
THIRD SECTION 

CASE OF MO		AT v. SWITZERLA	D 

(Application no. 73604/01) 

JUDGMENT 

This is a translation which takes into account the changes resulting from the rectification of the 

French text on 11 January 2007 

STRASBOURG 

21 September 2006 

FI	AL 

21/12/2006 

This judgment may be subject to editorial revision. 

 



 

In the case of Monnat v. Switzerland, 

The European Court of Human Rights (Third Section), sitting as a Chamber composed of: 

Mr B.M. Zupančič, President,  

 Mr J. Hedigan,  

 Mr L. Wildhaber,  

 Mr C. Bîrsan,  

 Mr V. Zagrebelsky,  

 Mrs A. Gyulumyan,  

 Mr E. Myjer, judges,  

and Mr V. Berger, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 31 August 2006, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 73604/01) against the Swiss Confederation 

lodged with the Court under Article 34 of the Convention for the Protection of Human Rights 

and Fundamental Freedoms (“the Convention”) by a Swiss national, Mr Daniel Monnat (“the 

applicant”), on 13 June 2001. 

2.  The applicant was represented by Mr C. Poncet, a lawyer practising in Geneva. The 

Swiss Government (“the Government”) were represented by their Agent, Mr P. Boillat, 

former Deputy Director of the Federal Office of Justice in charge of the Human Rights and 

Council of Europe Section. 

3.  On 26 October 2004 the Court (Fourth Section) decided to give notice of the application 

to the Government. Under the provisions of Article 29 § 3 of the Convention, it decided to 

examine the merits of the application at the same time as its admissibility. 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

4.  The applicant was born in 1951 and lives in Geneva. 

5.  The applicant is a journalist with the Swiss Radio and Television Company. At the 

material time he was responsible for the current-affairs programme Temps présent (“Present 

tense”). 

6.  On 6 and 11 March 1997, as part of that programme, the Swiss Radio and Television 

Company broadcast on its channel for French-speaking Switzerland (TSR – Télévision suisse 

romande) a report by the applicant entitled “Switzerland’s lost honour”, concerning 

Switzerland’s position during the Second World War. 

The report began by discussing the history of Switzerland during the Second World War, 

as it had supposedly been experienced by the people at the time and taught for many years in 

schools. Switzerland had been portrayed as a brave country which, despite its neutrality, had 

been on the side of democracy and thus of the Allies. After this recounting of the “myth”, the 

journalist stated: “There has been a somewhat rude awakening.” The programme continued 

with severe criticism of Switzerland’s position by prominent figures and with contrasting 

opinions of Swiss citizens who had lived through the war. The journalist said that historians 



had made efforts to uncover a significant part of the truth. The programme then described the 

attitude of Switzerland and its leaders, emphasising their alleged affinity with the far right and 

their inclination towards rapprochement with Germany. This was followed by an analysis of 

the question of anti-Semitism in Switzerland and of the country’s economic relations with 

Germany, focusing on the laundering of Nazi money by Switzerland and on the role of Swiss 

banks and insurance companies in the matter of unclaimed Jewish assets. 

7.  The programme aroused objections from groups of citizens, who filed complaints under 

section 4 of the Federal Radio and Television Act (see paragraph 19 below) with the 

Independent Complaints Authority for Radio and Television (“the Complaints Authority”). 

8.  In the course of its investigation into the complaints, the Complaints Authority 

interviewed two historians. It subsequently upheld the complaints on 24 October 1997 and 

asked the Swiss Radio and Television Company to inform it, within 90 days of being notified 

of its decision, of the measures taken to redress the breach it had found, in accordance with 

section 67(2) of the Federal Radio and Television Act (see paragraph 20 below). 

9.  The Swiss Radio and Television Company appealed against the decision. 

10.  On 1 December 1998 the Federal Court allowed the appeal, holding that there had 

been a breach of the right to a hearing, quashed the decision appealed against and referred the 

case back to the Complaints Authority for a fresh decision. 

11.  On 27 August 1999 the Complaints Authority, after holding a hearing with the parties 

in private, again upheld the citizens’ complaints. It observed: 

“... where the events in issue are part of history, their presentation by journalists is bound to involve 

difficulties. Witnesses are increasingly rare. Certain aspects of the social context that might have explained 

the conduct of the time become blurred ...” 

The Complaints Authority held that the programme had breached the broadcasting 

regulations deriving from section 4 of the Federal Radio and Television Act, by which 

current-affairs programmes were bound by a duty to report objectively in such a way as to 

reflect the plurality and diversity of opinion. It pointed out that the second subsection of 

section 4 also provided that personal views should be identifiable as such. The Complaints 

Authority accordingly found against the Swiss Radio and Television Company, requesting it 

to indicate the measures taken to redress the breach, in accordance with section 67 of the 

Federal Radio and Television Act. 

12.  On 10 January 2000 the Swiss Radio and Television Company, the applicant and a 

historian who had been involved in the report applied to the Federal Court to have the 

decision of 27 August 1999 set aside. 

13.  In a judgment of 21 November 2000 (served on 15 December) the Federal Court 

declared the application inadmissible in respect of the applicant on the ground that although 

he had made the report, he was not entitled to take part in the proceedings since he was not 

personally a victim of the decision of 27 August 1999. 

14.  In respect of the Swiss Radio and Television Company, the Federal Court considered 

the application on the merits. It held that, although politically committed journalism was not 

prohibited in itself, it should be identifiable as such. In the present case the journalist had 

conveyed his support for one particular viewpoint through harsh criticism. In short, the 

Federal Court did not object to the programme’s content but rather to the fact that the method 

used, namely politically committed journalism, had not been identified as such. It pointed out 

that journalism of that nature was subject to particularly stringent rules of diligence, which the 

programme had not observed. The journalist should have informed viewers that the report was 

not presenting an indisputable truth but rather one possible interpretation of relations between 

Switzerland and Germany. The Federal Court accordingly dismissed the Swiss Radio and 

Television Company’s application. The relevant parts of the judgment read as follows: 

“5.  (b) ... 



The impugned programme concerns a historical subject – Switzerland’s position during the Second World 

War – which has returned to prominence on account of the issue of unclaimed assets. By broadcasting a 

programme on a matter of public debate, the Swiss Radio and Television Company was performing the role 

assigned to it, and it has rightly not been criticised on that account. Because of its historical aspect, the 

programme in issue was faced with a problem regarding sources; witnesses to the events recounted are 

becoming increasingly rare and certain elements that might have explained the conduct of the time are 

becoming blurred, as was noted in the decisions complained of. Accordingly, the explanation of historical 

facts relies on hypotheses that may serve as a basis for the construction of theories. In such circumstances, 

journalists must test their hypotheses and, where appropriate, adjust them, even if they are not expected to 

reveal an absolute truth. They must abide by the rules of journalistic diligence. Accordingly, in this context 

they must, in particular, indicate any persisting doubts, point out contradictions between witness accounts 

and mention the differing interpretations supported by some historians. On account of its topical nature, the 

programme in issue contributes to a debate and may be described as politically committed journalism in the 

sense referred to above. It has to satisfy particularly stringent requirements of journalistic diligence since it 

expresses criticism that may be especially painful. It is necessary to assess whether the rules of diligence 

applicable in the present case have been complied with, bearing in mind that such an assessment must take 

into account the situation obtaining at the time when the impugned programme was broadcast. 

6.  (a)  The impugned programme, entitled ‘Switzerland’s lost honour’, begins by discussing the history 

of Switzerland during the Second World War, as it was supposedly experienced by the people at the time 

and taught for many years in schools. Switzerland had been depicted as a small, brave country which had 

resisted the demoniac forces of Nazism. Despite being neutral, in their hearts the Swiss had been on the 

side of democracy, in other words the Allies. They had deterred the Nazis from attacking them through 

their determination to resist, if necessary with the help of the Réduit, a kind of impregnable fortress in the 

Alps. They had displayed generosity by welcoming more than 230,000 people who had fled the 

extermination camps and by temporarily receiving child war victims. Switzerland had introduced banking 

secrecy so that the Jews could store their savings safely in the country. After this recounting of the ‘myth’, 

the journalist states: ‘There has been a somewhat rude awakening.’ The programme continues with severe 

criticism of Switzerland’s position during the Second World War by prominent figures – most of them 

Jewish – and with contrasting opinions of Swiss citizens who lived through the period and young people 

who know about it only through the ‘myth’. The journalist then asserts that in the past twenty-five years, 

historians studying the period have uncovered a significant part of the truth. Next, the programme describes 

the attitude of Switzerland, and in particular its political and military leaders, during the Second World 

War, emphasising their alleged affinity with the far right and their inclination towards rapprochement with 

Germany. The question of Swiss anti-Semitism is then examined, along with the economic and financial 

relations between Switzerland and Germany. The programme alleges that the Réduit served Germany’s 

economic interests and focuses on the laundering of Nazi money by Switzerland and on the role of Swiss 

banks and insurance companies in the matter of unclaimed Jewish assets. The journalist concludes by 

saying: ‘The experts of the Volcker Commission and the historians of the Bergier Commission will no 

doubt confirm that the Swiss political and economic elite in this difficult period adapted to the 

circumstances rather too well. Their biggest mistake was probably their failure to acknowledge and come to 

terms with that attitude after the war; to acknowledge that the Swiss were not heroes but normal people 

caught up in events, who succeeded in taking advantage, for themselves and their descendants, of the most 

appalling global crisis of the twentieth century.’ 

(b)  The Complaints Authority, which did not criticise the content of the programme in issue, found that 

the Swiss Radio and Television Company had breached section 4 of the Federal Radio and Television Act 

by using a method, described as politically committed journalism in the decisions under review, which had 

not allowed viewers to form their own opinion. The company had not observed the principles of journalistic 

diligence since it had never suggested that there were differing views among the historians who had 

distanced themselves from the ‘myth’ that had built up with regard to Switzerland’s position during the 

Second World War. 

(c)  The Swiss Radio and Television Company disputes that the programme in issue can be regarded as 

politically committed journalism, which is subject to particularly stringent rules of diligence. It argues that, 

in any event, the programme complied with such rules. The company also complains of a misuse of 

discretionary power. It accuses the relevant authority of having reaffirmed the conclusions of its decisions 

of 24 October 1997 despite the fact that the additional investigation had virtually demolished the reasoning 

on which they were based, and of having acted arbitrarily by assuming the role of the ultimate authority on 

historical science. 



7.  (a)  As the Complaints Authority noted, the programme in issue sets the ‘myth’ against the ‘truth’ 

which historians have brought to light, without indicating the disagreements existing between them. In 

various spheres, such as the basis of Switzerland’s economic relations with Nazi Germany, the purpose of 

the Réduit or the explanation of Switzerland’s independence, it makes no reference to differing views, 

despite the fact that opinion on these matters is far from unanimous, as the Complaints Authority showed. 

Similarly, the decisions under review observe that the programme in issue merely provides one explanation 

for the conduct of a prominent figure such as General Guisan, without mentioning that there are other 

explanations that are just as valid, if not more so. 

While accusing the Swiss authorities, at least implicitly, of having deceived the population for some fifty 

years with a ‘myth’, the impugned programme, without admitting as much, also gives its own interpretation 

which is no less categorical. This impression is, moreover, reinforced by interviews, in which ordinary men 

and women who lived through the events under discussion defend the ‘myth’, expressing their emotions 

with varying degrees of articulacy, while historians, who are expected to have a rigorous grasp of their 

subject, provide the ‘truth’. As the Complaints Authority rightly pointed out, the programme in issue 

ridicules the wartime generation by showing recollections that are incorrect or exaggerated or convey a 

misplaced sense of self-satisfaction, contrasting with the cold logic of the historians. This leaves the 

impression that the interpretation put forward in the programme is corroborated by all specialists and thus 

reflects the sole historical truth. There is therefore a risk that one myth might be replaced by another, and 

only the observance of strict rules of journalistic diligence can prevent such a lapse. Furthermore, the 

programme does not always place the events it describes in their historical context as precisely as is 

desirable. It takes insufficient account of certain important aspects (for example, the threats Switzerland 

faced as a result of being surrounded by the Axis powers, and the position of other neutral or even Allied 

powers) for viewers to be able to form an opinion, or plays down their significance. Lastly, it does not 

always enable facts to be distinguished from comment (see the speech given on 7 May 1995 by Kaspar 

Villiger). 

(b)  The Swiss Radio and Television Company wrongly asserts that the Complaints Authority should have 

had regard to its programmes as a whole in assessing whether the diversity of opinions among historians 

had been reflected. It refers in that connection to the special programme of 19 February 1997 on General 

Guisan, ‘Switzerland in torment’, and the debate broadcast on 21 May 1997, ‘Switzerland – neutral or 

cowardly’; in addition, it announces that the programme in issue will be followed up in the light of the 

findings of the commissions set up by the Federal Council. It must be noted, however, that the impugned 

programme appears to be self-contained. It does not refer to the previous programme of 19 February 1997 

or to the subsequent one of 21 May 1997. Furthermore, these three programmes were not advertised by the 

Swiss Radio and Television Company as forming a coherent whole, and viewers of the programme in issue 

could not have suspected that it was part of a series, if indeed it was. 

(c)  The impugned programme adopts an extremely critical approach towards Switzerland’s position 

during the Second World War, as is legitimate. However, it neglects to mention that it is not revealing ‘the 

truth’ but one of several different interpretations of relations between Switzerland and Germany during that 

period. Accordingly, viewers are not provided with all the material enabling them to form their own 

opinion. Furthermore, the programme in issue lacks objectivity and transparency in that it never mentions 

either the existence or the essence of other interpretations of Switzerland’s position during the Second 

World War, whereas the version it presents is not unanimously supported by historians. 

The Complaints Authority emphasised the cultural role assigned to the Swiss Radio and Television 

Company, the autonomy it enjoys and the conflicts that may arise between these two aspects. On that basis, 

it reached the conclusion that the programme in issue had not breached section 3(d) of the Federal Radio 

and Television Act. The Complaints Authority then referred to the principles applicable to the provision of 

information, laying particular emphasis on the principle of journalistic diligence. It pointed out the 

difficulties inherent in programmes dealing with historical subjects. It also gave a precise definition of its 

power of review. Having thus delimited the scope of its intervention, the Complaints Authority undertook 

an analysis of the impugned programme. It examined the programme’s structure and the method used to 

present the subject. In addition, it conducted research into whether the diversity of views had been reflected 

with sufficient accuracy. Following a thorough examination, the Complaints Authority found that the 

programme in issue had breached section 4 of the Federal Radio and Television Act. The Complaints 

Authority did not exceed or misuse its discretionary power. Indeed, it remained within the scope of the 

powers conferred on it, being precluded, as it emphasised itself, from stating a position on historical events 

and their interpretation or on the validity of the views expressed by the historians appearing on the 

programme in question. Its criticisms of the Swiss Radio and Television Company, moreover, do not 

concern the content of the programme but solely the manner in which it presented Switzerland’s position 



during the Second World War to viewers. In the final analysis, the Complaints Authority cannot be 

criticised for finding, in accordance with federal law, that the programme in issue breached section 4 of the 

Federal Radio and Television Act, by which Article 55bis, paragraph 2, of the former Constitution is given 

statutory expression. 

Moreover, it is not surprising that the Complaints Authority should have reached the same conclusions as 

in its previous decisions of 24 October 1997. The additional investigations made it possible to clarify some 

points regarding the content of the impugned programme, without having any bearing on its form or style. 

(d)  The Swiss Radio and Television Company is also wrong to complain that its independence has been 

undermined (freedom of opinion, of the media and of science). It overlooks the fact that the freedom it 

enjoys is not absolute but is limited by section 4 of the Federal Radio and Television Act, which the 

Complaints Authority is required to apply. The Complaints Authority’s review of compliance with that 

provision cannot therefore in itself undermine the company’s independence. 

8.  (a)  The Swiss Radio and Television Company alleges that the decisions complained of infringe 

Article 10 of the European Convention on Human Rights (ECHR). This provision guarantees freedom of 

expression, which includes freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas 

(Article 10 § 1 ECHR). This freedom is not absolute (Article 10 § 2 ECHR). 

(b)  According to the case-law, restrictions on the freedom of expression enshrined in this provision are 

acceptable if they are prescribed by law, based on a legitimate aim under Article 10 § 2 ECHR and 

necessary in a democratic society to achieve that aim (see the unreported judgment of 12 January 1996 in 

the case of B. v. Direction générale de l’Entreprise des PTT suisses, point 3 (b)). 

Furthermore, with regard to freedom of expression, Article 10 ECHR does not guarantee any greater 

protection than unwritten constitutional law (ATF [Judgments of the Swiss Federal Court] 119 Ia 71, point 

3a, p. 73, 505, point 3a, p. 506; 117 Ia 472, point 3b, p. 477). The Federal Court has also pointed out that 

Article 10 ECHR does not afford more extensive protection than section 5 of the Federal Radio and 

Television Act to broadcasters – in so far as they are entitled to rely on it. The freedom it affords to receive 

and impart information and ideas without interference by public authority includes the freedom of radio and 

television broadcasting, but this freedom is not unlimited (ATF 122 II 471, point 4b, p. 479). 

(c)  The Swiss Radio and Television Company’s complaint must be dismissed. The Complaints 

Authority’s criticisms of the company pursue a legitimate aim under Article 10 § 2 ECHR, since they seek 

to protect the right of viewers to receive objective and transparent information. 

9.  In the light of the foregoing, the applications must be refused in so far as they are admissible.” 

15.  In a letter of 26 February 2001 the Swiss Radio and Television Company informed the 

Complaints Authority of the measures taken in accordance with section 67(2) of the Federal 

Radio and Television Act as a result of the Complaints Authority’s decision of 27 August 

1999, upheld by the Federal Court in its judgment of 21 November 2000: 

“... Further to this procedure, two preliminary remarks must be made. As a result of the procedure 

conducted in 1999 by the Complaints Authority following the Federal Court’s judgment of 1 December 

1998, the Swiss Radio and Television Company had the opportunity to put forward its point of view and no 

factual errors could be identified in the programme in question (see also the Federal Court’s judgment of 

21 November 2000, p. 15), since the criticisms no longer related to the content of the programme ... In 

addition ... the Complaints Authority emphasised the critical function that broadcasters, by their very 

nature, are also required to perform (as the Federal Court also confirmed in its judgment of 21 November 

2000, p. 14) and the difficulty inherent in the genre of programmes on historical subjects ... 

Further to the decisions by your authority, as upheld by the Federal Court, we hereby give you formal 

notice of the following measures taken in accordance with section 67, subsection 2, of the Federal Radio 

and Television Act, as instructed in your decisions ...: 

1.  The decisions have been communicated to the News Editors’ Conference, which has taken note of 

them. 

2.  The Conference has drawn attention to the manner in which sensitive subjects of a highly emotive 

nature are to be dealt with and to the need to take into account the public impact, using as an example the 

procedure and decisions in question here. 

... 



4.  It has also been specifically agreed that in the coverage of sensitive subjects, as in the programme in 

question, where there are ‘differing views’ among historians or other participants (see the Federal Court’s 

judgment of 21 November 2000, pp. 12-13, and the Authority’s decisions, paragraphs 8.5 and 8.11), such 

differences are to be appropriately indicated, although, as the Authority itself states in its decisions 

(paragraph 8.4), this does not require the ‘tiniest nuances ... to be taken into account’. 

5.  Lastly, the decisions have been incorporated into all the Swiss Radio and Television Company’s 

training courses ...” 

16.  In its reply of 26 March 2001 the Complaints Authority stated that it found the 

measures taken to be adequate and would no longer propose taking the measures referred to in 

section 67(3) of the Federal Radio and Television Act. It thereby declared the procedure 

closed. 

17.  On 10 May 2001
1
 the competent bailiff of the city of Geneva drew up an official report 

attesting that the broadcast had been “placed under a legal embargo and that as a result, it 

[was] not possible to obtain a copy of it from the TSR sales department or from any European 

or foreign television channel”. 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW 

A.  The Federal Constitution 

18.  Article 93 of the Federal Convention provides: 

Article 93: Radio and television 

“1.  Legislation on radio and television and on other forms of transmission of productions and information 

via public telecommunications services shall fall within the jurisdiction of the Confederation. 

2.  Radio and television shall contribute to education and cultural development, to the free formation of 

opinion and to entertainment. They shall take into account the particularities of the country and the 

requirements of the cantons. They shall portray events accurately and provide a fair reflection of the 

diversity of opinions. 

3.  The independence of radio and television and autonomy in programming shall be guaranteed. 

4.  The position and role of other media, in particular the press, shall be taken into account. 

5.  Complaints about programmes may be submitted to an independent authority.” 

B.  The Federal Radio and Television Act 

19.  Section 4 of the Federal Radio and Television Act of 21 June 1991 provides: 

Section 4: Principles applicable to the provision of information 

“(1)  Programmes shall portray events accurately. They shall fairly reflect the plurality of events and the 

diversity of opinions. 

(2)  Personal views and comments must be identifiable as such.” 

20.  Sections 58 to 66 of the Act govern the Complaints Authority. They provide, in so far 

as relevant: 

Section 58: Composition, status 

“(1)  The Federal Council shall appoint an authority responsible for examining complaints ..., composed 

of nine members discharging their duties as a secondary activity ... 

(2)  The Complaints Authority shall rule on complaints concerning radio and television programmes 

transmitted by Swiss broadcasters. 

(3)  In performing its duties, the Complaints Authority shall not be bound by any instructions from the 

Federal Assembly, the Federal Council or the federal administration. 



...” 

Section 62: Complaint 

“(1)  Within 30 days from the submission of the written opinion ..., a complaint about the programme in 

question may be submitted in writing to the Complaints Authority. The opinion of the mediation body must 

be attached to the complaint. 

(2)  The complaint must give a brief indication of the nature of the alleged breach of the regulations on 

broadcasting as set out in this Act, in the provisions on its implementation or in the licence.” 

Section 67: Administrative measures 

“(1)  If the supervisory authority finds a breach of the regulations, it may: 

(a)  order the licence-holder to redress the breach or to take measures to prevent any further recurrence; 

the licence-holder shall inform the authority of the measures taken; 

(b)  require the licence-holder to forfeit any unlawful financial benefit to the Confederation; 

(c)  propose that the Department restrict, suspend or revoke the licence or subject it to further 

conditions. 

(2)  If the Complaints Authority finds a breach of the regulations, it shall inform the broadcaster. Within 

an appropriate period, the broadcaster shall take measures to redress the breach and to prevent any further 

recurrence. It shall inform the Complaints Authority of the arrangements made. 

If the broadcaster has not made sufficient arrangements within an appropriate period, the Complaints 

Authority may propose that the Department take the measures provided for in subsection 1 (c) above.” 

21.  Sections 70 to 73 concern punitive measures. Section 70 provides, in so far as relevant 

to the present case: 

Section 70: Penalties 

“(1)  A fine of up to 5,000 francs shall be imposed on anyone who: 

... 

(c)  seriously or repeatedly breaches the regulations on broadcasting as laid down in international 

agreements, in this Act or the provisions on its implementation, or in the licence, provided that the 

Complaints Authority seeks such a penalty. 

... 

(4)  In less serious cases, the offender may be exempted from the penalty referred to in subsection 1 

above.” 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

22.  The applicant alleged that the Swiss legislation on supervision of broadcasting and the 

Complaints Authority’s decision of 27 August 1999, as upheld by the Federal Court on 21 

November 2000, had hindered the exercise of his freedom of expression as guaranteed by 

Article 10 of the Convention, which provides: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include freedom to hold opinions 

and to receive and impart information and ideas without interference by public authority and regardless of 

frontiers. This Article shall not prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or 

cinema enterprises. 



2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, may be subject to 

such formalities, conditions, restrictions or penalties as are prescribed by law and are necessary in a 

democratic society, in the interests of national security, territorial integrity or public safety, for the 

prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 

rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, or for maintaining the 

authority and impartiality of the judiciary.” 

A.  Admissibility 

1.  The parties’ submissions 

(a)  The Government 

23.  The Government rejected as wholly erroneous and unfounded the applicant’s argument 

that the Complaints Authority’s decision of 27 August 1999 had effectively amounted to an 

absolute and permanent ban on dissemination of his work in any form in future. They further 

maintained that under section 67 of the Federal Radio and Television Act (see paragraph 20 

above), the Complaints Authority was empowered only to make findings and could not 

impose any kind of penalty. It was limited to establishing whether the programme in issue had 

breached broadcasting regulations and, if so, informing the broadcaster, which was then 

required to take measures to redress the breach and prevent any recurrence. 

24.  The Government further submitted that the “legal embargo” which appeared to have 

been imposed on the video recording of the programme in question had not resulted in any 

way from the decisions of the Complaints Authority or the Federal Court and accordingly 

could not engage the Government’s responsibility. 

The Government also took the view that in the instant case the supervisory procedure for 

television and radio programmes had been instituted solely in respect of the Swiss Radio and 

Television Company as the licence-holder and the broadcaster of the programme in issue. The 

finding of a breach of the licence was therefore directed solely at the company as the 

broadcaster. 

25.  The Government further pointed out, as the Federal Court had, that the applicant, as a 

journalist, could not incur personal liability but was under the authority of his employer, the 

Swiss Radio and Television Company. On that account, they were convinced that the 

applicant had been mistaken in referring to section 70 of the Federal Radio and Television Act 

(see paragraph 21 above). They pointed out that his reference to that provision was entirely 

irrelevant since it had not been applied in his case, it had remained a dead letter since the 

entry into force of the Federal Radio and Television Act in 1992 and, moreover, there were 

plans to repeal it when the Act was next amended. 

26.  In conclusion, the Government submitted that the complaint under Article 10 should 

be declared inadmissible since the applicant was not a “victim” within the meaning of Article 

34. 

(b)  The applicant 

27.  The applicant disputed the Government’s submissions. He was persuaded that the 

measures taken against him had indeed amounted to “blacklisting” him and imposing a de 

facto and de jure ban on the programme in issue. In support of that argument, he referred to 

the official report drawn up by the competent Geneva bailiff on 10 May 2001,
2
 which stated 

that the programme had been placed “under a legal embargo”. 

28.  The applicant was convinced that the legal consequences he now faced were the direct 

result of the proceedings before the Federal Court. In that connection he questioned whether 

the Swiss Radio and Television Company was really independent, in particular because the 



appointment of its director had to be approved by the Federal Government and most of its 

resources came from a federal tax known as the “licence fee”. 

29.  As to the contention that, as a journalist, he could not incur personal liability, the 

applicant pointed out that under Swiss law, persons employed as journalists could incur 

“civil” liability (Articles 41 et seq. of the Code of Obligations and Article 28 of the Civil 

Code) or “criminal” liability for defamation (Article 173 of the Criminal Code). 

2.  The Court’s assessment 

30.  The Court reiterates that it falls first to the national authorities to redress any alleged 

violation of the Convention. In this regard, the question whether an applicant can claim to be 

the victim of the violation alleged is relevant at all stages of the proceedings under the 

Convention (see Karahalios v. Greece, no. 62503/21, § 21, 11 December 2003, and Malama 

v. Greece (dec.), no. 43622/98, 25 November 1999). 

31.  The word “victim” in the context of Article 34 of the Convention denotes the person 

directly affected by the act or omission in issue, the existence of a violation of the Convention 

being conceivable even in the absence of prejudice (see Brumărescu v. Romania [GC], no. 

28342/95, § 50, ECHR 1999-VII). An applicant cannot claim to be a “victim” within the 

meaning of Article 34 of the Convention unless he is or has been directly affected by the act 

or omission in question or runs the risk of being directly affected by it (see Otto-Preminger-

Institut v. Austria, judgment of 20 September 1994, Series A no. 295-A, pp. 15-16, § 39, and 

5orris v. Ireland, judgment of 26 October 1988, Series A no. 142, pp. 15-16, §§ 30 et seq.). It 

is not therefore possible to claim to be the “victim” of an act which is deprived, temporarily or 

permanently, of any legal effect (see Benamar and Others v. France, no. 42216/98, 14 

November 2000). The Convention does not institute for individuals a kind of actio popularis 

for its interpretation and thus does not permit individuals to complain against a law in 

abstracto simply because they feel that it contravenes the Convention (see 5orris, cited 

above, p. 15, § 30, and Klass and Others v. Germany, judgment of 6 September 1978, Series 

A no. 28, pp. 17 et seq., § 33). 

32.  Turning to the circumstances of the present case, the Court considers that, in so far as 

the applicant intended to complain that the supervision of broadcasting under the Federal 

Radio and Television Act was inappropriate, this complaint must be dismissed since it is 

directed in abstracto at general legal arrangements alleged to be in breach of the Convention. 

33.  On the other hand, the Court observes that the competent Geneva bailiff certified on 

10 May 2001
3
 that it was no longer possible to purchase a copy of the programme in issue, 

either from TSR or from other European television channels, since it had been placed under a 

“legal embargo”. The Court is not satisfied by the Government’s argument that the “legal 

embargo” to which the video recording of the programme was subject did not result in any 

way from the Complaints Authority’s decision, as subsequently upheld by the Federal Court. 

In this connection, it observes that the official report dated 10 May 2001 was issued only a 

few months after the Federal Court, in its judgment of 21 November 2000, had endorsed the 

Complaints Authority’s decision of 27 August 1999 upholding the citizens’ complaints.
4
 In 

the Court’s opinion, there is clearly both a temporal and a material connection between the 

Swiss authorities’ allowing the complaints and the suspension of sales of the applicant’s 

report. 

It follows that the applicant, as the maker of the product in question, was directly affected 

by the suspension of its sale and that at that time he could therefore claim to be the “victim” 

of a violation of the Convention, since even an act that has only temporary legal effects may 

be sufficient for an applicant to be recognised as a “victim” (see Benamar and Others, cited 

above). Accordingly, the Court is not required to ascertain whether the ban on the report is 



still in place, in the absence of any evidence from the Government as to when the embargo 

was lifted. 

It should also not be overlooked that the upholding of complaints which were, admittedly, 

directed against the applicant’s employer but concerned a programme that he had made could 

have a significant impact on his job security as a journalist (see, mutatis mutandis, Groppera 

Radio AG and Others v. Switzerland, judgment of 28 March 1990, Series A no. 173, p. 21, § 

49). 

34.  In conclusion, the Court considers that the applicant can claim to be the victim of the 

alleged violation. 

It follows that this complaint is not manifestly ill-founded within the meaning of Article 35 

§ 3 of the Convention. The Court notes, moreover, that the complaint is not inadmissible on 

any other grounds. It must therefore be declared admissible. 

B.  Merits 

1.  Whether there has been interference 

35.  The Government submitted, essentially for the same reasons they had advanced in 

relation to the question of “victim” status, that the act or omission in issue had not amounted 

to interference with the applicant’s freedom of expression. 

36.  The Court observes that, in so far as the applicant intended to complain of the 

inappropriate nature of broadcasting supervision, this complaint has been declared 

inadmissible in that he lacked “victim” status. 

37.  On the other hand, it follows, mutatis mutandis, from the arguments submitted in 

relation to the question of “victim” status that the relevant authorities’ decisions upholding the 

complaints may be regarded as “interference” with the exercise of the applicant’s freedom of 

expression. 

2.  Whether the interference was justified 

38.  Such interference will breach Article 10 unless it satisfies the requirements of the 

second paragraph of that Article. It thus remains to be determined whether the interference 

was “prescribed by law”, pursued one or more legitimate aims under that paragraph and was 

“necessary in a democratic society” to achieve them. 

(a)  “Prescribed by law” 

39.  The Government pointed out that the activities of the Complaints Authority were 

based on Article 93 of the Federal Constitution and sections 58 et seq. of the Federal Radio 

and Television Act (see paragraphs 18 and 20 above). 

40.  The Court observes that the applicant did not really dispute that the interference with 

the exercise of his freedom of expression had been based on a law in the strict sense, in 

particular on sections 4 and 58 et seq. of the Federal Radio and Television Act (see 

paragraphs 19 and 20 above). It sees no reason to conclude otherwise. 

(b)  Legitimate aim 

41.  The Government further maintained that the Complaints Authority’s criticisms of the 

Swiss Radio and Television Company had indisputably pursued a legitimate aim for the 

purposes of Article 10 § 2 of the Convention since they had been intended to protect the right 

of viewers to receive objective and transparent information. The measure had therefore been 

justified by “the protection of ... the rights of others” within the meaning of that provision. 

42.  The Court shares that view, which, moreover, is clearly apparent from the Federal 

Court’s judgment of 21 November 2000 (point 8 (c)). 



(c)  “	ecessary in a democratic society” 

(i)  The parties’ submissions 

(α)  The applicant 

43.  The applicant did not share the Government’s view that a television programme in the 

modern-day pluralistic audiovisual climate had a special impact that the print media could not 

be said to have. 

44.  He therefore disputed the Government’s allegation that, in watching his programme, 

viewers were exposed to a single point of view. Even supposing that that had been the case, 

he argued that placing restrictions on historical debate was highly problematic, especially 

where the subject under discussion was Switzerland’s role during one of the major events of 

the history of humanity. 

45.  The applicant pointed out that the programme to which the Government had alluded, 

entitled “Nazi gold and Jewish money” (“5azigold und Judengeld”), had been broadcast on 3 

July 1997, after the programme he had made but well before the Complaints Authority’s 

decision of 27 August 1999 in the present case. He inferred from this that while debate on 

Switzerland’s role had been permitted before the measures had been taken against him, that 

was no longer the case. It also followed, in his submission, that it was dangerous for anyone 

working for Swiss television to express a view on the subject, since that would entail 

considerable occupational risk. 

46.  The applicant also submitted that subjecting a programme which posed no threat to 

national security, did not undermine the protection of the personal rights of others, did not 

entail a criminal offence and did not breach the legislation on unfair competition to particular 

scrutiny in order to ensure its “objectivity” was tantamount to rendering Article 10 § 2 devoid 

of purpose and imposing a legal requirement to conform to the Government line on a 

television broadcaster which necessarily had a monopoly on the provision of information at 

national level. 

47.  Relying on the Jersild v. Denmark judgment (23 September 1994, Series A no. 298), 

the applicant contended, firstly, that it was wrong to maintain that the programme 

“Switzerland’s lost honour” had been produced and presented in such a way as to give 

viewers the impression that it reflected the “sole historical truth” (citing the Federal Court’s 

judgment, point 7 (a)). In his submission, Article 10 precluded the imposition of sanctions 

based on an alleged duty for journalists, when presenting facts or opinions, to stress that the 

viewpoint shown was not their own, was not universally shared or was not the only possible 

one. 

48.  Having regard to the foregoing, the applicant concluded that the upholding of the 

complaints by the domestic authorities had not been necessary in a democratic society for the 

purposes of Article 10 § 2. 

(β)  The Government 

49.  The Government disputed the arguments put forward by the applicant. They took the 

view that the supervision of radio and television programmes remained essential in several 

respects. Firstly, it was justified by the concern to protect the public from inappropriate 

influences, an aspect of particular importance in a direct democracy. Television had a stronger 

influence on opinion than other media. On that account, special rules, distinct from those 

applicable to the print media, were necessary. Supervision of the content of programmes was 

also justified, in the Government’s submission, by the fact that the Swiss Radio and 

Television Company enjoyed a special status since it was the sole licence-holder for public-

service television. As such, special rights and obligations were conferred on it, such as the 



entitlement to nearly all the proceeds from the radio and television licence fee. It was only 

natural that the manner in which it performed its function for the benefit of the public at large 

should be subject to scrutiny. 

50.  The Government further emphasised that the possibility of repeating the programme, 

even on one of the Swiss Radio and Television Company’s channels, could not be excluded 

outright provided that it was accompanied by an appropriate introduction making clear that it 

sought to convey a particular argument. 

51.  With regard to the applicant’s allegation that the administrative measures taken in the 

instant case had effectively made the free circulation of opinions and information on a 

particular topic impossible, the Government observed that the requirement to portray events 

accurately in accordance with section 4 of the Federal Radio and Television Act (see 

paragraph 19 above) did not in any way preclude the expression of political or historical 

opinions on a given subject. The only condition laid down in Swiss law was that opinions of 

this kind should be identified as such. 

52.  The fact that supervision of programmes did not hinder the free circulation of ideas 

was clearly illustrated, in the Government’s submission, by the example of the report on 

“Nazi gold and Jewish money”, broadcast on 3 July 1997 by the German-speaking Swiss 

television channel SF-DRS, which was part of the Swiss Radio and Television Company. The 

report had given rise to a large number of complaints to the Complaints Authority, but they 

had all been dismissed on the ground that the report had been presented in such a way as to 

make clear to viewers that it was conveying a particular message. 

53.  Lastly, the Government argued that the frequent references in the applicant’s memorial 

to the Court’s findings in Jersild (cited above) were irrelevant since, firstly, the applicant had 

not been the subject of criminal proceedings and, secondly, the programme in issue lacked 

transparency and did not indicate that it was presenting the applicant’s own views and not an 

objective historical truth. 

54.  In conclusion, the Government submitted that the measures taken by the relevant 

authorities had been necessary in a democratic society within the meaning of Article 10 § 2 of 

the Convention. 

(ii)  The Court’s assessment 

(α)  Principles established by the Court 

55.  The main issue to be determined is whether the interference was “necessary in a 

democratic society”. The fundamental principles relating to this issue are well established in 

the Court’s case-law and have been summarised as follows (see, for example, Hertel v. 

Switzerland, judgment of 25 August 1998, Reports of Judgments and Decisions 1998-VI, 

pp. 2329-30, § 46; Jersild, cited above, p. 23, § 31; and Steel and Morris v. the United 

Kingdom, no. 68416/01, § 87, ECHR 2005-II): 

“(i)  Freedom of expression constitutes one of the essential foundations of a democratic society and one of 

the basic conditions for its progress and for each individual’s self-fulfilment. Subject to paragraph 2 of 

Article 10, it is applicable not only to ‘information’ or ‘ideas’ that are favourably received or regarded as 

inoffensive or as a matter of indifference, but also to those that offend, shock or disturb. Such are the 

demands of pluralism, tolerance and broadmindedness without which there is no ‘democratic society’. As 

set forth in Article 10, this freedom is subject to exceptions, which ... must, however, be construed strictly, 

and the need for any restrictions must be established convincingly ... 

(ii)  The adjective ‘necessary’, within the meaning of Article 10 § 2, implies the existence of a ‘pressing 

social need’. The Contracting States have a certain margin of appreciation in assessing whether such a need 

exists, but it goes hand in hand with European supervision, embracing both the legislation and the decisions 

applying it, even those given by an independent court. The Court is therefore empowered to give the final 

ruling on whether a ‘restriction’ is reconcilable with freedom of expression as protected by Article 10. 



(iii)  The Court’s task, in exercising its supervisory jurisdiction, is not to take the place of the competent 

national authorities but rather to review under Article 10 the decisions they delivered pursuant to their 

power of appreciation. This does not mean that the supervision is limited to ascertaining whether the 

respondent State exercised its discretion reasonably, carefully and in good faith; what the Court has to do is 

to look at the interference complained of in the light of the case as a whole and determine whether it was 

‘proportionate to the legitimate aim pursued’ and whether the reasons adduced by the national authorities to 

justify it are ‘relevant and sufficient’ ... In doing so, the Court has to satisfy itself that the national 

authorities applied standards which were in conformity with the principles embodied in Article 10 and, 

moreover, that they relied on an acceptable assessment of the relevant facts ...” 

(β)  Application of the above principles in the present case 

–  The public interest inherent in the television programme 

56.  In the present case, complaints were filed by citizens against the applicant, who had 

made a historical report shown on a national television channel as part of a current-affairs 

programme. As a result, the channel was obliged to take measures to redress the breach of 

broadcasting regulations. The decision to uphold the viewers’ complaints was justified by the 

relevant authorities on the ground that the method used in the report, namely politically 

committed journalism, had not been identified as such. The applicant should have informed 

viewers, according to the Complaints Authority and the Federal Court, that the report was not 

presenting an indisputable truth but rather one possible interpretation of relations between 

Switzerland and Germany. 

57.  The Court reiterates that it is an integral part of freedom of expression to seek 

historical truth, but considers that it is not called upon to settle the issue of the role actually 

played by Switzerland in the Second World War, which is part of an ongoing debate among 

historians (see, mutatis mutandis, Chauvy and Others v. France, no. 64915/01, § 69, ECHR 

2004-VI, and Lehideux and Isorni v. France, judgment of 23 September 1998, Reports 1998-

VII, p. 2884, § 47). Instead, its task is to consider whether in the instant case the measures 

taken were proportionate to the aim pursued. To that end, it is required to weigh the need to 

protect the right of viewers to receive objective and transparent information against the 

applicant’s freedom of expression (see, mutatis mutandis, Vérités Santé Pratique Sarl v. 

France (dec.), no. 74766/01, 1 December 2005). 

58.  The Court would also point out that there is little scope under Article 10 § 2 of the 

Convention for restrictions on political speech or on debate of questions of public interest (see 

Wingrove v. the United Kingdom, judgment of 25 November 1996, Reports 1996-V, p. 1957, 

§ 58; Lingens v. Austria, judgment of 8 July 1986, Series A no. 103, p. 26, § 42; Castells v. 

Spain, judgment of 23 April 1992, Series A no. 236, p. 23, § 43; and Thorgeir Thorgeirson v. 

Iceland, judgment of 25 June 1992, Series A no. 239, p. 27, § 63). The most careful scrutiny 

on the part of the Court is called for when, as in the present case, the measures taken or 

sanctions imposed by the national authorities are capable of discouraging the participation of 

the media in debates over matters of legitimate public concern (see Bladet Tromsø and 

Stensaas v. 5orway [GC], no. 21980/93, § 64, ECHR 1999-III, and Jersild, cited above, pp. 

25 et seq., § 35). 

That being so, the Court notes that the present case is to be seen in the context of a public 

debate on Switzerland’s role during the Second World War. Accordingly, as the Federal Court 

also found, the programme in issue undoubtedly raised a matter of extremely serious public 

concern and the broadcasting of information about it forms an integral part of the task 

assigned to the media in a democratic society (see, mutatis mutandis, Radio France and 

Others v. France, no. 53984/00, p. 114, § 34, ECHR 2004-II). 

59.  The Court further reiterates that in exercising its supervisory jurisdiction, it must look 

at the impugned interference in the light of the case as a whole, including the content of the 

remarks held against the applicant and the context in which he made them (see Lingens, cited 



above, p. 25, § 40, and Chauvy and Others, cited above, § 70). Accordingly, it emphasises 

that the programme in issue was broadcast as part of a public debate on a subject that had 

received much coverage in the Swiss media and had deeply divided public opinion in the 

country. Discussions on the position adopted by those in authority during the Second World 

War, as the Federal Court itself noted (in point 5 (b) of its judgment), were particularly heated 

at the time when the applicant’s programme was broadcast in early 1997, especially because 

of the matter of unclaimed funds. 

60.  It should also be borne in mind that the limits of acceptable criticism are wider for 

politicians and civil servants acting in an official capacity than for private individuals (see 

Oberschlick v. Austria (no. 2), judgment of 1 July 1997, Reports 1997-IV, p. 1275, § 29, and 

Janowski v. Poland [GC], no. 25716/94, § 33, ECHR 1999-I). In the instant case the criticism 

expressed in the programme in issue was not directed at the Swiss people and their attitude 

during the Second World War but at the country’s leaders during that period. The Swiss 

courts therefore had a narrower margin of appreciation in the matter. 

61.  In view of the foregoing and of what was at stake, namely freedom of expression in 

the context of a television programme raising an matter of major public concern, the Swiss 

authorities had only a limited margin of appreciation in determining whether there was a 

“pressing social need” to take the measures in question against the applicant. Consequently, 

the Court will examine in scrupulous detail whether those measures were proportionate to the 

legitimate aim pursued under Article 10 § 2 (see Radio France and Others, cited above, § 34). 

–  The authorities’ interest in taking action against the programme 

62.  It must be noted at the outset that no complaints by any of the persons referred to in 

the programme in issue or their descendants appear to have been lodged with the Swiss courts 

on the basis of alleged breaches of their right to protection of their personality or reputation, 

as appropriate. Nor have the Government argued that the applicant’s allegations were likely to 

undermine Switzerland’s security or the foundations of the rule of law or democracy. In 

addition, there was no question of disclosure of information received in confidence within the 

meaning of Article 10 § 2. In short, the Complaints Authority did not actually criticise the 

content of the report in issue (see the Federal Court’s judgment, points 6 (b) and 7 (c)). 

63.  In the Court’s view, the fact that a number of viewers who had been displeased or 

surprised by the programme filed complaints after the report had been broadcast does not in 

itself constitute a sufficient reason to justify taking action. It reiterates in this connection that 

freedom of expression is applicable not only to “information” or “ideas” that are favourably 

received or regarded as inoffensive or as a matter of indifference, but also to those that offend, 

shock or disturb; such are the demands of that pluralism, tolerance and broadmindedness 

without which there is no “democratic society” (see Lehideux and Isorni, cited above, p. 

2887, § 55, and Murphy v. Ireland, no. 44179/98, § 72, ECHR 2003-IX). This also applies, as 

in the present case, to historical debate, “in a sphere in which it is unlikely that any certainty 

exists” (see, mutatis mutandis, Hertel, cited above, p. 2330, § 50, and Vérités Santé Pratique 

Sarl, cited above) and in which the dispute is still ongoing (see Lehideux and Isorni, cited 

above, p. 2887, § 55). 

64.  The Court further notes that the historical events discussed in the programme in issue 

had occurred more than fifty years previously. Even though remarks such as those by the 

applicant are always likely to reopen the controversy among the public, the lapse of time 

makes it inappropriate to deal with such remarks, fifty years on, with the same severity as ten 

or twenty years before. That forms part of the efforts that every country must make to debate 

its own history openly and dispassionately (ibid.; see also, mutatis mutandis, Editions Plon v. 

France, no. 58148/00, § 53, ECHR 2004-IV, in which the Court reiterated the principle that 



the passage of time must be taken into account in assessing whether a measure such as 

banning a book is compatible with freedom of expression). 

–  Journalists’ “duties and responsibilities” 

65.  The main reason why the complaints were upheld by the Complaints Authority and the 

Federal Court was that the report did not give a sufficiently clear indication of the 

“subjective” nature of its content. In this connection, the Court reiterates that people 

exercising freedom of expression, including journalists, take on “duties and responsibilities”, 

the scope of which depends on their situation and the technical means they use (see, mutatis 

mutandis, Handyside v. the United Kingdom, judgment of 7 December 1976, Series A no. 24, 

p. 23, § 49 in fine), perhaps all the more so, as here, in the case of public-service television 

broadcasting. 

66.  Accordingly, while recognising the vital role played by the media in a democratic 

society, the Court considers that it must be borne in mind that journalists cannot, in principle, 

be released from their duty to obey the ordinary criminal law on the basis that Article 10 

affords them protection. Indeed, paragraph 2 of Article 10 defines the boundaries of the 

exercise of freedom of expression. This applies even with respect to press coverage of serious 

matters of legitimate concern (see Bladet Tromsø and Stensaas, cited above, § 65). 

67.  The Court thus reiterates that by reason of the “duties and responsibilities” inherent in 

the exercise of freedom of expression, the safeguard afforded by Article 10 to journalists in 

relation to reporting on issues of general interest is subject to the proviso that they are acting 

in good faith and provide reliable and precise information in accordance with the ethics of 

journalism (see Fressoz and Roire v. France [GC], no. 29183/95, § 54, ECHR 1999-I). 

68.  Where the “duties and responsibilities” of journalists are concerned, the potential 

impact of the medium of expression involved is an important factor in assessing the 

proportionality of the interference. In this context, the Court has acknowledged that account 

must be taken of the fact that the audiovisual media have a more immediate and powerful 

effect than the print media (see Jersild, cited above, pp. 23 et seq., § 31; Murphy, cited above, 

§ 69; and Radio France and Others, cited above, § 39). Accordingly, the domestic authorities 

in principle have a broader margin of appreciation where a television report is concerned, as 

in the present case. 

Nevertheless, the Court considers it essential to point out that Temps présent is a current-

affairs programme with a serious reputation. It therefore doubts whether the maker of the 

programme, a journalist who is reasonably well known in the French-speaking part of 

Switzerland, could really have been required to make it any clearer that the programme 

reflected his own “subjective” views and not the “sole historical truth” – which, in any event, 

does not exist in relation to historical debate, as the Federal Court also observed (see points 7 

(a) and (c) of its judgment). It cannot therefore be argued that the applicant, whose report was 

indisputably based on historical research, failed to discharge his duty to act in good faith (see, 

mutatis mutandis, Radio France and Others, cited above, § 37 in fine). 

69.  Having regard to the foregoing, the Court is not satisfied that the grounds given by the 

Federal Court were “relevant and sufficient”, even with regard to information imparted in a 

report broadcast on a State-owned television channel, to justify upholding the complaints 

about the programme “Switzerland’s lost honour”. 

–  Proportionality of the interference 

70.  The Court reiterates that the nature and severity of the penalties imposed are also 

factors to be taken into account when assessing the “proportionality” of the interference in 

issue (see, for example, Chauvy and Others, cited above, § 78). 



It observes that in the instant case the decisions by the relevant authorities to uphold the 

viewers’ complaints did not, strictly speaking, prevent the applicant from expressing himself, 

since they were taken after the report on “Switzerland’s lost honour” had been broadcast (see, 

by contrast, Observer and Guardian v. the United Kingdom, judgment of 26 November 1991, 

Series A no. 216, p. 30, § 60). The decisions in question nevertheless amounted to a form of 

censorship tending to discourage him from making criticisms of that kind again in future (for 

a similar finding, see Cumpănă and Mazăre v. Romania [GC], no. 33348/96, § 114, ECHR 

2004-XI). In the context of debate on a matter of major public concern, such a sanction may 

well deter journalists from contributing to public discussion of issues affecting the life of the 

community. By the same token, it is liable to hamper the media in performing their task as a 

purveyor of information and public watchdog (see, mutatis mutandis, Barthold v. Germany, 

judgment of 25 March 1985, Series A no. 90, p. 26, § 58, and Lingens, cited above, p. 27, § 

44). 

Moreover, the censorship was subsequently given practical effect when the competent 

Geneva bailiff issued the official report placing the broadcast “under a legal embargo”, 

thereby formally prohibiting the sale of the product in question. 

–  Conclusion 

71.  In the light of the circumstances of the case as a whole, the Court considers that, 

having regard in particular to the interest of a democratic society in ensuring and maintaining 

freedom of expression, to the limited margin of appreciation regarding information of public 

concern, to the fact that the criticism in the instant case concerned the actions of senior 

government officials and politicians, and to the serious nature of the report in question and the 

research on which it was based, the Swiss authorities’ upholding of the complaints was not a 

measure that was reasonably proportionate to the legitimate aim pursued. 

There has therefore been a violation of Article 10 of the Convention. 

II. ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 6 § 1 OF THE CONVENTION 

72.  The applicant alleged that he had not had a public hearing before the Swiss authorities, 

as required by Article 6 § 1 of the Convention, which provides, in so far as relevant: 

“In the determination of his civil rights and obligations or of any criminal charge against him, everyone is 

entitled to a ... public hearing ... by [a] ... tribunal...” 

A.  The parties’ submissions 

73.  The Government first noted that the applicant had not exhausted domestic remedies in 

that he had not submitted any allegations concerning Article 6 of the Convention, even in 

substance, before the domestic authorities. He should, they argued, have used the remedies 

available in ordinary law, such as actions deriving from the right to protection of personality, 

from the Code of Obligations, from criminal law or from legislation on unfair competition. 

74.  The Government further asserted that the application was inadmissible as Article 6 

was not applicable to the instant case. In that connection, they considered it relevant to point 

out that the Complaints Authority was limited to finding a breach of broadcasting regulations 

and had no power to impose sanctions. Accordingly, Article 6 was not applicable in its 

“criminal” aspect. 

75.  The applicant disputed the Government’s arguments. He pointed out that as the maker 

of the programme in issue, he was the sole person entitled to disseminate his work, for 

example via radio, television or other similar media. He further contended that the 

proceedings before the authorities had indeed concerned a right and that there had been a 

genuine dispute (“contestation”) within the meaning of the Court’s case-law, the outcome of 



which had been decisive for the right in question. Those conditions were indisputably 

satisfied since the dispute had solely concerned the lawful or unlawful use of the applicant’s 

work in the past, present and future. 

B.  The Court’s assessment 

76.  The Court does not consider that it is required to determine whether the guarantees 

deriving from Article 6 apply in the instant case, seeing that this complaint is to be declared 

inadmissible on other grounds. 

77.  It reiterates the principle that each complaint to be submitted to the Court must first 

have been made to the appropriate national courts, at least in substance, in accordance with 

the formal requirements of domestic law and within the prescribed time-limits (see Ankerl v. 

Switzerland, judgment of 23 October 1996, Reports 1996-V, p. 1565, § 34). 

78.  It has to be noted that the applicant did not in any way raise the complaint under 

Article 6 § 1 of the Convention before the domestic authorities, even in substance. 

79.  It follows that this complaint must be rejected for failure to exhaust domestic 

remedies, pursuant to Article 35 §§ 1 and 4. 

III.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

80.  Article 41 of the Convention provides: 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols thereto, and if the 

internal law of the High Contracting Party concerned allows only partial reparation to be made, the Court 

shall, if necessary, afford just satisfaction to the injured party.” 

A.  Damage 

81.  The applicant did not seek an award for pecuniary damage. 

82.  In respect of non-pecuniary damage, he merely sought the lifting of the alleged ban on 

his programme. 

83.  The Government contended that in their observations of 7 March 2005 they had 

provided sufficient evidence that no such ban existed. 

84.  The Court does not consider it necessary to ascertain the truth of the applicant’s 

allegation that the ban on the programme is still in place. It reiterates that, except where 

violations result from a systemic situation, a consideration that cannot apply in the instant 

case (see Broniowski v. Poland [GC], no. 31443/96, §§ 188-194, ECHR 2004-V), the 

respondent State remains free, subject to monitoring by the Committee of Ministers of the 

Council of Europe, to choose the means by which it will discharge its legal obligation under 

Article 46 of the Convention, provided that such means are compatible with the conclusions 

set out in the Court’s judgment (see Sejdovic v. Italy [GC], no. 56581/00, § 119, ECHR 2006-

II). 

In other words, the Court cannot request the respondent State to lift the ban on the sale of 

the report in issue, assuming that it is still in place. Furthermore, the Court considers that the 

non-pecuniary damage sustained by the applicant as a result of the decisions upholding the 

complaints is sufficiently made good by the finding of a violation of Article 10. 

B.  Costs and expenses 

85.  The applicant sought 2,000 Swiss francs (CHF) for the costs incurred. He also made a 

claim in respect of 74 hours of work performed by his lawyer and 27 hours of work by the 

lawyer’s staff. 

86.  The Government were persuaded that the applicant had not satisfied the requirement to 

submit itemised particulars of his claims, together with the relevant supporting documents. 



Accordingly, they argued, his claims should be dismissed out of hand on the basis of Rule 60 

§§ 2 and 3 of the Rules of Court. In any event, the Government urged the Court not to award 

the opposing party a sum exceeding CHF 5,000 as reimbursement of costs and expenses. 

87.  The Court reiterates that where it finds a violation of the Convention it may award the 

applicants the costs and expenses they have incurred before the national courts for the 

prevention or redress of the violation (see Zimmermann and Steiner v. Switzerland, judgment 

of 13 July 1983, Series A no. 66, p. 14, § 36, and Hertel, cited above, p. 2334, § 63). It must 

also be shown that the costs were actually and necessarily incurred and that they are 

reasonable as to quantum (see Bottazzi v. Italy [GC], no. 34884/97, § 30, ECHR 1999-V, and 

Linnekogel v. Switzerland, no. 43874/98, § 49, 1 March 2005). 

88.  In the instant case, the Court considers that regard should be had to the fact that the 

applicant’s complaints were partly declared inadmissible (see Olsson v. Sweden (no. 2), 

judgment of 27 November 1992, Series A no. 250, p. 59, § 150, and Linnekogel, cited above, 

§ 50). 

89.  In the light of the evidence before it and the criteria established in its case-law, the 

Court, ruling on an equitable basis, awards the applicant an aggregate sum of 3,500 euros. 

C.  Default interest 

90.  The Court considers it appropriate that the default interest should be based on the 

marginal lending rate of the European Central Bank, to which should be added three 

percentage points. 

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY 

1.  Declares the complaint under Article 10 admissible and the remainder of the application 

inadmissible; 

2.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention; 

3.  Holds that the finding of a violation constitutes in itself sufficient just satisfaction for the 

non-pecuniary damage sustained by the applicant; 

4.  Holds 

(a)  that the respondent State is to pay the applicant, within three months from the date on 

which the judgment becomes final in accordance with Article 44 § 2 of the Convention, 

EUR 3,500 (three thousand five hundred euros) in respect of costs and expenses, plus any 

tax that may be chargeable, to be converted into the national currency of the respondent 

State at the rate applicable at the date of settlement; 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until settlement simple 

interest shall be payable on the above amounts at a rate equal to the marginal lending rate 

of the European Central Bank during the default period plus three percentage points; 

5.  Dismisses the remainder of the applicant’s claim for just satisfaction. 

Done in French, and notified in writing on 21 September 2006, pursuant to Rule 77 §§ 2 

and 3 of the Rules of Court. 



Vincent Berger Boštjan M. Zupančič  

 Registrar President 
1.  Rectified on 11 January 2007: correction of the date, resulting in an alteration of the numbering of paragraphs 

13-17. 

 
1.  Rectified on 11 January 2007: correction of the date. 

 
1.  Rectified on 11 January 2007: correction of the date. 

 
2.  Rectified on 11 January 2007. The original version was worded as follows: “In this connection, it notes that 

the official report dated 10 May 2000 was issued only a few months after the Complaints Authority had upheld 

the citizens’ complaints on 27 August 1999.” 

 

MONNAT v. SWITZERLAND JUDGMENT 

 
MO		AT v. SWITZERLAND JUDGMENT 


