
gebruiker
Notitie
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=http://136.175.10.10:8082/ebook/pdf/Censorship_A_World_Encyclopedia.pdf&ved=2ahUKEwiC9tqZ4sSPAxVJ9LsIHQvOLu0QFnoECC8QAQ&usg=AOvVaw37_H4lafQL3tfHe99gyzcB



CENSORSHIP

A	WORLD	ENCYCLOPEDIA

Volume	1-4



Cambridge	and	New	York:	Cambridge	University	Press,	1988
Schrecker,	Ellen	W.,	No	Ivory	Tower:	McCarthyism	and	the	Universities,	New	York:	Oxford	University

Press,	1986

Jian	Bozan	Case

Asia	Research	Centre,	The	Great	Cultural	Revolution	in	China,	Hong	Kong:	Asia	Research	Centre,	1967;
Rutland,	Vermont:	Tuttle,	1968

Edmunds,	Clifford	G.,	"The	Politics	of	Historiography:	Jian	Bozan's	Historicism"	in	China's	Intellectuals
and	the	State:	In	Search	of	a	New	Relationship,	edited	by	Merle	Goldman	et	al.,	Cambridge,
Massachusetts:	Council	on	East	Asian	Studies,	Harvard	University,	1987

Feuerwerker,	Albert	(editor),	History	in	Communist	China,	Cambridge,	Massachusetts:	MIT	Press,	1968
Goldman,	Merle,	China's	Intellectuals:	Advise	and	Dissent,	Cambridge,	Massachusetts:	Harvard

University	Press,	1981
Jian	Bozan,	Shao	Xunzheng	and	Hu	Hua,	A	Concise	History	of	China,	2nd	edition,	Beijing:	Foreign

Languages	Press,	1981
Munro,	Robin,	"Settling	Accounts	with	the	Cultural	Revolution	at	Beijing	University	1977-78",	The	China

Quarterly	(1980):	308-33

Thurston,	Anne	F.,	Enemies	of	the	People,	New	York:	Knopf,	1987

Jozef	Jablonický	Case

Heneka,	A.	et	al.	(editors),	A	Besieged	Culture:	Czechoslovakia	Ten	Years	after	Helsinki,	Stockholm:
Charta	77	Foundation,	1985

Kusy,	Miroslav,	"On	the	Purity	of	the	Historian's	Craft",	Kosmas,	3/2-4/1	(1984-85):	29-38
Preian,	Vilem,	"A	Slovak	Historian	Resists	Coercion	(the	Case	of	Jozef	Jablonicky)"	in	Independent

Historiography	in	Czechoslovakia,	1969-1980,	edited	by	Vilem	Preian,	Hannover:	Prečan,	1980

History:	School	Curricula	and	Textbooks

History	 textbooks	 for	primary	and	 secondary	 schools	have	a	wide	 reach	and	a	potentially	big	 impact.
Censors	therefore	see	them	as	vital	channels	for	disseminating	either	approved	and	official	or	dissident
and	dangerous	views	of	history.	Authorities	worldwide	interfere	in	their	production	and	distribution	and
monitor	them	closely.	On	the	one	hand,	textbook	authors	are	relatively	free	to	express	opinions,	as	they
seldom	depend	on	their	authorship	as	a	source	of	income;	on	the	other	hand,	they	lack	the	professional
historian's	 academic	 freedom,	 as	 they	 must	 work	 under	 permanent	 pressure	 from	 political	 and
educational	authorities	(and	from	publishers	and	textbook	users).



Imposing	official	views

In	many	countries,	authorities	have	attempted	to	align	textbooks	with	the	official	vision	of	the	past.	The
evidence,	chronologically	presented	here,	 is	abundant.	In	the	Soviet	Union,	generations	learned	by	rote
the	 contents	 of	 the	History	of	 the	Communist	 Party	 of	 the	 Soviet	 Union	 (Bolsheviks):	 Short	 Course
(1938),	a	highly	distorted	account	of	 Russian	 and	Soviet	 history	 attributed	 to	 Stalin	himself,	which	 in
many	revised	editions,	totalling	50	million	copies	in	print,	dominated	history	teaching	for	15	years.	Even
after	Khrushchev's	1956	de-Stalinization	speech,	official	dogma	kept	the	subject	in	a	straitjacket	for	three
more	 decades.	 In	 Indonesia,	 the	 teacher	 and	 journalist	 Sanusi	 Pane,	 head	 of	 the	 Office	 of	 Cultural
Affairs	under	the	Japanese	occupation	(1942-45),	wrote	his	four-volume	Sedjarab	Indonesia	 (History	of
Indonesia)	between	1943	anc'	 I945-	 It	became	a	popular	school	 textbook.	 Its	 Indonesian	nationalist	 tone
was	muted,	due,	at	least	in	part,	to	the	wishes	of	the	Japanese	occupation	authorities	who	sponsored	it.
Their	sponsorship	may	also	explain	why	the	first	1945	edition	of	the	fourth	volume	did	not	include	the
overview	of	the	development	of	the	nationalist	movement	that	appears	in	the	1950	edition.

One	of	 the	 first	 directives	 of	 the	new	Bulgarian	government,	 established	 in	 1944,	 enjoined	 teachers
"not	to	expound	the	positive	actions	of	monarchs	in	history	lessons,	but	to	stress	the	tyrannical	quality	of
their	rule	and	the	struggle	of	the	oppressed	people".	Since	at	least	1954,	history	education	at	all	levels	in
Tibet	 has	 been	 completely	 Chinese-centred	 and	 references	 to	 Tibetan	 culture	 and	 history	 have	 been
treated	with	contempt.	History	teachers	in	certain	European	countries	such	as	Belgium,	the	Netherlands,
Sweden,	Britain,	and	West	Germany	feared	that	official	strategies	to	"modernize"	secondary	teaching	in
the	wake	of	 the	May	1968	movement,	by	 reducing	or	abolishing	history	 in	 favour	of	 subjects	 such	as
social	 studies,	 were	 partially	 inspired	 by	 history's	 less	 malleable	 nature.	 During	 Colonel	 Qaddafi's
"Cultural	Revolution"	in	Libya,	in	April	1973,	history	textbooks	for	more	recent	periods	were	extensively
rewritten.	The	pre-eminent	place	given	 to	 the	Sanusi	 family	 (to	which	 former	King	 Idris	 belonged)	 in
accounts	of	the	Ottoman	and	Italian	periods	was	downgraded	almost	to	the	point	of	nonexistence.	Under
the	military	 dictatorship	 in	Uruguay	 (1973	 85),	 periods	 deemed	worthy	 of	 study	 included	 the	 Spanish
conquest,	the	Catholic	Counter-Reformation,	and	the	reign	of	Philip	II	in	Spain,	during	which	Western
Christendom,	 in	 the	view	of	 the	military,	was	saved;	certain	historical	events,	 such	as	 the	1789	French
Revolution,	could	not	be	ignored	and	remained	in	the	study	programmes,	but	teachers	were	advised	not
to	cover	them	in	any	depth	because	this	would	"exalt	the	fruit	of	lewish-Masonic	conspiracies

When	General	Zia	ul	Haq	assumed	power	in	Pakistan	in	July	1977,	the	Education	Department	started
to	revise	syllabuses	at	all	levels	in	order	to	bring	them	into	line	with	Islamic	ideology	and	principles.	The
purged	material	included	"atheistic"	accounts	of	history.	The	rewriting	of	history	books	began	in	earnest
in	1981,	when	Zia	declared	that	it	was	compulsory	to	teach	Mutala'a-i-Pakistan	(Pakistan	Studies)	to	all
degree	 students.	 The	 course	 was	 based	 on	 the	 "Ideology	 of	 Pakistan"	 (the	 creation	 of	 a	 completely
Islamized	 state).	 Topics	 that	 were	 distorted	 included	 the	 historic	 origins	 of	 Pakistan	 and	 its
archaeological	heritage	(because	of	its	 largely	non-Islamic	nature);	the	sacrifices	and	anticolonialism	of
the	Muslims	in	British	India;	the	image	of	Ali	Jinnah,	first	leader	of	independent	Pakistan;	the	role	of	the
'ulama'	(religious	scholars)	in	the	nationalistic	Pakistan	Movement	before	independence;	secularism	and
regionalism;	and	the	portrayal	of	Hindus.	Treatment	of	the	1947-77	period,	including	the	1948	war	over
Kashmir	(fought	when	a	civilian	government	was	in	power),	the	history	of	East	Pakistan	(including	the



1971	civil	war,	the	Indian	invasion,	and	Pakistan's	partition	in	December	1971),	and	Zulfikar	Ali	Bhutto's
rule	 (1971-77),	 was	 almost	 entirely	 neglected	 in	 the	 textbooks.	 After	 1988,	 under	 the	 government	 of
Benazir	Bhutto,	some	of	the	distortions	were	rectified.

In	the	1980s	and	1990s,	history	and	geography	teachers	in	Transylvania,	a	region	in	Romania	with	a
large	Hungarian-speaking	minority,	 had	 to	 be	 Romanian	 by	 government	 decree.	 This	was	 considered
provocative	because	Romanians	and	Hungarians	gave	conflicting	accounts	of	Transylvanian	history.	In
the	 early	 1990s,	 another	 decree	 made	 Romanian	 the	 mandatory	 language	 for	 these	 subjects,	 despite
protests	 from	the	Hungarians.	 In	 July	1997,	 the	decrees	were	abolished.	From	1990	on,	 the	 teaching	of
history	 in	Kosovo	 (Yugoslavia)	was	 "Serbianized"	 and	Albanian	history	 replaced	with	 Serbian	history.
School	textbooks	were	heavily	censored.

In	 June	 1996,	 the	Hong	Kong	Educational	 Publication	Association	 announced	 that	 school	 textbooks
would	 be	 revised	 after	 1997	 to	 reflect	 the	 official	 Chinese	 view	 of	 history.	More	 emphasis	 would	 be
placed	on	Hong	Kong's	past	as	part	of	China.	References	to	the	Opium	War	(1840-41)	were	to	be	purged
of	"western	bias",	the	co-operation	between	Sun	Yat-sen	and	the	warlords	would	be	questioned,	Taiwan
would	no	longer	be	a	"country",	and	there	would	be	a	ban	on	the	expression	"mainland	China"	with	its
implication	that	there	is	more	than	one	China.	Details	of	the	1989	Tiananmen	Square	massacre	would	be
left	 to	 the	 discretion	 of	 individual	 editors,	 but	 fears	were	 expressed	 by	 the	 Teachers'	 Union	 Resource
Centre	that	schools	were	already	dropping	the	use	of	teaching	materials	on	the	massacre	in	anticipation
of	 a	 possible	 ban.	 In	 August	 1997,	 Hong	 Kong	 textbook	 publishers	 revised	 modern	 history	 texts	 for
primary	 and	 secondary	 schools,	 removing	 references	 to	 the	 Tibet	 conflict,	 the	 1957	 Anti-Rightist
campaign,	the	Cultural	Revolution	(1966-69),	1976	dissident	protests,	and	the	1989	Tiananmen	massacre
and	its	aftermath.

Censoring	unwelcome	views

Some	authorities	concentrate	on	censoring	unwelcome	views	of	history.	In	1945,	for	instance,	the	Allied
Powers	banned	all	history	textbooks	that	had	been	in	use	during	the	Third	Reich	and	no	history	lessons
were	given	 in	 the	 reopened	schools.	Similarly,	 in	September	1945,	officials	of	 the	 Japanese	Ministry	of
Education	 issued	 detailed	 orders	 to	 amend	 wartime	 textbooks.	 Following	 this	 order,	 teachers	 and
students	deleted	objectionable	passages	in	wartime	textbooks	as	they	saw	fit.	From	late	October	1945,	the
supreme	commander	for	the	Allied	Powers	gradually	asserted	control	over	the	textbooks,	culminating	in
a	total	ban	on	the	use	of	wartime	textbooks	on	Japanese	history	in	December	1945.

The	United	 States	 and	Brazil	 provide	 two	 notorious	 (but	wholly	 different)	 examples.	 In	 the	United
States,	some	school	boards	attempted	to	tailor	the	textbooks	to	their	views.	In	1954,	the	school	board	in
El	 Paso,	 Texas,	 banned	 the	 use	 of	 a	 history	 textbook	 that	 printed	 without	 comment	 the	 Universal
Declaration	 of	 Human	 Rights	 and	 the	 Declaration	 of	 Independence.	 The	 State	 Board	 of	 Education,
however,	 rejected	 a	 demand	 to	 drop	 the	 book	 from	 its	 list.	 In	 the	 early	 1960s,	 the	 Texas	 House	 of
Representatives	approved	a	 resolution	urging	 that	 "the	American	history	courses	 in	 the	public	 schools
emphasize	in	the	textbooks	our	glowing	and	throbbing	history	of	hearts	and	souls	inspired	by	wonderful
American	 principles	 and	 traditions".	 In	 1966,	 immediately	 after	 the	 election	 of	 Ronald	 Reagan	 as
governor	of	California,	school	inspector	Max	Rafferty	opposed	any	revision	of	textbooks	aimed	at	giving



a	fairer	share	to	the	history	of	ethnic	minorities,	such	as	Land	of	the	Free:	A	History	of	the	United	States
(1966)	 by	 John	Caughey,	 John	Hope	 Franklin,	 and	Ernest	May.	 In	March	 1987,	 a	 federal	 district	 court
ordered	 the	 removal	 of	 44	previously	 approved	 textbooks	 (including	history	 textbooks)	 from	Alabama
public	school	classrooms	on	the	ground	that	the	books	violated	the	First	Amendment	by	promoting	the
"religion	of	secular	humanism".	The	ruling	was	a	victory	for	conservative	Christians	who	claimed	that
secular	 humanism	was	 essentially	 a	 religion,	 although	 based	 on	 human	 rather	 than	 divine	 values.	 In
August	1987	the	decision	was	reversed	by	a	court	of	appeals.

In	Brazil,	the	História	Nova	case	occurred	after	the	military	coup	of	March	1964.	In	February	1964,	five
out	of	 ten	volumes	of	 a	new	history	 textbook	 for	 secondary	 schools,	Historia	Nova	do	Brasil	 (A	New
History	 of	 Brazil)	were	 published	 by	 the	Ministry	 of	 Education	 and	Culture.	 They	were	written	 by	 a
small	 group	 of	 young	 history	 teachers	 under	 the	 co-ordination	 of	 General	 Nelson	Werneck	 Sodré,	 a
Marxist	historian,	head	of	the	history	department	at	the	Institute	Superior	de	Estudos	Brasileiros	(ISEB),
and	considered	by	many	as	the	Brazilian	Communist	Party's	official	historian.	There	were	heavy	protests
in	 several	 newspapers	 and	 on	 television	 against	 the	 apparent	 plan	 to	 make	 the	 textbook	 obligatory
reading	in	Brazil.	 In	March	1964,	volumes	one	and	two	were	out	of	print.	A	decision	to	reprint	and	to
continue	 with	 subsequent	 volumes	 to	 be	 published	 by	 the	 Editora	 Brasiliense	 encountered	 a	 hostile
atmosphere	 shortly	 after	 the	 coup.	 The	 controversial	 textbook	 focused	 on	 the	 Brazilian	 people	 and
emphasized	the	economic	dimension	of	history,	but	it	was	deemed	subversive	and	the	ministry	withdrew
its	 support.	 Articles,	 written	 by	 Sodre	 and	 others	 in	 July	 and	 September	 1965,	 provoked	 further
investigations	and	the	military	police	moved	against	 the	authors,	 imprisoning	and	torturing	them.	The
authors	were	deprived	of	all	opportunities	 to	 lecture	and,	with	 the	exception	of	Sodre,	were	exiled	 for
many	years.	The	 textbooks	were	 confiscated	 in	 the	bookshops,	burned	and	banned,	 and	 the	 ISEB	was
closed.

In	Yugoslavia,	a	high	school	textbook,	History	of	Philosophy,	was	banned	in	the	early	1970s,	because
one	of	its	authors,	Miladin	Životić,	was	a	member	of	the	dissident	Praxis	group.	In	1981,	demonstrations
were	held	 in	 the	Soviet	Republic	of	Georgia,	 in	protest	against	 the	reduction	of	 the	study	of	Georgian
history	 in	 the	 republic's	 schools	 and	 universities.	 In	 February	 1984	 the	 Greek	Ministry	 of	 Education
ordered	 the	 immediate	 dismissal	 of	 Dion	 Nittis,	 a	 teacher	 in	 an	 Anglo-American	 school	 in	 Athens,
following	complaints	 that	he	had	been	engaging	 in	pro-Turkish	propaganda.	He	had	asked	his	class	 to
write	 an	 essay	 on	 the	 1974	 Turkish	 invasion	 of	 northern	 Cyprus	 from	 the	 Turkish	 viewpoint	 and	 to
compare	 it	with	the	Greek	view.	He	had	included	a	few	official	Turkish	government	publications	with
the	recommended	reading	for	the	class;	the	ministry	invoked	a	1931	law	that	prohibited	foreign	schools
in	Greece	from	holding	any	kind	of	educational	materials	considered	unfavourable	to	the	Greek	nation.
In	Poland,	 650,000	 copies	of	 a	 textbook,	Modern	History	 by	Andrzej	 Szcześniak,	were	withheld	by	 the
censors	 and	ordered	 to	be	destroyed	 in	 February	 1985,	 apparently	because	 it	 touched	upon	 "sensitive"
facts	 that	 had	 been	 passed	 over	 in	 previous	 school	 books.	 In	 August	 1995,	 president	 Alyaksandr
Lukashenka	of	Belarus	banned	all	 history	 textbooks	published	after	 1992,	 because	 they	were	 allegedly
"politically	 biased"	 and	 developed	 a	 nationalist	 version	 of	 the	Belarussian	 past,	 contradicting	 his	 own
russophile	version.	In	anticipation	of	new	textbooks,	old	pre-1991	Soviet	texts	had	to	be	used.	In	practice,
an	outright	ban	was	not	imposed	owing	to	textbook	shortage.	The	issuing	of	the	directive	prompted	the
resignation	of	two	deputy	ministers	of	education.



Censors	have	also	intervened	before	and	after	textbook	production.	Refusal	to	grant	a	book	textbook
status	occurred,	for	example,	in	1928,	when	a	book	by	Gu	Jiegang	(Ku	Chieh-kang),	a	historian	famous
for	 his	 critical	 discussions	 of	 Chinese	 antiquity,	 did	 not	 receive	 official	 authorization	 for	 use	 in	 high
school	 because	 Guomindang	 officials	 denounced	 his	 treatment	 of	 the	 Golden	 Age	 as	 a	 myth.	 More
frequently,	 interference	 has	 been	 at	manuscript	 level.	 The	 Japanese	 example	 is	 telling.	 Since	 1956	 the
Japanese	Ministry	of	Education	has	screened	all	history	textbook	manuscripts,	and	many	critical	views
are	 liable	 to	 censorship.	 Sensitive	 topics	 include:	 government	 policies;	 the	 national	 flag;	 the	 national
anthem;	the	emperor,	the	royal	family	and	their	relationship	to	the	Shinto	religion.	Also	under	scrutiny
are	 the	 foundation	 of	 the	 nation;	 the	 1889	Meiji	 constitution;	 the	 Korean	 independence	movement	 of
March	 1919;	 armed	 forces	 atrocities	 during	 the	 Pacific	 War,	 including	 the	 invasion	 of	 China	 by	 the
Japanese	Imperial	Army	in	the	1930s,	the	1937	Nanking	massacre,	and	the	bacteriological	experiments	of
Unit	 731	 at	Harbin;	 the	 conscription	 of	 Koreans	 into	 forced	 labour	 in	 Japan	 during	 1939-45;	 the	 1941
Russo-Japanese	NonAggression	Pact;	the	question	of	"comfort	women";	and	the	1945	battle	of	Okinawa.
Many	believe	that	the	textbook	authorization	system	(kentei	seido),	in	conjunction	with	other	measures
such	as	textbook	selection,	national	examinations,	and	teacher	job	rating	reports,	 lead	to	a	narrow	and
centralized	view	of	 the	past.	 Into	 the	21st	 century,	numerous	 textbook	manuscripts	had	 to	be	adapted
before	they	were	authorized	for	use	in	the	classroom.

"Textbook	wars"

States	are	not	the	only	bodies	to	interfere	with	the	content	of	textbooks;	unofficial	groups	have	also	tried
to	 intervene,	 as	 demonstrated	 by	 an	 early	 case	 in	 Japan.	 On	 19	 January	 1911,	 one	 day	 after	 26	men
charged	with	an	assassination	attempt	against	 the	Meiji	emperor	were	convicted,	a	 leading	newspaper
criticized	 the	 contents	 of	 a	 textbook	 entitled	 Jinjo	 shogaku	Nihon	 rekishi	 (1906,	 Japanese	History	 for
Primary	Schools),	written	by	Kita	Sadakichi	and	revised	by,	among	others,	Mikami	Sanji,	both	members
of	an	advisory	textbook	board	at	the	Ministry	of	Education.	It	treated	the	Namboku-chō	period	(1336-92)
as	 one	 in	which	 two	 imperial	 courts	 co-existed	 on	 equal	 terms,	 thereby	 suggesting	 that	 the	 imperial
authority	was	divisible,	whereas	 the	official	 line	 supported	popular	 sympathy	 for	 the	Southern	Court.
This	 sparked	 off	 a	 controversy	 in	 the	 press	 and	 a	 discussion	 in	 the	 Diet	 was	 prevented	 at	 the	 last
moment.	The	opposition	party	Kokuminto	and	several	societies,	such	as	the	nationalistic	Society	for	the
Protection	of	the	National	Polity	of	Great	Japan,	sent	letters	of	protest	to	the	government.	In	February,
the	cabinet	decided	to	recognize	the	Southern	Court	as	the	only	legitimate	one	(a	decision	approved	by
the	emperor	on	3	March).	On	27	February,	Kita	was	dismissed	from	the	advisory	board	and	placed	on
leave	of	absence	from	his	position	in	the	Ministry	of	Education.	When	his	leave	ended	two	years	later,	he
resigned	 from	 the	 ministry.	 Mikami,	 director	 of	 the	 Institute	 of	 Historiography	 at	 Tokyo	 Imperial
University,	 resigned	 from	 the	 advisory	 board	 voluntarily.	 The	 government	 appointed	 Shigeta	 Joichi,	 a
professor	of	history	at	the	Hiroshima	Higher	Normal	School,	to	rewrite	the	textbook,	and	a	new	edition
that	focused	on	the	role	of	the	legendary	imperial	ancestors	and	endorsed	the	Southern	Court	legitimacy
was	published	in	October	1911.

In	early	20th-century	France,	a	 textbook	war	 took	place	when	Catholics	opposing	state	 intervention
organized	 petitions	 against	 "bad"	 textbooks,	 put	 them	 on	 the	 index	 and	 burned	 them.	 An	 unusual



example	from	the	same	country	is	the	successful	boycott	by	the	French	teachers'	union	in	1926-28	of	26
anti-German	history	textbooks	and	readers	that	glorified	war.	The	publishers	were	forced	to	withdraw
and	replace	the	textbooks.

In	 the	 United	 States,	 the	 right-wing	 group	 Texans	 for	 America	 (TFA)	 intimidated	 the	 Texas	 state
textbook	committee	in	1961	and	pressed	several	publishers	to	make	substantial	changes	to	their	books	on
US	history	and	geography.	The	publishers	Macmillan	deleted	a	passage	that	suggested	that	World	War	II
might	have	been	averted	if	 the	United	States	had	joined	the	League	of	Nations,	and	the	Silver	Burdett
Company	 took	 out	 two	 passages	 on	 the	 need	 for	 the	 US	 to	 maintain	 friendly	 relations	 with	 other
countries	and	on	the	possibility	that	some	countries	would	occasionally	disagree	with	the	United	States.
The	substituted	passages	simply	stated	that	some	countries	were	less	free	than	the	United	States.	Also	in
1961-62,	TFA	 took	action	against	 the	use	 in	Texas	of	 the	history	 textbook	This	 Is	Our	Nation	 by	Paul
Boiler,	a	historian	at	Southern	Methodist	University	 in	Dallas,	and	Jean	Tilford,	a	high	school	 teacher.
Boiler	 was	 accused,	 among	 other	 things,	 of	 being	 soft	 on	 communism,	 of	 omitting	 vital	 facts	 about
American	history,	of	giving	too	much	space	to	the	Native	Americans	and	to	the	subject	of	slavery,	and	of
providing	a	too	favourable	view	of	president	Roosevelt	and	the	New	Deal.	He	received	hate	calls	in	the
middle	of	the	night.	Despite	the	pressure,	the	book	was	adopted	in	November	1961.	In	1962,	however,	the
TFA	sent	out	a	four-page	circular	throughout	Texas	denouncing	the	book	and	threatening	"indignation
meetings"	 if	 it	was	 selected	anywhere.	 It	was	 successfully	boycotted	 in	 all	 school	districts	 but	one.	 In
1963	 the	 TFA	 wanted	 50	 textbooks	 to	 be	 banned	 from	 the	 classrooms,	 including:	 America:	 Land	 of
Freedom;	 A	 History	 of	 the	 United	 States;	The	 Story	 of	 Our	 Country,	 American	 History;	 Living	World
History;	The	Rise	of	the	American	Nation;	The	Story	of	America;	The	Record	of	Mankind;	The	Adventure
of	the	American	People;	and	United	States	History.

In	 1979	 a	 conservative	 coalition	 in	 New	 Mexico	 demanded	 (apparently	 without	 success)	 that	 43
textbooks	be	excluded	from	the	state	list	of	adopted	textbooks,	including	many	US	history	and	civics	or
government	textbooks.	In	1983	the	Texas	Board	of	Education,	considering	world	history	books,	ordered
publishers	 to	make	 several	 changes	 in	 the	 portrayal	 of	 prehistory	 and	 evolution,	 religion,	 capitalism,
communism,	and	 the	New	Deal,	 in	accordance	with	 the	views	of	 conservative	groups	 led	by	Mel	and
Norma	 Gabler,	 a	 Texan	 couple	 active	 in	 textbook	 selection	 since	 1961	 and	 operating	 as	 Educational
Research	Analysts	Inc.	A	few	years	before,	an	Alabama	state	board	had	removed	Unfinished	Journey:	A
World	History	 from	 the	 approved	 list	 of	 school	 texts	 because	 it	 defended	 the	 evolutionary	 position.
Unofficial	 action	against	 textbooks	also	occurred	elsewhere,	 although	 information	on	 this	 is	 scarce.	 In
March	 1976	 Server	 Tanilli,	 a	 university	 lecturer	 in	 Turkey,	 was	 denounced	 to	 the	 police	 by	 the
paramilitary	 Hearths	 of	 Idealism,	 the	 youth	 movement	 of	 the	 Pan-Turkish	 Nationalist	 Action	 Party
(NAP),	for	being	the	author	of	the	textbook	A	History	of	Civilization.	He	was	charged	with	subversion
but	acquitted	in	April	1978.	A	few	days	after	his	release,	a	group	of	youths	believed	to	be	NAP	militants
attempted	to	murder	him;	four	bullets	left	him	paralysed	from	the	chest	down.

Public	controversies

Controversy	over	history	textbooks	often	became	a	focus	for	public	concern.	In	the	early	1970s,	a	debate
in	the	Peruvian	media	focused	on	the	use	of	certain	high	school	textbooks	and	whether	history	should	be



more	 than	a	description	of	 the	heroic	deeds	of	a	 few	great	men.	 In	 the	Soviet	Union,	 the	 final	history
exams	for	16-	and	17-year-olds	and	the	annual	examinations	on	the	history	of	the	Soviet	period	for	other
forms	 were	 cancelled	 in	 1988,	 because	 the	 old	 history	 textbooks	 had	 been	 found	 full	 of	 lies:	 their
credibility	had	disappeared.	New	textbooks	appeared	in	1989	and	1990.	In	1997,	the	Slovak	government
announced	 that	 it	would	withdraw	 a	 controversial	 history	 textbook,	The	History	 of	 Slovakia	 and	 the
Slovaks,	 by	 the	 Catholic	 priest	 Milan	 Durica.	 This	 followed	 an	 outcry	 from,	 among	 others,	 Slovak
historians,	who	claimed	that	it	denied	the	persecution	of	Slovak	Jews	during	priest	Joseph	Tiso's	proNazi
war	regime	(during	which	fewer	than	10,000	of	70,000	Tews	survived).

The	following	cases,	describing	controversies	in	India,	Japan,	Colombia,	and	Mexico,	allow	for	some
comparisons.	 In	May	 1977	 the	 principal	 secretary	 to	Morarji	Desai,	 then	 prime	minister	 of	 the	 newly
elected	Janata	government	(1977-79)	'n	India,	sent	a	note	to	the	minister	of	education	about	the	contents
of	 four	books	on	 Indian	history	 (written	at	 the	behest	of	educational	authorities,	 for	use	 in	 the	higher
school	classes	and	the	primary	stage	of	college	instruction,	and	already	prescribed	in	certain	institutions).
The	minister	was	asked	to	consider	withdrawing	recognition.	The	textbooks	were	Medieval	India	(1967)
by	Romila	Thapar;	Modem	India	(1970)	by	Bipan	Chandra;	Freedom	Struggle	(1972)	by	Amales	Tripathi,
Barun	 De,	 and	 Chandra;	 and	 Communalism	 and	 the	 Writing	 of	 Indian	 History	 (1970)	 by	 Harbans
Mukhia,	Thapar,	and	Chandra.	A	fifth	textbook,	Ancient	India	(1977)	by	Ram	Sharan	Sharma,	was	added
after	 it	 had	 been	 denounced	 at	 a	 mass	 meeting.	 The	 Education	 Ministry	 referred	 the	 matter	 to	 the
publishers	 of	 three	 of	 the	 books,	 the	 National	 Council	 for	 Educational	 Research	 and	 Training,	 who
dismissed	the	criticism.

A	virtual	ban	on	the	use	and	reprint	of	 the	books	did	nevertheless	occur.	The	most	disputed	feature
was	their	interpretation	of	"medieval"	Indian	history,	the	period	when	Muslim	rule	prevailed	in	much	of
India	 (izoo-1757)	 and	 characterized	 by	 some	 as	 anti-national,	 anti-Hindu,	 and	 pro-Muslim.	 Much
discussion	centred	around	the	question	of	whether	Muslim	rule	could	be	called	"indigenous"	or	"foreign".
Other	important	points	were	the	authors'	attention	to	social	and	economic	history	and	their	propensity
to	explain	conflict	among	elites	primarily	in	political	rather	than	religious	terms.	The	controversy	took
place	 in	 the	 press	 (among	 others,	 between	 Thapar,	 who	 defended	 the	 secularist	 view,	 and	 Romesh
Chandra	 Majumdar,	 who	 argued	 from	 the	 communalist	 point	 of	 view),	 journals	 of	 opinion,	 and	 in
parliament.	A	leaflet	against	the	authors	was	distributed,	but	teachers	and	students	at	two	universities	in
New	Delhi	 signed	petitions	 in	 their	 favour.	Sharma's	book,	published	at	 the	height	of	 the	controversy,
was	withdrawn	from	the	syllabus	in	1100	schools	affiliated	to	the	Central	Board	of	Secondary	Education
in	July	1978.	The	books	by	Thapar	and	Chandra	were	not	formally	withdrawn,	but	their	distribution	was
de	facto	sharply	reduced.	Fourteen	other	textbooks	were	on	a	 list	of	works	to	be	withdrawn.	After	the
Indian	History	Congress	strongly	supported	the	textbook	writers,	the	Janata	government	encouraged	the
creation	of	a	rival	organization,	the	Indian	History	and	Culture	Society.

In	Japan,	a	controversy	of	a	different	nature	took	place	between	June	and	September	1982.	Many	Asian
countries,	 led	 by	 South	Korea	 and	China,	 disputed	 the	ways	 in	which	 some	new	 textbooks	 portrayed
Japanese	military	 imperialism	 in	 Asia	 between	 1910	 and	 1945.	 In	 July	 1982,	 China	 lodged	 an	 official
protest	and,	in	South	Korea,	widespread	anti-Japanese	demonstrations	broke	out.	One	of	the	points	raised
in	the	debate	was	the	extent	to	which	foreign	governments	could	interfere	in	the	writing	of	a	country's
national	 history.	 In	 late	 August	 1982,	 the	 Japanese	 government	 announced	 that	 it	 would	 correct	 the



textbook	accounts	and	 that	 the	 criteria	 for	 textbook	authorization	would	be	 revised.	Korea	and	China
accepted	 this	 promise.	At	 the	 end	 of	 September	 1982	 Japanese	 students	 clashed	 with	 riot	 police	 at
demonstrations	in	which	grievances	were	expressed	over	various	issues,	including	the	revision	of	history
textbooks.	 In	November	 1982,	 a	 new	policy	 for	 textbook	 examination	 and	 authorization	was	 adopted,
with,	however,	several	exemptions.

In	 several	October	and	November	1985	 issues	of	El	Tiernpo,	Colombia's	 largest	 newspaper,	German
Arciniegas,	 president	 of	 the	Academia	Colombiana	 de	Historia	 (Colombian	Academy	 of	History)	 and
former	 minister	 of	 education,	 accused	 history	 textbook	 author	 Rodolfo	 Ramón	 de	 Roux	 (who,	 with
Fernando	 Torres	 Londoño,	 had	 published	 Nuestra	 Historia,	 a	 textbook	 in	 two	 volumes,	 in	 1984)	 of
omitting	or	 ridiculing	 the	most	 important	 figures	of	 the	 independence	period	and	of	 overemphasizing
contemporary	history.	He	 rejected	 the	New	History	 approach	 in	Colombian	 textbooks	 as	Marxist	 and
non-patriotic.	Despite	 the	moral	 condemnation	of	 the	academy,	 the	 textbooks	continued	 to	be	used	 in
schools.	In	1988,	a	third	volume	in	the	textbook	series	was	published,	Historia	de	Colombia,	written	by
Silvia	Duzzan	 and	 Salomón	Kalmanovitz.	A	 judgement	 of	 the	 academy	 condemning	 the	New	History
methodology	used	in	the	textbook	was	cited	approvingly	in	the	daily	El	Siglo.	In	a	March	1989	issue	of
the	 Medellín	 newspaper	 El	 Colombiano,	 an	 academy	 member	 added	 that	 it	 depicted	 Spaniards	 and
Creoles	unfavourably,	thus	inciting	hatred	against	them.	The	academy	urged	the	minister	of	education	to
censor	 the	 textbook.	 This	 was	 followed	 by	 a	 petition	 from	 teachers	 and	 professors	 of	 the	 National
University	in	which	they	endorsed	the	textbook	and	criticized	the	academy's	dogmatic	attitude.

i-rom	August	to	October	1992,	a	history	textbook	controversy	took	place	in	the	Mexican	mass	media
over	the	contents	of	the	new	official	mandatory	history	textbooks	for	9-	to	12-year	olds.	The	new	books,
entitled	Mi	Libro	de	Historia	de	México	(My	Book	of	Mexican	History),	were	intended	to	replace	social
science	 textbooks	 since,	 in	May	 1991,	 the	 minister	 of	 public	 education	 (the	 future	 president,	 Ernesto
Zedillo)	had	declared	that	the	public	had	an	insufficient	knowledge	of	national	history.	The	protest	was
directed	against	what	was	called	their	biased	interpretation	of	Mexican	history,	especially	contemporary
history	(including	a	description	of	 the	October	1968	Tlatelolco	massacre	of	students),	 in	support	of	 the
legitimation	of	the	ruling	Institutional	Revolutionary	Party.	Traditional	(nationalist)	heroes	were	excised
or	played	down;	the	1910	Revolution	was	no	longer	glorified.	The	Porfiriato	(1876-1911),	when	president
Díaz	attempted	Mexico's	modernization	at	great	human	cost,	was	depicted	as	a	liberal	and	technocratic
precedent	and	rehabilitated.	As	a	result	of	the	protest,	the	government	withdrew	the	textbooks.	A	year
later,	 in	 August	 1993,	 the	 revised	 editions,	 which	 broke	 off	 Mexican	 history	 in	 1964,	 thus	 avoiding
description	 of	 the	 1968	 events,	 aroused	 new	 criticism	 and	 they,	 too,	were	withdrawn.	Ad	 hoc	 history
teaching	materials	were	distributed	instead.

In	 India,	 Japan,	 Colombia,	 and	 Mexico	 the	 press	 was	 the	 main	 forum	 for	 the	 controversy.
Parliamentary	 debates	 on	 school	 history	 were	 held	 in	 India	 and	 Japan.	 Everywhere	 large	 groups	 of
historians	were	mobilized	to	express	their	opinion.	The	controversies	were	accompanied	by	attempts	at
censorship	 in	all	 the	countries	except	Mexico,	where	 the	debate	concerned	 the	admissibility	of	official
propaganda.	 In	 Japan,	 the	 controversy	 acquired	 an	 international	 dimension	 because	 other	 countries
disputed	 the	 portrayal	 of	 history	 in	 Japanese	 textbooks.	 In	 each	 case,	 the	 controversy	 constituted	 the
most	visible	manifestation	of	a	more	deeply	rooted	conflict.	In	India,	it	was	the	clash	between	secularist
and	communalist	views	of	history;	in	Colombia,	a	struggle	between	conservative	and	progressive	views



of	history;	 in	Japan,	a	conflict	between	those	who	wanted	a	positive	portrayal	of	Japanese	history	and
those	who	also	wanted	to	discuss	its	dark	sides;	and	in	Mexico,	a	collision	between	those	who	wanted
contemporary	history	to	support	 the	ruling	party	and	those	who	resisted	this.	 In	 India,	Colombia,	and
Mexico,	it	was	also	a	conflict	between	traditional	and	modern	methodologies.

Serious	disagreement	emerged	in	each	of	these	countries	about	the	textbooks'	shift	of	emphasis	from
the	history	of	great	men	towards	the	history	of	the	masses	and	of	daily	life.	The	textbook	controversies
clearly	 show	 that	 history	 is	 an	 important	 issue	 whenever	 it	 concerns	 the	 public	 at	 large	 and	 future
generations.	They	not	only	reflect	very	different	interpretations	of	the	past,	but	also,	ultimately,	different
underlying	conceptions	of	national	identity.

Resistance

Some	textbook	authors,	 teachers,	and	students	have	protested	against	 the	mutilation	and	censorship	of
their	 textbooks.	Two	cases	 in	which	 some	 success	was	achieved	 illustrate	 the	 forms	of	 this	 resistance.
Late	 in	 1974	 the	Mississippi	 Textbook	 Purchasing	 Board	 refused	 to	 approve	Mississippi:	 Conflict	 and
Change	 (1974),	by	James	Loewen	and	Charles	Sallis,	 for	use	 in	state	schools,	giving	no	reasons	for	 the
ban.	 The	 book,	 the	 product	 of	 a	 collaboration	 between	 students	 and	 staff	 of	 Tougaloo	 and	 Millsaps
Colleges,	 discussed	 racial	 conflict	 and	 pointed	 out	 the	 contributions	 of	 black	 people	 and	 other	 ethnic
minorities	 to	 the	 state.	 The	 manuscript	 had	 been	 turned	 down	 by	 several	 textbook	 houses	 before
Pantheon	published	it.	In	1975,	it	won	an	award	for	the	best	work	of	Southern	nonfiction.	At	the	end	of
that	 year,	 the	 authors,	 together	 with	 many	 teachers	 and	 organizations	 in	 Mississippi,	 sued	 the	 state
school	authorities	 for	permission	to	use	 the	book	on	the	ground	that	 the	only	authorized	history	book
championed	white	supremacy.	In	April	1980,	the	court	ruled	that	the	textbook	"was	not	rejected	for	any
justifiable	reason"	and	that	the	ban	was	"motivated	and	influenced	by	racial	issues".	It	ordered	the	book
to	be	placed	on	 the	approved	 list	 for	 a	period	of	 six	years.	However,	 the	New	York	Times	 reported	 in
March	 1981	 that,	 in	 some	 schools,	 pressure,	 including	 threats	 of	 dismissal,	 had	 been	 applied	 against
teachers	interested	in	adopting	the	textbook.

The	most	famous	example	of	resistance	was	perhaps	that	of	a	Japanese	historian	who	initiated	three
suits	against	the	state.	In	1963	the	Ministry	of	Education	refused	to	approve	the	fifth	revised	edition	of	a
high	school	history	textbook,	A	New	History	of	Japan,	written	by	Ienaga	Saburō.	The	author	was	asked
to	modify	about	300	items.	In	June	1965,	Ienaga	filed	a	suit,	the	first	of	a	series	known	as	"the	textbook
cases".	 In	 them,	 he	 challenged	 the	 authorization	 system	 as	 an	 unconstitutional	 transgression	 of	 his
freedom	of	expression,	his	academic	freedom,	and	the	children's	right	to	education.	Ienaga	partially	won
his	case	in	August	1997,	when	the	Supreme	Court	ruled	as	illegal	the	deletion	of	references	to	Unit	731
and	the	Nanking	massacre.	At	the	same	time,	it	upheld	the	Ministry	of	Education's	constitutional	right	of
textbook	screening,	saying	that	it	did	not	constitute	censorship,	because	it	did	not	prohibit	the	book	from
being	published	commercially.	In	March	2001	Ienaga	was	nominated	for	the	Nobel	Peace	Prize.	In	1993
Takashima	Nobuyoshi,	 a	 teacher	of	 social	 studies	 in	Tokyo,	whose	manuscript	was	also	not	approved,
followed	Ienaga's	example	and	sued	the	state.	In	April	1998	a	district	court	ruled	that	two	changes	to	his
textbook	demanded	by	the	ministry	were	illegal.	The	court	ordered	the	ministry	to	pay	damages	to	the
author.



Textbooks	remain	a	most	sensitive	area	of	attention.	In	May	2000	right-wing	parliamentarians	in	Chile
(unsuccessfully)	tried	to	persuade	the	Lagos	government	to	withdraw	a	Ministry	of	Education	primary
school	history	textbook	that	covered	the	1973	military	coup.	They	complained	about	19	"tendentious"	or
"biased"	 assertions,	 including	 the	 use	 of	 the	 word	 golpe	 (coup),	 instead	 of	 pronunciamiento
(pronouncement)	 to	 describe	 the	 coup.	 In	 June	 2000	 the	 Spanish	Real	Academia	 de	 la	Historia	 (Royal
Academy	of	History)	published	a	 report	 in	which	 it	 criticized	 the	 systematic	omission	of	Spanish	and
non-contemporary	 history	 and	 the	 nationalistic	 bias	 in	 some	 high	 school	 history	 textbooks	 of	 the
Galician,	Basque,	and	other	regions.	The	report	sparked	a	controversy.	 In	 July	2000	 the	writer	Edward
Said	 criticized	 Palestinian	 Authority	 history	 textbooks	 for	 obliterating	 the	 history	 of	 post-1948
Palestinian	 Israeli	 relations	with	 the	 aim	of	not	 disturbing	 the	Oslo	peace	process.	 In	November	 zooo
Francesco	 Storace,	 a	member	 of	 the	 far-right	Alleanza	Nazionale	 in	 Italy,	 voted	 for	 the	 creation	 of	 a
commission	 to	 evaluate	 history	 textbooks	 in	 the	 Lazio	 region.	 This	 sparked	 a	 controversy	 because
professional	historians	feared	that	it	was	the	first	step	of	a	process	in	which	right	wing	political	parties
would	demand	the	end	of	the	antifascist	paradigm,	a	condemnation	of	the	communist	experience	and	a
re-evaluation	 of	 the	 Republic	 of	 Salo	 which	 fought	 against	 the	 partisans	 after	 the	 1943	 armistice.	 In
Turkmenistan,	president	Saparmurad	Niazov	ordered	that	the	entire	printing	of	a	new	Turkmen	history
textbook	be	burned.	And	in	March-April	2001,	South	Korea,	North	Korea,	China,	and	Taiwan	protested
against	a	nationalist	Japanese	history	textbook.

Terence	Leonard,	a	member	of	 the	British	 textbook	section	of	 the	Control	Commission	of	Germany
after	World	War	II,	used	to	say	that	if	foreign	offices	would	read	foreign	history	textbooks,	they	could
save	 all	 the	money	 they	 spent	 on	 agents'	 reports	 on	 public	 opinion	 abroad.	 The	 examples	 given	 here
show	that,	on	the	contrary,	authorized	textbooks	in	many	countries	tend	to	reflect	public	opinion	only
poorly,	or	not	at	all:	they	are	barometers	for	the	views	propagated	or	condoned	by	the	authorities.	There
often	remains	a	huge	gap	between	the	history	taught	at	school	and	the	history	remembered	and	told	at
home,	with	the	former	supplemented	and	corrected	by	the	latter.

ANTOON	DE	BAETS

Further	Reading

General

Article	19,	Information,	Freedom	and	Censorship:	World	Report,	London:	Article	19,	1988	and	1991
Dance,	Edward	H.,	History	the	Betrayer:	A	Study	in	Bias,	London:	Hutchinson,	1960;	revised	edition,	1964
De	Baets,	Antoon,	"Profile	of	the	History	Textbook	Author	as	a	Mediator	between	Historiography	and

Society",	Internationale	Schulbuchforscbung/International	Textbook	Research	(1994):	515-34
De	Baets,	Antoon,	Censorship	of	Historical	Thought:	A	World	Guide,	1945-2000,	Westport,	Connecticut:

Greenwood	Press,	2.001
Ferro,	Marc,	The	Use	and	Abuse	of	History,	or,	How	the	Past	Is	Taught,	London	and	Boston:	Routledge,



1981
Human	Rights	Watch,	World	Report,	Washington,	DC:	Human	Rights	Watch,	1990-
World	University	Service,	Academic	Freedom,	London:	Zed,	1990-

Brazil

Carneiro	Benevides,	C.A.	et	ai,	"Nationalisme	et	Marxisme	dans	l'enseignement	de	l'histoire	du	Bresil",
unpublished	paper	presented	at	the	18th	International	Congress	of	Historical	Sciences,	Montreal,	1995

Bulgaria

Deyanova,	L.,	"When	Memory	Plays	Tricks",	Unesco	Courier	(May	1994):	35-37

China	and	Hong	Kong

Gargan,	E.A.,	"Hong	Kong's	History;	An	Open	Book",	International	Herald	Tribune	(4	April	1997):	4
Schneider,	L.A.,	"From	Textual	Criticism	to	Social	Criticism:	The	Historiography	of	Ku	Chieh-kang",

Journal	of	Asian	Studies	(1968-69):	771-88

Chile

Human	Rights	Watch,	Progress	Stalled:	Setbacks	in	Freedom	of	Expression	Reform,	Washington,	DC:
Human	Rights	Watch,	2001

Colombia

Colmenares,	G.,	"Der	Schulbuchstreit	in	Kolurabien"	in	Latinoamérica:	enseñanza	de	la	historia,	libros
de	textos	y	conciencia	bistórica,	edited	by	Michael	Riekenberg,	Buenos	Aires:	Alianza,	and	Frankfurt:
Eckert,	1991

Konig,	H.-J.,	"Die	'fahrenden	Ritter	des	Patriotismus':	zur	Haltung	der	kolumbianischen	Akademie	der
Geschichte	gegeniiber	Problemen	des	sozialen	Wandels"	in	Latinoamérica:	enseñanza	de	la	historia,
libros	de	texto	y	conciencia	bistórica,	edited	by	Michael	Riekenberg,	Buenos	Aires:	Alianza	and
Frankfurt:	Eckert,	1991

France	and	Germany

Crubellier,	M.,	"Manuels	d'Histoire"	in	Dictionnaire	des	sciences	historiques,	edited	by	André	Burguiére,



Paris:	Presses	Universitaires	de	France,	1986
Joutard,	P.,	"L'Enseignement	de	I'histoire"	in	L'Histoire	et	le	Métier	d'Historien	en	France,	1945-1995,

edited	by	Francois	Bédarida,	Paris:	Éditions	de	la	Maison	des	Sciences	de	l'Homme,	1995
Schueddekopt,	Otto-Ernst	et	al.,	L'Enseignement	de	I'histoire	et	la	révision	des	manuels	d'histoire,

Strasbourg:	Conseil	de	l'Europe,	1967

Greece

Clogg,	R.,	"The	Greeks	and	Their	Past"	in	Historians	as	NationBuilders:	Central	and	South-East	Europe,
edited	by	Dennis	Deletant	and	Harry	Hanak,	Basingstoke:	Macmillan,	1988

Hungary

Benkes,	M.	with	R.	Rezsohazy,	"Systéme	Scolaire	et	Enseignement	de	l'Histoire	en	Hongrie"	(interview),
Clio,	Revue	de	VAssociation	des	Historiens	de	I'UCL,	108-109	(1996):	50-52

India

Abraham,	A.S.,	"Dispute	over	Textbook	'Censorship'",	Times	Educational	Supplement	(9	September	1977):
10

Abraham,	A.S.,	"India:	Book	Ban	Angers	Liberals",	Times	Higher	Education	Supplement	(7	July	1978):	6
Ballhatchet,	K.,	"The	Rewriting	of	South	Asian	History	by	South	Asian	Historians	after	1947",	Asian

Affairs,	1	(1984):	17-38
"Debate	on	History",	Mainstream	(10	and	24	December	1977):	31-34	and	29-32
Gopal,	S.,	"The	Fear	of	History",	Seminar	(January	1978):	70-73
Handa,	M.L.,	"Indian	Historiography:	Writing	and	Rewriting	Indian	History",	Journal	of	Asian	and

African	Studies	(1982):	218-34
Hilton,	R.H.,	"Censorship	in	India",	Past	&	Present	(November	1977):	142
Rudolph,	L.I.,	and	S.	Hoeber	Rudolph,	"Cultural	Policy,	Textbook	Controversy	and	Indian	Identity"	in	The

States	of	South	Asia:	Problems	of	National	Integration,	edited	by	A.	Jeyaratnam	Wilson	and	Dennis
Dalton,	London:	Hurst,	and	Honolulu:	University	of	Hawaii	Press,	1982

Indonesia

Klooster,	Hugo	A.J.,	Indonesiërs	schrijven	bun	geschiedenis:	de	ontwikkeling	van	de	Indonesiscbe
geschiedbeoefening	in	theorie	en	praktijk,	1900-1980	(Indonesians	Write	Their	History:	The
Development	of	Indonesian	Historiography	in	Theory	and	Practice	1900-80),	Dordrecht:	Foris,	1985



Italy

Frankfurter	Rundschau	(16	November	2000):	2.

Japan

Bellah,	R.N.,	"Ienaga	Saburo	and	the	Search	for	Meaning	in	Modern	Japan"	in	Changing	Japanese
Attitudes	toward	Modernization,	edited	by	Marius	B.	Jansen,	Princeton,	New	Jersey:
Princeton	University	Press,	1965

Buruma,	Ian,	The	Wages	of	Guilt:	Memories	of	War	in	Germany	and	Japan,	New	York:	Farrar
Straus,	and	London:	Jonathan	Cape,	1994

Caiger,	J.,	"Ienaga	Saburō	and	the	First	Postwar	Japanese	History	Textbook",	Modern	Asia	Studies
(1969):	1-16

Cogan,	J.J.	and	R.E.	Weber,	"The	Japanese	History	Textbook	Controversy	.	.	.	and	What	We	Can
Learn	from	It",	Social	Education	(1983):	153-57

Dore,	R.P.,	"Textbook	Censorship	in	Japan:	The	Ienaga	Case",	Pacific	Affairs	(1970):	548-56
Herail,	F.,	"Les	Revisions	de	1'histoire	nationale	par	les	Japonais"	in	Certitudes	et	incertitudes	de

1'histoire,	edited	by	Gilbert	Gadoffre	et	al.,	Paris:	Presses	Universitaires	de	France,	1987
Herzog,	Peter	J.,	Japan's	Pseudo-Democracy,	New	York:	New	York	University	Press,	1993
Huntsberry,	R,,	"	'Suffering	History':	The	Textbook	Trial	of	Ienaga	Saburo",	Journal	of	the

American	Academy	of	Religion	(1976):	2-39-54
Ienaga,	S.,	"The	Historical	Significance	of	the	Japanese	Textbook	Lawsuit",	Bulletin	of	Concerned

Asian	Scholars,	4	(1970):	2-12
Kim,	P.S.,	"Japan's	Bureaucratic	Decision-Making	on	the	Textbook",	Public	Administration	(1983):

283-94
Miura,	S.,	"Don't	Leave	History	to	the	Historians",	Japan	Echo,	4	(1982):	29-35
Nagahara,	K.,	"Reflections	on	Recent	Trends	in	Japanese	Historiography",	Journal	of	Japanese

Studies	(1984):	167-83
National	League	for	Support	of	the	School	Textbook	Screening	Suit,	Truth	in	Textbooks,	Freedom

in	Education	and	Peace	for	Children:	The	28	Year	Struggle	of	the	Ienaga	Textbook	Lawsuits,
2nd	edition	Tokyo:	NLSTS,	1993

Pyle,	B.K.,	"Japan	Besieged:	The	Textbook	Controversy",	Journal	of	Japanese	Studies	(1983):	297-
316

Shuzo	Uyenaka,	"The	Textbook	Controversy	of	1911:	National	Needs	and	Historical	Truth"	in
History	in	the	Service	of	the	Japanese	Nation,	edited	by	John	S.	Brownlee,	Toronto:
University	of	Toronto/York	University,	Joint	Centre	on	Modern	East	Asia,	1983

Teruhisa,	Horio,	Educational	Thought	and	Ideology	in	Modern	Japan:	State	Authority	and
Intellectual	Freedom,	translated	by	Steven	Platter,	Tokyo:	University	of	Tokyo	Press,	1988

"Textbook	Flap:	Editor's	Comment",	Japan	Echo,	4	(1982.):	13-20
Yamazaki,	M.,	"History	Textbooks	That	Provoke	an	Asian	Outcry",	Japan	Quarterly	(1987):	51-55
Yayama,	T.,	"The	Newspapers	Conduct	a	Mad	Rhapsody	over	the	Textbook	Issue",	Journal	of	Japanese



Studies	(1983):	307-10

Libya

Davis,	J.,	"The	Social	Relations	of	the	Production	of	History"	in	History	and	Ethnicity,	edited	by
Elizabeth	Tonkin	et	ai,	London	and	New	York:	Routledge,	1989

Mexico

Radkau	García,	V.,	"Auf	der	Suche	nach	der	Nation:	die	Debatte	um	die	staatlichen	Geschichtslehrbücher
in	Mexiko",	Internationale	Scbulbuchforschung/International	Textbook	Research	(1993):	75-84

Pakistan

Aziz,	K.K.,	The	Murder	of	History:	A	Critique	of	History	Textbooks	Used	in	Pakistan,	Lahore:	Vanguard,
1993

Hoodbhoy,	P.A.,	and	A.H.	Nayyar,	"Rewriting	the	History	of	Pakistan"	in	Islam,	Politics,	and	the	State:
The	Pakistan	Experience,	edited	by	Mohammad	Asghar	Khan,	London:	Zed,	1985

Jalal,	A.,	"Conjuring	Pakistan:	History	as	Official	Imagining",	International	Journal	of	Middle	East
Studies	(1995):	73-89	Palestinian	Authority

Said,	Edward,	"Dark	at	the	End	of	the	Tunnel",	Al-Ahram	Weekly	(20-26	July	2000)

Peru

Klarén,	P.F.,	"Sources	for	the	Study	of	Twentieth-Century	Peruvian	Social	and	Political	History"	in
Research	Guide	to	Andean	History:	Bolivia,	Chile,	Ecuador	and	Peru,	edited	by	John	J.	TePaske	et	at,,
Durham,	North	Carolina:	Duke	University	Press,	1981

Soviet	Union

Husband,	W.B.,	"History	Education	and	Historiography	in	Soviet	and	Post-Soviet	Russia"	in	Education
and	Society	in	the	New	Russia,	edited	by	Anthony	Jones,	Armonk,	New	York:	Sharpe,	1994

Vaillant,	J.G.,	"Reform	in	History	and	Social	Studies	Education	in	Russian	Secondary	Schools"	in
Education	and	Society	in	the	New	Russia,	edited	by	Anthony	Jones,	Armonk,	New	York:	Sharpe,	1994

Spain



El	País	(1-7	July	2000)

United	States

Boiler,	P.F.	Jr.,	"High	School	History:	Memoirs	of	a	Texas	Textbook	Writer",	Teachers	College	Record
(1980):	317-27

Craven,	J,,	"Managing	Community	Controversy:	New	Mexico	as	a	Case	Study",	Social	Education	(1982):
273-76

DelFattore,	Joan,	What	Johnny	Shouldn't	Read:	Textbook	Censorship	in	America,	New	Haven,
Connecticut:	Yale	University	Press,	1992

FitzGerald,	Frances,	America	Revised:	History	Schoolbooks	in	the	Twentieth	Century,	Boston:	Little
Brown,	1979

Haight,	Anne	Lyon	and	Chandler	B.	Grannis,	Banned	Books,	387	BC	to	1978	AD,	4th	edition,	New	York:
Bowker,	1978

Loewen,	James	W.,	Lies	My	Teacher	Told	Me:	Everything	Your	American	History	Textbook	Got	Wrong,
New	York:	Norton,	1995

Scott,	J.A.,	"Book	Banning	in	the	High	Schools,	1975-81",	Social	Education	(1982):	257-62

Hojas	de	Parra	(Parra's	Pages)
Chilean	play	by	Jaime	Vadell	and	José	Manuel	Salcedo,	with	texts	by

Nicanor	Parra,	1977

Many	 observers	 have	 come	 to	 regard	Hojas	de	Parra	 as	 the	 first	 significant	 act	 of	 resistance	 to	 the
dictatorship	of	the	Chilean	military.	There	had	been	other	acts	of	dissidence	in	theatre.	The	first	was	the
Aleph	Theatre's	production	of	Y	al	principio	existia	la	vida	 (And	 in	 the	Beginning	There	Was	Life),
soon	after	 the	military	 takeover	 in	1973,	which	portrayed	 the	captain	of	a	 sinking	boat	addressing	his
crew	in	words	reminiscent	of	president	Allende's	last	address	to	the	nation	on	the	day	of	the	coup.	The
play	was	closed	down	days	after	 it	opened;	 its	director	and	several	members	of	 the	cast	were	arrested
and	jailed.

In	late	1976	the	prestigious	Teatro	Ictus	opened	Pedro,	Juan	y	Diego	 (Tom,	Dick	and	Harry},	written
collectively	 by	 Ictus	 and	 sociologist/playwright	 David	 Benavente	 around	 the	 widespread	 problem	 of
unemployment.	 It	was	 the	 first	play	since	 the	Aleph	 incident	 that	dealt	with	 themes	of	 the	 times.	But
until	Hojas	de	Parra,	no	play	had	such	a	large-scale	public	impact.

During	the	successful	run	of	Pedro,	Juan	y	Diego,	actors	Jaime	Vadell	and	José	Salcedo,	who	had	been
part	of	Ictus	for	six	years,	found	themselves	in	disagreement	with	other	company	members	about	what
their	theatre	company	should	be	doing	under	the	military	government,	Salcedo	and	Vadell	believed	that,
with	 the	 string	 of	 successes	 to	 its	 credit,	 Ictus	 could	 risk	moving	 out	 to	 larger,	more	massive	 spaces.
Failing	 to	 convince	 those	members	 of	 the	 company	who	preferred	 to	 conserve	 the	 security	of	 a	more


	Half Title

