
CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS  
 

 

 

 
 

SECOND SECTION 

 

 

 

 

CASE OF DEMİREL AND ATEŞ (NO. 3) v. TURKEY 

 

(Application no. 11976/03) 

 

 

 

 

 

 

 

 

JUDGMENT 

 

 

STRASBOURG 

 

9 December 2008 

 

 

FINAL 
 

09/03/2009 
 

 
This judgment may be subject to editorial revision. 





 DEMİREL AND ATEŞ (NO. 3) v. TURKEY JUDGMENT 1 

 

In the case of Demirel and Ateş (no. 3) v. Turkey, 

The European Court of Human Rights (Second Section), sitting as a 

Chamber composed of: 

 Françoise Tulkens, President, 

 Ireneu Cabral Barreto, 

 Vladimiro Zagrebelsky, 

 Danutė Jočienė, 

 András Sajó, 

 Nona Tsotsoria, 

 Işıl Karakaş, judges, 

and Sally Dollé, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 18 November 2008, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 11976/03) against the 

Republic of Turkey lodged with the Court under Article 34 of the 

Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 

(“the Convention”) by two Turkish nationals, Ms Hünkar Demirel and 

Mr Hıdır Ateş (“the applicants”), on 4 March 2003. 

2.  The applicants were represented by Mr Ö. Kılıç, a lawyer practising 

in Istanbul. The Turkish Government (“the Government”) were represented 

by their Agent. 

3.  On 18 January 2008 the President of the Second Section decided to 

give notice of the application to the Government. It was also decided to 

examine the merits of the application at the same time as its admissibility 

(Article 29 § 3). 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

4.  The applicants were born in 1979 and 1951 respectively and currently 

reside in Neu Isenburg and Berlin respectively. 

5.  The second applicant, Mr Ateş, and the first applicant, Ms Demirel, 

were, respectively, the owner and the editor of Yedinci Gündem, a weekly 

newspaper. 



2 DEMİREL AND ATEŞ (NO. 3) v. TURKEY JUDGMENT 

 

6.  In its 31st edition, in January 2002, Yedinci Gündem published an 

article entitled ‘Öcalan1‘s reply to Akçam2‘. It concerned Abdullah Öcalan’s 

response to Taner Akçam’s accusations on issues concerning the 

establishment of the PKK and its development which was published in 

another newspaper. It also featured Öcalan’s thoughts on various issues 

such as education and cultural activities in Kurdish. Various parts of the 

article read as follows: 

“ Response to Taner Akçam 

....Öcalan replied to one of the ex-leaders of DEV-YOL, Taner Akçam...It is not a 

coincidence that they are making him talk. It is important...Those that Taner Akçam 

claimed to have saved from the hands of the PKK, he had them murdered...he caused 

great damage...they had them murdered. This person’s identity and personality is 

dubious. He also caused great damage to the PKK...We were at ADYÖD together in 

1975...In 1982 he provoked the anti-fascist front. You can ask Teslim Töre this, he 

knows this period. He said that, at that time, Apo wanted to kill him. No, I never had 

any intention of killing him. On the contrary, we have suspicions that it was that front 

who attempted to kill or assassinate us. He very openly dissolved DEV-YOL. He is 

swearing to his past...he has one foot in America, the other in Yerevan. It is not 

known to whom and what he adheres...He is dangerous... 

Identity notice 

Abdullah Öcalan also referred to the desires for a Kurdish education and the State’s 

response to these requests and said: It would be better to establish special learning 

houses in villages and streets to learn Kurdish on a scientific basis rather than the 

State giving permission for it. I am saying do literary and cultural work and 

activities...If Turkey prohibits it then it cannot make progress... 

“May it be a democratic year” 

If there are no developments in the democratic expansion then there will be 

deadlock. If State keeps the doors open for democratic expansion and, a democratic 

response develops then Turkey will grow big both inside and outside...If pressure, 

denial and destruction develops a new in that case the state of legitimate defence will 

be realised”. 

7.  On 28 January 2002 the prosecutor at the Istanbul State Security 

Court filed a bill of indictment with that court and charged the applicants 

with offences defined in Section 6 § 2 of the Anti-Terrorism Act (Law 

no. 3713), namely publishing declarations of an illegal organisation. In 

addition, he called for the application of Additional section 2 of the Press 

Act (Law no. 5680) and section 36 of the Criminal Code. 

                                                 
1 Abdullah Öcalan, the former leader of PKK (the Workers’ Party of Kurdistan), an illegal 

armed organisation. 
2 Dr Taner Akçam is a sociologist, historian and writer.  



 DEMİREL AND ATEŞ (NO. 3) v. TURKEY JUDGMENT 3 

 

8.  On 4 February 2002 criminal proceedings against the applicants 

commenced before the Istanbul State Security Court. 

9.  In their written submissions to the court the applicants denied that the 

publication of the article had been in contravention of the applicable 

legislation. They maintained, inter alia, that by publishing the article they 

had been doing their jobs and informing the public. There had been nothing 

in the article which could be interpreted as an insult to other individuals or 

as an incitement to commit offences and that there was no justification for a 

restriction on their right to freedom to impart information. 

10.  On 3 June 2002 the Istanbul State Security Court convicted the 

applicants as charged. It found that the article in question had described the 

establishment, development and activities of the PKK and had further 

referred to Öcalan’s statements about a Kurdish education campaign. As 

such, the article as a whole had constituted a statement on behalf of the 

illegal organisation and the applicants had committed an offence by 

publishing that statement in their newspaper. The second applicant was 

ordered to pay a “heavy fine” of 4,000,500,000 Turkish liras (TRL) 

(approximately 3,000 euros (EUR)) and the first applicant was ordered to 

pay a heavy fine of TRL 2,000,250,000 (approximately EUR 1,500). The 

first-instance court further ordered, in accordance with Additional 

section 2 § 1 of Law no. 5680, the temporary closure of the newspaper for a 

period of seven days. 

11.  The applicants appealed. On an unspecified date the principal public 

prosecutor at the Court of Cassation submitted his written opinion on the 

merits of the applicants’ appeal. The opinion was not notified to the 

applicants. 

12.  On 19 December 2002 the Court of Cassation upheld the judgment 

of the first-instance court. 

13.  On 20 January 2003 the president of the Istanbul State Security 

Court sent the final judgment to the prosecutor’s office at the Istanbul State 

Security Court and requested that the order for the newspaper’s closure be 

executed. 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW AND PRACTICE 

14.  A description of the relevant domestic law at the material time can 

be found in Demirel and Ateş v. Turkey (no. 2), (no. 31080/02, § 12, 

29 November 2007). 



4 DEMİREL AND ATEŞ (NO. 3) v. TURKEY JUDGMENT 

 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

15.  The applicants complained that their criminal conviction had 

infringed their right to freedom of expression. They relied in that connection 

on Article 10 of the Convention, which provides, as follows: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 

freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 

interference by public authority and regardless of frontiers... 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 

may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 

prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 

national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 

crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 

rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 

or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 

A.  Admissibility 

16.  The Court notes that this complaint is not manifestly ill-founded 

within the meaning of Article 35 § 3 of the Convention. It further notes that 

it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be declared 

admissible. 

B.  Merits 

1.  The parties’ submissions 

17.  The Government maintained that the interference with the 

applicants’ right to freedom of expression was justified under the provisions 

of the second paragraph of Article 10. In particular, they considered that the 

content of the article incited violence and hostility among various groups in 

Turkish society, thus endangering human rights and democracy. Therefore, 

the interference with the applicants’ right was proportionate to the 

legitimate aims pursued and the reasons adduced by the authorities were 

relevant and sufficient. 

18.  The applicants maintained their allegations and asked the Court, in 

line with its case-law, to find a violation. 



 DEMİREL AND ATEŞ (NO. 3) v. TURKEY JUDGMENT 5 

 

2.  The Court’s assessment 

19.  The Court notes that it is not in dispute between the parties that the 

applicants’ conviction constituted an interference with their right to freedom 

of expression, protected by Article 10 § 1. Nor is it contested that this 

interference was prescribed by law and pursued a legitimate aim or aims, 

namely national security and territorial integrity for the purposes of 

Article 10 § 2. The Court, therefore, will confine its examination of the case 

to the question whether the interference was “necessary in a democratic 

society”. 

20.  The Court reiterates the basic principles laid down in its judgments 

concerning Article 10 (see, in particular, the following judgments: Şener 

v. Turkey, no. 26680/95, §§ 39-43, 18 July 2000; Fressoz and Roire 

v. France ([GC], no. 29183/95, § 45, ECHR 1999-I; Lingens v. Austria, 

8 July 1986, §§ 41-42, Series A no. 103; and Erdoğdu v. Turkey, 

no. 25723/94, §§ 51-53, ECHR 2000-VI). It will examine the present case 

in the light of these principles. 

21.  The Court must look at the impugned interference in the light of the 

case as a whole, including the content of the article and the context in which 

it was published. In particular, it must determine whether the interference in 

question was “proportionate to the legitimate aims pursued” and whether the 

reasons adduced by the national authorities to justify it are “relevant and 

sufficient”. In addition, the nature and severity of the penalties imposed are 

also factors to be considered when assessing the proportionality of the 

interference (see Skałka v. Poland, no. 43425/98, § 42, 27 May 2003). 

Moreover, the Court also takes into account the background to the case 

submitted to it, particularly problems linked to the prevention of terrorism 

(see Karataş v. Turkey [GC], no. 23168/94, § 51, ECHR 1999-IV). 

22.  The Court has on many occasions stressed the essential role the press 

plays in a democratic society. It has, inter alia, stated that although the press 

must not overstep certain bounds set, for example, for the protection of vital 

interests of the State such as national security or territorial integrity, its duty 

is nevertheless to impart – in a manner consistent with its obligations and 

responsibilities – information and ideas on all matters of public interest, 

including divisive ones (see, for example, Şener v. Turkey, cited above, 

§ 41; and Sürek v. Turkey (no. 1) [GC], no. 26682/95, § 59, ECHR 

1999-IV). Not only does the press have the task of imparting such 

information and ideas: the public also has a right to receive them (see Bladet 

Tromsø and Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, § 62, ECHR 1999-III). 

23.  In addition, the Court reiterates that news reporting based on 

interviews or declarations by others, whether edited or not, constitutes one 

of the most important means whereby the press is able to play its vital role 

of “public watchdog”. The punishment of a journalist for assisting in the 

dissemination of statements made by another person would seriously 

hamper the contribution of the press to the discussion of matters of public 



6 DEMİREL AND ATEŞ (NO. 3) v. TURKEY JUDGMENT 

 

interest, and should not be envisaged unless there are particularly strong 

reasons for doing so (see, for example, Kuliś v. Poland, no. 15601/02, § 38, 

18 March 2008). The Court reiterates that, in cases concerning the press, the 

national margin of appreciation is circumscribed by the interest of a 

democratic society in ensuring and maintaining a free press (see Dąbrowski 

v. Poland, no. 18235/02, § 31, 19 December 2006). 

24. The Court observes that it has examined a number of cases, two of 

which were brought by the same applicants, raising similar issues to those in 

the present case and found a violation of Article 10 of the Convention (see, 

in particular, Sürek and Özdemir v. Turkey [GC], nos. 23927/94 and 

24277/94, 8 July 1999; Özgür Gündem v. Turkey, no. 23144/93, §§ 63-64, 

ECHR 2000-III; Korkmaz v. Turkey (no. 1), no. 40987/98, 20 December 

2005; Korkmaz v. Turkey (no. 3), no. 42590/98, 20 December 2005; Halis 

Doğan v. Turkey (no. 2), no. 71984/01, 25 July 2006; Karakoyun and Turan 

v. Turkey, no. 18482/03, 11 December 2007; Demirel and Ateş v. Turkey, 

nos. 10037/03 and 14813/03, 12 April 2007; and Demirel and Ateş 

v. Turkey (no. 2), cited above). The Court has examined the present case in 

the light of its case-law and considers that the Government have not 

submitted any facts or arguments capable of leading to different conclusions 

in this instance for the following reasons. 

25.  In the instant case, the Court notes that the article in question 

concerned statements by Abdullah Öcalan, partly in response to 

Mr Akçam’s statements published in another newspaper and which 

concerned an historical account of the establishment and development of the 

PKK. It also included his views on the use of Kurdish in education and 

cultural activities as well as his general message as regards the year 2002. 

The Court observes that the domestic courts assessed that the article in 

question constituted a statement on behalf of an illegal organisation and that 

the applicants had committed an offence by publishing that statement in 

their newspaper. The applicants were subject to heavy fines and, in addition, 

the newspaper was closed for a period of seven days; that is for one single 

issue. 

26.  The Court has examined the article in question. It considers that the 

article in question had a newsworthy content since it provided, however 

one-sided, historical information about an organisation which has since 

1985 waged armed opposition against the State, its background, place in the 

leftist movements and persons involved and an insight into the psychology 

of the person who was the driving force behind it. While it also contained 

serious allegations about Mr Akçam, the Court notes that this was not in 

issue in the instant proceedings, where the applicants were charged under 

the Anti-Terrorism Act and not with defamation. The Court further 

considers that, despite particularly libellous and acerbic passages, the article 

as a whole cannot be construed, on any reading, as encouraging violence, 

armed resistance or an uprising (see, Gerger v. Turkey [GC], no. 24919/94, 



 DEMİREL AND ATEŞ (NO. 3) v. TURKEY JUDGMENT 7 

 

§ 50, 8 July 1999, a contrario, Halis Doğan v. Turkey, no. 75946/01, 

§§ 35-38, 7 February 2006, and Gülcan Kaya v. Turkey (dec.), no. 6250/02, 

22 March 2007). In the instant case, the article in question was not capable 

of inciting to violence by instilling a deep-seated and irrational hatred 

against identifiable persons (see, a contrario, Sürek v. Turkey (no. 1) [GC], 

no. 26682/95, cited above, § 62). 

27.  For the Court it appears that the domestic courts have not given 

consideration to any of the above but have concentrated instead on the mere 

fact that the article contained statements on the PKK from Abdullah Öcalan. 

As such the wording of Article 6 § 2 of Law no. 3713 and its application in 

the instant case falls short of the Convention requirements, since the fact 

that interviews or statements were given by a member of a proscribed 

organisation cannot in itself justify a blanket ban on the exercise of freedom 

of expression. Regard must be had instead to the words used and the context 

in which they were published, with a view to determining whether the 

impugned text, taken as a whole, can be considered an incitement to 

violence (see Özgür Gündem, cited above, § 63). When a publication cannot 

be categorised as such, Contracting States cannot with reference to national 

security or territorial integrity restrict the right of the public to be informed 

by bringing the weight of the criminal law to bear on the media (see, mutatis 

mutantis, Sürek and Özdemir, cited above, §§ 51 and 61). 

28.  Moreover, the Court notes that, apart from the substantial fines 

imposed on the applicants, the first-instance court also ordered the 

temporary closure of the newspaper for a period of seven days, which 

amounted to veiled censorship, likely to discourage the applicants and 

others from publishing similar articles in the future and hinder their 

professional activities. 

29.  Having regard to the circumstances of the case as a whole and 

notwithstanding the national authorities’ margin of appreciation, the Court 

finds that the interference with the applicants’ freedom of expression was 

not based on sufficient reasons to show that the interference complained of 

was “necessary in a democratic society” and their conviction under criminal 

law and sentence was disproportionate to the aim pursued. 

30.  It follows that there has been a violation of Article 10 of the 

Convention. 

II.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 6 OF THE CONVENTION 

31.  The applicants complained that the non-communication of the 

principal public prosecutor’s written opinion to them infringed their right to 

a fair trial, resulting from the failure to respect the principle of equality of 

arms. They relied on Article 6 § 3 (b) of the Convention. 

32.  The Court considers that this complaint should be examined from the 

standpoint of Article 6 § 1, which in so far as relevant provides: 



8 DEMİREL AND ATEŞ (NO. 3) v. TURKEY JUDGMENT 

 

“In the determination of ... any criminal charge against him, everyone is entitled to a 

fair ... hearing ... by an independent and impartial tribunal established by law.” 

A.  Admissibility 

33.  The Court notes that this complaint is not manifestly ill-founded 

within the meaning of Article 35 § 3 of the Convention. It further notes that 

it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be declared 

admissible. 

B.  Merits 

34.  The Court notes that it has already examined the same grievance in 

the past and has found a violation of Article 6 § 1 of the Convention (see, in 

particular, Demirel and Ateş v. Turkey (no. 2), cited above, § 17; Karakoyun 

and Turan v. Turkey, cited above, § 40; and Abdullah Aydın v. Turkey 

(no. 2), no. 63739/00, § 30, 10 November 2005). 

35.  The Court has examined the present case and finds no particular 

circumstances which would require it to depart from its findings in the 

aforementioned cases. 

36.  There has accordingly been a violation of Article 6 § 1 of the 

Convention. 

III.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 1 OF PROCOTOL No.1 

37.  The applicants complained under Article 1 of Protocol No. 1 that the 

temporary closure of the newspaper had constituted an unjustified 

interference with their right to peaceful enjoyment of their property. 

38.  The Court notes that this complaint is linked to the one examined 

above and must therefore likewise be declared admissible. It further 

observes that the temporary closure of the newspaper was an incidental 

effect of the applicants’ conviction. Having already determined that their 

conviction constituted a breach of Article 10 of the Convention (see 

paragraph 31 above), the Court finds it unnecessary to examine this 

complaint separately (see, for example, mutatis mutandis, Ünsal Öztürk 

v. Turkey, no. 29365/95, § 70, 4 October 2005, and, mutatis mutandis, 

Öztürk v. Turkey [GC], no. 22479/93, § 76, ECHR 1999-VI). 

IV.  OTHER ALLEGED VIOLATIONS OF THE CONVENTION 

39.  In their application form the applicants also raised complaints under 

Articles 1, 6 § 1 (in respect of the independence and impartiality of the 

Istanbul State Security Court), 7, 13, 14, 17 and 18 of the Convention. 



 DEMİREL AND ATEŞ (NO. 3) v. TURKEY JUDGMENT 9 

 

40.  The Court observes that it has previously examined and rejected the 

applicants’ grievances of this kind (see Demirel and Ateş v. Turkey (dec.), 

no. 10037/03 and 14813/03, 9 February 2006). The Court finds no particular 

circumstances in the instance case which would require it to depart from its 

earlier findings. Consequently, this part of the application is manifestly 

ill-founded within the meaning of Article 35 § 3 of the Convention and must 

be rejected pursuant to Article 35 § 4. 

V.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

41.  Article 41 of the Convention provides: 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 

partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 

the injured party.” 

A.  Damage 

42.  The applicants claimed 5,000 euros (EUR) and EUR 3,000 

respectively for pecuniary damage and EUR 3,000 each in respect of 

non-pecuniary damage. The applicants maintained that their numerous 

convictions under the Anti-terrorism legislation had had a negative impact 

on their professional and private life, as a result of which they had to leave 

Turkey to avoid imprisonment. 

43.  The Government contested the amounts. 

44.   In the absence of any supporting evidence, the Court considers the 

applicants’ claim for pecuniary damage unsubstantiated (see Demirel and 

Ateş v. Turkey (no. 2), cited above, § 32). It accordingly dismisses them. 

45.  On the other hand, the Court considers that the applicants may be 

taken to have suffered a certain amount of distress and frustration, which 

cannot be sufficiently compensated by the finding of a violation alone. 

Taking into account the particular circumstances of the case, the type of 

violations found and having regard to its case law, the Court awards the 

applicants jointly EUR 4,000 for non-pecuniary damage. 

B.  Costs and expenses 

46.  The applicants also claimed EUR 3,250 for the costs and expenses 

incurred before the domestic courts and the Court. In support of their 

claims, they submitted a time sheet indicating 25 hours’ legal work carried 

out by their legal representative. 

47.  The Government contested the amount. 



10 DEMİREL AND ATEŞ (NO. 3) v. TURKEY JUDGMENT 

 

48.  According to the Court’s case-law, an applicant is entitled to the 

reimbursement of costs and expenses only in so far as it has been shown 

that these have been actually and necessarily incurred and were reasonable 

as to quantum. In the present case, regard being had to the information in its 

possession and the above criteria, the Court rejects the claim for costs and 

expenses in the domestic proceedings and considers it reasonable to award 

the sum of EUR 1,000 for the proceedings before the Court. 

C.  Default interest 

49.  The Court considers it appropriate that the default interest should be 

based on the marginal lending rate of the European Central Bank, to which 

should be added three percentage points. 

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY 

1.  Declares the complaints concerning the applicants’ right to freedom of 

expression, the non-communication of the written opinion of the 

principal public prosecutor at the Court of Cassation to them and the 

interference with their right to peaceful enjoyment of their property 

admissible and the remainder of the application inadmissible; 

 

2.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention; 

 

3.  Holds that there has been a violation of Article 6 § 1 of the Convention; 

 

4.  Holds that it is not necessary to examine separately the applicants’ 

complaint under Article 1 of Protocol No.1; 

 

5.  Holds 

(a)  that the respondent State is to pay the applicants, jointly, within 

three months from the date on which the judgment becomes final in 

accordance with Article 44 § 2 of the Convention, the following sums, to 

be converted into new Turkish liras at the rate applicable at the date of 

settlement: 

(i)  EUR 4,000 (four thousand euros) for non-pecuniary damage; 

(ii)  EUR 1,000 (one thousand euros) in respect of costs and 

expenses; 

(iii)  any tax that may be chargeable on the above amounts; 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 

settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 



 DEMİREL AND ATEŞ (NO. 3) v. TURKEY JUDGMENT 11 

 

rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 

during the default period plus three percentage points; 

 

6.  Dismisses the remainder of the applicants’ claim for just satisfaction. 

Done in English, and notified in writing on 9 December 2008, pursuant 

to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 

 Sally Dollé Françoise Tulkens 

 Registrar President 


