
CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS  
 

 

 

FOURTH SECTION 

 

 

 

 

 

 

CASE OF ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY 

 

(Application no. 23144/93) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JUDGMENT 

 

 

STRASBOURG 

 

16 March 2000 

 

 

 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 1 

In the case of Özgür Gündem v. Turkey, 
The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as a 

Chamber composed of: 

 Mr M. PELLONPÄÄ, President, 

 Mr G. RESS, 

 Mr A. PASTOR RIDRUEJO, 

 Mr L. CAFLISCH, 

 Mr J. MAKARCZYK, 

 Mr V. BUTKEVYCH, judges, 

 Mr F. GÖLCÜKLÜ, ad hoc judge, 

and Mr V. BERGER, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 10 November 1999 and 3 February 

2000, 

Delivers the following judgment, which was adopted on the last-

mentioned date: 

PROCEDURE 

1.  The case was referred to the Court by the European Commission of 

Human Rights (“the Commission”) on 8 March 1999, within the three-

month period laid down by former Articles 32 § 1 and 47 of the European 

Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 

(“the Convention”). It originated in an application (no. 23144/93) against 

the Republic of Turkey lodged with the Commission under former 

Article 25 by three Turkish nationals, Gurbetelli Ersöz, Fahri Ferda Çetin 

and Yaşar Kaya, and by Ülkem Basın ve Yayıncılık Sanayı Ticaret Ltd, a 

company having its head office in Istanbul, on 9 December 1993. The first 

two applicants were, respectively, the editor-in-chief and the assistant 

editor-in-chief of the newspaper Özgür Gündem of which the third and 

fourth applicants were the owners. The Commission later decided not to 

pursue the examination of the application in so far as it concerned the first 

applicant, since she had died in 1997. 

The application concerned the applicants' allegations that there had been 

a concerted and deliberate assault on their freedom of expression through a 

campaign of targeting journalists and others involved in Özgür Gündem. 

The applicants relied on Articles 10 and 14 of the Convention and on 

Article 1 of Protocol No. 1. 

The Commission declared the application admissible on 20 October 

1995. In its report of 29 October 1998 (former Article 31 of the 

Convention), it expressed the opinion that there had been a violation of 

Article 10 (unanimously), that there had been no violation of Article 14 

(fifteen votes to two) and that it was not necessary to examine separately 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 2 

whether there had been a violation of Article 1 of Protocol No. 1 

(unanimously)1. 

2.  Following the entry into force of Protocol No. 11 to the Convention 

on 1 November 1998, and in accordance with the provisions of Article 5 § 4 

thereof read in conjunction with Rules 100 § 1 and 24 § 6 of the Rules of 

Court, a panel of the Grand Chamber decided on 31 March 1999 that the 

case would be examined by a Chamber constituted within one of the 

Sections of the Court. 

3.  In accordance with Rule 52 § 1, the President of the Court, 

Mr L. Wildhaber, assigned the case to the Fourth Section. The Chamber 

constituted within that Section included ex officio Mr R. Türmen, the judge 

elected in respect of Turkey (Article 27 § 2 of the Convention and Rule 26 

§ 1 (a)), and Mr M. Pellonpää, President of the Section (Rule 26 § 1 (a)). 

The other members designated by the latter to complete the Chamber were 

Mr G. Ress, Mr A. Pastor Ridruejo, Mr L. Caflisch, Mr J. Makarczyk and 

Mrs N. Vajić (Rule 26 § 1 (b)). 

4.  On 1 June 1999 Mr Türmen withdrew from sitting in the Chamber 

(Rule 28). The Turkish Government (“the Government”) accordingly 

appointed Mr F. Gölcüklü to sit as an ad hoc judge (Article 27 § 2 of the 

Convention and Rule 29 § 1). 

5.  On 13 July 1999 the Chamber decided to hold a hearing. 

6.  Pursuant to Rule 59 § 3 the President of the Chamber invited the 

parties to submit memorials on the issues raised in the application. The 

Registrar received the applicants' and Government's memorials on 5 and 

20 October 1999 respectively. 

7.  In accordance with the Chamber's decision, a hearing took place in 

public in the Human Rights Building, Strasbourg, on 10 November 1999. 

 

There appeared before the Court: 

(a)  for the Government 

Mr M. ÖZMEN, Co-Agent, 

Mr F. POLAT, 

Mr F. ÇALIŞKAN, 

Ms M. GÜLSEN, 

Mr E. GENEL, 

Mr F. GÜNEY, 

Mr C. AYDIN, Advisers; 

(b)  for the applicants 

Mr W. BOWRING, Counsel, 

Mr K. YILDIZ, Adviser. 

                                                 
1.  Note by the Registry. The report is obtainable from the Registry. 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 3 

 

The Court heard addresses by Mr Bowring and Mr Özmen. 

8.  On 3 February 2000 Mrs Vajić, who was unable to take part in the 

further consideration of the case, was replaced by Mr V. Butkevych 

(Rule 26 § 1 (c)). 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

9.  Özgür Gündem was a daily newspaper the main office of which was 

located in Istanbul. It was a Turkish-language publication with an estimated 

national circulation of up to 45,000 copies and a further unspecified 

international circulation. It incorporated its predecessor, the weekly 

publication Yeni Ülke, which was published between 1990 and 1992. Özgür 

Gündem was published from 30 May 1992 until April 1994. It was 

succeeded by another newspaper, Özgür Ülke. 

10.  The case concerns the allegations of the applicants that Özgür 

Gündem was the subject of serious attacks and harassment which forced its 

eventual closure and for which the Turkish authorities are directly or 

indirectly responsible. 

A.  Incidents of violence and threats against Özgür Gündem and 

persons associated with it 

11.  The applicants made detailed submissions to the Commission, listing 

the attacks made on journalists, distributors and others associated with the 

newspaper (see paragraphs 32-34 of the Commission's report). The 

Government, in their submissions to the Commission, denied that some of 

these attacks occurred (see paragraphs 43-62 of the Commission's report). In 

their submissions to the Court, neither party has made any comment on the 

Commission's findings in this respect (see paragraphs 141-42 of the 

Commission's report). 

12.  The following incidents are not contested. 

Seven persons connected with Özgür Gündem were killed in 

circumstances originally regarded as killings by “unknown perpetrators”: 

(1) Yahya Orhan, a journalist shot dead on 31 July 1992; (2) Hüseyin Deniz, 

a staff member of Özgür Gündem, shot dead on 8 August 1992; (3) Musa 

Anter, a regular columnist for Özgür Gündem, shot dead on 20 September 

1992; (4) Hafız Akdemir, a staff member of Özgür Gündem, shot dead on 

8 June 1992; (5) Kemal Kılıç, the Şanlıurfa representative of Özgür 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 4 

Gündem, shot dead on 18 February 1993 (application no. 22492/93 lodged 

by Cemil Kılıç concerning alleged State responsibility for this killing is 

pending before the Court – see the Commission's report of 23 October 

1998); (6) Cengiz Altun, a reporter for Yeni Ülke, shot dead on 24 February 

1992; (7) Ferhat Tepe, the Bitlis correspondent for Özgür Gündem, 

abducted on 28 July 1993 and found dead on 4 August 1993. 

The following attacks occurred: (1) on 16 November 1992 an arson 

attack on the news-stand of Kadir Saka in Diyarbakır; (2) an armed attack 

on Eşref Yaşa, also a newsagent, on 15 January 1993 in Diyarbakır; (3) an 

armed attack on the newsagent Haşim Yaşa on 15 June 1993 in Diyarbakır 

(this incident and that concerning the attack on Eşref Yaşa were the subject 

of an application under the Convention – see the Yaşa v. Turkey judgment 

of 2 September 1998, Reports of Judgments and Decisions 1998-VI); (4) on 

26 September 1993 Mehmet Balamir, a newspaper boy, was attacked with a 

knife in Diyarbakır as he was selling Özgür Gündem; (5) in 1993, in Ergani, 

boys selling the newspaper were attacked by a person with a knife; (6) an 

arson attack on a newsagent's in Mazidagı; (7) in Bingöl, on 17 November 

1992 the car of a newsagent was destroyed by fire; (8) in Yüksekova, in 

October 1993, a bomb explosion damaged a newsagent's; (9) a bomb 

exploded at the Istanbul office of the newspaper's successor Özgür Ülke on 

2 December 1994, killing one employee and injuring eighteen others. 

13.  The applicants listed a large number of other incidents (arson 

attacks, attacks and threats on newsagents, distributors and newspaper boys) 

which the Government stated either did not occur or concerning which they 

stated that they had received no information or complaint (see 

paragraphs 32-34 and 43-62 of the Commission's report). They also referred 

to the disappearance of the journalist Aysel Malkaç on 7 August 1993 and 

to the detention and ill-treatment of many journalists, one of whom, Salih 

Tekin, was found, upon his application to Strasbourg, to have been 

subjected to inhuman and degrading treatment while in custody (see 

paragraph 37 of the Commission's report and the Tekin v. Turkey judgment 

of 9 June 1998, Reports 1998-IV, pp. 1517-18, §§ 53-54). 

14.  The applicants, and others acting on behalf of the newspaper and its 

employees, addressed numerous petitions to the authorities concerning the 

threats and attacks which they claimed had occurred. These are listed in the 

Commission's report (paragraph 35) and include letters from the applicant 

Yaşar Kaya to the governor of the state of emergency region, the Minister of 

the Interior, the Prime Minister and Deputy Prime Minister, informing them 

of the attacks and requesting investigations to be opened and measures of 

protection to be taken. There was no reply to the vast majority of these 

letters. 

15.  Written complaints were made by persons from the newspaper about 

specific attacks, incidents and threats concerning which the Government 

stated that they had received no information or complaint, including the 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 5 

attacks on children distributing the newspaper in Diyarbakır during 1993, 

the death of newsagent Zülküf Akkaya in Diyarbakır on 27 September 1993 

and attacks on distributors by persons with meat axes, also in Diyarbakır, in 

September 1993 (see paragraph 35 (s) of the Commission's report). A 

written request for protective measures made on 24 December 1992 to the 

governor of Şanlıurfa on behalf of the persons involved in the newspaper in 

Şanlıurfa was refused shortly before the journalist Kemal Kılıç was shot 

dead on 18 February 1993 (see paragraph 35 (l) of the Commission's 

report). 

16.  Following a request for security measures received by the Diyarbakır 

police on 2 December 1993, police escorted employees of the two 

companies dealing with the distribution of newspapers from the border of 

the province of Şanlıurfa to the distribution stores. Measures were also 

taken with respect to deliveries of the newspaper from the stores to 

newsagents. The Government submitted to the Commission that no other 

requests for protection were received. Following the explosion at the Özgür 

Ülke office on 2 December 1994 and a request from the owner, security 

measures, including patrolling, were taken by the authorities. 

B.  The search-and-arrest operation at the Özgür Gündem premises in 

Istanbul 

17.  On 10 December 1993 the police conducted a search of the Özgür 

Gündem office in Istanbul. During the operation, they took into custody 

those present in the building (107 persons, including the applicants 

Gurbetelli Ersöz and Fahri Ferda Çetin) and seized all the documents and 

archives. 

18.  Two search-and-seizure documents dated 10 December 1993 record 

that the police found two guns, ammunition, two sleeping bags and twenty-

five gas masks. In a further search-and-seizure document dated 

10 December 1993, it is stated that the following items had been found: 

photographs (described as kept in envelopes with a label “PKK Terrorist 

Organisation”), a tax receipt stamped with the name ERNK (a wing of the 

Workers' Party of Kurdistan (PKK)) for 400,000,000 Turkish liras (TRL), 

found in the desk of the applicant Yaşar Kaya, and numerous printed and 

hand-written documents, including an article on Abdullah Öcalan. A 

document dated 24 December 1993, signed by a public prosecutor at the 

Istanbul National Security Court, listed the following material as having 

been seized: in a sealed envelope the military identification of Muzaffer 

Ulutaş killed in Şırnak in March 1993, in a sealed box 1,350 injection kits, 

one typewriter, one video-cassette and one audio-cassette, and forty books 

found at the house of the applicant Fahri Ferda Çetin. As a result of these 

measures, the publication of the newspaper was disrupted for two days. 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 6 

19.  In an indictment dated 5 April 1994, charges were brought against 

the editor Gurbetelli Ersöz, Fahri Ferda Çetin, Yaşar Kaya, themanager 

Ali Rıza Halis and six others, alleging that they were members of the PKK, 

had assisted the PKK and made propaganda in its favour. The Government 

have stated that Gurbetelli Ersöz and Ali Rıza Halis were convicted of 

aiding and abetting the PKK, by judgment of the Istanbul National Security 

Court no. 5 on 12 December 1996. Gurbetelli Ersöz had previously been 

convicted of involvement with the PKK in or about the end of December 

1990 and had been released from prison in 1992. 

C.  Prosecutions concerning issues of Özgür Gündem 

20.  Numerous prosecutions were brought against the newspaper 

(including the relevant editor, the applicant Yaşar Kaya as the owner and 

publisher, and the authors of the impugned articles), alleging that offences 

had been committed by the publication of various articles. The prosecutions 

resulted in many convictions, carrying sentences imposing fines and prison 

terms and orders of confiscation of issues of the newspaper and orders of 

closure of the newspaper for periods of three days to a month. 

The prosecutions were brought under provisions rendering it an offence, 

inter alia, to publish material insulting or vilifying the Turkish nation, the 

Republic or specific State officers or authorities, material provoking 

feelings of hatred and enmity on grounds of race, region of origin or class, 

and materials constituting separatist propaganda, disclosing the names of 

officials involved in fighting terrorism or reporting the declarations of 

terrorist organisations (see “Relevant domestic law” below). 

21.  On 3 July 1993 Özgür Gündem published a press release announcing 

that the newspaper was charged with offences which, cumulatively, were 

punishable by fines totalling TRL 8,617,441,000 and prison terms ranging 

from 155 years and 9 months to 493 years and 4 months. 

22.  During one period of sixty-eight days in 1993, forty-one issues of the 

newspaper were ordered to be seized. In twenty cases, closure orders were 

issued, three for a period of one month, fifteen for a period of fifteen days 

and two for ten days. 

23.  The applicants have further stated, and this was not contested by the 

Government, that there have been prosecutions in respect of 486 out of 580 

issues of the newspaper and that, pursuant to convictions by the domestic 

courts, the applicant Yaşar Kaya has been fined up to TRL 35 billion, while 

journalists and editors together have had imposed sentences totalling 147 

years' imprisonment and fines reaching TRL 21 billion. 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 7 

D.  Material before the Commission 

1.  Domestic court proceedings 

24.  Both parties provided the Commission with copies of judgments and 

decisions by the courts relating to the proceedings brought in respect of the 

newspaper. These involve 112 prosecutions brought between 1992 and 

1994. Details of the articles in issue and the judgments given in twenty-one 

cases are summarised in the Commission's report (paragraphs 161-237). 

2.  The Susurluk report 

25.  The applicants provided the Commission with a copy of the so-

called “Susurluk report”1, produced at the request of the Prime Minister by 

Mr Kutlu Savaş, Vice-President of the Board of Inspectors within the Prime 

Minister's Office. After receiving the report in January 1998, the Prime 

Minister made it available to the public, although eleven pages and certain 

annexes were withheld. 

26.  The introduction states that the report was not based on a judicial 

investigation and did not constitute a formal investigative report. It was 

intended for information purposes and purported to do no more than 

describe certain events which had occurred mainly in south-east Turkey and 

which tended to confirm the existence of unlawful dealings between 

political figures, government institutions and clandestine groups. 

27.  The report analyses a series of events, such as murders carried out 

under orders, the killings of well-known figures or supporters of the Kurds 

and deliberate acts by a group of “informants” supposedly serving the State, 

and concludes that there is a connection between the fight to eradicate 

terrorism in the region and the underground relations that have been formed 

as a result, particularly in the drug-trafficking sphere. The passages from the 

report that concern certain matters affecting radical periodicals distributed 

in the region are reproduced below. 

“... In his confession to the Diyarbakır Crime Squad, ... Mr G. ... had stated that 

Ahmet Demir[2] [p. 35] would say from time to time that he had planned and procured 

                                                 
1.  Susurluk was the scene of a road accident in November 1996 involving a car in which a 

member of parliament, a former deputy director of the Istanbul security services, a 

notorious far-right extremist, a drug trafficker wanted by Interpol and his girlfriend had 

been travelling. The latter three were killed. The fact that they had all been travelling in the 

same car had so shocked public opinion that it had been necessary to start more than 

sixteen judicial investigations at different levels and a parliamentary inquiry. 

2.  One of the pseudonyms of a former member of the PKK turned informant who was 

known by the code name “Green” and had supplied information to several State authorities 

since 1973. 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 8 

the murder of Behçet Cantürk[1] and other partisans from the mafia and the PKK who 

had been killed in the same way ... The murder of ... Musa Anter[2] had also been 

planned and carried out by A. Demir [p. 37]. 

... 

Summary information on the antecedents of Behçet Cantürk, who was of Armenian 

origin, are set out below [p. 72]. 

... 

As of 1992 he was one of the financiers of the newspaper Özgür Gündem. ... 

Although it was obvious who Cantürk was and what he did, the State was unable to 

cope with him. Because legal remedies were inadequate Özgür Gündem was blown up 

with plastic explosives and when Cantürk started to set up a new undertaking, when he 

was expected to submit to the State, the Turkish Security Organisation decided that he 

should be killed and that decision was carried out [p. 73]. 

... 

All the relevant State bodies were aware of these activities and operations. ... When 

the characteristics of the individuals killed in the operations in question are examined, 

the difference between those Kurdish supporters who were killed in the region in 

which a state of emergency had been declared and those who were not lay in the 

financial strength the latter presented in economic terms. ... The sole disagreement we 

have with what was done relates to the form of the procedure and its results. It has 

been established that there was regret at the murder of Musa Anter, even among those 

who approved of all the incidents. It is said that Musa Anter was not involved in any 

armed action, that he was more concerned with the philosophy of the matter and that 

the effect created by his murder exceeded his own real influence and that the decision 

to murder him was a mistake. (Information about these people is to be found in 

Appendix 9[3]). Other journalists have also been murdered [p. 74][4].” 

28.  The report concludes with numerous recommendations, such as 

improving coordination and communication between the different branches 

of the security, police and intelligence departments; identifying and 

dismissing security-force personnel implicated in illegal activities; limiting 

the use of “confessors”5; reducing the number of village guards; terminating 

the use of the Special Operations Bureau outside the south-east region and 

incorporating it into the police outside that area; opening investigations into 

                                                 
1.  An infamous drug trafficker strongly suspected of supporting the PKK and one of the 

principal sources of finance for Özgür Gündem. 

2.  Mr Anter, a pro-Kurdish political figure, was one of the founding members of the 

People’s Labour Party (HEP), director of the Kurdish Institute in Istanbul, a writer and 

leader writer for, inter alia, the weekly review Yeni Ülke and the daily newspaper Özgür 

Gündem. He was killed in Diyarbakır on 30 September 1992. Responsibility for the murder 

was claimed by an unknown clandestine group named “Boz-Ok”. 

3.  The appendix is missing from the report. 

4.  The page following this last sentence is also missing from the report. 

5.  Persons who cooperate with the authorities after confessing to having been involved in 

the PKK. 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 9 

various incidents; taking steps to suppress gang and drug-smuggling 

activities; and recommending that the results of the Grand National 

Assembly Susurluk inquiry be forwarded to the appropriate authorities for 

the relevant proceedings to be undertaken. 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW 

A.  The Criminal Code 

29.  The relevant provisions of the Criminal Code read as follows: 

Article 36 § 1 

“In the event of conviction, the court shall order the seizure and confiscation of any 

object which has been used for the commission or preparation of the crime or offence 

...” 

Article 79 

“A person who infringes various provisions of this Code by a single act shall be 

punished under the provision which prescribes the heaviest punishment.” 

Article 159 § 1 

“Whoever overtly insults or vilifies the Turkish nation, the Republic, the Grand 

National Assembly, or the moral personality of the Government, the ministries or the 

military or security forces of the State or the moral personality of the judicial 

authorities shall be punished by a term of imprisonment of one to six years.” 

Article 311 § 2 

“Where incitement to commit an offence is done by means of mass communication, 

of whatever type – whether by tape recordings, gramophone records, newspapers, 

press publications or other published material – by the circulation or distribution of 

printed papers or by the placing of placards or posters in public places, the terms of 

imprisonment to which convicted persons are liable shall be doubled ...” 

Article 312 

“A person who expressly praises or condones an act punishable by law as an offence 

or incites the population to break the law shall, on conviction, be liable to between six 

months' and two years' imprisonment and a heavy fine of from six thousand to thirty 

thousand Turkish liras. 

A person who incites the people to hatred or hostility on the basis of a distinction 

between social classes, races, religions, denominations or regions, shall, on conviction, 

be liable to between one and three years' imprisonment and a fine of from nine 

thousand to thirty-six thousand liras. If this incitement endangers public safety, the 

sentence shall be increased by one-third to one-half. 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 10 

The penalties to be imposed on those who have committed the offences defined in 

the previous paragraph shall be doubled when they have done so by the means listed 

in Article 311 § 2.” 

30.  The conviction of a person under Article 312 § 2 entails further 

consequences, particularly with regard to the exercise of certain activities 

governed by special legislation. For example, persons convicted of an 

offence under that Article may not found associations (Law no. 2908, 

section 4(2)(b)) or trade unions, nor may they be members of the executive 

committee of a trade union (Law no. 2929, section 5). They are also 

forbidden to found or join political parties (Law no. 2820, section 11(5)) 

and may not stand for election to Parliament (Law no. 2839, 

section 11(f 3)). 

B.  The Press Act (Law no. 5680 of 15 July 1950) 

31.  The relevant provision of the Press Act 1950 reads as follows: 

Section 3 

“For the purposes of the present Law, the term 'periodicals' shall mean newspapers, 

press agency dispatches and any other printed matter published at regular intervals. 

'Publication' shall mean the exposure, display, distribution, emission, sale or offer 

for sale of printed matter on premises to which the public have access where anyone 

may see it. 

An offence shall not be deemed to have been committed through the medium of the 

press unless publication has taken place, except where the material in itself is 

unlawful.” 

C.  The Prevention of Terrorism Act (Law no. 3713 of 12 April 1991) 

32.  This law, promulgated with a view to preventing acts of terrorism, 

refers to a number of offences defined in the Criminal Code which it 

describes as “acts of terrorism” or “acts perpetrated for the purposes of 

terrorism” (sections 3 and 4) and to which it applies. The relevant 

provisions of the Prevention of Terrorism Act 1991 read as follows: 

Section 6 

“It shall be an offence, punishable by a fine of from five million to ten million 

Turkish liras, to announce, orally or in the form of a publication, that terrorist 

organisations will commit an offence against a specific person, whether or not that 

person's ... identity is divulged, provided that it is done in such a manner that he or she 

may be identified, or to reveal the identity of civil servants who have participated in 

anti-terrorist operations or to designate any person as a target. 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 11 

It shall be an offence, punishable by a fine of from five million to ten million 

Turkish liras, to print or publish declarations or leaflets emanating from terrorist 

organisations. 

... 

Where the offences contemplated in the above paragraphs are committed through 

the medium of periodicals within the meaning of section 3 of the Press Act (Law 

no. 5680), the publisher shall also be liable to a fine equal to ninety per cent of the 

income from the average sales for the previous month if the periodical appears more 

frequently than monthly, or from the sales of the previous issue if the periodical 

appears monthly or less frequently, or from the average sales for the previous month 

of the daily newspaper with the largest circulation if the offence involves printed 

matter other than periodicals or if the periodical has just been launched[1]. However, 

the fine may not be less than fifty million Turkish liras. The editor of the periodical 

shall be ordered to pay a sum equal to half the fine imposed on the publisher.” 

Section 8 

(before amendment by Law no. 4126 of 27 October 1995) 

“Written and spoken propaganda, meetings, assemblies and demonstrations aimed at 

undermining the territorial integrity of the Republic of Turkey or the indivisible unity 

of the nation are prohibited, irrespective of the methods used and the intention. Any 

person who engages in such an activity shall be sentenced to not less than two and not 

more than five years' imprisonment and a fine of from fifty million to one hundred 

million Turkish liras. 

Where the crime of propaganda contemplated in the above paragraph is committed 

through the medium of periodicals within the meaning of section 3 of the Press Act 

(Law no. 5680), the publisher shall also be liable to a fine equal to ninety per cent of 

the income from the average sales for the previous month if the periodical appears 

more frequently than monthly, or from the average sales for the previous month of the 

daily newspaper with the largest circulation if the offence involves printed matter 

other than periodicals or if the periodical has just been launched[2]. However the fine 

may not be less than one hundred million Turkish liras. The editor of the periodical 

concerned shall be ordered to pay a sum equal to half the fine imposed on the 

publisher and sentenced to not less than six months' and not more than two years' 

imprisonment.” 

Section 8 

(as amended by Law no. 4126 of 27 October 1995) 

“Written and spoken propaganda, meetings, assemblies and demonstrations aimed at 

undermining the territorial integrity of the Republic of Turkey or the indivisible unity 

of the nation are prohibited. Any person who engages in such an activity shall be 

sentenced to not less than one and not more than three years' imprisonment and a fine 

                                                 
1-2.  The phrase in italics was deleted by a judgment of the Constitutional Court on 

31 March 1992 and ceased to be in force on 27 July 1993. 

 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 12 

of from one hundred million to three hundred million Turkish liras. The penalty 

imposed on a reoffender may not be commuted to a fine. 

Where the crime of propaganda contemplated in the first paragraph is committed 

through the medium of periodicals within the meaning of section 3 of the Press Act 

(Law no. 5680), the publisher shall also be liable to a fine equal to ninety per cent of 

the income from the average sales for the previous month if the periodical appears 

more frequently than monthly. However, the fine may not be less than one hundred 

million Turkish liras. The editor of the periodical concerned shall be ordered to pay a 

sum equal to half the fine imposed on the publisher and sentenced to not less than six 

months' and not more than two years' imprisonment. 

Where the crime of propaganda contemplated in the first paragraph is committed 

through the medium of printed matter or by means of mass communication other than 

periodicals within the meaning of the second paragraph, those responsible and the 

owners of the means of mass communication shall be sentenced to not less than six 

months' and not more than two years' imprisonment and a fine of from one hundred 

million to three hundred million Turkish liras ... 

...” 

D.  Law no. 4126 of 27 October 1995 amending sections 8 and 13 of 

Law no. 3713 

33.  The following amendments were made to the Prevention of 

Terrorism Act 1991 after the enactment of Law no. 4126 of 27 October 

1995: 

Transitional provision relating to section 2 

“In the month following the entry into force of the present Law, the court which has 

given judgment shall re-examine the case of a person convicted pursuant to section 8 

of the Prevention of Terrorism Act (Law no. 3713) and, in accordance with the 

amendment ... to section 8 of Law no. 3713, shall reconsider the term of imprisonment 

imposed on that person and decide whether he should be allowed the benefit of 

sections 4[1] and 6[2] of Law no. 647 of 13 July 1965.” 

                                                 
1.  This provision concerns substitute penalties and measures which may be ordered in 

connection with offences attracting a prison sentence. 

2.  This provision concerns reprieves. 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 13 

THE LAW 

I.  STANDING OF GURBETELLI ERSÖZ 

34.  The Court recalls that this application was lodged by four applicants, 

the first of which was Gurbetelli Ersöz, formerly the editor of Özgür 

Gündem. In its report of 29 October 1998, the Commission decided not to 

pursue its examination of the case in so far as it concerned Gurbetelli Ersöz 

as she had died in autumn 1997 and no information had been received that 

any heir or close relative wished to pursue her complaints. 

35.  The parties have made no submissions on this aspect of the case. 

36.  The Court considers, in accordance with Article 37 § 1 (c) of the 

Convention, that it is no longer justified to continue the examination of the 

application in so far as it concerns Gurbetelli Ersöz. Accordingly, this part 

of the case shall be struck out of the list. 

II.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

37.  The applicants complained that the newspaper Özgür Gündem was 

forced to cease publication due to the campaign of attacks on journalists and 

others associated with the newspaper and due to the legal steps taken against 

the newspaper and its staff, invoking Article 10 of the Convention which 

provides: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 

freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 

interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not 

prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 

enterprises. 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 

may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 

prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 

national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 

crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 

rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, or 

for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 

A.  Concerning the alleged attacks on the newspaper and persons 

associated with it 

38.  The applicants claimed that the Turkish authorities had, directly or 

indirectly, sought to hinder, prevent and render impossible the production of 

Özgür Gündem by the encouragement of or acquiescence in unlawful 

killings and forced disappearances, by harassment and intimidation of 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 14 

journalists and distributors, and by failure to provide any or any adequate 

protection for journalists and distributors when their lives were clearly in 

danger and despite requests for such protection. 

The applicants relied on the findings in the Commission's report that 

there was a disturbing pattern of attacks on persons concerned with Özgür 

Gündem and that the authorities, through their failure to take measures of 

protection and to conduct adequate investigations in relation to the apparent 

pattern of attacks on Özgür Gündem and persons connected with it, did not 

comply with their positive obligation to secure to the applicants their right 

to freedom of expression guaranteed under Article 10 of the Convention. 

39.  The Government emphasised that Özgür Gündem was the instrument 

of the terrorist organisation PKK and espoused the aim of that organisation 

to destroy the territorial integrity of Turkey by violent means. They disputed 

that any reliance could be placed on previous judgments of the Court or on 

the Susurluk report in deducing that there was any official complicity in any 

alleged attacks. In particular, the Susurluk report was not a judicial 

document and had no probative value. 

The Government submitted that the Commission based its findings on 

general presumptions unsupported by any evidence and that the applicants 

had not substantiated their claims of a failure to protect the lives and 

physical integrity of persons attached to Özgür Gündem. Nor had they 

substantiated that the persons attacked were related to the newspaper. They 

disputed that any positive obligation extends to the protection and 

promotion of the propaganda instrument of a terrorist organisation but 

asserted that, in any event, necessary measures were taken in response to 

individual complaints, investigations being carried out by public prosecutors 

as required. 

40.  The Court observes that the Government have disputed the 

Commission's findings concerning the pattern of attacks in general terms 

without specifying which are, or in what way they are, inaccurate. It notes 

that the Government deny specifically that any weight can be given to the 

Susurluk report and its description of acquiescence and connivance by State 

authorities in unlawful activities, some of which targeted Özgür Gündem 

and journalists, of whom Musa Anter is specifically named. 

In its judgment in the Yaşa case (Yaşa v. Turkey judgment of 

2 September 1998, Reports 1998-VI, pp. 2437-38, §§ 95-96), in which it 

was alleged that the security forces had connived in an attack on Eşref Yaşa 

and his uncle who were both involved in the sale and distribution of Özgür 

Gündem in Diyarbakır, the Court found that the Susurluk report did not 

provide a basis for enabling the perpetrators of the attack on Eşref Yaşa and 

his uncle to be identified. It did find that the report gave rise to serious 

concerns and that it was not disputed in the Yaşa case that there had been a 

number of serious attacks on journalists, newspaper kiosks and distributors 

of Özgür Gündem. Furthermore, while the Susurluk report indeed may not 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 15 

be relied on for establishing to the required standard of proof that State 

officials were implicated in any particular incident, the Court considers that 

the report, which was drawn up at the request of the Prime Minister and 

which he decided should be made public, must be regarded as a serious 

attempt to provide information on and analyse problems associated with the 

fight against terrorism from a general perspective and to recommend 

preventive and investigative measures. On that basis, the report can be 

relied on as providing factual substantiation of the fears expressed by the 

applicants from 1992 onwards that the newspaper and persons associated 

with it were at risk from unlawful violence. 

41.  Having regard to the parties' submissions and the findings of the 

Commission in its report, the Court is satisfied that from 1992 to 1994 there 

were numerous incidents of violence, including killings, assaults and arson 

attacks, involving the newspaper and journalists, distributors and other 

persons associated with it. The concerns of the newspaper and its fears that 

it was the victim of a concerted campaign tolerated, if not approved, by 

State officials, were brought to the attention of the authorities (see 

paragraphs 14-15 above). It does not appear, however, that any measures 

were taken to investigate this allegation. Nor did the authorities respond by 

any protective measures, save in two instances (see paragraph 16 above). 

42.  The Court has long held that, although the essential object of many 

provisions of the Convention is to protect the individual against arbitrary 

interference by public authorities, there may in addition be positive 

obligations inherent in an effective respect of the rights concerned. It has 

found that such obligations may arise under Article 8 (see, amongst others, 

the Gaskin v. the United Kingdom judgment of 7 July 1989, Series A 

no. 160, pp. 17-20, §§ 42-49) and Article 11 (see the Plattform “Ärzte für 

das Leben” v. Austria judgment of 21 June 1988, Series A no. 139, p. 12, 

§ 32). Obligations to take steps to undertake effective investigations have 

also been found to accrue in the context of Article 2 (see, for example, the 

McCann and Others v. the United Kingdom judgment of 27 September 

1995, Series A no. 324, p. 49, § 161) and Article 3 (see the Assenov and 

Others v. Bulgaria judgment of 28 October 1998, Reports 1998-VIII, 

p. 3290, § 102), while a positive obligation to take steps to protect life may 

also exist under Article 2 (see the Osman v. the United Kingdom judgment 

of 28 October 1998, Reports 1998-VIII, pp. 3159-61, §§ 115-17). 

43.  The Court recalls the key importance of freedom of expression as 

one of the preconditions for a functioning democracy. Genuine, effective 

exercise of this freedom does not depend merely on the State's duty not to 

interfere, but may require positive measures of protection, even in the 

sphere of relations between individuals (see mutatis mutandis, the X and Y 

v. the Netherlands judgment of 26 March 1985, Series A no. 91, p. 11, 

§ 23). In determining whether or not a positive obligation exists, regard 

must be had to the fair balance that has to be struck between the general 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 16 

interest of the community and the interests of the individual, the search for 

which is inherent throughout the Convention. The scope of this obligation 

will inevitably vary, having regard to the diversity of situations obtaining in 

Contracting States, the difficulties involved in policing modern societies 

and the choices which must be made in terms of priorities and resources. 

Nor must such an obligation be interpreted in such a way as to impose an 

impossible or disproportionate burden on the authorities (see, among other 

authorities, the Rees v. the United Kingdom judgment of 17 October 1986, 

Series A no. 106, p. 15, § 37, and the Osman v. the United Kingdom 

judgment cited above, pp. 3159-60, § 116). 

44.  In the present case, the authorities were aware that Özgür Gündem, 

and persons associated with it, had been subject to a series of violent acts 

and that the applicants feared that they were being targeted deliberately in 

efforts to prevent the publication and distribution of the newspaper. 

However, the vast majority of the petitions and requests for protection 

submitted by the newspaper or its staff remained unanswered. The 

Government have only been able to identify one protective measure 

concerning the distribution of the newspaper which was taken while the 

newspaper was still in existence. The steps taken after the bomb attack at 

the Istanbul office in December 1994 concerned the newspaper's successor. 

The Court finds, having regard to the seriousness of the attacks and their 

widespread nature, that the Government cannot rely on the investigations 

ordered by individual public prosecutors into specific incidents. It is not 

convinced by the Government's contention that these investigations 

provided adequate or effective responses to the applicants' allegations that 

the attacks were part of a concerted campaign which was supported, or 

tolerated, by the authorities. 

45.  The Court has noted the Government's submissions concerning its 

strongly held conviction that Özgür Gündem and its staff supported the 

PKK and acted as its propaganda tool. This does not, even if true, provide a 

justification for failing to take steps effectively to investigate and, where 

necessary, provide protection against unlawful acts involving violence. 

46.  The Court concludes that the Government have failed, in the 

circumstances, to comply with their positive obligation to protect Özgür 

Gündem in the exercise of its freedom of expression. 

B.  Concerning the police operation at the Özgür Gündem premises in 

Istanbul on 10 December 1993 

47.  The applicants relied on the findings in the Commission's report that 

the search-and-arrest operation conducted on the premises of Özgür 

Gündem in Istanbul, during which all the employees were detained and the 

archives, library and administrative documents seized, disclosed an 

interference with the newspaper's freedom of expression for which there 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 17 

was no convincing justification. In their submissions to the Commission, 

they stated that there were innocent explanations for the allegedly 

incriminating material found on the premises (see paragraph 36 (i) of the 

Commission's report). 

48.  The Government pointed to the materials seized during the search, 

including injection kits, gas masks, an ERNK receipt and the identity card 

of a dead soldier, which, they submitted, were indisputable proof of the 

links between the newspaper and the PKK. They referred to the conviction 

on 12 December 1996 of the editor Gurbetelli Ersöz and manager Ali Rıza 

Halis for aiding the PKK. They also asserted that, of the 107 persons 

apprehended at the Istanbul office, 40 could claim no connection with the 

newspaper, which gave additional grounds for suspicions of complicity with 

the terrorist organisation. 

49.  The Court finds that the operation, which resulted in newspaper 

production being disrupted for two days, constituted a serious interference 

with the applicants' freedom of expression. It accepts that the operation was 

conducted according to a procedure “prescribed by law” for the purpose of 

preventing crime and disorder within the meaning of the second paragraph 

of Article 10. It does not, however, find that a measure of such dimension 

was proportionate to this aim. No justification has been provided for the 

seizure of the newspaper's archives, documentation and library. Nor has the 

Court received an explanation for the fact that every person found on the 

newspaper's premises had been taken into custody, including the cook, 

cleaner and heating engineer. The presence of forty persons who were not 

employed by the newspaper is not, in itself, evidence of any sinister purpose 

or of the commission of any offence. 

50.  As stated in the Commission's report, the necessity for any 

restriction in the exercise of freedom of expression must be convincingly 

established (see, among other authorities, the Otto-Preminger-Institut v. 

Austria judgment of 20 September 1994, Series A no. 295-A, p. 19, § 50). 

The Court concludes that the search operation, as conducted by the 

authorities, has not been shown to be necessary, in a democratic society, for 

the implementation of any legitimate aim. 

C.  Concerning the legal measures taken in respect of issues of the 

newspaper 

1.  The applicants 

51.  The applicants claimed that the Government had also sought to 

hinder, prevent and render impossible the production and distribution of 

Özgür Gündem by means of unjustified legal proceedings. They adopted the 

findings in the Commission's report that many of the prosecutions brought 

against the newspaper in respect of the contents of articles and news reports 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 18 

were unjustified and disproportionate in their effects. They submitted that 

the Commission had analysed thoroughly a representative sample of 

prosecutions in the light of the principles established by the Court and had 

found that most of the impugned articles contained no incitement to 

violence or comments likely to exacerbate the situation which could have 

justified the measures imposed. 

2.  The Government 

52.  The Government submitted that the Commission was selective in the 

manner in which it examined domestic court decisions concerning the 

Özgür Gündem publications. It was furthermore simplistic, in their view, to 

consider that only words directly and expressly inciting to violence might 

justifiably be prohibited, an approach which the Commission had taken in 

examining the articles. Implied, covert and veiled messages could equally 

have a negative impact. The Government argued that the correct test was to 

examine the actual danger caused by the publication. They also contended 

that the intention of the newspaper, namely, that of acting as a tool of 

propaganda for the PKK and of supporting its aim of endangering the 

territorial integrity of Turkey, was crucial in this assessment. It is for the 

domestic authorities who are in contact with the vital forces of their 

countries to determine whether safety or security is threatened and the 

Contracting State must enjoy a wide margin of appreciation in any 

supervision carried out by Strasbourg. 

3.  The Commission 

53.  In its report, the Commission examined twenty-one court decisions 

concerning prosecutions in respect of thirty-two articles and news reports. 

These prosecutions related to various offences: insulting the State and the 

military authorities (Article 159 of the Criminal Code), provoking racial and 

regional hostility (Article 312 of the Criminal Code), reporting statements 

of the PKK (section 6 of the Prevention of Terrorism Act 1991), identifying 

officials appointed to fight terrorism (section 6 of the 1991 Act), and 

publishing separatist propaganda (section 8 of the 1991 Act). The 

prosecutions resulted in convictions involving prison terms, fines and 

closure of the newspaper. The Commission found that the criminal 

convictions and the imposition of sentences could be justified only in 

respect of three issues. Its summaries of the articles and court decisions are 

contained in its report (paragraphs 160-237). 

4.  The Court's assessment 

54.  The Court, firstly, sees no reason for criticising the approach adopted 

by the Commission which consisted in selecting domestic decisions for 

examination. The Commission reviewed the material and information 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 19 

provided by the parties, including the convictions and acquittals involved. 

Given the number of prosecutions and decisions, a detailed analysis of all 

cases would have been impracticable. The Commission identified decisions 

reflecting the different criminal offences at stake in the domestic cases. The 

articles examined varied in subject matter and form and included news 

reports on different subjects, interviews, a book review and a cartoon. The 

Government have not provided any reason for holding that this selection 

was biased, unrepresentative or otherwise gave a distorted picture; nor did 

they identify any court decisions or articles which should have been 

examined instead. 

55.  The Court therefore accepts the approach taken by the Commission 

and will examine whether, in the cases which the latter included in its 

report, the measures imposed disclose any violation of Article 10 of the 

Convention. 

56.  It finds first that, prima facie, these measures constituted an 

interference with the freedom of expression within the meaning of the first 

paragraph of Article 10 and fall to be justified in terms of the second 

paragraph. While the applicants submit, in their memorial, that the 

provisions of the Prevention of Terrorism Act 1991 (see paragraphs 32-33 

above) are so vague and potentially all-inclusive as to violate the letter and 

spirit of Article 10, they have not provided any precise argument as to why 

the measures in question should not be considered as “prescribed by law”. 

The Court recalls that it has already considered this point in previous 

judgments (see, for example, Sürek v. Turkey (no. 1) [GC], no. 26682/95, 

§§ 45-46, ECHR 1999-IV and twelve other freedom of expression cases 

concerning Turkey) and found that measures imposed pursuant to the 1991 

Act could be regarded as “prescribed by law”. The applicants have provided 

no basis on which to alter this conclusion. As in those other judgments, the 

Court therefore finds that the measures taken can be said to have pursued 

the legitimate aims of protecting national security and territorial integrity 

and of preventing crime and disorder (see, for example, Sürek (no. 1) cited 

above, § 52). 

57.  The Court shall now examine whether these measures were 

“necessary in a democratic society” for achieving such aims in the light of 

the principles established in its case-law (see, among recent authorities, the 

Zana v. Turkey judgment of 25 November 1997, Reports 1997-VII, 

pp. 2547-48, § 51, and Sürek (no. 1) cited above, § 58). These may be 

summarised as follows: 

(i)  Freedom of expression constitutes one of the essential foundations of 

a democratic society and one of the basic conditions for its progress and for 

each individual's self-fulfilment. Subject to paragraph 2 of Article 10, it 

extends not only to “information” or “ideas” that are favourably received or 

regarded as inoffensive or as a matter of indifference, but also to those that 

offend, shock or disturb. Such are the demands of that pluralism, tolerance 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 20 

and broadmindedness without which there is no “democratic society”. As 

set forth in Article 10, this freedom is subject to exceptions which must, 

however, be construed strictly, and the need for any restrictions must be 

established convincingly. 

(ii)  The adjective “necessary”, within the meaning of Article 10 § 2, 

implies the existence of a “pressing social need”. The Contracting States 

have a certain margin of appreciation in assessing whether such a need 

exists, but that margin goes hand in hand with European supervision, 

embracing both the legislation and the decisions applying it, even those 

given by an independent court. The Court is therefore empowered to give 

the final ruling on whether a “restriction” is reconcilable with the freedom 

of expression protected by Article 10. 

(iii)  In exercising its supervisory jurisdiction, the Court must look at the 

interference in the light of the case as a whole, including the content of the 

impugned statements and the context in which they were made. In 

particular, it must determine whether the interference was “proportionate to 

the legitimate aims pursued” and whether the reasons adduced by the 

national authorities to justify it are “relevant and sufficient”. In doing so, the 

Court has to satisfy itself that the national authorities applied standards 

which were in conformity with the principles embodied in Article 10 and, 

moreover, that they based themselves on an acceptable assessment of the 

relevant facts. 

58.  As these cases also concern measures against newspaper 

publications, they must equally be seen in the light of the essential role 

played by the press for ensuring the proper functioning of democracy (see, 

among many other authorities, the Lingens v. Austria judgment of 8 July 

1986, Series A no. 103, p. 26, § 41, and Fressoz and Roire v. France [GC], 

no. 29183/95, § 45, ECHR 1999-I). While the press must not overstep the 

bounds set, inter alia, for the protection of the vital interests of the State, 

such as the protection of national security or territorial integrity against the 

threat of violence or the prevention of disorder or crime, it is nevertheless 

incumbent on the press to convey information and ideas on political issues, 

even divisive ones. Not only has the press the task of imparting such 

information and ideas; the public has a right to receive them. Freedom of the 

press affords the public one of the best means of discovering and forming an 

opinion of the ideas and attitudes of political leaders (see the Lingens 

judgment cited above, p. 26, §§ 41-42). 

(a)  Prosecutions concerning the offence of insulting the State and the military 

authorities (Article 159 of the Criminal Code) 

59.  The Commission examined in this context three articles concerning 

the alleged destruction of houses in Lice by the security forces, which led to 

the imposition of a prison sentence of ten months and a fifteen-day closure 

order, and a cartoon depicting the Turkish Republic as a figure labelled 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 21 

“kahpe”1, which entailed the imposition of a fine, a ten-month prison term 

and a fifteen-day closure order (see paragraphs 161-66 of the Commission's 

report). 

60.  The Court reiterates that the dominant position enjoyed by the State 

authorities makes it necessary for them to display restraint in resorting to 

criminal proceedings. The authorities of a democratic State must tolerate 

criticism, even if it may be regarded as provocative or insulting. The Court 

notes, in respect of the articles concerning the destruction in Lice, that 

allegations of security-force involvement were circulating widely and 

indeed are the subject of proceedings in Strasbourg (see, for example, the 

case of Ayder and Others v. Turkey, now pending before the Court, 

application no. 23656/94, Commission's report of 21 October 1999, 

unpublished). The Commission also found that the terms of the article were 

factual in content and emotional, but not offensive, in tone. In respect of the 

cartoon, it notes that the domestic court rejected the claim that it was 

intended as a joke and found that it disclosed “the concentrated nature of the 

intention to insult”. The Court does not find any convincing reason, 

however, for penalising any of these publications as described above. It 

agrees with the Commission's findings that the measures taken were not 

“necessary in a democratic society” for the pursuit of any legitimate aim. 

(b)  Prosecutions concerning the offence of provoking racial and regional 

hostility (Article 312 of the Criminal Code) 

61.  The case examined under this heading concerned an article 

describing alleged attacks by security forces on villages in the south-east 

and attacks made by terrorists, including the killing of an imam (see 

paragraphs 167-69 of the Commission's report). The domestic court, which 

imposed a fine and sixteen months' imprisonment on the author and issued a 

one-month closure order, referred to the manner in which the article was 

written, the reason why it was written and the social context, without 

offering any explanation. The Court notes that it did not rely on any alleged 

inaccuracy in the article. The Commission found that the article was factual 

and of public interest and that it contained no element of incitement to 

violence or overt support for the use of violence by the PKK. The Court 

does not find relevant and sufficient reasons for imposing criminal 

convictions and penalties in respect of this article and agrees with the 

Commission that the interference was not justified under Article 10 § 2 of 

the Convention. 

                                                 
1.  This word conveys a range of meanings, including “prostitute”, “tricky”, “deceitful”. 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 22 

(c)  Prosecutions for reporting statements of the PKK (section 6 of the 1991 

Act) 

62.  The Commission reviewed seven court decisions concerning 

convictions which were imposed in respect of eight articles, and which 

involved fines and the confiscation of several issues of the newspaper. The 

articles included reports of declarations of PKK-related organisations (for 

example, ARGK), statements, a speech and an interview with Abdullah 

Öcalan, the PKK leader, a statement by the European representative of the 

PKK, an interview with Osman Öcalan, a PKK commander, a statement by 

the Dev-Sol1 European office, and an interview with Cemil Bayık, a PKK 

commander (see paragraphs 174-95 of the Commission's report). 

63.  The Court recalls that the fact that interviews or statements were 

given by a member of a proscribed organisation cannot in itself justify an 

interference with the newspaper's freedom of expression. Nor can the fact 

that the interviews or statements contain views strongly disparaging of 

government policy. Regard must be had instead to the words used and the 

context in which they were published, with a view to determining whether 

the texts taken as a whole can be considered as inciting to violence (see, for 

example, Sürek and Özdemir v. Turkey [GC], nos. 23927/94 and 24277/94, 

§ 61, 8 July 1999, unreported). 

64.  The Court agrees with the Commission that four of the eight articles 

cannot be regarded as inciting to violence, in view of their content, tone and 

context. In particular, it finds that the statement of the Dev-Sol office in 

Europe, which recounts alleged police ill-treatment of persons at a Turkish 

funeral in Germany, did not contain any material relevant to public-order 

concerns in Turkey. 

65.  Three articles were found by the Commission to contain passages 

which advocated intensifying the armed struggle, glorified war and 

espoused the intention to fight to the last drop of blood. The Court agrees 

that, in the context of the conflict in the south-east, these could reasonably 

be regarded as encouraging the use of violence (see, for example, Sürek 

(no. 1) cited above, §§ 61-62). Given also the relatively light penalties 

imposed, the Court finds that the measures complained of were reasonably 

proportionate to the legitimate aims of preventing crime and disorder and 

could be justified as necessary in a democratic society within the meaning 

of the second paragraph of Article 10. 

                                                 
1.  “Dev-Sol” (Revolutionary Left) is the name commonly used to refer to the extreme left-

wing armed movement “Türkiye Halk Kurtuluş Partisi/Cephesi-Devrimci Sol”. 

 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 23 

(d)  Prosecutions for identifying officials participating in the fight against 

terrorism (section 6 of the 1991 Act) 

66.  Five court decisions concerning six articles are listed under this 

heading. Penalties included fines, the confiscation of issues and, in one 

instance, a fifteen-day closure order (see paragraphs 199-215 of the 

Commission's report). 

67.  The Court observes that the convictions and sentences had been 

imposed because the articles had identified by name certain officials in 

connection with alleged misconduct, namely, the death of the son of a DEP 

(Democratic Party) candidate during detention, the allegation of official 

acquiescence in the killing of Musa Anter, the forcible evacuation of 

villages, the intimidation of villagers, the bombing of Şırnak and the 

revenge killing of two persons after a PKK raid on a gendarmerie 

headquarters. However, it is significant that in two of the articles the 

officials named were not in fact alleged to be responsible for the misconduct 

but merely implicated in the surrounding events. In particular, concerning 

the death during detention, the Şırnak security director was cited as having 

previously reassured the family that the man would be released safely and 

the Şırnak chief public prosecutor was reported as being unavailable for 

comment. While three village guards were named in the article concerning 

the revenge killing, it was alleged that the gendarmes had killed the two 

people. 

68.  It is true that the other three articles alleged serious misconduct by 

the officials named and were capable of exposing them to public contempt. 

However, as for the other articles, the truth of their content was apparently 

not a factor taken into account and, if true, the matters described were of 

public interest. Nor was it taken into account that the names of the officials 

and their role in fighting terrorism were already in the public domain. Thus, 

the governor of the sate of emergency region who was named in one article 

was a public figure in the region, while the gendarmerie commanders and 

village guards named in the other articles would have been well known in 

their districts. The interest in protecting their identity was substantially 

diminished, therefore, and the potential damage which the restriction aimed 

at preventing was minimal. To the extent, therefore, that the authorities had 

relevant reasons to impose criminal sanctions, these could not be regarded 

as sufficient to justify the restrictions placed on the newspaper's freedom of 

expression (see, for example, Sürek v. Turkey (no. 2) [GC], no. 24122/94, 

§§ 37-42, 8 July 1999, unreported). Accordingly, these measures could not 

be justified in terms of Article 10 § 2 of the Convention. 

(e)  Prosecutions for statements constituting separatist propaganda (section 8 

of the 1991 Act) 

69.  Under this heading, the Commission identified six court decisions 

concerning twelve articles. The penalties imposed upon conviction included 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 24 

prison terms of twenty months and two years, fines, confiscation of issues 

and, in one instance, a one-month closure order (see paragraphs 218-317 of 

the Commission's report). 

70.  The Court observes that the articles in question included reports on 

economic or social matters (for example, a dam project, public health), 

commentaries on historical developments in the south-eastern region, a 

declaration condemning torture and massacres in Turkey and calling for a 

democratic solution, and accounts of alleged destruction of villages in the 

south-east. The Court notes that the use of the term “Kurdistan” in a context 

which implies that it should be, or is, separate from the territory of Turkey, 

and the claims by persons to exercise authority on behalf of that entity, may 

be highly provocative to the authorities. However, the public has the right to 

be informed of different perspectives on the situation in south-east Turkey, 

irrespective of how unpalatable those perspectives appear to the authorities. 

The Court is not convinced that, even against the background of serious 

disturbances in the region, expressions which appear to support the idea of a 

separate Kurdish entity must be regarded as inevitably exacerbating the 

situation. While several of the articles were highly critical of the authorities 

and attributed unlawful conduct to the security forces, sometimes in 

colourful and derogatory terms, the Court nonetheless finds that they cannot 

be reasonably regarded as advocating or inciting the use of violence. Having 

regard to the severity of the penalties, it concludes that the restrictions 

imposed on the newspaper's freedom of expression disclosed in these cases 

were disproportionate to the aim pursued and cannot be justified as 

“necessary in a democratic society”. 

D.  Conclusion 

71.  The Court concludes that the respondent State has failed to take 

adequate protective and investigative measures to protect Özgür Gündem's 

exercise of its freedom of expression and that it has imposed measures on 

the newspaper, through the search-and-arrest operation of 10 December 

1993 and through numerous prosecutions and convictions in respect of 

issues of the newspaper, which were disproportionate and unjustified in the 

pursuit of any legitimate aim. As a result of these cumulative factors, the 

newspaper ceased publication. Accordingly, there has been a breach of 

Article 10 of the Convention. 

III.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 14 OF THE CONVENTION 

72.  The applicants claimed that the measures imposed on Özgür 

Gündem disclosed discrimination, invoking Article 14 of the Convention 

which provides: 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 25 

“The enjoyment of the rights and freedoms set forth in [the] Convention shall be 

secured without discrimination on any ground such as sex, race, colour, language, 

religion, political or other opinion, national or social origin, association with a national 

minority, property, birth or other status.” 

73.  The applicants asked the Court to reconsider the opinion, expressed 

in the Commission's report, that their complaints of discrimination were 

unsubstantiated. They submitted that the finding of a violation of Article 10 

supported the conclusion that they had suffered discrimination on the 

grounds of their national origin and association with a national minority. 

They argued that any expression of Kurdish identity was treated by the 

authorities as advocacy of separatism and PKK propaganda. In the absence 

of any justification for the restrictive measures imposed with regard to most 

of the articles examined by the Commission, these measures could only be 

explained by prohibited discrimination. 

74.  The Government submitted that the applicants' claims of 

discrimination were unsubstantiated. 

75.  The Court recalls that it has found a violation of Article 10 of the 

Convention. However, in reaching the conclusion that the measures 

imposed in respect of twenty-nine articles and news reports were not 

necessary in a democratic society, it was satisfied that they pursued the 

legitimate aims of protecting national security and territorial integrity or that 

of the prevention of crime or disorder. There is no reason to believe that the 

restrictions on freedom of expression which resulted can be attributed to a 

difference of treatment based on the applicants' national origin or to 

association with a national minority. Accordingly, the Court concludes that 

there has been no breach of Article 14 of the Convention. 

IV.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

76.  The applicants claimed compensation for pecuniary and non-

pecuniary damage as well as the reimbursement of costs and expenses 

incurred in the domestic and Convention proceedings. Article 41 of the 

Convention provides: 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 

partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 

the injured party.” 

A.  Pecuniary damage 

77.  The applicant company, Ülkem Basın ve Yayıncılık Sanayı Ticaret 

Ltd, claimed that it had suffered pecuniary loss through the prosecution and 

seizure of its daily production. Prior to the actions of the authorities, the 

newspaper was selling about 45,000 copies per day. Circulation fell as a 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 26 

result of the violations to around 30,000 and then ceased altogether. The 

newspaper was sold for 10,000 Turkish liras (TRL). They therefore held 

that it would be reasonable to claim the equivalent of one year's production 

of the newspaper, namely TRL 110,000 million. 

The applicant company also claimed that it was required to pay lawyers' 

fees, the costs of medical treatment and other expenses such as travel and 

communications incurred in respect of attacks on and arrest and trial of 

correspondents, distributors and other workers. It was estimated that these 

expenses amounted to TRL 1,000 million. The applicant company also paid 

all the expenses in respect of the seventeen editors who were remanded in 

custody, including lawyers' fees totalling TRL 20,000 million. Furthermore, 

on 10 December 1993, the newspaper's offices in Istanbul, Diyarbakır, 

Batman, Elâzığ, Van, İzmir, Agri, Antalya and Tatvan were raided and 

searched and archives and documents seized. None of these documents were 

returned. The value of the documents and archives was about TRL 10,000 

million. The claims totalled TRL 141,000 million. 

The applicant company stated that it was unable to supply documentary 

evidence in respect of the pecuniary loss as all the documents and records of 

the newspaper, which had been retained by its successor Özgür Ülke, were 

destroyed in the bombing of the building in December 1994. 

78.  The Government stated that no compensation was payable as there 

had been no violation of the Convention. However, even assuming a 

violation, the amounts claimed by the applicants were excessive, inflated 

and unacceptable. 

79.  The Court observes that the applicant company is unable to produce 

any documentary support of its claims for pecuniary loss. Nor has it 

attempted to specify as far as possible the basis of claims for legal fees and 

medical and other expenses. The Court is not satisfied that there is a direct 

causal link between the finding of a failure to protect or investigate and the 

claimed pecuniary losses in respect of medical and other expenses. It also 

notes that the company's claims relate to the legal measures taken against 

the newspaper as a whole, irrespective of whether the measure has been 

found to be justified or not. Further, additional claims are made for the 

seizure of archives and documents in a number of offices, although the 

applicant company's substantive complaints concerned its headquarters in 

Istanbul. 

80.  Nonetheless, the Court accepts that some pecuniary loss must have 

flowed from the breaches identified, both in relation to the search and 

seizure of archives and documents at the Istanbul office and to the 

unjustified restrictions disclosed by the prosecutions and convictions 

identified in this judgment. It has also found that the cumulative effects of 

the breaches resulted in the newspaper ceasing publication. Making an 

assessment on an equitable basis, the Court awards the applicant company 

TRL 9,000 million. 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 27 

B.  Non-pecuniary damage 

81.  The applicant Fahri Ferda Çetin claimed 30,000 pounds sterling 

(GBP) for acute distress, anxiety and mental suffering. He alleged that 

during his detention for thirteen days he was tortured, and that on release he 

was forced to flee Turkey, leaving his wife and children behind. 

82.  The applicant Yaşar Kaya also claims GBP 30,000. He stated that 

the Istanbul National Security Court no. 5 imposed terms of imprisonment 

on him for the articles published by him in the newspaper. He too was 

forced to flee abroad, leaving his wife and children in Turkey, and so also 

underwent acute distress, anxiety and mental suffering. 

83.  The Government stated that the amounts claimed were inflated and, 

if granted, would amount to unjust enrichment. 

84.  The Court recalls that it has made no findings under the Convention 

regarding Fahri Ferda Çetin's detention or the periods of imprisonment 

imposed on Yaşar Kaya. It does not doubt, however, that these applicants 

suffered considerable anxiety and stress in respect of the breaches 

established by the Court. Having regard to other awards made in cases 

against Turkey (see, for example, Ceylan v. Turkey [GC], no. 23556/94, 

§ 50, ECHR 1999-IV, and Arslan v. Turkey [GC], no. 23462/94, § 61, 8 July 

1999, unreported) and ruling on an equitable basis, it awards the applicants 

GBP 5,000 each. 

C.  Costs and expenses 

85.  The applicants claimed legal fees and expenses for Mr Osman Ergin, 

who acted for the newspaper in domestic proceedings, but they have not 

supplied any details. Similarly, they have not provided details of claims for 

fees and expenses of the Turkish lawyers assisting them. They claimed 

GPB 5,390 (less 5,595 French francs (FRF) received in legal aid from the 

Council of Europe) for fees, expenses and costs incurred by their United 

Kingdom lawyers and GBP 7,500 in fees, GBP 1,710 in administrative 

costs, GBP 12,125 in translation costs and GBP 1,650 in travel expenses 

incurred by the Kurdish Human Rights Project (KHRP) in assisting with the 

application. In respect of the hearing before the Court, the applicants 

claimed GBP 1,450 in fees and GBP 46 in administrative costs (less 

FRF 3,600 received in legal aid) for their United Kingdom lawyers and also, 

in respect of the costs and fees of the KHRP for the hearing, GBP 2,490 for 

fees, costs and expenses. 

86.  The Government submitted that these claims were excessive, and 

that incidental expenses, such as those claimed by the KHRP, should not be 

accepted as this would inflate the award into unjust enrichment. 

87.  The Court is not satisfied that all the amounts claimed in respect of 

the KHRP may be regarded as necessarily incurred, save in regard to the 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 28 

translation costs. Taking into account awards made in other cases, and 

making an equitable assessment, the Court awards GBP 16,000, less the 

FRF 9,195 received by way of legal aid from the Council of Europe. 

D.  Default interest 

88.  The Court deems it appropriate to adopt the statutory rate of interest 

applicable in the United Kingdom at the date of adoption of the present 

judgment, which, according to the information available to it, is 7.5% per 

annum. 

FOR THESE REASONS, THE COURT 

1.  Decides unanimously to strike the case out of the list in so far as it 

concerns Gurbetelli Ersöz; 

 

2.  Holds unanimously that there has been a violation of Article 10 of the 

Convention; 

 

3.  Holds unanimously that there has been no violation of Article 14 of the 

Convention; 

 

4.  Holds by six votes to one: 

(a)  that the respondent State is to pay, within three months: 

(i)  to the applicant company TRL 9,000,000,000 (nine thousand 

million Turkish liras); 

(ii)   to Fahri Ferda Çetin and Yaşar Kaya for non-pecuniary damage 

GBP 5,000 (five thousand pounds sterling) each to be converted into 

Turkish liras at the rate applicable at the date of delivery of this 

judgment; 

(iii)  to the applicants for costs and expenses GBP 16,000 (sixteen 

thousand pounds sterling) less FRF 9,195 (nine thousand one 

hundred and ninety five French francs) to be converted into pounds 

sterling at the rate applicable at the date of delivery of this judgment; 

(b)  that simple interest at an annual rate of 7.5% shall be payable from 

the expiry of the above-mentioned three months until settlement; 

 

5.  Dismisses unanimously the remainder of the applicants' claims for just 

satisfaction. 

Done in English, and delivered at a public hearing in the Human Rights 

Building, Strasbourg, on 16 March 2000. 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 29 

 

Vincent BERGER Matti PELLONPÄÄ 

Registrar  President 

 

In accordance with Article 45 § 2 of the Convention and Rule 74 § 2 of 

the Rules of Court, the partly dissenting opinion of Mr Gölcüklü is annexed 

to this judgment. 

 

M.P. 

V.B. 



 ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT 30 

PARTLY DISSENTING OPINION OF JUDGE GÖLCÜKLÜ 

(Translation) 

To my great regret, I am unable to share the conclusion reached by the 

majority regarding the application of Article 41 in this case. Allow me to 

explain. 

1.  The applicant company alleged that it had sustained substantial 

pecuniary damage as a result of being subjected to prosecution, the seizure 

of its possessions and other measures. In support of its claims, it has alleged 

only hypothetical, illusory and imaginary facts, without providing any 

evidence. In short, it was speculating and, furthermore, certain matters 

relied on bore no relation whatsoever to the truth. I shall refer to only one of 

the allegations, so that it can be seen in the light of a finding of the 

European Commission of Human Rights based on its own investigation in a 

previous case. Thus, according to the applicant company, prior to the 

actions of the authorities, the newspaper Özgür Gündem was selling 45,000 

copies per day. That figure fell to 30,000 and the newspaper disappeared 

permanently as a result of those actions (see paragraph 77 of the judgment). 

That account is shown to be untrue by the Commission. The Commission 

stated in its report of 23 October 1998 in the case of Kılıç v. Turkey 

(application no. 22492/93, § 176): “Özgür Gündem was a daily newspaper 

... with a national circulation of some thousand copies ... In or about April 

1994, Özgür Gündem ceased publication and was succeeded by another 

newspaper, Özgür Ülke ...” The difference between the alleged figure and 

the Commission's figure is striking. In addition, Özgür Gündem disappeared 

only in theory, since it was replaced by Özgür Ülke. That clearly shows the 

fanciful and speculative nature of the claim for pecuniary damage in the 

instant case. 

2.  Under its settled case-law, the European Court of Human Rights will 

award compensation for pecuniary damage only if the claims have been 

duly established and there is an immediate and direct causal link between 

the facts and the alleged damage. That rule is illustrated in the following 

examples taken from judgments in cases against Turkey also concerning 

Article 10 of the Convention. 

“81.  With regard to pecuniary damage, the Delegate of the Commission suggested 

that the Court should consider the question of the application of Article 50 in the light 

of the hypothetical character of the amount claimed. He left the question of non-

pecuniary damage to the Court's discretion. Lastly, with regard to the sum claimed for 

costs and expenses, he mentioned the problem raised by the lack of supporting 

documents. 



  ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT –  

PARTLY DISSENTING OPINION OF JUDGE GÖLCÜKLÜ 31 

82.  On the question of pecuniary damage, the Court considers in the first place that 

it cannot speculate as to what the outcome of proceedings compatible with Article 6 

§ 1 would have been. It further notes that there is insufficient proof of a causal 

connection between the breach of Article 10 it has found and the loss of professional 

and commercial income alleged by the applicant. Moreover, the applicant's claims in 

respect of pecuniary damage are not supported by any evidence whatsoever. The 

Court can therefore not allow them.” (Incal v. Turkey judgment of 9 June 1998, 

Reports of Judgments and Decisions 1998-IV, p. 1575) 

“47.  The applicant sought 262,000 French francs (FRF) for pecuniary damage and 

FRF 500,000 for non-pecuniary damage. 

48.  The Government invited the Court to dismiss that claim. 

49.  As Mr Çıraklar did not specify the nature of the pecuniary damage of which he 

complained, the Court cannot but dismiss the relevant claim. As to the alleged non-

pecuniary damage, it is sufficiently compensated by the finding of a violation of 

Article 6 § 1.” (Çıraklar v. Turkey judgment of 28 October 1998, Reports 1998-VII, 

p. 3074) 

“66.  The Delegate of the Commission submitted that the applicants' presentation – 

which was very general and hypothetical – was insufficient to allow their claims under 

Article 50 to be upheld. 

67.  The Court notes that the applicants have not furnished any evidence in support 

of their claims for substantial sums in respect of pecuniary damage and costs and 

expenses. Consequently, it cannot uphold those claims (see, mutatis mutandis, the 

Pressos Compania Naviera S.A. and Others v. Belgium judgment of 3 July 1997 

(Article 50), Reports 1997-IV, p. 1299, § 24). It notes, however, that the applicants 

received FRF 57,187 in legal aid paid by the Council of Europe.” (Socialist Party and 

Others v. Turkey judgment of 25 May 1998, Reports 1998-III, p. 1261) 

“57.  The Government replied that there was no causal connection between the 

alleged violation of the Convention and the pecuniary damage complained of. In any 

event, Mr Arslan had not furnished evidence of the income he had referred to. 

58.  The Court finds that there is not sufficient evidence of a causal connection 

between the violation of Article 10 it has found and the loss of earnings alleged by the 

applicant. Moreover, no documentary evidence has been submitted in support of the 

applicant's claims in respect of pecuniary damage. The Court cannot therefore allow 

them.” (Arslan v. Turkey [GC], no. 23462/94, 8 July 1999, unreported) 

“66.  The Government contended that Mr Karataş had not proved his loss of 

earnings. 

67.  The Delegate of the Commission expressed no view on this point. 

68.  The Court finds that there is insufficient proof of a causal link between the 

violation and the applicant's alleged loss of earnings. In particular, it has no reliable 

information on Mr Karataş's salary. Consequently, it cannot make an award under this 

head (see Rule 60 § 2 of the Rules of Court).” (Karataş v. Turkey [GC], no. 23168/94, 

ECHR 1999-IV) 



  ÖZGÜR GÜNDEM v. TURKEY JUDGMENT –  

PARTLY DISSENTING OPINION OF JUDGE GÖLCÜKLÜ 32 

“53.  The Delegate of the Commission considered that there was no reason for the 

Court to reach a different conclusion from that reached in the cases of the United 

Communist Party and the Socialist Party cited above. 

54.  The Court notes that the applicant party has not furnished any evidence in 

support of its claim. Consequently, it is unable to accept it (Rule 60 § 2 of the Rules of 

Court; see, mutatis mutandis, the Socialist Party and Others v. Turkey judgment cited 

above, p. 1261, § 67).” (Freedom and Democracy Party (ÖZDEP) v. Turkey [GC], 

no. 23885/94, ECHR 1999-VIII) 

 


