FIRST SECTION
DECISION
AS TO THE ADMISSIBILITY OF

Application no. 42429/98
by KRONE VERLAG GmbH & CoKG and MEDIAPRINT Zeitungs- und
Zeitschriftenverlag GmbH & CoKG
against Austria

The European Court of Human Rights (First Section), sitting on 20 March 2003 as a

Chamber composed of
Mr C.L. Rozakis, President,

Mr G. Bonello,
Mr P. Lorenzen,
Mrs N. Vaji¢,
Mrs S. Botoucharova,
Mr V. Zagrebelsky,
Mrs E. Steiner, judges,
and Mr S. Nielsen, Deputy Section Registrar,

Having regard to the above application lodged with the European Commission of Human
Rights on 3 June 1998,

Having regard to Article 5 § 2 of Protocol No. 11 to the Convention, by which the
competence to examine the application was transferred to the Court,

Having regard to the observations submitted by the respondent Government and the
observations in reply submitted by the applicants,

Having deliberated, decides as follows:



THE FACTS

The applicants, Krone Verlag GmbH & CoKG and Mediaprint Zeitungs- und
Zeitschriftenverlag GmbH & CoKG are the owner and publisher, respectively, of the daily
newspaper “Neue Kronen Zeitung” with its seat in Vienna.

A. The circumstances of the case

The facts of the case, as submitted by the parties, may be summarised as follows.

On 8 January 1997 the Neue Kronen Zeitung published an article, written under the
pseudonym “Cato”, about the exhibition “War of annihilation. Crimes of the Wehrmacht
1941-1944” (“Wehrmachtsausstellung”), planned to be staged in Salzburg and contested in
Austrian public opinion. The article responded to a commentary by a professor of the Institute
of History of the University Salzburg, published on 23 December 1996 in the opinion column
of the newspaper Salzburger Nachrichten, where the author had defended and promoted this
exhibition and had criticised its opponents. The article of the Neue Kronen Zeitung with the
head “Infected with lies...” (“Mit der Liige infiziert...”’) read as follows:

“Contemporary history is infected with lies as a whore is with syphilis.” Who said that? You probably
won’t guess: the great philosopher Schopenhauer. How right he is! And naturally the losers in a war are the
first to suffer.

This is evident at the so-called Wehrmacht Exhibition, in which most of the exhibits come from the
Soviets, in other words from the Stalinist regime that — among numerous other crimes against its own
people and other nations — committed the massacre at Katyn and attempted to lay the blame for it on the
Wehrmacht. Well over 10,000 Poles were shot dead because they were regarded as anti-Communists. In a
show trial sixteen German soldiers were sentenced to death and immediately executed, though they were
completely innocent. Today documents exist which prove this beyond dispute.

A Salzburg professor of contemporary history, Gerhard Botz — a Waldheim persecutor, of course, who
lives on taxpayers’ money and is highly subsidised — praises this exhibition and attacks anyone who
expresses any reservations. And who is helping him? The Salzburger Nachrichten, which gives him a whole

page.

Isn’t there a saying “If you are caught lying once, you are never believed...”? Well, anyone who has once
lied so grossly, who has been guilty of such criminal falsification and who — to make the monstrous lie
more credible — has sacrificed human lives deserves our utter contempt. What can have happened to this
once so distinguished newspaper for it to side with the Katyn murderers and not believe former soldiers
who experienced the suffering of war?

Does the Salzburger Nachrichten believe that the fallen whose names appear on the war memorials of our
cities, towns and villages were murderers? What an outrageous slur, on them and on those who managed to
survive the hecatomb!

Maybe those who smear our Second World War soldiers think that those who can still defend their
wartime comrades and themselves are now only few in number anyway and that their numbers are
declining. But sons, daughters and grandchildren will begin to feel the pain of their fathers’ scars. They
won’t allow soldiers whose unavoidable destiny it was to fight a world war to be called murderers.

The process of rehabilitation has perhaps already begun. One symptom among many: the falling
circulation of newspapers that act as accomplices of ‘contemporary historians’ as characterised by
Schopenhauer.

Cato”

1. Criminal proceedings

Subsequently, the owner of the Salzburger Nachrichten filed a private prosecution against
Mr Dichand, the editor of the Neue Kronen Zeitung, assuming him to be the author of the



article written under the pseudonym “Cato”, on grounds of defamation (iible Nachrede) and
insult (Beleidigung). At the same time the owner of the Salzburger Nachrichten requested
compensation under the Media Act (Mediengesetz) and that the decision be published.

On 10 June 1997 the Vienna Regional Criminal Court (Landesgericht fiir Strafsachen)
acquitted Mr Dichand and rejected the further claims. It found that it could not be established
with sufficient certainty that the impugned article was written by the accused. Referring to
this acquittal, the court also rejected the compensation claim and the request for publication of
the judgment. It noted that the article in the Neue Kronen Zeitung was part of a political
debate in the course of a journalistic controversy about the exhibition and the historical role of
the Wehrmacht. Its value statements were based on true facts and did not overstep the limits
of permissible criticism. This decision became final.

2. Civil proceedings

Parallel to these proceedings, the owner of the Salzburger Nachrichten lodged injunction
proceedings under section 1330 of the Civil Code (4BGB) and under the Unfair Competition
Act (Gesetz gegen den unlauteren Wettbewerb) against Mr Dichand and the applicant
companies before the Salzburg Regional Court (Landesgericht), requesting that the applicant
companies be prohibited from repeating the following statements:

a) that the Salzburger Nachrichten approved the massacre at Katyn committed by the
Soviets in the Second World War;

b) that in its reporting it called murderers those fallen in the Second World War;

c) that it smeared the soldiers of the Second World War;

d) that it had diminished in quality as a newspaper;

e) that its circulation had fallen; and

f) that the Salzburger Nachrichten were accomplices of liars (meaning that contemporary
historians would falsify history). It also requested a revocation of these allegations and that
the decision be published.

On 29 August 1997 the Salzburg Regional Court issued an injunction, by which it
prohibited the applicant companies to repeat the impugned statements and ordered its
publication. It noted in particular that the statements a), b) and d) constituted untrue
statements of facts which fulfilled the civil offences under section 1330 § 2 of the Civil Code
and under section 7 of the Unfair Competition Act. The statements c) and f) were value
statements containing an unobjective and unnecessary disparagement of a competitor under
section 1 of the Unfair Competition Act. Finally, the statement e) was based on true facts,
which, taken in its context, fulfilled the civil offence under section 1 of the Unfair
Competition Act. The court stated that the article at issue dealt with a political and ideological
matter of public interest. In this respect, the criticism lodged against the Salzburger
Nachrichten could be understood as criticism for having given a forum in its opinion column
to an author who had disputable opinions. It had to be taken into account that commentaries in
opinion columns were not necessarily in line with a newspaper’s point of view. Since the
Neue Kronen Zeitung also criticised the general quality of the Salzburger Nachrichten and its
circulation, which had no relevance whatsoever for the political topic at issue, the criticism
lodged in the article had to be considered as having been made by the applicant companies
with a competitive intention. The same applied to disparaging and untrue statements.
Furthermore, in balancing the purely political statements, which aimed at contributing to a
journalistic debate, with those, which were made with a competitive aim, the latter prevailed
in the court’s opinion, in particular since the article ended with a disparaging statement.

On 22 December 1997 the Linz Court of Appeal (Oberlandesgericht), on the applicant
companies’ appeal, confirmed the lower court’s decision in part. It rejected the claim against



Mr Dichand and ordered the applicant companies to refrain from publishing the following
allegations:

“a) that, in its reports on the Wehrmacht Exhibition, the Salzburger Nachrichten would side with the
Katyn murderers and thus approve the massacre of 10,000 Poles at Katyn committed by the Soviet Army;

b) that in its reports the Salzburger Nachrichten would call the fallen soldiers of the Second World War
‘murderers’;

¢) that in its reports the Salzburger Nachrichten would smear the soldiers of the Second World War;

d) that the Salzburger Nachrichten would not report in the same quality as in the past and had thus lost in
quality as a newspaper, and

e) that the Salzburger Nachrichten were accomplices of liars.”

The court found that a controversy between newspapers could contribute to form public
opinion. This function would become less important if such controversy was conducted with a
competitive intention and by the use of untrue and disparaging statements of facts. Since this
was so in the present case, the competitor’s interest in the protection of its reputation
outweighed the applicant companies’ right to freedom of expression. The court quashed the
lower court’s injunction as regards the prohibition to repeat that the circulation of the
Salzburger Nachrichten had fallen, finding that it constituted a true statement of fact.

On 21 April 1998 the Supreme Court (Oberster Gerichtshof) dismissed the applicant
companies’ extraordinary appeal on points of law as it did not raise any important issue of law
and because the Court of Appeal’s judgment was in line with the Supreme Court’s case-law.
It noted in particular that the criteria of section 7 of the Unfair Competition Act were fulfilled
when statements of facts were published, infer alia, with a competitive intention. In this
respect, the competitive intention had to be assumed when disparaging allegations about a
competitor were made. A given statement constituted a statement of fact if its meaning, as
understood by the recipient, was based on facts which were susceptible to proof.

B. Relevant domestic law

Section 1330 of the Austrian Civil Code provides as follows:
"(1) Anybody who, due to defamation, suffered real damage or loss of profit, may claim compensation.

(2) The same applies if anyone is disseminating facts which jeopardise someone’s reputation, gains or
livelihood, the untruth of which was known or must have been known to him. In this case there is also a
right to claim a revocation and the publication thereof. (...)"

The relevant sections of the Unfair Competition Act read as follows:

Section 1

"Any person who in the course of business commits, for the purposes of competition, acts contrary to
honest practices, may be enjoined from further engaging in those acts and held liable for damages."



Section 7

“(1) Any person who, for the purposes of competition, makes or propagates declarations of fact about
another person’s company, about the owner or manager of a company, about the goods or services of
another person, that are such as to damage the activities of the company or the credit of its owner, may be
held liable for damages, if the truth of the declarations cannot be proved. The person damaged may also
apply for an injunction against the making or propagation of such declarations and may claim a revocation
and the publication thereof.”

COMPLAINT

The applicants complain that the Austrian courts’ decisions violated their right to freedom
of expression under Article 10 of the Convention.

THE LAW

The applicants complain that the Austrian civil courts’ decisions were in breach of Article
10 which reads as follows:

“1. Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include freedom to hold opinions
and to receive and impart information and ideas without interference by public authority and regardless of
frontiers. (...)

2. The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, may be subject to
such formalities, conditions, restrictions or penalties as are prescribed by law and are necessary in a
democratic society, ... for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or rights of
others, (...)”

The Court considers, and this is not disputed between the parties, that the injunction
constituted an interference with the applicant companies’ right to freedom of expression.

The Government argue that the interference was justified under Article 10 § 2 of the
Convention, since it was prescribed by law, namely by section 1330 of the Civil Code and by
the provisions of the Unfair Competition Act. It also pursued the legitimate aim of the
protection of the reputation or rights of others, in particular of a competitor not to be
defencelessly exposed to misleading statements or statements contrary to honest practices.
The interference also remained within the wide margin of appreciation awarded to the
Contracting Parties under Article 10 § 2 in matters of unfair competition. The Austrian courts
had classified the impugned statements as untrue statements of fact discrediting the
Salzburger Nachrichten. Since the competitive character of these statements prevailed over
the purely political ones of the article, the competitor’s interests in protection of its reputation
and in fair competition outweighed the applicant companies’ right to freedom of expression.
Even if the statements were considered as value judgments, the injunction was proportionate:
no penalty was imposed; the applicant companies were only prohibited from repeating the
impugned statements - confined to clearly defined untrue statements, which did not prohibit
the applicant companies to voice their opinion in other, less competitively harmful and
disparaging terms.

The applicant companies contend that the interference was not justified under Article 10 §
2. They concede that the Contracting States enjoy a certain margin of appreciation in
assessing whether a statement is a statement of fact or a value judgment. In their view it had
to be considered as arbitrary, when a criminal court found the same impugned statements to
be permissible value judgments in the light of Article 10 of the Convention, while the civil



courts concluded to the opposite. Since the article was part of a political debate on a topic of
high importance for the public opinion in Austria at that time, the injunction was unnecessary.
It was also disproportionate, as any breach of the injunction could lead to coercive measures
in the amount of up to EUR 100,000.

The Court considers that the injunction was prescribed by law, namely by section 1330 of
the Civil Code and sections 1 and 7 of the Unfair Competition Act (see markt intern Verlag
GmbH and Klaus Beermann v. Germany, judgment of 20 November 1989, Series A no. 165,
p. 18-19 § 30, with further references; mutatis mutandis News Verlags GmbH & CoKG v.
Austria, no. 31457/96, § 43, ECHR 2000-I). The Court accepts the Government’s argument
that the injunction served the protection of the reputation or rights of others, as under Article
10 § 2 of the Convention.

As regards the necessity test, the Court recalls that under the Court’s case-law, the States
parties to the Convention have a certain margin of appreciation in assessing the necessity of
an interference, but this margin is subject to European supervision as regards both the relevant
rules and the decisions applying them (see markt intern Verlag GmbH and Klaus Beermann,
cited above, p. 20, § 33). Such a margin of appreciation is particularly essential in the
complex and fluctuating area of unfair competition. The Court’s task is therefore confined to
ascertaining whether the measures taken at national level are justifiable in principle and
proportionate (see Casado Coca v. Spain, judgment of 24 February 1994, Series A no. 285-A,
p. 28, § 50; Jacubowski v. Germany, judgment of 23 June 1994, Series A no. 291-A, § 26).

The Court considers in the present case that the topic of the article at issue was part of a
journalistic debate on a matter of public interest at the time, which contained elements of
unfair competition. Thus, the domestic courts found that the article had been written by the
applicant companies with a competitive aim, since untrue and disparaging statements of fact
had been used. The domestic courts further held that the applicant companies’ statements with
a competitive aim prevailed over those made with an intention to contribute to a debate of
public interest. In balancing the interests of the involved parties, the courts gave priority to the
interests of the Salzburger Nachrichten in not being defencelessly exposed to misleading
statements by the applicant companies.

The Court considers that the domestic civil courts gave relevant and sufficient reasons for
their decisions. The Court further finds no indication of arbitrariness in that an Austrian
criminal court, in parallel proceedings about a compensation claim, had considered the
impugned statements to be value judgments, permissible because of the applicant companies’
right to freedom of expression. As the requirements for establishing an offence under criminal
or civil law are different, it cannot be considered as arbitrary when a civil court, which
examined the impugned statements from the angle of unfair competition law, came to a
different result than the criminal court. It is true that the assessment whether a certain
statement constitutes a value judgment or a statement of facts might in many cases be
difficult. However, since also under the Court’s case-law a value judgment must be based on
sufficient facts in order to be permissible under Article 10 (see De Haes and Gijsels v.
Belgium, 24 February 1997, Reports 1997-1, p. 236, § 47; Jerusalem v. Austria, no. 26958/95,
§ 43, ECHR 2001-1II), their difference finally lies in the degree of factual proof, which has to
be established.

The Court has taken account of the nature of the interference, namely that no penalty was
imposed, the applicant companies having only been prohibited to repeat certain clearly
confined statement. The Court therefore concludes that the domestic courts did not overstep
their margin of appreciation awarded to them in commercial matters and that the interference
was not disproportionate in the circumstances of the case.

It follows that the application is manifestly ill-founded and must be rejected in accordance
with Article 35 §§ 3 and 4 of the Convention.



For these reasons, the Court unanimously

Declares the application inadmissible.

Seren Nielsen Christos Rozakis

Deputy Registrar President
KRONE VERLAG and MEDIAPRINT v. AUSTRIA DECISION

KRONE VERLAG and MEDIAPRINT v. AUSTRIA DECISION



