Court of Appeal ordered the first and third applicants to compensate X. for loss of 
income which he had incurred and which he would still incur in an amount to be 
specified and paid at some later point in time, and to pay X. 50.000 Dutch guilders for 
legal aid costs and 50.000 Dutch guilders in compensation for non-pecuniary damages.

The Court of Appeal considered that the social interests involved, i.e. on the one 
hand the interest of individuals in not being exposed to rash accusations in the press and, 
on the other, the interest of the press in its informative, opinion forming and alerting 
activities in the interest of the general public, needed to be balanced against each other.

The Court of Appeal held that in the three articles at issue "so many question 
marks were raised as to the resistance motive that, as also noted by the Board of 
Journalism, it led to the almost inevitable suggestion that only one conclusion is possible, 
namely that it was a (common) robbery with murder".
 The Court of Appeal further considered that the nature of the suspicions 
formulated against X., i.e. the robbery with murder of Y., was exceptionally serious and 
further exacerbated given the connotation of defencelessness attached to the word 
(Jewish) "onderduiker". The Court considered that it was obvious that a person against 
whom such an accusation is levelled can expect to encounter serious repercussions, 
whereas in this particular case a further important element was to be found in the fact that 



X. was a nationally known film maker. The Court of Appeal noted in this respect hate-
mail received and submitted by X. and a submitted letter of a known television 
production company addressed to X. in which it was stated that "the recent publicity 
about your "war past" negatively influences the finding of sponsors".

As to the question whether the first applicant had exposed an injustice (misstand) 
which, in view of the general interest, could be considered of a grave nature, the Court of 
Appeal held that the fact that X. had been convicted and sentenced for manslaughter 
many years ago, had partially served his sentence and had been pardoned for the 
remainder only held little current interest. According to the Court, the same applied to 
X.'s alleged rehabilitation after the war.

As to the question whether the suspicions against X., at the time of the publication 
of the articles at issue, had been supported by the factual material available at that time, 
the Court of Appeal held that the statements relied upon by the defendants were all of a 
hearsay nature and were not corroborated by any solid material. The Court of Appeal 
added that it was not for X. to make plausible that he had not committed the facts he was 
being accused of, but to "Het Parool" to prove that he had. This could not be done by off-
setting killing for resistance purposes against robbery with murder, following that up by 
claiming that it could not have been a killing for resistance purposes and then 
subsequently reaching the inevitable conclusion that it thus must have been robbery with 
murder.

The Court of Appeal found that X. had made it plausible that he had committed, 
more or less on an individual basis, acts of resistance, a finding which was held to be 
substantiated by the request for a pardon of 14 January 1946, a press release of 24 
January 1946 from the Secretary of the Advisory Board of the Resistance stating that Y. 
had been killed by X. in the interest of the Resistance against the oppressor, and a 
statement of 11 May 1993 by the Foundation 1940-1945 that X. had belonged to the 
Resistance within the meaning of the Act on Extraordinary Pensions 1940-1945. 

The Court of Appeal further found the allegation that X. had purportedly stated 
that he had been rehabilitated not to be borne out by the facts. The Court also found that, 
unlike the then Minister of Justice in his request to the Queen for a pardon for X., the first 
applicant had failed to take into account the nuances of reality or obvious complexity of 
the situation of persons in hiding and in the Resistance. 

After having considered the nature of the published suspicions, the seriousness of 
the repercussions which the articles could be expected to have for X., the level of the 
factual support for the suspicions and the presentation of the suspicions, the Court of 
Appeal concluded that the first applicant's articles lacked due care towards X., that they 
had been written in unnecessarily offensive terms and that it could therefore not be held 
that the first and third applicants had acted in the general interest.



The Court of Appeal added that X.'s statements in the interview published in the 
"NRC Handelsblad" had not warranted a reaction of such rapidity as to justify the 
skipping of the phase of careful investigation.

In the course of the oral pleadings before the Court of Appeal on 26 May 1993, 
X.'s lawyer had read out in court X.'s statement to a Rapporteur of the Foundation 1940-
1945 in connection with his application for a pension of members of the Resistance. In 
this statement, X. had given an elaborate account of the events leading up to the killing of 
Y. and the reasons therefor. Insofar as the third applicant had offered, in the oral 
pleadings on appeal, to submit further evidence, the Court of Appeal stated that this offer 
was to be rejected as it concerned positions, facts and/or circumstances which, if proven, 
would not lead to any other decision. It further held in this respect that the offer was also 
too vague and/or insufficiently specific to warrant acceptance.

The Court of Appeal concluded that the articles at issue were defamatory and thus 
contrary to Article 1408 of the Civil Code and, consequently, awarded X. damages for 
lost income, costs incurred and non-pecuniary damages. The applicants filed an appeal in 
cassation with the Supreme Court (Hoge Raad).

In its judgment of 6 January 1995, the Supreme Court declared the second 
applicant's appeal inadmissible for lack of interest as the Regional Court had rejected X.'s 
claims in regard to him and the Court of Appeal had upheld this finding. The Supreme 
Court rejected the appeal in cassation of the first and third applicants.

The Supreme Court noted that the Court of Appeal had examined the case on the 
basis of the principles developed in the case-law of the Supreme Court as regards the 
determination of the lawfulness of publications in the press denouncing injustices and in 
which context accusations are expressed against certain persons. The Supreme Court 
found that the Court of Appeal, in conformity with these principles as set out in the 
judgment of 24 June 1983 of the Supreme Court, had balanced, on the one hand, the 
nature of the published suspicions and the seriousness of the probable repercussions for 
the person to whom these suspicions relate and, on the other, the seriousness - from a 
public interest point of view - of the injustice which the publication seeks to denounce, 
the extent to which at the time of the publication the suspicions were supported by factual 
material available, the wording of the suspicions seen in relation to the precited factors 
and the due care of the first applicant's investigation on which his publications were 
based. The Supreme Court accepted as legally correct the findings of the Court of Appeal 
and the reasons stated therefor.

Insofar as the first and third applicants had argued that the Court of Appeal's 
judgment constituted an unjustified interference with their rights under Article 10 para. 1 
of the Convention, the Supreme Court held that the interference complained of was based 
on and in conformity with the requirements of Article 1408 of the Civil Code, which 
deals with compensation for defamation (belediging). The Supreme Court considered that 
this interference was aimed at the protection of X.'s rights and good reputation, including 
his right not to be publicly confronted, more than forty years after his conviction of the 



killing of Y., after he had served <part of> his sentence and had been granted a pardon 
for the remainder, with an act committed in his youth in a situation of war, and moreover 
in the form of the offensive as well as defamatory accusation that, notwithstanding the 
conclusion reached in the criminal proceedings, his act had in fact constituted robbery 
with murder.

As regards the question whether the interference was "necessary in a democratic 
society" within the meaning of Article 10 para. 2 of the Convention, the Supreme Court 
rejected the argument that the freedom of the press should take precedence over X.'s 
individual rights and accepted the way in which the Court of Appeal had balanced the 
interests involved and its finding on this point. 

The Supreme Court added in this respect that X.'s rights weighed particularly 
heavily since respect for the individual entailed that the act of a person, for which 
punishment had been received, should, in principle, not continue to be held against him. 
This also applied in a situation, like in the present case, where a trial had taken place in 
exceptional circumstances in the course of which it was likely that not all relevant 
circumstances had been considered.

According to the Supreme Court, this implied that rendering public, with a great 
deal of commotion and after a lapse of time as had occurred in the present case, an 
accusation like the one at issue could only be justified in exceptional circumstances 
where a demonstrable public interest required that notice be taken of such an accusation. 
Justification of such publication demanded the existence of compelling reasons of public 
interest, whilst, in addition, it might be expected that the accusation voiced be based on 
an investigation carried out in conformity with high standards of due care. The Supreme 
Court concluded that neither of these conditions had been fulfilled in the present case.

Insofar as the applicants complained that the Court of Appeal had disregarded the 
applicants' offer to submit evidence in support of their allegations, which according to the 
Advocate-General to the Supreme Court concerned evidence that X. had deliberately 
delayed the processing of his application for a pension for members of the Resistance and 
that the Foundation 1940-1945 had co-operated in this delay, the Supreme Court noted 
that the Court of Appeal had done so on two grounds, each of which was sufficient to 
carry that decision. As the applicant had only challenged one of these grounds, the 
Supreme Court rejected this complaint for lack of interest.

b. Relevant domestic law and practice

Apart from Article 10 of the Convention, which is directly applicable in the 
Netherlands legal order, the freedom of expression is guaranteed by Article 7 of the 
Constitution (Grondwet), which provision, insofar as relevant, reads:

<Translation>
"1. No one shall require prior permission to publish thoughts or opinions 

through the press, without prejudice to the responsibility of every person under the law.



2. Rules concerning radio and television shall be laid down in statutory law. 
There shall be no prior supervision of the contents of a radio or television broadcast.

3. No one shall be required to submit thoughts or opinions for prior approval 
in order to disseminate them by means other than those mentioned in the preceding 
paragraphs, without prejudice to the responsibility of every person under the law. ..."

At the relevant time, Articles 1401, 1408 and 1412 of the former Civil Code still 
applied. On 1 January 1992, a new Civil Code entered into force.

Article 1401 of the former Civil Code read as follows:

<Translation>
"Any wrongful act, as a result of which damage has been inflicted on another 

person, makes the person by whose fault damage has been caused liable to pay 
compensation."

Article 1408 of the former Civil Code read:

<Translation>
"1. The civil suit for defamation is aimed at compensation of damages and at 

redressing damages suffered to honour and good reputation.

2. In his assessment thereof, the judge shall take into consideration, the 
gravity of the defamation as well as the status, the social and financial position of the 
parties involved and the circumstances."

Article 1412 of the former Civil Code provided:

<Translation>
"1. The civil suit for defamation cannot succeed where there is no appearance 

of intention to defame.

2. Intention to defame is considered not to be present insofar as the 
perpetrator apparently acted in the general interest or in necessary defence."

In a leading judgment of 24 June 1983 (Nederlandse Jurisprudentie 1984, nr. 
801), concerning summary proceedings (kort geding) in which, pursuant to Article 1401 
of the former Civil Code, an injunction ordering a rectification in a newspaper had been 
issued, the Supreme Court determined a number of criteria in respect of the lawfulness of 
publications in which individuals are criticised, in particular as to the manner in which 
the respective interests involved needed to be balanced against each other.

These criteria include, amongst others:



- the nature of the suspicions published and the seriousness of the probable 
repercussions for the person to whom these suspicions relate;
- the seriousness - from a public interest point of view - of the injustice which the 
publication seeks to expose; and
- the extent to which the suspicions were supported by the factual material available 
at the time of publication.

Insofar as relevant to those cases, these criteria were further applied in two other 
judgments handed down by the Supreme Court on 27 January 1984 (Nederlandse 
Jurisprudentie 1984, nr. 802 and nr. 803). Both cases concerned summary proceedings in 
which an injunction was issued pursuant to Article 1401 of the former Civil Code in 
connection with the expression of certain accusations in the media.

COMPLAINTS

1. The applicants complain that the judgments of the Court of Appeal and the 
Supreme Court constitute an interference with their rights under Article 10 para. 1 of the 
Convention, which cannot be considered as justified under paragraph 2 of Article 10.

2. The applicants further complain under Article 6 of the Convention that they did 
not have a fair trial in respect of the way in which the Court of Appeal and the Supreme 
Court interpreted the relevant provisions of the Civil Code (Burgerlijk Wetboek), the way 
in which they concluded that the suspicions against X. had been insufficiently 
substantiated, in that in their decisions the domestic courts set unacceptable conditions 
for publications like the one at issue, in that the domestic courts disregarded important 
parts of the evidence and other submissions by the applicants, and in that the judgments 
at issue showed a considerable degree of consideration for X. and a striking hostility 
towards the applicants.

PROCEEDINGS BEFORE THE COMMISSION

The application was introduced on 5 July 1995 and registered on 10 August 1995.

On 10 September 1997 the Commission decided to communicate the application 
to the respondent Government.

The Government's written observations were submitted on 25 November 1997. 
The applicants replied on 13 February 1998. The applicants made further submissions by 
letter of 25 March 1998.

THE LAW



1. The Government submit at the outset that the second applicant cannot be regarded 
as a victim within the meaning of Article 25 of the Convention as X.'s claims against him 
had been dismissed by the Regional Court, a finding which was upheld on appeal. On this 
ground, the Supreme Court declared the second applicant's appeal in cassation 
inadmissible.

The applicants submit that according to Dutch law and the rules on editorial 
responsibility the editor-in-chief of a newspaper is liable or responsible for the contents 
of an article even where in fact he has not been involved in the actual production of the 
article in question. Given the second applicant's responsibility for the editorial contents of 
the articles at issue, his freedom of expression was restricted just as much as that of the 
journalist and publisher. To exclude him from the scope of the Convention as a result of 
positions taken by the domestic judicial authorities and X. seems, in the applicants' 
opinion, indefensible.

The Commission recalls that the concept of "victim" within the meaning of 
Article 25 of the Convention is autonomous. It is to be interpreted independently of 
concepts of domestic law concerning such matters of interest. The word "victim", in the 
context of Article 25 of the Convention, denotes the person directly affected by the act 
which is at issue (cf. No. 28204/95, Dec. 4.12.95, D.R. 83, p. 112). The Commission 
examines only the personal situation of applicants and not the general scope of the laws 
applicable to them (cf. No. 21132/93, Dec. 6.4.94, D.R. 77, p. 75).

The Commission notes that the Supreme Court declared the second applicant's 
appeal in cassation inadmissible for lack of interest as the Regional Court had rejected 
X.'s claims in regard to him and the Court of Appeal had upheld this finding. In these 
circumstances, the Commission is of the opinion that the second applicant cannot claim 
to be a victim within the meaning of Article 25 of the Convention as regards the facts at 
issue in the present case.

It follows that the application, insofar as it has been brought by the second 
applicant, is inadmissible for being manifestly ill-founded within the meaning of Article 
27 para. 2 of the Convention.

2. The first and third applicants (hereinafter referred to as "the applicants") complain 
that the outcome of the proceedings at issue constituted an unjustified interference with 
their rights under Article 10 para. 1 of the Convention.

Article 10 of the Convention reads as follows:

"1. Everyone has the right to freedom of expression.  This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers.  This Article shall not prevent 
States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema enterprises. 



2. The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and 
responsibilities, may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as 
are prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or rights 
of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, or for 
maintaining the authority and impartiality of the judiciary."

The Government accept that there has been an interference with the first and third 
applicants' rights under Article 10 para. 1, but submit that this interference is justified 
under paragraph 2 of this provision. 

Referring to the Supreme Court's judgment of 24 June 1983 (Nederlandse 
Jurisprudentie 1984, nr. 801), the Government submit that the interference is prescribed 
by law in that the case at issue was exclusively determined on the basis of an application 
of established Dutch case-law. No new or otherwise unforeseeable criteria were applied 
in the applicant's case. The interference was aimed at the protection of the reputation or 
rights of others as laid down in Article 10 para. 2 of the Convention. In this connection 
the Government submit that even the applicants have never disputed that the publications 
were damaging to X.'s good name and reputation.

As to the question whether the interference was necessary in a democratic society, 
the Government submit in the first place that X., although he is a well-known person in 
the Netherlands, cannot be compared to a politician and thus is not required to tolerate 
criticism or accusations to the extent that politicians are. In the Government's opinion X. 
is not required simply to accept that a 45 year old criminal conviction is used against him 
again, in particular where charges are laid at his door of which he was not convicted but 
acquitted. The Government consider that raking up old matters of this kind is irrelevant to 
the question whether X. is able to practise his profession as a film maker.

The Government further submit that if an author of an article intends to present 
facts, they should be based on a careful investigation. If then the facts are linked with a 
value judgment, it too should be properly substantiated by the results of the investigation. 
In the present case, the first applicant had largely based his article, which was written in a 
highly suggestive manner, on hearsay evidence and had so framed his article that it 
implied an accusation of robbery with murder, whereas in the 1944 judgment X. had been 
convicted of manslaughter and acquitted of murder and theft. Not only had the facts been 
previously assessed by a court, but the so-called new facts were based on an 
insufficiently thorough investigation. 

The Government further refer to the conclusion reached by the Press Council that 
the applicants had exceeded the bounds of what, given their journalistic responsibilities, 
is acceptable in society in that the suggestion, put forward as an unavoidable conclusion, 
that Y.'s killing by X. was in fact robbery with murder was not backed up with concrete 
facts that were susceptible of proof. They further refer to the findings of the Court of 
Appeal, reached following the application of pertinent criteria established in the Supreme 



Court's case-law, that not only the articles had been lacking in due care in respect of X., 
but they were also worded in unnecessarily offensive terms whereas the Supreme Court 
came to similar conclusions including a finding that the interference with X.'s rights 
could not be justified on grounds either that compelling reasons relating to the public 
interest existed or that high standards of care had been met. 

The Government finally submit that the amount awarded to X. in compensation 
for non-pecuniary damages, i.e. 50,000 Dutch guilders, cannot be regarded as 
disproportionate given the seriousness of the allegations, the fact that they were 
inadequately supported and the harm suffered by X. as a result of the articles.

The applicants submit, as regards the question whether or not the interference 
with their right to freedom of expression at issue can be regarded as being "prescribed by 
law" within the meaning of Article 10 para. 2 of the Convention, that, since there is far 
less case-law relating to defamation under Article 1408 et seq. of the former Civil Code 
than case-law relating to violation of the due care requirement under Article 1401, the 
rules applied in the present case cannot be regarded as being in compliance with the 
requirement of foreseeability.

As regards the legitimate aim of the interference at issue, the applicants submit 
that, under Article 1408 et seq. of the former Civil Code, there is deemed to be no intent 
to defame where action has been taken in the public interest. The applicants have argued 
throughout the proceedings to have acted in the public interest and thus have 
continuously denied to have defamed X. 

The applicants further submit that the interference cannot be considered as being 
necessary in a democratic society. They argue that the Court of Appeal and the Supreme 
Court have considerably restricted the freedom of the press to report on a highly emotive 
event which took place during the Second World War by granting X. the right not to be 
confronted with his past even though he himself had confronted the general public with 
his case and his forthcoming film on the subject, by giving X. the rights to inspect articles 
in advance even though X. had refused all contact with the first applicant, by demanding 
proof of theft whereas X. had already admitted this, by failing to mention or to discuss 
many important facts and circumstances adduced by the applicants, and by uncritically 
accepting opinions and reports which the applicants had criticised in detail and which can 
be traced back to one single source, namely X. himself.

The applicants consider that, as the legal assessment of items published in the 
press depends so heavily on the circumstances of the case and therefore on facts, the care 
with which the national courts deal with circumstances and facts adduced must also be 
examined if the freedom of the press is to be protected effectively.

The applicants further submit that, although X. is not a politician or holder of a 
public office, he may be regarded as a public figure. In Dutch case-law, members of the 
royal family, criminals and artists have been deemed as public figures in relation to 
articles published about them. The fact that a public figure does not hold a public office 



may make a difference where articles published about such a person concern that 
persons's conduct in private life. The applicants are, however, of the opinion that the 
present case does not concern private conduct in that the murder cannot be regarded as 
private conduct and in view of the publicity given to the affair by X. himself. Moreover, 
as X. was already making the film shows that the affair is still much of topical interest, 
even for X. himself.

As to the Government's argument that X. should not have to accept that his 
conviction in 1944 should be used against him once again, the applicants submit that they 
have not used that conviction against him. They submit that even X. himself has admitted 
that the case was not well tried in 1944 and that he, although acquitted of murder and 
theft in 1944, has since admitted both.

The applicants further submit that, unlike facts, the truth or untruth of value 
judgments cannot be established. Leaving aside the question whether or not a value 
judgment should be based on an examination of facts, the applicants point out that neither 
the Court of Appeal nor the Supreme Court identified any inaccuracy in the articles at 
issue. The courts' objections are in fact directed against the first applicant's value 
judgment that the facts and circumstances found by him justify serious doubts as to the 
alleged resistance past, resistance activity and rehabilitation, and that they point towards 
robbery. Also the respondent Government fail to identify a single example of 
insufficiently thorough investigation of the facts or an example of wholesale criticism. 
The applicants submit that the article of 27 January 1990 does not contain any definite 
accusation or robbery with murder, let alone that the article is dominated by such an 
accusation. What dominates is doubt whether it was a resistance act. There may have 
been a suggestion of robbery with murder, but this suggestion cannot be considered as 
"inevitable". In this connection the applicants stress that X. declined to have any contacts 
with the first applicant about the matter.

As to the compensation awarded, the applicants submit that they have not argued 
that, if the courts had justly found against them, the compensation for non-pecuniary 
damages of 50,000 Dutch guilders would be disproportionate. They are, however, of the 
opinion that they have been unjustly ordered to compensate non-pecuniary damages since 
this order is based on the finding that the articles have been published with the intent to 
insult X.

The applicants finally submit that the articles are about the murder of a Jewish 
person in hiding during the occupation of the Netherlands during the Second World War. 
Like many other questions concerning this occupation and in particular the fate of the 
Jews, this is still very much a matter of topical interest, a "public issue", as can be seen 
from the huge emotion generated at the end of 1997 by the discovery of archive 
documents about goods stolen from Jews in the Netherlands during the occupation and 
how after the Second World War property still unclaimed by or on behalf of the owners 
appears to have been auctioned off by the Dutch Ministry of Justice. In the applicant's 
opinion the present case involves judgments by Dutch courts which have attracted a great 



deal of attention and which have had a negative effect on the freedom of the press not 
only to report on Second World War issues, but with far wider implications.

The Commission agrees with the parties that there has been an interference with 
the first and third applicants' exercise of their freedom of expression within the meaning 
of Article 10 para. 1 of the Convention. Such interference is in breach of Article 10, 
unless it is justified under paragraph 2 of this provision, i.e. it must be "prescribed by 
law", have an aim or aims that is or are legitimate under Article 10 para. 2 of the 
Convention and be "necessary in a democratic society".

As to the question whether the interference was prescribed by law, the 
Commission recalls that the phrase "prescribed by law" in Article 10 para. 2 of the 
Convention must be given the same interpretation as the phrase "in accordance with the 
law" in Article 8 para. 2 of the Convention (cf. Eur. Court HR, Silver and Others v. 
United Kingdom judgment of 25 March 1983, Series A no. 61, p. 33, para.  85).  Where 
the Convention refers to domestic law, it is primarily the task of the national authorities 
to apply and interpret domestic law. The Convention organs have a limited jurisdiction in 
controlling the manner in which this is done (cf. Eur. Court HR, Otto-Preminger-Institut 
v. Austria judgment of 20 September 1994, Series A no. 295-A, p. 17, para. 45).

The phrase "prescribed by law", or the equivalent phrase "in accordance with the 
law" does not, however, merely refer back to domestic law, but also relates to the quality 
of the law. A norm must be formulated with sufficient precision, but a law conferring a 
discretion is not in itself inconsistent with the requirement of foreseeability provided that 
the scope of the discretion and the manner of its exercise are indicated with sufficient 
clarity (cf. Eur. Court HR, Olsson v. Sweden judgment of 24 March 1988, Series A no. 
130, p. 30, para. 61; and Kruslin and Huvig v. France judgments of 24 April 1990, Series 
A no. 176 A and B respectively, pp. 22-25, paras. 30-36, and pp. 54-57, paras. 29-35). 

The Commission does not exclude that the case-law under Article 1408 of the 
former Civil Code is more limited than the case-law under Article 1401 of the former 
Civil Code. However, even assuming that Article 1408 would have given rise to 
problems of interpretation, this does not mean that this statutory provision must, 
therefore, be regarded as so vague and imprecise as to lack the quality of "law" (cf. No. 
21472/93, Dec. 11.1.94, D.R. 76, p. 129). 

Noting the wording of Article 1408 of the former Civil Code and the fact that, 
according to the Supreme Court, the decision at issue was based on and in conformity 
with the relevant case-law, the Commission is satisfied that the interference at issue was 
"prescribed by law" within the meaning of Article 10 para. 2 of the Convention.

As to the question whether the interference complained of had a legitimate aim, 
the Commission accepts that it was "for the protection of the reputation or rights of 
others" within the meaning of Article 10 para. 2 of the Convention.



As to the question whether the interference at issue was "necessary in a 
democratic society" within the meaning of Article 10 para. 2 of the Convention, the 
Commission recalls that freedom of expression constitutes one of the essential 
foundations of a democratic society and that the safeguards to be afforded to the press are 
of particular importance (cf. Eur. Court HR, Jersild v. Denmark judgment of 
23_September 1994, Series_A no._298, p._23, para._31).  

Subject to paragraph 2 of Article 10, freedom of expression is applicable not only 
to "information" and "ideas" that are favourably received or regarded as inoffensive or as 
a matter of indifference, but also to those that offend, shock or disturb. Such are the 
demands of that pluralism, tolerance and broadmindedness without which there is no 
"democratic society" (Eur. Court HR, Lingens v. Austria judgment of 8 July 1986, Series 
A no. 103, p. 26, para. 41). Journalistic freedom in particular also covers possible 
recourse to a degree of exaggeration, or even provocation (Eur. Court HR, Prager and 
Oberschlick v. Austria judgment of 26 April 1995, Series A no. 313, p. 19, para. 38).

The Commission further recalls that the press plays a predominant role in a State 
governed by the rule of law.  It is incumbent on it to impart - in a way consistent with its 
duties and responsibilities - information and ideas on matters of public interest.  At the 
same time it must not overstep certain bounds set, inter alia, for the protection of the 
reputation of others (cf. Eur. Court HR, Prager and Oberschlick v. Austria judgment, loc. 
cit., p. 17, para. 34). The limits of permissible criticism are narrower in relation to a 
private citizen than in relation to politicians or Governments (cf. Eur. Court HR, Castells 
v. Spain judgment of 23 April 1992, Series A no. 236, p. 23, para. 46; and Incal v. Turkey 
judgment of 9 June 1998, para. 54, to be published in Reports of Judgments and 
Decisions 1998). 

The adjective "necessary" within the meaning of Article 10 para. 2 implies the 
existence of a "pressing social need" which must be convincingly established. In this 
matter as in others, it is primarily for the national authorities to determine the need for an 
interference with the exercise of freedom of expression. What they may do in this 
connection is, however, subject to a European supervision, embracing both the legislation 
and the decisions applying it, even those given by an independent court (cf. Eur. Court 
HR, De Haes and Gijsels v. Belgium judgment of 24 February 1997, Reports 1997-I, p. 
233-234, para. 37; Worm v. Austria judgment of 29 August 1997, Reports of Judgments 
and Decisions 1997-V, pp. 1550-1551, para. 47).

The Convention organs' task, in exercising their supervisory function, is not to 
take the place of the national authorities but rather to review under Article_10 the 
decisions they have taken pursuant to their power of appreciation. In so doing, the 
Convention organs must look at the "interference" complained of in the light of the case 
as a whole and determine whether it was "proportionate to the legitimate aim pursued" 
and whether the reasons adduced by the national authorities to justify it are "relevant and 
sufficient" (cf. Eur. Court HR, Worm v. Austria judgment of 29 August 1997, Reports of 
Judgments and Decisions 1997-V, p. 1550-1551, para. 47).



Factors to be analysed in this respect, in a case of a journalist convicted for 
defamation, may include the seriousness and the breadth of the accusations made by the 
journalist, the question whether there had been adequate previous research and factual 
basis for the accusations, the journalist's good faith and respect for the ethics of 
journalism (cf. Eur. Court HR, Prager and Oberschlick v. Austria judgment of 26 April 
1995, loc. cit., p. 18, para. 37; and Fressoz and Roire v. France, Comm. Report 13.1.98, 
para. 74; currently pending before the Court). 

The Commission observes that, in the articles at issue, the applicants did not 
merely recall X.'s conviction for manslaughter as a historical fact but expressed doubts as 
to X.'s motives for having killed Y., who - according to the Court of Appeal - belonged to 
a category of particularly vulnerable persons. It is true that X. himself mentioned this 
killing in a newspaper interview and made certain allusions as to the motives for this 
killing and, therefore, could expect a reaction to his statements.

The articles at issue were obviously a reaction to these statements. In these 
articles it was suggested that there were in fact only two possible motives for the killing 
of Y. by X, i.e. either in order to protect the resistance movement or a common robbery 
with murder. Having discarded the first possible motive as untenable, it was clearly 
implied that it had in fact been a premeditated murder.

In the subsequent proceedings before the domestic courts no justification was 
found for the manner in which the applicants had reacted to X.'s statements in that the 
matter was held to lack the required public interest and that a serious accusation had been 
made whilst no due care had been exercised in the first applicant's investigation of the 
matter. Also the Press Council had previously found that the applicants had fallen short 
of their journalistic responsibilities by publishing an insufficiently substantiated 
conclusion.

As regards the question as to what extent events which have taken place during 
the Second World War still constitute important matters of public interest, the 
Commission is of the opinion that this is a matter which is to be determined primarily at 
the national level as this might vary from country to country and will depend largely on 
the specific facts involved. The Commission cannot find that the domestic courts' answer 
to this question in the present case can be regarded as arbitrary or wholly unreasonable.

The Commission notes that X. is not a politician whose previous conviction may 
be relevant as a factor in assessing his fitness to exercise political functions (cf. Eur. 
Court HR, Schwabe v. Austria judgment of 28 August 1992, Series A no. 242-B, p. 33, 
para. 32). However, X. is a well-known film maker, attracting as a public figure the 
interest of the media.

The Commission further notes that the Supreme Court held that X.'s right to have 
his reputation protected against disparagement in public weighed particularly heavily in 
view of the fact that he had been convicted of Y.'s killing and had served part of the 
sentence imposed already many years ago.



In this light, and having regard to the duties and responsibilities inherent in the 
right of freedom of expression guaranteed by Article 10 of the Convention and to  
Contracting States' obligation to provide a measure of protection to right of privacy of an 
individual affected by others' exercise of their freedom of expression (cf. mutatis 
mutandis, No. 10871/84, Dec. 10.7.86, D.R. 48, p. 154; and Nos. 28851/95 and 28852/95, 
Dec. 16.1.98, D.R. 92, p. 56), the Commission cannot find it unreasonable that, after 
having examined and balanced the interests at issue, the domestic courts rejected the 
argument that the applicants' right to freedom of expression should outweigh X.'s right to 
protection of his good name and reputation and reached the opposite conclusion. 

Also taking into account the findings reached by the Netherlands Press Council 
that the bounds of acceptable behaviour in professional journalism had been exceeded in 
the articles at issue in that the suggestion made was not backed up with concrete facts, the 
Commission accepts that the interference at issue was justifiable and proportionate to the 
legitimate aim pursued.

It follows that the interference complained of can reasonably be regarded as 
"necessary in a democratic society" within the meaning of Article 10 para. 2 of the 
Convention.

This part of the application is, therefore, manifestly ill-founded within the 
meaning of Article 27 para. 2 of the Convention.

3. The second and third applicants further complain under Article 6 of the 
Convention that they did not have a fair trial in respect of the way in which the Court of 
Appeal and the Supreme Court interpreted the relevant provisions of the Civil Code, the 
way in which these courts assessed the evidence and reached their findings, and their 
attitude towards the applicants.

Article 6 of the Convention, insofar as relevant, reads:

"In the determination of his civil rights and obligations ... everyone is entitled to a 
fair ... hearing ... by an independent and impartial tribunal established by law...."

Insofar as the applicants complain of the way in which the domestic courts 
interpreted the relevant provisions of Dutch law, the assessment by these courts of the 
evidence and other submissions by the parties to the proceedings at issue, and the 
subsequent judicial findings, the Commission recalls that it is not competent to examine 
alleged errors of fact or law committed by national courts, except where it considers that 
such errors might have involved a possible violation of the rights and freedoms set forth 
in the Convention (cf. No. 21283/93, Dec. 5.4.94, D.R. 77, p. 81).

The Commission does not find it established that in the proceedings at issue the 
applicants were given insufficient opportunity to state their case, to submit whatever they 



found relevant to their case or that they were in a disadvantaged procedural position vis-
à-vis the other party. 

It is true that the Court of Appeal decided to disregard the third applicant's offer 
of evidence on a particular point, holding that this offer concerned positions, facts and/or 
circumstances which, if proven, would not lead to any other decision and that the offer 
was also too vague and/or insufficiently specific to warrant acceptance. However, Article 
6 para. 1 of the Convention does not lay down rules on admissibility of evidence, which 
is primarily a matter for regulation under national law (cf. No. 13800/88, Dec. 1.7.91, 
D.R. 71, p. 94).

The Commission notes that the issue before the Dutch courts concerned the 
question whether or not the articles at issue were defamatory and thus entailed the 
question whether, at the time of publication, the applicants had sufficient evidence to 
publicly  express doubts as to X.'s motives to kill Y. The Commission cannot find that the 
reasons given by the Court of Appeal for its decision on this point can be regarded as 
unreasonable or arbitrary.

Finally, the Commission has found no indication that the Court of Appeal and the 
Supreme Court were biased in their attitude towards the applicants.

It follows that this part of the application must also be rejected as manifestly ill-
founded within the meaning of Article 27 para. 2 of the Convention.

For these reasons, the Commission, unanimously,

DECLARES THE APPLICATION INADMISSIBLE.

   M.-T. SCHOEPFER                              J.-C. GEUS
      Secretary                                                 President
to the Second Chamber                      of the Second Chamber


